مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته این شهر گفت: انتخابات این دوره مجلس با انتخابات‌های گذشته تفاوت دارد، زیرا بخشی از جامعه به دلیل اعتراضاتی که داشتند، به صحنه نیامده اند. استدلال آنان که بخش بزرگی از مردم ایران هستند، این بود که می‌گفتند در صورت ورود به عرصه انتخابات نیروهایشان تائید صلاحیت نمی‌شوند. جناح دیگر نیروهایش را وارد صحنه کرد و افراد مستقلی نیز ثبت نام کردند که البته در میان آنان افراد توانمندی وجود دارند.
مولانا عبدالحمید گفت: ما قبلاً نیز گفته بودیم که شورای نگهبان که وظیفه قانونی تائید صلاحیت‌ها را بر عهده دارد، نباید دایره مشارکت را تنگ و محدود کند، تا صاحبان اندیشه و افراد مستقل و توانمندی که با هیچ گروه و جناحی عهد و پیمانی ندارند، بتوانند به مجلس راه یابند.
وی افزود: خانه ملت، باید جای اندیشمندان باشد. صرف داشتن مدرک فوق لیسانس و دکترا نباید ملاک صلاحیت افراد باشد؛ توانمندی و صاحب نظر بودن باید در کنار مدرک تحصیلی افراد، مد نظر قرار گیرد، زیرا نمایندگان مجلس وظیفه مهمی در قبال وضع قوانینی دارند که بتوانند مردم و نظام را از مشکلات و چالش‌ها برهانند و کشور را در مسیر درستی هدایت کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: محدود شدن دایره تائید صلاحیت‌ها موجب ریزش آرا و کاهش مشارکت مردم و دلسردی آنان در انتخابات می‌شود. از شواهد چنین بر می‌آید که بسیاری از افراد توانمند توسط شورای نگهبان تائید صلاحیت نشده‌اند. من از روی خیر خواهی به شورای نگهبان توصیه می‌کنم در فرصت محدود باقیمانده در تائید صلاحیت‌ها تجدید نظر کند.
مولانا عبدالحمید گفت: من در این دوره نمی خواهم از هیچ کاندید خاصی در داخل و خارج از استان حمایت کنم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند که به چه کسی می‌خواهند رای بدهند یا رای ندهند. خیر خواهی به ملت و نظام اسلامی مرا وادار می‌کند که برخی سخنان را در اینجا مطرح کنم، گرچه به سخنان خیرخواهانه بنده توجه نشود و در شرایطی که عدم تائید صلاحیت افراد مستقل و توانمند موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود، سکوت را جایز نمی‌دانم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: بنده و بقیه ائمه جمعه در سراسر کشور و شورای نگهبان چنین تصور نکنیم که فقط ما مسائل سیاسی را درک می‌کنیم و می‌فهمیم و دیگران نمی‌فهمند. امروز همه مردم ایران سیاسی هستند و مسائل را کاملاً درک می‌کنند. عدم تائید صلاحیت افراد توانمند و مورد قبول مردم، دل‌زدگی و یاس مردم را به دنبال دارد. اگر چه رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران به شورای نگهبان تذکر دادند که دایره صلاحیت‌ها را تنگ نکند، اما ظاهراً شورای نگهبان به تذکر رهبر انقلاب توجه نکرده است. اگر به تذکر رهبری توجه می‌شد، شرایط خیلی بهتر می‌ شد و نتیجه بهتری نیز به دست می ‌آمد.

مسئولین محترم، مسئله برخوردهای نامناسب مامورین اجرای طرح اخراج افاغنه و انگیزه های فردی گزارش دهندگان را مورد بررسی قرار دهند

