مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ» آغاز کرد و با بیان اینکه قلب محل ارتباط بنده با رب العالمین است، در مورد جایگاه اخلاص در اعمال و توجه به اصلاح و تزکیه قلب مطالبی را ایراد فرمود.
ایشان در این موضوع خاطرنشان نمود: مسأله ای که نزد الله تعالی بسیار مهم است و از بندگان خود می خواهد، اطاعت و بندگی است و هدف از خلقت انسان نیز همین است. نکته دیگر اینکه این عبادت و بندگی باید مخلصانه باشد، عبادتی که با ریا و تظاهر همراه باشد، نزد الله تعالی قابل قبول نیست، الله تعالی آن بندگی و عبادتی را می پذیرد که به خاطر رب العالمین باشد.
قرآن و سنت نیز به مساله اخلاص در اعمال بسیار تاکید کرده اند. قرآن می فرماید: «و ما أمروا إلا لیعبدوالله مخلصین له الدین» امتهای قبلی نیز دستور به رعایت اخلاص در اعمال و عبادات شده اند. تمامی انبیای الهی نیز دستور به اخلاص در اعمال شده اند و انبیا مخلص ترین بندگان الهی بوده اند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با بیان این نکته که محل اخلاص قلب است، خاطرنشان کرد: اخلاص چیزی نیست که فقط با زبان انجام گیرد؛ اگر کسی با زبان بگوید که این عمل خالص برای الله تعالی است، اما در قلبش اخلاص وجود نداشته باشد، این اقرار زبانی نزد الله تعالی هیچ اعتباری ندارد. در حدیث آمده است که « إن الله لا ينظر إلى أجسامكم، ولا إلى صوركم، ولكن ينظر إلى قلوبكم وأعمالکم» محل اخلاص، قلب است، همانطور که برخی از عبادات با اعضای بدن انجام می گیرند، اخلاص با قلب انجام می گیرد، محل اعمالی دیگر از قبیل، تواضع و سخاوت و… نیز قلب است. در روز قیامت مجاهدان، قاریان و سخاوتمندانی که اعمال خود را به خاطر ریا و تظاهر انجام داده اند  و اخلاص در قلب نداشته اند، بر روی چهره کشیده شده و در جهنم انداخته می شوند. لذا تمامی اعمال انسان باید خالص برای رضای الله تعالی باشد، در غیر این صورت این اعمال مردود است و وبال جان انسان قرار خواهند گرفت.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تاکید توجه به قلب و اعمالی که مربوط به قلب می شوند، با استناد به حدیثی از فرمایشات آنحضرت صلی الله علیه وسلم گفت: مواظب قلب باشید که مبادا دل و قلب خراب شود، زیرا در حدیث شریف آمده است: «ألا إن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب» در جسم انسان یک تکه گوشت است، اگر آن تکه گوشت اصلاح شد، تمام بدن اصلاح می شود و اگر آن تکه گوشت فاسد و خراب شد، تمام بدن خراب می شود، آن تکه گوشت قلب است. همانطور که تمام خیرات و خوبی ها از قلب سرچشمه می گیرند، تمام گناهان و بدی ها نیز از قلب سرچشمه می گیرند، اگر انسانی به انجام گناه و معصیت علاقه دارد، بداند که قلبش فاسد شده است و باید به فکر اصلاح و تزکیه آن باشد. زیرا اگر قلب اصلاح شود و در آن اخلاص و للهیت بیاید، این قلب محل خیر و خوبی قرارمی گیرد. قلب محل ارتباط بنده با رب العالمین است. الله تعالی به قلب بندگانش نگاه می کند و اعمالی را می پذیرد که با اخلاص و حضور قلب انجام گیرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تشریح آیه تلاوت شده در ابتدای خطبه پرداخت و گفت: در مساله قربانی کردن، خونِ قربانی به زمین می ریزد و از گوشت قربانی نیز خودِ انسان استفاده می کند و هیچکدام از اینها به الله تعالی نمی رسد، بلکه آن للهیت و اخلاصی که در قلب فرد است به الله تعالی می رسد، لذا اخلاص و للهیت در قربانی نکته مهم و اساسی است. اعمال و مناسکی که حجاج در مراسم حج انجام می دهند، به الله تعالی نمی رسد، بلکه چیزی که نزد الله تعالی مهم  و معتبر است اخلاصی است که در قلب حاجی وجود دارد.
ایشان با اشاره به فرارسیدن ایام تشریق به بیان فضیلت این ایام و اعمال ویژه ایام تشریق پرداخت و خاطرنشان کرد: این ایام، از ایام تشریق است و انجام اعمال نیک در این ایام از جایگاه و فضیلت خاصی برخودار است. این ایام، فقط مخصوص حجاج بیت الله الحرام نیست، اگر چه که حجاج در مکانی حضور یافته اند که حضور در چنان مکانهای مقدسی، در دیگر نقاط دنیا ممکن نیست، اما به خاطر اینکه بقیه مسلمانان نیز از قافله عقب نمانده و محروم نشوند، الله تعالی فضیلت انجام اعمال نیک در این ایام را چندین برابر کرده است. از جمله بهترین اعمال در این ایام، روزه است که روزه هر روز در این ایام، به اندازه روزه یک سال اجر و ثواب دارد و روزه گرفتن در روز عرفات (نهم ذی الحجه) به اندازه روزه دو سال اجر و ثواب دارد.
یکی دیگر از اعمال ویژه این ایام، تکبیرات تشریق است که از صبح روز نهم شروع می شود و تا عصر روز سیزدهم ادامه دارد و پس از نمازهای فرض خوانده می شود.
ایشان با بیان این نکته که در این ایام، علاوه از اوقات نماز، در دیگر اوقات نیز باید تکبیرات را خواند، خاطرنشان کرد: گفتن این تکبیرات دارای اجر و ثواب بسیار زیادی است، اما تمامی اوقات این ایام، اوقات تکبیر هستند، لذا هر لحظه که یادتان آمد، این تکبیرات را بگوئید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه، استحمام، پوشیدن لباس تمیز، استعمال عطر و خوشبویی، زود رفتن به عیدگاه و ادای نماز عید را از جمله اعمال مهم روز عید برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که هیچ عملی در روز عید قربان، به اندازه قربانی کردن، ارزش ندارد.

