مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیات «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ*وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» [توبه:71-72] آغاز کرد و با بیان اینکه هر مسلمانی وظیفه دارد به اندازه توانایی خود، جلوی گناه، ظلم و منکرات را بگیرد، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از وظایف مهم و سرنوشت ساز مسلمانان عنوان کرد.

ایشان خاطرنشان کرد: هر انسان عاقلی این را قبول دارد که باید از نارضایتی الله تعالی و از عذاب الهی در دنیا و آخرت نجات پیدا کند؛ لذا هر انسانی وظیفه دارد که در حد توان خویش در فکر اصلاح و نجات اعضای خانواده و افراد جامعه باشد، اما متاسفانه بسیاری از انسانها از این وظیفه غافل هستند. گاهی اوقات نفس و شیطان یک انسان را فریب می دهند که خودت اصلاح شده ای و هیچ عیب و نقصی نداری، در حالی که این تصور کاملا اشتباهی است و کسی که در دام چنین تفکری قرار بگیرد، در قبر و قیامت با مشکلات مواجه می شود.
مولانا عبدالحمید اضافه کرد: مسیر زندگی مسلمان باید شریعت اسلام باشد و طبق خواسته خدا و رسول زندگی را سپری نماید و از معاصی و منکرات اجتناب کند. محیط خانواده هر مسلمان باید محیط دینی و اسلامی باشد و اعضای خانواده به ادای نمازها پایبندی داشته باشند. فضا و محیط خانواده طوری نباشد که بویی از دین در آن نباشد و هر کس وارد شود با محبت دنیا و مادیات از آن خارج شود.
ایشان در ادامه، هدف از زندگی را بندگی و عبادت پروردگار دانست و گفت: زندگی برای عبادت و بندگی الله تعالی است، اما متاسفانه امروزه بالاترین هدف زندگی‏ها مادیات و پست و مقام و ریاست قرار گرفته است، در حالی که مهمترین هدف زندگی انسانها، عبادت و بندگی است؛ لذا باید با شیاطین جنی و انسی مخالفت کرده و از الله تعالی پیروی کنیم و به خاطر رضایت زن و فرزند و دیگران، الله تعالی را از خود ناراض نکنیم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان، بی تفاوت نبودن در قبال گناهان در جامعه را از وظایف مسلمان خواند و خاطرنشان نمود: دستور قرآن و سنت این است که مسلمان باید در فکر اصلاح جامعه باشد. وقتی در جامعه گناه انجام می گیرد، فقط فردی که مرتکب گناه می شود متضرر نمی شود؛ وقتی در جامعه ظلم و اجحاف و تبعیض صورت می گیرد، فقط انسان ظالم متضرر نمی شود، بلکه کسانی که جلوی ظلم را نگیرند نیز متضرر می شوند. لذا هر کس به اندازه توان و به هر صورت ممکن باید جلوی ظلم و گناه را بگیرد؛ دولتمردان و صاحبان حکومت‏های دنیا با ابزار و قدرتی که در اختیار دارند می توانند از گناه جلوگیری کنند؛ ریش سفیدان، متنفذین، والدین و… هر کس به اندازۀ توانایی خود باید مانع شکسته شدن احکام الهی شده و به فکر اصلاح دیگران باشد. اگر به فکر اصلاح خود و دیگران نباشیم و فساد عام شود، به عذاب الهی گرفتار خواهیم شد. اگر جلوی گناه و ظلم و فساد در جامعه گرفته نشود، این خطر وجود دارد که محیط آلوده شود و ما و فرزندان‏مان در این آلودگی گرفتار شده، نسل آینده در تاریکی زندگی کند و در مخاطره قرار گیرد.
ایشان در ادامه تاکید کرد: این تعلیم اسلام است که انسان در فکر نجات خود و دیگران باشد. اگر در آخرین نقطه دنیا ظلمی انجام گرفته و خونی ریخته شود و حق مظلومی پایمال شود، ولی کسانی که از دست آنها کاری بر می آید سکوت کنند، فردای قیامت در بارگاه الهی مؤاخذه می شوند. حکومت‏ها، صاحبان قدرت، علما، خطبا و هر کس به اندازه توانایی خویش مسئول است که از حق مظلوم دفاع کند و ظالم را مورد سرزنش و ملامت قرار دهد، اما متاسفانه امروزه در قبال این مسئولیت کوتاهی صورت می گیرد.
مولانا عبدالحمید یادآور شد: تاریخ گواه است که هرگاه مسلمانان وظیفه خود را انجام داده اند و دین خدا را به جهانیان رسانده اند، متحد و منسجم بوده اند و برکات زمینی و آسمانی بر آنها نازل شده و الله تعالی از آنها راضی شده است، اما هرگاه مسلمانان به زندگی دنیا و مادیات چسبیدند و دنبال عیش و نوش رفته و راحت طلبی را اختیار کرده اند، با مشکلات مواجه شده اند. آنحضرت صلی الله علیه وسلم خطاب به یکی از صحابه فرمود: «إیاک و التنعم فإن عبادالله لیسوا بالمتنعمین» از عیاشی و خوشگذرانی- حتی از راه حلال و درست- برحذر باش، زیرا بندگان صالح خدا عیاش و خوشگذران نیستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه، همه اقشار جامعه به ویژه علما را نسبت به اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: اقشار مختلف جامعه به ویژه علما باید الله تعالی را بندگی کرده، برای آخرت آمادگی کنند و در فکر اصلاح جامعه باشند. اگر در جامعه امراضی از قبیل اعتیاد، ربا، رشوه، زنا، شرابخواری و… موجود است، باید جلوی این گناهان را گرفته شده و نهی از منکر با نرمی، حکمت و دلسوزی انجام گیرد. همه ما مسئولیت داریم که  از دین دفاع کنیم و برای حفاظت دین جان خود و فرزندان خود را قربان کنیم. خداوند متعال می فرماید: «إن تنصروا الله ینصرکم» اگر الله را نصرت کنید الله شما را نصرت می کند. نصرت خدا، نصرت دین خداست؛ دفاع از حق، عدالت، انصاف، امانتداری و معروفات نصرت خدا و نصرت دین خداست.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود وجود مشکلات و قحطی در جامعه را نتیجه گناهان دانست و همگان را به اصلاح نفس و اصلاح جامعه و عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر توصیه و تاکید کرد.

{phocadownload view=fileplay|id=4|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=4|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

چاپ

1586 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 فروردین, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©