مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، بحران موجود در سوریه را “فاجعه انسانی” خواند و گفت: همانطور که می دانید آنچه در سوریه در جریان است یک فاجعه انسانی است که در آن جان هزاران نفر گرفته می شود. در این فاجعه انسانی زنان، کودکان، سالخوردگان و افراد کوچک و بزرگ در مقابل چشم جهانیان قتل عام می شوند، به طوری که هیچ قلبی نمی تواند این صحنه ها را تحمل نماید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: در درجه اول همه ما باید دعا کنیم که الله تعالی فرج و نصرتی بیاورد تا این فاجعه و این برادرکشی خاتمه پیدا کند. زیرا برای هیچ کشوری قابل قبول نیست و هیچ دولتی این حق را ندارد که ملت خودش را با توپ و تانک و خمپاره مورد حمله قرار داده و قتل عام نماید. اما با توجه به اینکه کشورهای چین و روسیه از دولت فعلی سوریه در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده اند، بر این دو کشور لازم است که در راستای توقف این مردم کشی اقدام نمایند، و إلا برای این دو قدرت در صحنه بین المللی و در نظر جهانیان، بد تمام خواهد شد.
مولانا عبدالحمید در ادامه “تداوم تجمعات و راهپیمایی‏های مسالمت آمیز” را راه حل بحران سوریه عنوان کرد و گفت: به نظر بنده بهترین راه این است که ارتش سوریه و نیز افراد مخالف دولت، که با عنوان “ارتش آزاد” از آنها یاد می شود، سلاح را کنار بگذارند و از طریق راهپیمایی و اجتماعات مسالمت آمیز، که از لحاظ قوانین بین المللی نیز مجاز است، خواسته های خود را مطالبه نمایند، و نیز اجازه برگزاری راهپیمایی و اجتماعات مسالمت آمیز داده شود تا ملت خواسته ها و مطالبات خود را مطرح نمایند تا اینکه به راه حلی برسند. زیرا جنگ و کشتار هم برای سوریه ویرانگر خواهد بود و هم به اعتبار این کشور در سطح دنیا ضربه وارد می کند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: رسالت مسئولین نظام جمهوری اسلامی نیز در این مورد سنگین است. همه ما باید به فکر راه حلی باشیم تا جلوی تخریب منازل و شهرها و قتل و کشتار گرفته شود، زیرا این شیوه ای است که نه حقوق انسانی و نه اسلام این روش را قبول دارد که یک دولت، ملت خودش را مورد قتل عام قرار دهد.

انقلاب اسلامی با زور سلاح به پیروزی نرسید و تداوم و بقای آن با قدرت سلاح نخواهد بود

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به سالگر پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اقشار مختلف ملت عزیز ایران، اعم از دانشگاهی، حوزوی، بازاری، کشاورز و… در مقابل استبداد و دیکتاتوریت و حکومتی که منحصر در یک خانواده بود قیام کردند و خواستند که ایران اسلامی به کرامت و شرافت و آزادگی و اسلام دست پیدا کند. مردم ایران برای اسلام و آزادی و کرامت قیام کردند و بالاخره الله تعالی این انقلاب مردمی را در چنین روزهایی به پیروزی رساند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب ملت ایران به وسیله سلاح به پیروزی نرسید، ملت ایران در این انقلاب کشته داد، اما سلاح در دست نگرفت و رهبر انقلاب نیز در آن زمان این اجازه را به مردم نداد، زیرا می دانست که اگر ملت سلاح بردارد، حکومت و دولت از این اقدام آنها سوء استفاده می کند. لذا همانطور که این ملت نه با قدرت سلاح، بلکه با انسجام و اتحاد و وحدت کلمه به پیروزی رسید، رمز بقای این انقلاب نیز همان وحدت کلمه و اتحاد است و هیچ کسی نمی تواند انقلاب را با زور سلاح و قدرت نظامی نگهداری نماید، بلکه رمز تداوم این انقلاب همگرایی، همدلی و اتحاد است.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: این انقلاب متعلق به یک فرقه و حزب و جناح نیست، بلکه متعلق به تمامی فرق و اقوام و جناح و مذاهب است، و در نظام جمهوری اسلامی هیچ جناحی نباید این اجازه را داشته باشد که انقلاب را در انحصار خودش درآورد. زیرا اقشار مختلف ملت ایران قیام کردند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند، آنها در مقابل همه زورگویانی که تحمل پیروزی انقلاب اسلامی را نداشتند و هشت سال جنگ را بر ملت ایران تحمیل کردند، ایستادگی نموده و قربانی دادند. لذا این قربانی ها و فداکاریها نباید نادیده گرفته شود و یک جناح و قوم و فرقه انقلاب و نظام را در تصرف خودش درآورد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: در این شرایط که جامعه جهانی نسبت به تحریم ملت ایران به یک اجماع نسبی رسیده است، مسئولین نظام جمهوری اسلامی که دست اندر کار هستند باید با دوراندیشی به همه ملت ایران که به نوعی اعتراض دارند توجه نموده و به حرف آنها گوش کنند. اگر دلهای اقشار مختلف ملت، که رنجیده شده است، بدست آورده شود و ملت را متحد و منسجم کنیم، امید است که با انسجام و اتحاد بتوانیم شرایط جدید را پشت سر گذاشته و به پیش برویم.

برای وحدت عملی باید گامهای بیشتر و مهمتری برداشته شود

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانش خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که وحدت یک ضرورت است، اما به عقیده بنده با کنفرانس و تشکیل جلسات “هفته وحدت” یا هر عنوان دیگری و تنها با شعار نمی توانیم به وحدت برسیم، اگر چه بنده مخالف با برگزاری چنین جلساتی نیستم، اما ما باید تلاش کنیم که وحدت عملی باشد و برای عملی کردن وحدت در شرایط کنونی، گامهای کوچک و حرکت کم نمی تواند جوابگو باشد، بلکه نیاز به اصلاحات و گامهای مهمی در این زمینه است.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر این نکته که این انقلاب متعلق به همه مردم و ملت ایران است، از همگان خواست تا در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند.

 

چاپ

1657 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 25 بهمن, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©