مولانا عبدالحمید با اشاره به نامه برخی از اهالی حاشیه شهر زاهدان گفت: ما مسئولین استان را متهم به تعصب گرایی نمی‌کنیم، اما برخی از مامورین که برای اجرای طرح جمع آوری افاغنه به حاشیه شهر مراجعه می‌کنند، بعضاً برخوردهای نا مناسبی با مردم می‌کنند. حتی برای افرادی که دارای شناسنامه بوده و ایرانی بودن آنان ثابت شده است، ایجاد مشکل کرده‌اند و آنها را رد مرز کرده اند. مبنای برخوردشان گزارشات غلط عده ای از افراد است که از مردم پول می‌گیرند و اگر کسی به آنان باج ندهد علیه او گزارش می‌دهند، وبعضا افرادی هستند که از دو طرف پول می‏گیرند. بعضاً این گزارشات بر مبنای عداوت‌های شخصی داده می‌شوند. زمانی به برخی افراد اتهام وابستگی به القاعده می‌زدند، سپس انگ وابستگی به جندالله و قاچاقچی و در هر زمانی اتهام مربوط به آن زمان را به افراد می‌زدند و حالا انگ افغانی بودن بین این افراد رواج یافته و با هر کسی مشکل داشته باشند، گزارش می‌دهند که فلانی افغانی است.
مسئولین باید این نوع گزارشات را با دقت بیشتری بررسی کنند و انگیزه های فردی گزارش دهندگان را مورد بررسی قرار داده و در نظر بگیرند تا خدای ناکرده برخی افراد قربانی اغراض شخصی و کینه‌توزی گزارش دهندگان نشوند. از مسئولین محترم و شورای محترم تامین زاهدان تقاضا داریم که این مسئله را در دستور کار قرار داده و رسیدگی کنند.
ایشان افزود: اگر شورای تأمین تصمیم به اخراج برادران افغانی گرفته و این به صورت قانونی است، باید نهایت احتیاط انجام گیرد تا خدای ناکرده به آنها بی حرمتی نشود، زیرا این برادران مهمانان ما بوده اند و حفظ حرمت آنها حفظ حرمت ماست. نباید طوری باشد که از یک خانواده یک زن را به تنهایی سوار ماشین کرده و بدون محرم و سرپرست رد مرز کنند، بلکه با احترام و حفظ حرمت این کار صورت گیرد.

از ایست های بازرسی ورودی شهر زاهدان خبر می‌رسد که بعضی افراد دارای ریش را پیاده و بازرسی می‌کنند

مدیر دارالعلوم زاهدان، با اشاره به پیاده کردن افراد ریش دار در ایست و بازرسی‌های ورودی شهر زاهدان، افزود: از ایست های بازرسی ورودی شهر زاهدان گزارشهای متعدد می‌رسد که بعضی افراد دارای ریش را پیاده و تفحص و بازرسی می‌کنند. انقلاب ما انقلاب اسلامی است؛ رهبر انقلاب ریش دارند و همه علمای ما ریش دارند؛ ریش سنت حضرت رسول صلی الله علیه و سلم است. پیاده کردن افراد ریش دار در ایست و بازرسی‌ها به حیثیت نظام و وحدت لطمه وارد می‌کند. مأموران ما مأموران حکومت لائیک نیستند؛ این حکومت، جمهوری اسلامی است، لذا نباید کسی را به خاطر لباس و محاسن مورد بازرسی و تفحص قرار دهند. این‌گونه بی تدبیری‌ها، خدمات بعضی از مسئولان را زیر سؤال می‌برد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: یک فردی به یک اداره رفته بود، به وی گفته بودند اول باید ریش خود را اصلاح کند بعدا برای انجام کارش به اداره مذکور مراجعه کند. بنده به آقای فروزش نماینده زاهدان گفتم که به رییس آن اداره بگوید ما به نداشتن ریش شما اعتراض نکردیم، شما چرا به داشتن ریش اعتراض می‌کنید.
ایشان افزود: بسیاری افراد ممکن است ریش بگذارند و خیانت نیز بکنند. اگر فرد ریش داری در جایی گناهی مرتکب می‌شود، همه افراد ریش دار گناهکار نیستند و باید همان فرد مجازات شود. بهترین افراد جامعه ما طلاب، علما، جماعت تبلیغی و همه کسانی هستند که در هر لباسی از خدا می‌ترسند و این افراد دارای محاسن هستند که متاسفانه اکثرا در ایستهای بازرسی شهر مورد تفحص و بازجویی قرار می گیرند. من در مدینه منوره فردی را با کت و شلوار دیدم که محاسنش را نیز اصلاح کرده بود ، اما با چنان خضوع و خشوعی نماز می‌خواند که من در لباس روحانی احساس شرمندگی کردم.
ایشان گفت: بنده از روی خیرخواهی عرض می کنم که این نوع مسایل را باید مسئولین بیشتر مورد توجه قرار دهند.
مولانا عبدالحمید افزود: استخدام و به‌کارگیری اهل سنت در ادارات و نیروهای نظامی و انتظامی از یک دست شدن این نیروها و چنین برخوردهایی جلوگیری کرده و موجب تحکیم وحدت اسلامی ما می‌شود .

چاپ

1497 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 بهمن, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©