در ادامه این سفر، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید سه‏شنبه شب (اول تیرماه 89) در مراسم دانش‏آموختگی طلاب حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان شرکت کرد.

شیخ الاسلام در مراسم دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زنگیان سراوان

هر مسلمانی در امر نماز کوتاهی کند، گرفتار عذاب قبر خواهد شد.
در ادامه این سفر، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید سه‏شنبه شب (اول تیرماه 89) در مراسم دانش‏آموختگی طلاب حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان شرکت کرد.
ایشان در این مراسم که شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور، مولانا محمد عثمان قلندرزهی، مولانا عبدالصمد ساداتی، مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان، و جمعی از علمای منطقه حضور داشتند، از دارالعلوم زنگیان سراوان به عنوان میراث ماندگار مرحوم مولانا عبدالعزیز ساداتی- رحمه الله- یاد کرد و در ادامه ضمن تشکر از مسئولین و دست‏اندرکاران این حوزه، فرمود: بنده از مولانا عبدالصمد ساداتی یادگار مرحوم مولانا عبدالعزیز نیز کمال تشکر را دارم، من هرگاه ایشان را می‏بینم یاد و خاطره مولانا عبدالعزیز ساداتی- رحمه الله- برایم تازه می‏شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه در قرآن مجید هر جا دستور به استقامت داده شده در آیات قبل از آن خبر از کشمکش میان حق و باطل نیز داده شده است، به تلاوت آیه: «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علهم الملائکة أن لاتخافوا و لاتحزنوا و أبشروا بالجنة التی کنتم توعدون» [فصلت:30] پرداخت و افزود: در این آیه خداوند متعال از استقامت سخن به میان آورده و فرموده است: کسانی که ایمان می‏آورند، به توحید اعتراف می‏کنند، ربوبیت خداوند متعال را می‏پذیرند، به عظمت و بزرگی خداوند متعال و رسالت و معاد اذعان کرده و پس از همه این موارد استقامت می‏کنند، فرشتگان رحمت الهی بر آنها نازل می‏شوند و بشارت‏های شگفت‏انگیزی به آنان داده می‏شود.
ایشان افزود: محور کلام من، جمله «ثم استقاموا» است، در این جمله دنیایی از معانی نهفته است. در واقع با این جمله تصریح شده است که بشارت یافتگان بهشت کسانی هستند که همواره رخ به سوی شریعت و احکامی می‏کنند که خداوند متعال به انجام آن دستور داده است. آنان قبل از هر چیز نماز را با پایبندی اقامه می‏کنند و کسانی که در امر نماز کوتاهی می‏کنند بر دین استقامت نکرده‏اند و فاقد این صفت ارزنده به حساب می‏آیند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: نماز ستون دین است و اگر در نماز کوتاهی انجام بگیرد، این کوتاهی با هیچ عمل دیگری جبران نخواهد شد. متاسفانه امروز بسیاری از مسلمانان در امر نماز بی‏توجهی می‏کنند، این نکته بسیار مهم و قابل تامل است. من بر این عقیده‏ام که هر مسلمانی در ادای نمازهای پنجگانه خود سستی کند، گرفتار عذاب قبر خواهد شد. نماز فریضه‏ای بسیار مهم و حیاتی است، تا زمانی که نماز ما اصلاح نشود، دیگر اعمال ما اصلاح نخواهد شد و در جامعه ناهنجاری به وجود خواهد آمد. در حقیقت شرط اصلاح جامعه آن است که افراد آن جامعه به نماز اهمیت قائل شده و آن را بجا آورند، زکات اموال خود را به موقع پرداخت کنند و به دیگر فرائض و احکام دین نیز احترام قائل باشند.
ایشان همچنین افزود: امروز در جوامع مسلمان معصیت و گناه بیداد می‏کند، متاسفانه امروز یک فرد مسلمان که خود را دوست‏دار خدا و رسول می‏داند دست به گناه و معصیت می‏زند، یکی از این گناهان نافرمانی پدر و مادر است که امروز در جوامع ما عام شده است.
این در حالی است که الله تعالی حقوق پدر و مادر را بسیار مورد تاکید قرار داده و چندین جا از قرآن مجید این موضوع را یادآور شده است. امروز به پدران و مادران بی‏حرمتی می‏شود و جامعه‏ای که در آن هتک حرمت انجام بگیرد هیچ ارزشی ندارد.
