مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مراسم پرفیض ختم قرآن کریم در مسجد جامع مکی که با حضور دهها هزار نفر برگزار شد، با اشاره به اهمیت نماز در اسلام گفت: یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی اقامه نماز است. {الذین إن مکّنّاهم فی الارض أقاموا الصلاة وآتووا الزکاة وامروا بالمعروف ونهوا عن المنکر}. اولین فریضه حکومت دین، اقامه نماز است.
وی با اظهار تأسف از اینکه اقلیت اهل سنت در بعضی از شهرهای بزرگ ایران برای اقامه نماز عیدین و جمعه با مشکلات روبرو هستند، افزود: شنیده می شود که در تهران، پلیس امنیت از ائمه نمازخانه های اهل سنت تعهد می گیرد که نماز عید سعید فطر را برگزار نکنند. این در حالی است که نص صریح قرآن از وظایف حکومت اسلامی اقامه نماز را قرار داده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: جا دارد که بنده از مقام معظم رهبری درخواست کنم و این خواسته همه جامعه اهل سنت ایران است که اجازه ندهند افرادی تحت هر عنوانی برادران اهل سنت را از اقامه نماز عید سعید فطر و اقامه نمازها در مناسبتهای دیگر در شهرهای بزرگ که اهل سنت در اقلیت هستند، ممانعت و جلوگیری نمایند.
وی افزود: شیعه و سنی دو فرقه اسلامی هستند که با هم اخوت و برادری اسلامی دارند ولی مساجد و مصلی هایشان جدا از هم است و مسایل فقهی آنها جدا است و با هم تفاوت دارد. امکان ندارد که مساجد را یکی کرده و پشت سر یک امام آنها را صف کرد. قانون اساسی به پیروان همه مذاهب اجازه داده است که آزادانه مراسمهای دینی خود را مطابق با رسم و دیدگاه خود برگزار کنند. ممانعت از آن، خلاف قانون و خلاف عرف است و مایه دل شکستگی و نا امیدی است.
ایشان اظهار داشت: در تمام مناطق سنی نشین که برادران شیعه در اقلیت هستند، نمازهای عیدین و جمعه را در مساجد خود طبق فقه و مذهب خویش برگزار می کنند و هیچ گاه پشت سر اهل سنت اقتدا نکرده اند و نه علمای اهل سنت چنین انتظاری را مطرح کرده اند.
اصرار بر اقامه نماز برادران شیعه به امامت اهل سنت و یا اقامه نماز برادران اهل سنت به امامت شیعه، نتیجه ای جز کدورت بیشتر ندارد و به دلیل اختلاف دیدگاههای فقهی امکان پذیر نیست. جلوگیری اقلیت اهل سنت از اقامه نماز عیدین و جمعه در شهرهای بزرگ مایه یأس و نا امیدی است.
ایشان در پایان خاطرنشان کرد: این خواسته، از روی دلسوزی و خیر خواهی راعی (حاکمیت) و رعیت مطرح می شود و هیچ قصد سویی در کار نیست.

چاپ

2316 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 دی, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©