“استکبارستیزی” در سرشت ملت مسلمان وجود دارد
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود به روز سیزده آبان اشاره کرد و از این روز به عنوان “روز استکبار ستیزی در تاریخ ایران”، یاد کرد و گفت: ما نیز بر همین عقیده ایم که خوی استکباری و اشغالگری و استعمارگری و اینکه کسی بخواهد بر منابع ملتهای دیگر تسلط حاصل کند و یا در صدد از بین بردن دین الله تعالی باشد، صفت خطرناکی است که متاسفانه این صفت، در گذشته و درعصر حاضر نیز در وجود بسیاری از قدرتها بوده و هست، شوروی در گذشته مرتکب چه جنایاتی شد و آمریکا و اروپا مرتکب چه جنایاتی می شوند و سرزمینها را اشغال می کنند.
ایشان با بیان اینکه در سرشت ملت مسلمان، استکبارستیزی موجود است، خاطرنشان کرد: الله تعالی در ملت مسلمان برای مقابله با کسانی که قصد چپاول ملتهای مسلمان را داشته باشند، جهاد را قرار داده است و اصل جهاد به معنای تکبرستیزی و مبارزه با اشغالگران و چپاولگران است. امام حسین رضی الله عنه که به میدان کربلا آمد و به شهادت رسید، با ظالمان و مستکبران مبارزه کرد و ما امیدواریم که ملتهایی مانند فلسطین و افغانستان و عراق که تحت اشغال قرار دارند، از این وضعیت خلاصی پیدا کنند و اشغالگران بدانند که بهترین راه رسیدن به امنیت، گفتمان و مذاکره است، نه قتل و کشتار و بمباران، لذا همه حکام و قدرتهای زورگو و استکبارگر باید دست از ظلم و تجاوز به کشورهای دیگر بردارند.

چاپ

1663 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 دی, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©