قتل و گروگانگیری نیز گناه سنگین دیگری است که بسیاری دست به آن می‏زنند، چنین افرادی شایسته نیست که انسان نامیده شوند. انسان، شیعه باشد یا سنی، مسلمان باشد یا غیر مسلمان، دارای حرمت و کرامت است و هیچ انسانی که دارای فطرت سلیم باشد به خود اجازه نمی‏دهد او را به گروگان ببرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به جمعیت انبوه حاضر در مراسم دانش‏آموختگی طلاب حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان، اظهار داشت: پیرو حق و حقیقت باشید و با محوریت آن زندگی خود را سپری کنید، بدانید که هر کس از حق و حقیقت منحرف شد او بر دین خدا استقامت نکرده است.
امروز کشمکش میان حق و باطل است، بر حق استقامت کنید و برای پول، مقام و پست دنیوی خود را نفروشید.
سیرت انبیا و حضرت رسول صلی الله علیه وسلم و زندگانی صحابه رضوان الله علیهم اجمعین را مورد بررسی قرار دهید و بنگرید آنان چگونه بر حق و حقیقت استقامت کردند و حتی یک قدم عقب نشینی نکردند. هنگامی که استقامت صحابه و اهل بیت و پایمردی حضرت حسین و یارانش در صحرای کربلا مطرح می‏شود انسان معتجب می‏شود، اسلاف و علمای حقانی و ربانی ما در گذشته، همواره از دین الله تعالی حمایت نموده و در برابر نااهلان سینه سپر کرده‏اند، شما نیز باید تا لحظه مرگ بر حق و حقیقت استقامت کنید و از علما و مدارس دینی حمایت کنید، از یاد نبرید که این اقدام شما مصداق استقامت بر دین الله تعالی به حساب می‏آید.
ایشان همچنین خطاب به بانوان حاضر در این مراسم خاطرنشان کرد: خواهران بدانند که یکی از مصادیق استقامت که به آنها مربوط می‏شود، این است که حجاب اسلامی را رعایت کنند. دیندار واقعی باشند و در این زمینه زنان صحابه را الگوی خود قرار دهند، بدون شک زنی که زیورآلات و لباس‏های آن‏چنانی می‏پوشد و در برابر دیدگان افراد نامحرم قرار می‏گیرد، بر دین خدا استقامت نکرده و در قبر دچار عذاب الهی می‏شود، نباید زنان ما تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گیرند و فرهنگ اصیل اسلامی را فراموش کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه بار دیگر به اهمیت علم و دانش و دین و هدایت در زندگی انسان‏ها اشاره کرده و این دو فرایند را دو عامل عروج برای انسان، در تمام جوامع بشری، نامید و در ادامه خطاب به جمع حاضر فرمود: سعی کنید عملکرد خود را اصلاح نمائید، زیرا تا زمانی که عملکرد، اخلاق، رفتار و کردار ما درست نشود ما مشکل خواهیم داشت و با عزت نخواهیم شد، همچنین توصیه من به شما آن است که با جماعت‏های تبلیغ همراه شوید چرا که با این جماعتها نصرت و یاری الله تعالی همراه است.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به طرح موضوع “انتقاد از دولت و حکومت” پرداخت و خاطر نشان کرد: در هر نظامی کسی که حق انتخاب دارد، حق انتقاد نیز دارد. تمام مسئولین جمهوری اسلامی از دو حال خارج نیستند؛ یا با واسطه، یا بدون واسطه توسط مردم انتخاب می‏،شوند بنابراین مردم حق دارند از کسی که انتخاب کرده‏اند، انتقاد کنند. در هر جامعه‏ای که انتقاد سازنده صورت نگیرد مشکلات ایجاد می‏شود. بنده به هیچ وجه تخریب را نمی‏پذیرم اما معتقدم انتقاد همراه با ارائه راهکار انجام بگیرد. به نظر من هیچ کس بالاتر از تنقید نیست.
در دوران صدر اسلام نیز چنین رویه‏ای مرسوم بود و حتی رسول اکرم صلی الله علیه وسلم با آن شأن و منزلت مورد انتقاد قرار می‏گرفت، چنانچه در مورد غنائم غزوه حنین جوانان انصاراز آنحضرت صلی الله علیه وسلم انتقاد کردند و آنحضرت بدون آنکه برآشفته شوند با خونسردی کامل آنان را توجیه نمودند. به راستی چه کسی از رسول صلی الله علیه وسلم بالاتر است. ایشان با منتقدان خود اینگونه رفتار می‏کردند ما چرا برافروخته شویم؟!

