مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ* وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ» [شوری:36-37] آغاز کرد، با بیان اینکه مسلمانان دچار افت اخلاقی شده اند، مکارم اخلاقی را از عوامل پیروزی مسلمانان صدر اسلام دانست.

ایشان خاطرنشان نمود: اگر اوضاع امروزی مسلمانان را مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که مسلمانان هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ اخلاقی و عملی دچار افت بزرگی شده اند. وقتی زندگی آنحضرت، خلفای راشدین، عموم صحابه و مسلمانان قرون اول را نگاه کنیم و سیره این بزرگان را مطالعه نماییم و زندگی خود را با زندگی آنها مقایسه کنیم متوجه می شویم که تفاوت بسیار زیادی بین زندگی ما و آنها وجود دارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: یکی از صفاتی که قرآن در توصیف مسلمانان ذکر نموده است “توکل” است؛ یک مسلمان هرگز به اسباب توکل نمی کند، بلکه توکلش بر رب الاسباب و خالق اسباب است، اما امروزه می بینیم که اعتماد مسلمانان به وعده های الهی بسیار ضعیف شده است و اعتماد مسلمانان بر اسباب و مال و قدرتِ ظاهری است، در حالی که قدرت الله تعالی بالاتر از اسباب است و به فریاد همه بندگانش رسیدگی می کند. الله تعالی وعده های خود را تکمیل می کند؛ «وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا لاَّ مُبَدِّلِ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» [انعام: 115] و هیچ قدرتی نمی تواند جلوی وعده الهی را بگیرد. اگر همه دنیا، اعم از جن و انس، توافق کنند که به کسی نفع یا ضرری برسانند، در حق آن شخص همان چیزی اتفاق می افتد که الله تعالی بخواهد و الله تعالی خواسته خود را متحقق می گرداند.
مولانا عبدالحمید به واقعه “جنگ احزاب” و تحمل انواع مشکلات از سوی صحابه اشاره کرد و گفت: صحابه در واقعه احزاب که از جهات مختلف و از سوی همه گروهها مورد حمله و تهاجم قرار گرفتند، با کمال شجاعت و شهامت و مردانگی استقامت کردند، که در این لحظه حساس و مشکل آفرین از سوی الله تعالی مژده آمد و آنحضرت صلی الله علیه و سلم بشارت دادند که به زودی دو امپراطوری بزرگ ایران و روم و سرزمین یمن را خداوند در تصرف مسلمانان در خواهد آورد. منافقین این بشارت را به باد مسخره گرفتند، اما الله تعالی در پاسخ تمسخر منافقین این آیه را نازل فرمود: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» [آل عمران: 26]
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: همه چیز در دست الله تعالی است و اوست که می تواند کسی را به قدرت برساند و دیگری را از اریکه قدرت به پایین بکشد. به راستی چه کسی تصور می کرد که در خاورمیانه انقلاب‏ها به وجود بیایند و انقلابیون به پیروزی برسند و صاحبان قدرت، که با کودتای نظامی و یا با انتخابات‏های نمایشی بر سر قدرت آمده اند، با چنین روزی مواجه شوند؟ حتی خود صاحبان قدرت نیز چنین تصوری نمی کردند. بلکه صاحبان قدرت چنان وضعیتی را در مملکت خود به وجود آورده بودند که کسی به قدرت راه پیدا نکند. اما این قدرت الله تعالی است که یکی را عزت می دهد و دیگری را ذلیل می کند. الله تعالی ذاتی است که فرعون را غرق کرده و به هلاکت می رساند و حضرت موسی را نجات می دهد و به پیروزی می رساند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: قرآن، تاریخ و زندگی بشریت گواه است که حق بر باطل، عدل بر ظلم، مکارم اخلاق بر فساد اخلاقی و نور بر ظلمت پیروز شده است، اما نکته این است که مسلمانان از لحاظ عقیدتی، عملی و اخلاقی دچار افت شده اند. در حالی که مسلمان واقعی در هر حال بر الله تعالی توکل کرده و دستورات او را جامه عمل می پوشاند و در هیچ حالتی حاضر نیست الله تعالی را از خود برنجاند، حتی اگر بارها زندگی خود را از دست بدهد. مؤمنین و اقعی، طبق توصیف قرآن، کسانی هستند که وقتی نام الله تعالی گرفته می شود، دلهای آنها به لرزه می افتد، و وقتی آیه های قرآن تلاوت می شوند، ایمان آنها تازه می شود و فقط بر الله تعالی توکل می کند؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» [أنفال: 2]

کسانی که دست به قتل عام زنان و کودکان می زنند انسان‏های بزدل و زبونی هستند

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه کسانی را که به انواع مختلف دست به کشتار انسان‏های بی گناه می زنند “انسانهایی بزدل” توصیف کرد و گفت: انسان‏هایی که امروزه دست به قتل عام  مردم می زنند و حتی به زنان و کودکان هم رحم نمی کنند و مرتکب جنایاتی می شوند که مشاهده آنها قلب هر انسانی را به درد می آورد، اینها انسانهای بزدل و زبونی هستند که خداوند متعال آنها را به عذاب خودش گرفتار خواهد کرد. این انسانها از لحاظ عقیدتی، اخلاقی و حتی انسانی دچار سقوط شده اند، در حالی که اسلام در جهادی که بین مسلمانان و کفار واقع  می شود، اجازه نداده است که زنان و کودکان و سالخوردگان کشته شوند.
مولانا عبدالحمید همچنین به جنایات اخیر نیروهای آمریکایی در افغانستان اشاره کرد و گفت: اینکه نیروهای آمریکایی در افغانستان زنان و کودکان و مردم را به گلوله می بندند، و یا اینکه قرآن را آتش می زنند، همه اینها بیانگر خوف و ترسی است که الله تعالی از قرآن و از مسلمانان در وجود آنها گذاشته است؛ آنها به بن بست رسیده اند و احساس شکست می کنند و از ترس جانِ خودشان دست به اینگونه اقدامات وحشیانه می زنند.

گروگان‏گیری پدیده ای شوم و نشانه افت اخلاقی است
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنان خود به پدیده گروگان‏گیری اشاره کرد و آن را از مصادیق افت اخلاقی دانست و گفت: گروگان‏گیری یکی از پدیده های بد و شوم است. کسی که دست به گروگان‏گیری می زند و انسانها را به خاطر قرض خود گروگان می گیرد و دست و پای آنها را می بندد، این فرد از لحاظ اخلاقی سقوط کرده است. اگر چه مطالبه قرض چیز بدی نیست و افراد مدیون نیز باید قرض خود را ادا کنند، اما گروگان بردن پیرمردها و کودکان و انسانی دیگر بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشد، چه به خاطر قرض باشد یا برای باج خواهی، این کار بسیار زشت و جرم سنگین و گناه بزرگی است، و کسانی که دست به چنین عملی می زنند باید از این عمل زشت توبه کنند.

 

چاپ

1713 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 اسفند, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©