مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت خاش:

وقت آن رسیده است که در نگاه‌ها و نگرش‌ها تغییر ایجاد شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در مراسم نماز جمعه (17 اسفند 1397) اهل سنت خاش، ضمن تاکید بر حفظ وحدت و امنیت، مسئولین و علمای شیعه و سنی را به «تغییر در نگاه‌ها و نگرش‌ها» برای بهبود اوضاع کشور توصیه کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید که به منظور شرکت در همایش دانش‌آموختگی حوزه علمیه مدینة‌العلوم خاش به این شهر سفر کرده بودند، طی سخنانی ابتدا بر لزوم «حفظ وحدت» و «دوری از اختلافات» تاکید کردند و گفتند: حفظ وحدت و دوری از اختلافات قومی و مذهبی و قبیله‌ای بسیار مهم و حیاتی است.
ایشان خاطرنشان کردند: اختلاف بسیار بد و زشت است. امروز دشمنان تلاش می‌کنند که بین مسلمانان اختلاف و تفرقه ایجاد کنند و مذاهب و اقوام را به جان یکدیگر بیندازند. شیوه و سیاست استکبار و دشمنان این است که مسلمانان یکدیگر را بکشند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: مردم عزیز باید اختلافات فامیلی و طایفه‌ای را کنار بگذارند و به حرف کسانی که در راستای حل اختلافات و ایجاد صلح و آشتی تلاش می‌کنند گوش کنند و با آنها همکاری نمایند. علما، ریش‌سفیدان، معتمدین و هر کسی که به حل‌وفصل اختلافات توصیه می‌کند خیرخواه ماست که اگر به حرف خیرخواهان توجه نکنیم ضرر می‌کنیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «حفظ امنیت» را نیز مورد تاکید قرار دادند و گفتند: امنیت باید حفظ شود، زیرا امنیت به نفع ملت و دولت است. باید در کنار حفظ امنیت، خواسته‌ها و مشکلات خودمان را نیز با گفتمان و بدون خشونت مطالبه و پیگیری کنیم.
ایشان تاکید کردند: جامعه اهل‌سنت در طول چهل سال عمر انقلاب اسلامی با نظام همکاری داشته است و در 22 بهمن امسال که تمام مسئولین دغدغه داشتند، به صحنه آمد و در راهپیمایی شرکت کرد. لذا این حق مسلّم اهل‌سنت است که تفاوتی بین آنها و برادران شیعه وجود نداشته باشد و حاکمیت تمام اقوام و مذاهب را با یک دید بنگرد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به موضوع استفاده از اهل‌سنت در استخدام‌ها اشاره کردند و گفتند: اگرچه ما درخصوص بکارگیری اهل‌سنت در اکثر شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان گلایۀ خاصی نداریم، اما اهل‌سنت در مرکز استان و منطقۀ سیستان و در دیگر استان‌های سنی‌نشین کشور گلایه دارند که از شایستگان اهل‌سنت به‌خوبی استفاده نشده است.
ایشان خاطرنشان کردند: نباید بین شایستگان شیعه و سنی تفاوتی وجود داشته باشد. این حق جامعه اهل‌سنت و حق اقوام و مذاهب و تمام ملت ایران است که با یک دید نگاه شوند و حقوق‌شان مراعات شود. خواستۀ ما از مسئولان نظام آن است که حقوق تمام انسان‌ها را در کشور رعایت کنند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: وقت آن رسیده است که مسئولین و علمای شیعه و سنی از تعصبات دینی و مذهبی عبور کنند و در بسیاری از نگاه‌ها و نگرش‌های خودشان تغییر بیاورند.
ایشان تاکید کردند: نباید نگاه‌های ما مذهبی و قومی باشند. ما باید به منافع تمام مسلمانان و همۀ انسان‌ها بیندیشیم. پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب نیاز به یک تغییر و چرخش قابل قبولی است که سبب رضایت الله تعالی و اقشار مختلف ملت ایران بشود و مردم به آینده‌ای روشن برای خودشان امیدوار شوند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان خاطرنشان کردند: پیام بنده به کسانی که بیرون از مرزهای کشور هستند نیز آن است که امنیت باید حفظ شود. کشتن و گروگان بردن انسان‌ها کار اشتباهی است و به ضرر مردم ماست.

قرآن مجید کتابی انسان‌ساز و بزرگترین سرمایۀ مسلمانان است
مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت خاش، «قرآن» را بزرگ‌ترین سرمایه مسلمانان دانستند و گفتند: «قرآن» کتابی انسان‌ساز ا‌ست که انسان را به قرب الهی می‌رساند. اگر دنیا در مقابل «قرآن» و «تعالیم رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم» گردن خم نکند، بی‌مهار و بی‌بندوبار است.

ایشان با بیان اینکه «اسلام با گناه ضربه می‌بیند و همه گناهان برخلاف شریعت‌اند» خاطرنشان ساختند: متأسفانه امروزه بعضی از مسلمانان از خواهشات نفسانی و انسان‌های بی‌بندوبار پیروی می‌کنند، در نماز کاهلی می‌کنند، زکات نمی‌دهند، غیبت و عهدشکنی می‌کنند، گروگان می‌گیرند و همه‌تن از برنامه‌های اسلام پیروی نمی‌کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: مسلمان باید واقعی، پایبند شریعت و با پروردگارش در ارتباط باشد و از آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، باج‌گیری، قتل، نوشیدن شراب و فروش مواد مخدر شدیداً پرهیز کند، چراکه اینها جنایت هستند و به دیانت انسان ضربه می‌زنند.

مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان «حُب جاه»، «حُب مال» و «اتباع از خواهشات نفسانی» را مانع پرواز انسان به‌سوی بهشت دانستند و به توبه و پاکی قلب از گناه توصیه و تأکید کردند.

چاپ

1095 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 16 اسفند, 1397


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©