بازدید از کانون ترک اعتیاد”تولد دوباره”و مسجد در حال تاسیس صدیق اکبر-رضی‏ الله‏ عنه-

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید روز چهارشنبه دوم تیرماه برنامه‏های سفر خود را با عیادت از پدر بیمار مولوی نصیراحمد سیدزاده، مدرس دارالعلوم زاهدان، آغاز کرد و در ادامه از کانون ترک اعتیاد”تولد دوباره” که توسط جمعی از علما و خیرین شهر سراوان اداره می‏شود بازدید کرد.
ایشان ضمن تشکر از کسانی که به راه‏اندازی این مرکز همت گمارده بودند، این اقدام خداپسندانه آنان را جهاد فی سبیل الله قلمداد کرد و گفت: من کانون تولد دوباره را مرکز رحمت و نور می‏دانم، چرا که در این مرکز برای سلامتی این جوانان که امید جامعه ما هستند تلاش می‏شود، سلامتی نعمت بسیار ارزنده‏ای است که اگر انسان از آن محروم باشد در واقع از همه چیز محروم خواهد بود.
ایشان همچنین از اعتیاد به عنوان تهدیدی خطرناک برای جوانان استان یاد کرد و اظهار امیدواری کرد که بیماران این مرکز هرچه سریعتر بتوانند سلامتی خود را باز یابند.
مولانا عبدالحمید در ادامه از مسجد در حال تاسیس “صدیق اکبر” بازدید کرد و نقطه نظرات خود را با متولیان این مسجد در مورد معماری زیبای آن درمیان گذاشت.

