مولانا عبدالحمید در بخشى از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به شهادت “حاج حیدر براهویی”، یکی از ریش سفیدان معروف منقطه، خاطرنشان کرد: ریختن خون انسانی که بی گناه بوده و مرتکب هیچ قتلی نشده است، ناجایز و گناه است. آنحضرت صلی الله علیه وسلم در آخرین سخنرانی خود در حجة الوداع سه چیز را حرام قرار دادند: 1- خون 2- آبرو3- مال. نباید خون و آبروی مردم به ناحق ریخته شود و نیز نباید به مال مردم تجاوز شود.
مولانا عبدالحمید نسبت به “وجود دستهایی پنهان و نامرئی” که قصد ایجاد اختلاف و تفرقه دارند هشدار داد و گفت: مواظب باشید دستهایی پنهان و نامرئی هستند که می خواهند ما را به دور جاهلیت برگردانند. لذا نباید تعصبات قومی و قبیله ای دوباره در بین ما بروز کند. همه ما فرزندان آدم و حوا هستیم و خداوند ما را از خاک خلق کرده است و ملاک برتری در نزد الله تعالی تقواست. اختلاف نژاد، زبان و قومیت برای شناخت انسانها از یکدیگر است و نباید این چیزها مایه تعصب شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کرد: مسئولین امنیتی و انتظامی سعی کنند تا کسی که مرتکب جرم شده است را دستگیر کنند و او را به سزای اعمالش برسانند. مردم نیز کمک کنند تا مظلوم به حقش برسد و مسایل از راههای صحیح و درست و از طریق شریعت و عرف و قانون حل و فصل شوند. اما اینکه در یک قبیله فردی مرتکب جرم و جنایتی شود و سایر افراد آن قبیله احساس ناامنی کنند، این چیز مخالف اسلام و شریعت است، بلکه راه شریعت این است که فرد مجرم مورد تعقیب و مجازات قرار گیرد. الله تعالی نیز افراد یک قبیله را به خاطر گناه فردی از آن قبیله مجازات نمی کند.
مولانا عبدالحمید در پایان از تمام افراد با نفوذ خواست تا در مسیر حل اینگونه مسایل و جلوگیری از بحرانی شدن و گسترش اینگونه اختلافات کمک و همکاری نمایند.

چاپ

2808 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 فروردین, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©