مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تلاوت آیات 133 تا 136 سوره مبارکه آل عمران به بیان اهمیت اخلاق در زندگی انسانها پرداخت و “سیرت و اخلاق پیامبر و صحابه” را از مهمترین عوامل گسترش اسلام در جهان برشمرد.
ایشان در ادامۀ موضوع هفته گذشته مطالبی پیرامون مسایل اخلاقی ایراد کرد و گفت: اخلاق یکی از مسایل حیاتی، مهم و سرنوشت ساز در زندگی انسانهاست. مسلمانان امروزی اسلام را در نماز، روزه، حج و زکات خلاصه کرده اند و به بسیاری از موارد از جمله مسایل اخلاقی توجهی ندارند.  در حالی که اگر ما تاریخ اسلام را بررسی کنیم می بینیم که اسلام به جز مواردی که در آنجا خوی تجاوزگری و استکباری بوده با شمشیر به پیروزی نرسیده است، بلکه با اخلاق به پیروزی رسیده است. در بسیاری از کشورهایی که امروز اسلام وجود دارد، هیچ‏گونه جهادی صورت نگرفته است و اخلاق نیک مسلمانان باعث شده که دنیا تحت تاثیر قرار بگیرد. سیرت و اخلاق پیامبر اکرم و صحابه به نحوی بوده است که جهانیان را متاثر کرده و آنها را به سوی اسلام رهنمون می ساختند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: اسلام به طهارت ظاهر و طهارت باطن دعوت داده و تشویق می کند. اخلاقی همچون حب دنیا، تکبر، حرص، طمع، بخل، خودخواهی و… از جمله مواردی است که اسلام با آنها مبارزه کرد و پاکی باطنی را برای پیروانش به ارمغان می آورد. اسلام در باب طهارت ظاهری نیز تاکید دارد و توصیه می کند که انسان باید نظافت خود را رعایت کند و بوی عرق او نباید دیگران را آزار دهد. اسلام به گذاشتن محاسن و زدودن موهای زاید بدن، و کوتاه کردن ناخن توصیه کرده است که در هر کدام از این توصیه ها حکمتهای فراوانی نهفته است. لذا اسلام دین طهارت ظاهری و باطنی است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد اخلاقی که اسلام به آن تاکید دارد “صداقت” است؛ « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ» [توبه:119] اسلام به صداقت دستور داده و دورغ و دروغگو را مورد لعنت قرار داده است. اما متاسفانه امروزه دورغ در جامعه عام شده است و بسیاری به غلط، “سیاست” را “دروغ” معنا می کنند، در حالی که سیاست باید بر منبای راستی باشد و سیاسمتداران دنیا به همه جهانیان، مخصوصا با ملت خود، نباید دروغ بگویند. سیاست اسلام، سیاست راستی و صداقت است و اسلام از دروغ و دورنگی و هزار چهره ای بیزار است و منع کرده است.
اسلام به “امانتداری” تاکید کرده است. آنحضرت صلی الله علیه وسلم در جایی می فرماید: «من غشنا فلیس منا» هر کس خیانت کند، از ما نیست، و نیز می فرماید: «من حمل السلاح علینا فلیس منا» هر کس علیه ما سلاح بکشد- سلاح سرد یا گرم- از امت ما نیست. هیچ مسلمانی حق ندارد علیه مسلمان دیگری سلاح بکشد، حتی علیه کافر هم سلاح کشیدن در شرایط خاصی است، و آن وقتی است که علما فتوای جهاد دادند.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “در اسلام هیچگونه کجی وجود ندارد” و “قرآن بر مسیر مستقیم حرکت می کند” خاطرنشان کرد: مسلمان باید بر مسیر مستقیم و راست حرکت کند، در امانت خیانت نکند، وعده خلافی نکند، احساس مسئولیت و رسالت داشته باشد. از جمله رسالتهای مسلمان این است که دیگران را با حکمت و تدبیر و دلسوزی، به سوی خیر و خوبی راهنمایی کند.
“اجتناب از غیبت و بدگمانی”، “گفتار خوب و نیکو”، “نیکی به پدر و مادر”، “رسیدگی به فقرا و مستمندان”و “رعایت حقوق همسایه” از جمله موارد اخلاقی بود که مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود به آنها اشاره کرد و گفت: اسلام به شدت از غیبت و بدگمانی منع کرده است و نیز دستور داده که با دیگران با خوشرویی ملاقات کرده و گفتار نیکی با آنها داشته باشید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: اسلام دستور داده که عدالت را رعایت کنید؛ {و اذا قلتم فاعدلوا} وقتی سخن گفتید سخن عادلانه و منصفانه بگویید. امروزه در دنیای غرب سخن از دموکراسی و آزادی است. اگر چه بخشی از این دموکراسی را ما قبول نداریم از جمله اینکه به پوشش زنان مسلمان حساسیت نشان می دهند که این چیز مغایر با دموکراسی است، اما بخش بزرگی از این دموکراسی مورد قبول است؛ اگر انتخابات است، آزادانه باشد و عدالت به طور صحیح و مساوی اجرا شود. اگر چه ما مخالف سر سخت آمریکا هستیم زیرا آنها خوی اشغالگری دارند، چرا افغانستان را اشغال کردند؟ چرا از اسرائیل غاصب، حمایت بی جا می کنند؟ در حالی که حمایت از اسرائیل غیرمعقول بوده و مغایر با دموکراسی است، اما برخی موارد از دموکراسی در این کشورها خوب است، اینکه مسلمانان و اقلیت‏ها از آزادی برخوردارند، یهودی و نصرانی و مسلمان و… به هر روشی که عبادات خود را انجام می دهد مشکلی ندارد، اگر کسی مسجد یا عبادتگاهی می سازد، کسی با او کاری ندارد، این چیز خوب و پسندیده ای است. لذا رعایت اخلاق منصفانه، حتی با دشمنان، و رعایت عدالت از دستورات اکید اسلام استم. گروهی از مسلمانان “عدل” را جزو اصول قرار داده اند و جمهور مسلمانان آن را فرض قرار داده اند، اما متاسفانه امروزه مسلمانان عدالت را رعایت نمی کنند و در این مورد کوتاهی می کنند.
مولانا عبدالحمید گفت: اسلام دین رأفت و رحمت است، شمشیر در اسلام در مقابل کسی بوده است که حرف منطق را قبول نداشته و زورگویی داشته است و از آنجایی که اسلام دین استکبارستیزی و اشغال ستیزی است، در مقابل اینگونه افراد ایستاده است. لذا اسلام با اخلاق و عدالت به پیروزی رسیده و دنیا را فتح کرده است. اسلام دین حق و آخرین دین الهی است و بهشت و نعمتهای اخروی از آنِ کسی است که بر این دین عمل کند و تحت تاثیر رسومات و خرافات قرار نگیرد.

مولانا عبدالحمید در پایان با اشاره به مسافرتهای نوروزی در ایران همگان را به رعایت موازین اخلاقی، پایبندی به نمازها و نیز رعایت احتیاط در رانندگی تاکید کرد.

چاپ

3285 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 فروردین, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©