سخنانی کوتاه خطاب به خواهران فاضله مکتب حضرت فاطمة الزهراء-رضی الله عنها-

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید پس از بازدید از مسجد صدیق اکبر به مکتب حضرت فاطمة الزهرا که در نزدیکی این مسجد قرار داشت رفت و طی سخنانی خطاب به خواهران فاضله این مکتب اظهار داشت: ما باید لحظه لحظه خدواند متعال را بر شرایط و امکاناتی که امروز دراختیار ما قرار داده است، سپاسگذاری کنیم. زمانی در همین سراوان خواهرانی که بتوانند علم فرا بگیرند، اندک بودند. جهالت بسیار زیاد بود، اما در شرایط امروز لطف خدا شامل حال مردم این منطقه شده و بانوان نیز به فراگیری علم و دانش می‏پردازند.
ایشان خاطرنشان کرد: علم از کلمه لااله الاالله نیز مقدم است، زیرا اگر کسی معنای این کلمه را نداند ممکن است آن را به زبان بیاورد و پس از آن با خداوند متعال شریک هم بگیرد. علم همه جا حرف اول را می‏زند و امروز دنیا به این نکته اذعان کرده است. انسان با علم می‏تواند دریابد که چگونه می‏توان رضایت خداوند متعال را جلب کرد.
مولانا عبدالحمید ادامه اداد: بعد از فراگیری علم و دانش مهمترین نکته عمل است. در واقع دورنما و مقصد علم، عمل می‏باشد. اگر ما احادیث رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و قرآن مجید را فرا بگیریم اما به آن عمل نکنیم علم ما ضایع است. بدانید که مسئولیت شما خواهران گرامی سنگین است. در حقیقت مسئولیت تمام علما سنگین است، اما مسئولیت شما از آن جهت بسیار سنگین است که امروز در میان زنان جهالت بسیار شایع شده است، امروز در میان زنان جامعه ما رقابت در زمینه زیورآلات، لباس و پوشاک و لوازم خانه است درحالی که باید محورتمام رقابت‏ها کردار و اخلاق نیکو قرارگیرد. بزرگترین زیبایی برای خواهران اخلاق نیکو، علم و دانش و تقوا و پرهیزگاری است.
شما خواهران فاضله باید برای تمام این روستاها برنامه‏ریزی کنید، قربانی بدهید و خود را آماده کنید که همراه با محارم خود به مناطق دوردست جهت تعلیم دادن قرآن مجید سفر کنید، به یاد داشته باشید که شما فارغ‏التحصیل نشده‏اید، به این معنا که همه چیزرا تمام شده بدانید، شما تازه در مسیر رشد علمی قرار گرفته‏اید. تا پایان زندگی خود را طالب علم بدانید و به دنبال کسب علم و دانش بیشتر باشید. عابده و صالحه باشید و سعی کنید زندگی خود را به گونه‏ای بسازید که دیگران شما را برای خود الگو قرار دهند.
این نکته را به یاد داشته باشید تا زمانی که زنهای جامعه ما عبادت‏گذار و نیک کردار نباشند مردم ما کامیاب نخواهند شد.

