مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان گفت: امروز همه مردم جهان به این نتیجه رسیده اند که تنها راه رهایی از بن بست مشکلات جامعه بشری اسلام است. قیام ملت ها در مصر، تونس، لیبی، سوریه، بحرین، و نقاط دیگر جهان بیانگر این مطلب است که ملتها از استبداد و دیکتاتوریت خسته شده و به این نتیجه رسیده اند که دین می تواند متضمن حقوق و آزادی های اساسی، کرامت و عزت و سعادتمندی آنان باشد. به همین دلیل در چند انتخابات برگزار شده اخیر در کشورهایی که انقلاب آنان بثمر رسیده است، مردم به اسلام گرایان رأی داده اند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: اسلام گرایان امروز در معرض آزمایش بزرگی قرار دارند و خطاب ما به آنان این است که باید اسلامِ قرآن و سنت و اسلام خلفای راشدین، صحابه و اهل بیت را پیاده کنند. حرکت در این مسیر و نگاه یکسان به مردم، پرهیز از جناح بندی ها و حزب گرایی می تواند موفقیت اسلام گرایان را موجب شود. توصیه خیرخواهانه ما آنست که اسلام گرایانی که به قدرت رسیده اند به مادیات گرایش پیدا نکنند و به فکر زراندوزی نباشند که در اینصورت هم از نگاه الله تعالی و هم از نگاه ملت می افتند، بلکه سختیها را خودشان تحمل کنند و تمام همّ و غمشان آسایش و کرامت ملت باشد و در این مسیر سیرت سیدالمرسلین و سیرت خلفای راشدین را مدنظر داشته باشند، زیرا چنانچه کسی به دنبال اسلام من درآوردی یا برداشت خاص خود از اسلام برود، به بن بست می رسد.
مولانا عبدالحمید گفت: اگر اسلام به یک جناح یا مذهب محدود باشد و در انحصار گروه خاصی باشد، چنین اسلامی در بن بست قرار می گیرد. اسلام دینی فرا جناحی و فرا حزبی است. مردم دنیا اعم از مسلمان و غیرمسلمان، شرقی و غربی همه باید به اسلام امیدوار باشند و اطمینان حاصل کنند که اسلام دینی است که عدالت و آزادی را برای بشر تضمین کرده است. ما باید معرّف اسلامی باشیم که دنیا شیفته و گرویده آن باشد و از آن متنفر نباشد. اگر اسلام حضرت رسول- صلی الله علیه وسلم- و خلفای راشدین که در آن وسعت دید وجود دارد و فراجناحی، فراقومی و فرامذهبی عمل می کند، پیاده شود همه دنیا آن را می پذیرند. شاید ابرقدرتها از نفوذ چنین اسلامی بهراسند، اما ملتها شیفته آن می شوند. بشریت شیفته اسلامی است که در آن از خشونت اثری نباشد. اسلام با خشونت و کشتار بنیان گذاری نشده است. اسلام پلیس و ارتش نداشته بلکه تعاون و همکاری همه مردم در آن به نظام اسلامی نظم و سازمان داده است. اسلام فرهنگ سازی کرده و در صدر اسلام، ارتش اسلامی حاکم نبوده، بلکه فرهنگ اسلامی حاکم بوده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: امروز دنیا به عملکرد حکومتهای جدید در مصر، لیبی و تونس می نگرد تا ببیند چه نوع اسلامی بر این کشورها حاکم می شود. مبادا تنگ نظری و تعصب بر این کشورها حاکم گردد. باید همه ملت را با یک دید بنگرند و همه را در حاکمیت و اداره کشور خود سهیم کنند. حقوق همه ادیان، دگراندیشان و کسانی که تفکری مخالف و متفاوت دارند، باید حفظ شود. زبانها، اقوام، نژادها باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند. چنین اسلامی، اسلام ناب و بر حقی است و کرامت و سعادت بشر را تضمین می کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: متاسفانه برخی عملکردها در گذشته موجب شده تا نوعی ترس و وحشت از حاکم شدن اسلام در دنیا بوجود بیاید. باید نمونه و الگویی از اسلام را ارائه کنیم که موجب مقبولیت اسلام در دنیا باشد.
مولانا عبدالحمید گفت: در دنیای معاصر اسلام، الگوها و نمونه های خوبِ اندکی داریم، الگوهای خوب ما متعلق به گذشته هستند؛ زمانی که مردم در مسجدالنبی با حضرت ابوبکر بیعت کردند، آن حضرت فرمودند: «من خود را شایسته این مقام نمی دانستم، اما شما مردم مرا انتخاب کردید و اگر من از مسیر منحرف شدم مرا به مسیر درست برگردانید. ضعیف ترین فرد ملت در نزد من قوی است و باید بتواند از حق خود دفاع کند و حقش را بگیرد و ظالم و ستمگر حتی اگر قوی باشد نزد ما ضعیف است. عمل زیبای حضرت عمر زمانی که فردی به ایشان می گوید: اگر از راه راست منحرف شدید با شمشیر شما را راست می کنیم، و ایشان شکر خدا را به خاطر وجود چنین مردمی بجای می آوردند، و عمل ستایش برانگیز حضرت علی که بخاطر شکایت یک یهودی از ایشان در برابر قاضی حضور می یابد و به حکم قاضی به نفع یهودی به دلیل عدم وجود دلایل کافی بر حقانیت خود، علیرغم اینکه حق با ایشان بوده، تن می دهد؛ همه نمونه هایی از الگوهای عملی اسلام ناب هستند. در چنین اسلامی یک یهودی می تواند حاکم اسلامی را به دادگاه بکشاند و اگر اینگونه عدالتی در کشورهای انقلاب شده اجرا شود، اسلام می تواند نمونه موفقی از حاکمیت دموکراسی در جهان باشد.

چاپ

1605 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 بهمن, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©