دیدار با طلاب و اساتید دینی “دارالقران” سراوان

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه برنامه‏های صبح روز چهارشنبه، دوم تیرماه، با حضور در مدرسه دینی “دارالقرآن” سراوان با اساتید و طلاب این مرکز علمی دیدار کرد.
ایشان در این دیدار علم و دانش را بالاترین عزت و شرف برای انسان دانست و افزود: کسی را که خداوند متعال به درس و تدریس و فعالیت در سایر عرصه‏های علمی گمارده، در واقع بزرگترین لطف و عنایت خود را شامل حال او کرده است. شما یقین بدانید کسانی که به جامعه خدمت علمی می‏کنند در حقیقت بزرگترین خدمت را انجام می‏دهند.
مولانا عبدالحمید همچنین خطاب به طلاب این حوزه خاطرنشان کرد: شما طلاب عزیز بدایند که بهترین انسانها آنهایی هستند که به کسب علم و دانش مشغول‏اند، خداوند متعال برای طالب علم اهمیت بسزایی قائل است. در حدیث آمده کسی که به منظور تحصیل علم خارج می‏شود فرشتگان بال‏های خود را در مسیر راه او پهن می‏کنند. شما که اینجا مشغول تحصیل هستید، هیچ گاه نباید این خیال در ذهنتان ایجاد شود که کاش ما با کار و حرفه‏ای دیگرمشغول می‏شدیم و به تحصیل علوم دینی نمی‏پرداختیم، توصیه من به شما آن است که اتباع سنت را از هم اکنون تمرین کنید و سعی داشته باشید تک تک سنتها را در زندگی خود پیاده کنید.
ایشان همچنین اظهار داشت: امروز مهمترین نیاز علما و طلاب ما اخلاص و للهیّت است، باید تنها هدف ما از انجام هر کار، رضایت الله تعالی باشد، آنگاه ما شاهد فتح و پیروزی درتمام عرصه‏ها خواهیم بود.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به اساتید این مرکز علمی گفت: شما اساتید محترم سعی کنید حتی عادات‏النبی را نیز به طلاب خود تعلیم دهید. به طلاب خود توصیه کنید هنگام وضو گرفتن از مسواک استفاده کنند. مراقب باشید که به نحوی لباس بپوشند که “اسبال ازار” صورت نگیرد. هنگام نماز صفها  راست و منظم باشند و بر اذکار و دعاهای مأثوره پایبندی شود. تجربه ثابت کرده است در هر زمینه‏ای که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم دعایی کرده این دعا در آن زمینه کاملاً تاثیرگذار است. دقت داشته باشید که وضعیت ظاهری طلاب شما از همین دوران کودکی و نوجوانی طبق سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد.
ما امیدواریم خداوند متعال به شما عزیزان تقوا، پرهیزگاری و توفیق عمل عنایت بفرماید.

حضور در مدرسه دینی “مجمع العلوم” سرجوی سراوان

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان پس از دیدار با طلاب و اساتید مدرسه دینی دارالقرآن سراوان، در مدرسه دینی “مجمع العلوم” مولانا شهداد- رحمه الله- حضور یافت و از اتاقی که سالها پیش، مدتی را در آن گذرانده بود بازدید کرد.
ایشان در جمع اساتید و طلاب این حوزه تاریخی، به مرور خاطرات سال‏های بسیار دور خود پرداخت و گفت: پنچاه و اندی سال پیش، برای چندماه بنده در این حوزه مشغول به تحصیل شدم. آن زمان این حوزه رونق خاصی داشت. در آن هنگام بلوچستان دارای دو باب مدرسه دینی بود. یکی همین حوزه “مجمع العلوم” سرجو و دیگری حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان. در آن زمان تعداد طلاب هم بسیار اندک بود و مثل امروز به سوی علم و دانش رو نیاورده بودند.
ایشان در فرازی دیگر از سخنان خود بار دیگر به اهمیت علم در دنیای امروز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر علم نباشد، دین و هدایتی نیز نخواهد بود. دنیا و آخرت انسان ویران خواهد شد. بنابراین شما علم را با تمام وجود کسب کنید و در این راه تلاش و زحمت بی‏دریغ به خرج دهید. تصمیم بگیرید که در شهر و منطقه  وضعیتی را حاکم کنید که زنان و مردان، بزرگسالان و خردسالان علم و دانش بیاموزند و به یاد داشته باشید همواره تلاش می‏کنند که در جوامع مسلمان چنین وضعیتی حاکم نگردد.
مولانا عبدالحمید همچنین یادآورد شد: علم و دانش زمانی که برای خدا و در جهت او باشد، در آن خیر و برکت خواهد بود، اما اگر ما علم را به منظور کسب مدرک و پست و مقام فرابگیریم شاهد هیچ خیری در آن نخواهیم بود.

شیخ الاسلام در جمع علمای منطقه سراوان

عبادت و بیداری علما، نجات امت است
بعد از ظهر روزچهارشنبه دوم تیرماه، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به منظور شرکت در مراسم دانش‏آموختگی جمعی از طلاب دختر و پسر مدرسه “اشاعة التوحید” سراوان، وارد این حوزه شد و پس از اقامه نماز عصر در جلسه علما و روحانیون منطقه سراوان شرکت کرد. در این جلسه که به مناسبت حضور حضرت شیخ الاسلام، در محل ساختمان جدیدالتأسیس حوزه علمیه اشاعة التوحید برگزار شد، شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور، مولانا عبدالاحد ملازاده، مدیر حوزه علمیه انزای سرباز، و جمعی از علمای برجسته منطقه سراوان حضور داشتند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در این جلسه سخنان خود را با تلاوت دو آیه: «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون إنما یتذکر اولوالباب» [زمر:9] و «إنما یخشی الله من عباده العلماء» [فاطر:28] آغاز کرد و فرمود: همه ما می‏دانیم که مسئولیت علما بسیار سنگین است. هنگامی که برای اولین بار در غار حرا بر آنحضرت صلی الله علیه وسلم وحی نازل شد، همه شما این حدیث را خوانده‏اید که رسول الله صلی الله علیه وسلم در حالی از غار بیرون آمدند که گوشت‏های میان دوشانه ایشان به لرزه درآمده بود. توجیهات مختلفی در مورد علت این اتفاق بیان شده است، اما بهترین توجیه را علامه انورشاه کشمیری بیان کرده و فرموده است: آری! مسئولیت بسیار سنگین است و امروز علمای امت باید چنین حالتی داشته باشند آنها باید به فکر نجات امت باشند، امتی که امروز گرفتار گناهان و معاصی شده است.
ایشان تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که علمای ما قبل از هر چیز باید عبادت‏گذار باشند، در طول تاریخ انبیا و دیگر داعیان و رهبران معنوی اقوام و ملل به عبادت اهمیت خاصی قائل بوده‏اند. متاسفانه امروز غفلت آنقدر عام شده که علمای جامعه را نیز فراگرفته است. ما اگر شبها تا صبح بخوابیم و برنامه خاصی برای عبادت، تلاوت، اذکار و اوراد روزانه خود نداشته باشیم هیچ منفعتی برای جامعه اسلامی نخواهیم داشت.
ایشان همچنین افزود: تا زمانی که یک عالم حضرت رسول صلی الله علیه وسلم را برای خود اسوه و نمونه قرار ندهد، در جامعه موثر نخواهد بود، الگوی شما من و امثال من نیستند، الگوی شما باید آنحضرت صلی الله علیه وسلم باشد، زندگی ایشان را بررسی کنید و طبق آن عمل کنید، ما باید به سوی الگوی اصلی خود رجوع کنیم، کسی که شب‏ها آنقدر به نماز می‏ایستاد که پاهای مبارکش ورم می‏کرد و همواره تنها همّ و غمّش نجات امت بود به کتاب الله و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم چنگ بزنید و عبادت و بندگی را در زندگی خود پررنگ کنید.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: حضرت مولانا عبدالغنی جاجروی-رحمه الله- همواره از علما گلایه داشت و می‏گفت: اگر ما به یک فرد عادی و کشاورز ذکری تعلیم بدهیم تا لحظه مرگ آن را از یاد نمی‏برد، اما علما چون آن را ورد زبان نمی‏کنند و با سهل‏انگاری از کنار آن رد می‏شوند، به سرعت آن را فراموش می‏کنند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: زمانی الله تعالی بر قوم ما رحم خواهد کرد که ما شب‏ها بیدار بمانیم و خداوند متعال را بندگی و عبادت کنیم، مردم خیال می‏کنند ما بیداریم. آنان با این خیال، دلگرم نشسته‏اند، حال اگر ما بخوابیم وای به حال این قوم. حکایت همان گلۀ چوپانی تکرار خواهد شد که مورد حمله گرگ قرار گرفته است.
به راستی دقت کرده‏اید که چرا علما و رهبران معنوی امت به چوپان گوسفند تشبیه داده شده‏اند. علت امر آن است که گوسفند برخلاف شتر حیوان ضعیف و حساسی است  و نیاز به هوشیاری و مراقبت جدی چوپان دارد، چنین چوپانی همواره باید دو نکته را مدنظر قرار دهد؛ یکی اینکه هر شب هنگام سحر، گوسفندان را به حرکت درآورد و اجازه ندهد که آنها تا صبح در یکجا بخوابند چرا که این امر باعث می‏شود گوسفندان به یک بیماری خاص مبتلا شوند و به اصطلاح “شپش” بزنند. دیگراینکه در ابتدای شب گوسفندان را خوب بچراند نه آنکه راه خانه را در پیش بگیرد. اگر چوپانی این نکته را رعایت نکند- به قول بلوچ‏ها- او به گوسفندان “شپ‏شام- نداده و به او بی‏شام گفته می‏شود.
علما نیز به همین ترتیب، باید ابتدای شب انتظام نماز مغرب و عشای مردم را بکنند و در هنگام سحر آنان را برای ادای نماز بیدار کنند. در غیر این صورت ملت آنها شکار شیطان می‏شود و به بیماری‏های معنوی گرفتار می‏شوند.
ایشان در ادامه عبادت و بیداری علما را تنها راه نجات امت قلمداد کرد و خطاب به علمای حاضر فرمود: علمای گذشته رفته‏اند. امروز نوبت شماست. مولانا شهداد، مولانا عبدالعزیز و مولانا محمدعمر زمان شما هستید، بنابراین مسئولیت شما سنگین است. شما باید همواره به ذکر و یاد خداوند متعال مشغول باشید و حداقل روزانه یک بار قرآن مجید را تلاوت کنید. توصیه بزرگان این است که اگر شما به ذکر خاصی مشغول نبودید حداقل روزانه یک پاره از قرآن مجید را تلاوت کنید، همچنین به اذکاری که در حدیث عدد خاصی برای آن بیان شده، سعی کنید بر اساس همان عدد پایبند باشیم.
هرگاه فراغتی حاصل شد به جای آنکه بیکار بنشینیم، حتما خود را با عملی مشغول کنیم که این توصیه من نیست، توصیه خداوند متعال است که می‏فرماید: «فاذا غرفت فانصب والی ربک فارغب» [انشراح:7و8]
توصیه من به شما علمای جوان آن است که در کنار پایبندی به اذکار و تلاوت قرآن مجید، ماهانه سه روز، روزه بگیرید، آنحضرت صلی الله علیه وسلم هر ماه چند روزی روزه می‏گرفتند.
امام غزالی- رحمه الله- می‏فرماید: در این گرسنگی و تشنگی‏ها چنان حکمتی نهفته است که هیچ چیزی نمی‏تواند جایگزین آن شود.
و اما آخرین توصیه من به شما آن است که عزیزان! شما شاگردان علمایی ربانی هستید، من می‏دانم که شما از لحاظ اقتصادی مشکل دارید، تنها شما نیستید، عموم علما وضعیتی مشابه شما دارند، شما بر این فقر و مسکنت صبر کنید، بی‏تکلفی و قناعت  بیاموزید و خانواده خود را نیز اینگونه تربیت کنید، به آنان قناعت بیاموزید، به یاد داشته باشید که “علم” و “آزادگی” دو نعمت بسیار ارزنده به حساب می‏آیند، بنده‏ی هیچ کس نباشید، کسی اگر به شما چیزی تقدیم کرد وهدفش رضای الله تعالی بود، آن را رد نکنید، اما اگر می‏دانستید که از این کار هدف خاصی را دنبال می‏کند، گرفتن چنین هدیه‏ای برای شما جایز نیست.
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود به طرح ساماندهی مدارس اشاره کرد و فرمود: در این باره موضع علمای ما آن است که مدارس باید مستقل باشند و به هیچ کس و هیچ نهادی اجازه دخالت در آن داده نشود.
ایشان تاکید کرد: بخشهای مذهبی از حساسیت خاصی برخوردارند که بر این اساس به هیچ وجه نمی‏توان به کسی اجازه دخالت در آن را داد. مراجع تقلید شیعه نیز در این باره دارای نظرات متفاوتی هستند و بسیاری با این طرح مخالف‏اند.

رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان همچنین اظهار داشت: اهل تشیع در بسیاری از کشورهای سنی‏نشین، یک اقلیت به حساب می‏آیند، اما با وجود این در امور مذهبی خود مستقل هستند. در امارات اهل تشیع یک وزارت اوقاف مستقل دارند. در عربستان سعودی هم شیعیان از استقلال کافی برخوردارند. همچنین به هر کشوری که من سفر کرده‏ام این استقلال را حس کرده‏ام، شایسته است که در کشور ما نیز این روند حاکم باشد.

مراسم دانش ‏آموختگی طلاب حوزه علمیه اشاعة التوحید سراوان

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید چهارشنبه (دوم تیرماه 89) در مراسم دانش‏آموختگی طلاب حوزه علمیه اشاعة التوحید به عنوان آخرین سخنران پای تریبون رفت و پس تلاوت آیاتی از ابتدای سوره مبارکه مائده خاطر نشان کرد: این مقوله بسیار مشهور است که اگرکسی می‏خواهد قرآن مجید را بهتر بفهمد و ارزش اسلام را درک کند، به بررسی دوران جاهلیت عرب بپردازد. در آن دوران عربها چنان از نظر اخلاقی سقوط کرده بودند که فرزندان خود را با دستان خود زنده به گرو می‏کردند، آنان هیچ عملکرد شایسته‏ای نداشتند، زندگی آنها مشابه با زندگی حیوانات شده بود، هیچ روزنه‏ای از نور و هدایت وجود نداشت. در چنین شرایطی بود که الله تعالی آخرین آفتاب عالمتاب را از غار حرا بلند کرد. قرآن مجید نازل شد و علم و معرفت و نور از آسمان به زمین رسید و خداوند متعال بار دیگر نور و هدایت را به انسانها ارزانی نمود.
احسان خداوند متعال شامل حال تمام انسانیت گشت و رسول اکرم صلی الله علیه وسلم مبعوث شد و انسان‏هایی که فطرت سلیمه خود را از دست نداده بودند به نصرت و یاری ایشان پرداختند.
آنحضرت صلی الله علیه وسلم در جزیرة العرب تمام مشکلات را تحمل کردند تا آن که سرانجام موفق شدند تحول بیافرینند، جزیرة العرب دگرگون شد، عربها ارزش پیدا کردند، راهزنان رهبر شدند و به خداپرستی روی آورده و قوم بی‏تمدن عرب صاحب تمدن و تاریخ شد، تمدنی که تا آن زمان سابقه نداشت و تا قیام قیامت نیز چنان تمدنی پدید نخواهد آمد. الله تعالی مسلمانان را در دنیا درخشاند و رضایت خود را از آنان اعلام نمود.
مسلمانان آن زمان که یار و مددکار رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بودند بدون هیچ چشم پوشی به اسلام خدمت کردند، روزی که آنحضرت صلی الله علیه وسلم تصمیم گرفتند به مدینه هجرت کنند حضرت ابوبکر صدیق را به عنوان یار و همراه و حضرت علی مرتضی را به عنوان جانشین خود در مکه مکرمه تعیین کردند، در آن هنگام نه حضرت ابوبکر و نه حضرت علی چیزی از سرانجام اسلام می‏دانستند، آنها بر اساس ایمانی که داشتند آنحضرت صلی الله علیه وسلم را با تمام وجود نصرت و یاری کردند. همه زحمات آنها برای الله تعالی بود، آنها اخلاص داشتند و به همین علت زنان و مردانشان به ولایت رسیدند، آنان به صداقت و محبتی که نسبت به رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در دل داشتند به مقامی بس عظمی دست یافتند، چنان عزتی خداوند متعال به آنان داد که تا قیامت مورد تمجید قرار می‏گیرند.
آری! این نتیجه ایمان وعملکرد صحیح و محبت با خدا و رسول صلی الله علیه وسلم است که این چنین متجلی میشود و انسان را از فرش به عرش می‏رساند.
در اثر همین ایمان بود که حضرت بلال و حضرت صهیب که غلام بودند، به چنان مقامی دست یافتند که به خدا قسم پادشاهان دنیا تا قیامت به چنان مقامی دست نخواهند یافت. بلال موذن رسول خدا صلی الله علیه وسلم شد و حضرت عمر او را آقای خود نامید.
مولانا عبدالحمید خطاب به جمع حاضر ادامه داد: سروران گرامی! شما سرمایه‏هایی دارید که بسیار با ارزش‏اند. ایمان، دین و دیانت و تعلیمات زیبای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم سرمایه‏هایی به حساب می‏آیند که، به خدایی که خالق من و شما است، اگر با چنگ و دندان از آن حفاظت کنید در دنیا و آخرت دارای عزت و افتخار خواهید شد.
کلمه «لااله الاالله» که شما امروز به اقرار آن افتخار می‏کنید همان کلمه‏ای است که آنحضرت صلی الله علیه وسلم آن را به مشرکان مکه عرضه کرد و فرمود: اگر شما به این کلمه اقرار کنید بر عجم و عرب حاکم خواهید شد، آنان نپذیرفتند و تا ابد بدبخت شدند، اما ابوبکر، عمر، عثمان، علی و سایر صحابه رضوان الله علهم اجمعین پذیرفتند و در نتیجه عزت و افتخار جاوید را حاصل نمودند.
مردم عزیز سراوان! قسم به خدا اگر شما بیشترین ثروت و قدرت و بالاترین مقام و پست دنیا را در اختیار داشته باشید اما فاقد عزتی که از راه ایمان، اسلام و عملکرد درست و نیک حاصل می‏شود باشید، محرومان واقعی به حساب خواهید آمد، خداوند کتابی به شما عنایت کرده که اگر آن را محکم بگیرید و به آموزه‏های آن عمل کنید تمام مردم دنیا برای شما ادای احترام خواهند کرد. من به جرأت می‏توانم سوگند یاد کنم که شما بهتر از قرآن هیچ کتابی که اخلاق و عقیده درست به شما بیاموزد، نخواهید یافت، گنجی در اختیار شما قرار گرفته که ارزش و اهمیت آن بی‏حد و حساب است.
مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان خود خطاب به جمعیت انبوه حاضر در این مراسم اظهار داشت: آگاه باشید که قرن بیست و یکم از لحاظ اخلاقی چنان سقوط کرده که وضعیت آن بسیار وخیم‏تر از دوران جاهلیت عرب شده است، امروز جهان غرب چنان سقوط کرده که مرد با مرد رابطه جنسی برقرار می‏کند، این انسانها نیاز به قرآن و تعالیم زیبای اسلام دارند و مسلمانان باید اسلام و قرآن را به آنها عرضه کنند. آنان باید ابتدا اسلام را در زندگی خود پیاده کنند و سپس به داد این نیازمندان برسند.
ایشان همچنین افزود: امروز متاسفانه عالم اسلام نیز با مصائب و مشکلات بزرگی گرفتار آمده و چنان از هم پاشیده است که نمی‏تواند مسأله فلسطین عراق و افغانستان را حل کند. علت امر آن است که مسلمانان از تعلیمات قرآن و اسلام فاصله گرفته‏اند.
امروز نماز که بزرگترین حکم خدا بعد از ایمان است ضایع می‏شود. متاسفانه ما نتوانسته‏ایم از احکام اسلام پاسداری کنیم.
ایشان تاکید کرد: مهمترین وظیفه شما اقامه نماز است، هر کس نماز را قضا کند دیگر احکام را به طریق اولی ضایع خواهد کرد. آنحضرت صلی الله علیه وسلم در آخرین لحظه حیات فرمودند: “اتقوالله فی الصلاة” (در مورد نماز از خداوند بترسید.) بار بار این جمله را تکرار فرمودند تا آنکه صدایشان ضعیف شد.
به راستی چه مصیبتی می‏تواند از این بزرگتر باشد، و خواهران مسلمان ما زکات طلاهای خود را پرداخت نمی‏کنند. تجار و بازرگانان مسلمان از پرداخت زکات اموال خود سر باز می‏زنند.
امروز ما دچار اتباع هواهای نفسانی شده‏ایم در حالی که قرآن با صراحت از این منکر ما را بازداشته است.
مردم عزیز سراوان! از دین خدا استقبال کنید. برخیزید و دین را محکم بگیرید. برخیزید که وقت برخاستن است. اخلاق و رفتار خود را اسلامی کنید. ایمان خود را تقویت کنید، الله تعالی برکات ظاهری و باطنی خود را بر شما نازل خواهد کرد. دنیا ناپایدار است زندگی دنیا بسیار کوتاه است، آنچه توشۀ راه ما خواهد بود اعمال نیک‏مان است.
ایشان همچنین خطاب به بانوان حاضر در این مراسم تاکید کرد: خواهران من! حجاب اسلامی را رعایت کنید، روزانه قرآن تلاوت کنید و الله تعالی را بندگی کنید. زندگی زنان صدر اسلام را بررسی کنید و آنان را الگوی خود قرار دهید. امروز جای خدیجه‏ها، عایشه‏ها و فاطمه‏ها در جامعه ما خالی است. شما باید جای آنها را پر کنید. شب بیداری و سحرخیزی داشته باشید و از گناهان و معاصی بپرهیزید، متاسفانه امروز بسیاری از خواهران مسلمان به تقلید از زنان غربی در مراسم عروسی به رقص و پایکوبی می‏پردازند.
ایشان ادامه داد: امروز مسلمان از نظر اخلاقی چنان افت کرده که در مراسم  عروسی شراب می‏نوشد، من تاکیدم بر این است که شما از گناهان و معاصی بپرهیزید. مراقب باشید که بلای خانمانسوز اعتیاد دامنگیر شما و فرزندان شما نشود. من بارها تاکید کرده‏ام که از وارد کردن مواد مخدر در استان پرهیز کنید، به جای این کار از راههای صحیح و تجارت‏های مشروع ارتزاق کنید. از این مرزی که در اختیار شما است استفاده کنید. نان حلال بخورید که این امر تاثیر بسزایی بر اعمال ما دارد، تا زمانی که از روزی حلال تغذیه کنیم دعاهای ما قبول خواهد شد.در واقع عمل صالح را خداوند متعال با روزی حلال گره زده است.
تقاضای ما از مسئولین استان هم همین است که برای جوانان ما اشتغال ایجاد کنند.
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: ما باید همگرایی و وحدت را میان خود حفظ کنیم. بنده به این نتیجه رسیده‏ام که باید میان شیعه و سنی اخوت و برادری پایدار ایجاد شود. امروز عالم اسلام نیاز به وحدت دارد. امروز مسلمانان متفرق شده‏اند و تنها راه موفقیت، ایجاد وحدت و همدلی میان آنان است، از یاد نبریم که اختلاف و تفرقه امت اسلامی را از پای در خواهد آورد.
ایشان همچنین به برخی خصوصیت‏های قوم بلوچ اشاره کرد و فرمود: شجاعت از شاخصه‏های بارز قوم بلوچ است، هر قومی دارای یک ویژگی است و این ویژگی قوم بلوچ است. ما امیدواریم از فرزندان این قوم در راه پاسداری از تمامیت ارضی کشورمان استفاده شود، باید در نیروهای مسلح کشور از برادران بلوچ و سنی مذهب استفاده شود.
جامعه اهل سنت ایران یک جامعه متدین و وطن دوست است. شهروندان سنی مذهب ایران نظام اسلامی را بر هر نظام دیگری ترجیح می‏دهند، در مقابل انتظار دارند که نگاه مسئولین نظام یک نگاه ملی و فراقومی باشد.این نکته می‏تواند اخوت و برادری ما را عمیق‏تر کند، من در این سفر بارها خطاب به مردم تاکید کرده‏ام که شما از امنیت پاسداری کنید و از تفرقه و اختلاف بپرهیزید.

من انتقاد نمی‏کنم، انتظارات اهل سنت را نقل می‏کنم، چرا که ما در ایران دارای موجودیتی هستیم که امکان انکار آن وجود ندارد.

پایان سفر

شرکت در مراسم دانش‏آموختگی طلاب حوزه علمیه اشاعة التوحید سراوان آخرین برنامه سفر چند روزه حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه محترم اهل سنت زاهدان به شهرستان‏های خاش و سراوان بود و ایشان بامداد روز پنجشنه سوم تیرماه پس از اقامه نماز صبح، شهرستان سراوان و مردمان مهمان‏نواز آن را به مقصد زاهدان ترک کرد.

چاپ

1836 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 دی, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©