شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (۵ اسفند ۱۴۰۱) در مراسم نماز جمعه زاهدان، بر تمایز میان «اسلام سیاسی» و «سیاست اسلامی» تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: از گذشته دو قرائت در اسلام مطرح بوده است و می‌خواهم مردم اطلاعات بیشتری درباره این قرائت‌ها داشته باشند. یک قرائت «اسلام سیاسی» است و قرائت دیگر، «سیاست اسلامی» است. این‌ها دو قرائت جداگانه هستند. اسلام سیاسی به این معناست که دین اسلام، دینی سیاسی است. ما می‌گوییم هم منافع دنیا را باید تأمین کند و هم منافع آخرت را. اما به هر حال معنای اسلام سیاسی این است که ما دین را تابع سیاست بگردانیم و ببینیم سیاست چه حکم می‌کند و هرچه سیاست بگوید، دین همان است. این اسلام سیاسی است.
ایشان افزودند: اوایل انقلاب مسئله‌ای پیش آمد و یکی از ائمه جمعه تهران، چارچوب اسلام را مطرح کرد که ما باید در این چارچوب حرکت کنیم و نباید از آن خارج شویم. بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر فقید فرمود هرچه که سیاست ایجاب کند، چارچوب اسلام همان است. این همان قرائت است که دین را تابع منافع سیاسی می‌کند.

 

سیاست اسلامی معتقد است مردم حاکم را تعیین می‌کنند، نه خدا
امام‌جمعه زاهدان در خصوص قرائت «سیاست اسلامی» تصریح داشتند: قرائت دوم که قرائت ماست، سیاست اسلامی است. سیاست اسلامی به معنای آن است که سیاست باید تابع دین باشد و نمی‌تواند از چارچوب دین خارج شود. چیزهایی را که دین منع کرده نمی‌تواند آزاد کند. این قرائت به معنای آن است که دین، سیاسی نیست، بلکه سیاست، دینی است و باید تابع دین باشد. سیاست شعبه‌ای از شعب دین است و باید در چارچوب دین حرکت کند. چیزی را که دین حرام کرده، اولی‌الامر نمی‌تواند در آن دخالت کند. اولی‌الامر اگر ابوبکر صدیق، عمر فاروق یا علی مرتضی باشد یا عمربن‌عبدالعزیز یا هر مقامی که نامش را اولی‌الامر یا رئیس‌جمهور بگذارید، در قرائت سیاست اسلامی هیچ‌کس نمی‌تواند وجبی از شریعت تجاوز کند.
ایشان افزودند: بالاخره قرائت‌ها متفاوتند و ما به همین معتقدیم که سیاست باید در چارچوب دین و اسلام باشد. در این قرائت تفاوت بسیاری وجود دارد. مجلس شورای اسلامی که قوه مقننه است و دستگاه قضائی یا هر دستگاه دیگری مثل شورای نگهبان، همه باید در چارچوب دین اسلام حرکت کنند و اگر ذره‌ای با شریعت تطبیق نداشته باشد، قابل اجرا نیست. این‌ تفاوت‌ها در قرائت‌ها وجود دارند. این قرائت با دموکراسیِ امروز مشترکات زیادی دارد. سیاست اسلامی معتقد است که هرچه مردم بخواهند و هرکسی را بخواهند به عنوان حاکم انتخاب می‌کنند و حاکم را خدا تعیین نمی‌کند. الله این اختیار را به مردم داده است و مردم بر هرکس توافق کردند، حاکم همان است.

 

قرائت ما بر حقوق بشر تاکید دارد
مولانا عبدالحمید تأکید کردند: در این قرائت که من بعضی تفاوت‌هایش را بیان کردم، وقتی متهم نزد بازجو آورده می‌شود، حرمت و احترام دارد و بازجو نمی‌تواند به او توهین کند یا تحت فشار قرار گیرد تا اعتراف کند. دستگاه قضائی استقلال خودش را دارد و تابع هیچ‌کسی نیست. فقط تابع حق است و بس. قاضی را اولی‌الامر منصوب می‌کند اما قاضی تابع اولی‌الامر نیست بلکه تابع حق و عدالت است. قاضی در سیاست اسلامی و در این قرائت کاملا آزادی دارد و می‌تواند خلیفۀ مسلمانان را هم احضار کند؛ چنان‌که قاضی شُریح سیدنا حضرت علی را احضار کرد و سیدنا علی، امیرالمومنین بود و می‌توانست قاضی را عزل کند، اما برای دعوای یک یهودی نزد قاضی رفتند. وقتی حضرت علی دو شاهد عرضه می‌کند، قاضی یک شاهد را می‌پذیرد و شاهد دیگر را رد می‌کند و حق را به یهودی می‌دهد. در دموکراسی‌های امروز چنین آزادی‌ای را پیدا کنید.
ایشان با یادآوری وقایعی از صدر اسلام و پیامبران پیشین، اظهار داشتند: ما در بسیاری از مسائل از دموکراسی و حقوق بشر هم جلوتر هستیم. این قرائت هم معتقد است حقوق بشر، حق است و اختلافاتی جزئی دارد. سیدنا عمر وقتی دستور دادند مهریه‌ها را بالا نبرید، پیرزنی بلند می‌شود و اعتراض می‌کند که شما چه حقی دارید که در مهریه زنان دخالت می‌کنید. مهریه توافقی است. حضرت عمر توقفی کردند و فرمودند کاش عمر به اندازه همین پیرزن می‌فهمید. او درست می‌گوید. این دموکراسی و آزادی است که زنی در مقابل شخص اول مملکت بایستد و حرف حقی بزند و امیر در مقابلش تسلیم شود. اینکه متهم از خود حق دفاع داشته باشد و حرمتش حفظ شود، در این قرائت وجود دارند. مُلک را عدالت می‌تواند آرام کند. امنیت و آرامش کشور با گسترش و اجرای عدالت و شنیدن حرف مردم فراهم می‌شود.

 

برای خود و فرزندانتان زراندوزی نکنید
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: مسئول درست آن است که از موقعیت و مسئولیتش برای زراندوزی و جمع‌کردن سرمایه برای خود و فرزندانش استفاده نکند. متأسفانه در کشور ما واژه‌ «آقازاده‌ها» معروف است و این آقازاده‌ها به چیزهای زیادی دست پیدا کرده‌اند. اگر کسی می‌خواهد موفق شود، باید آنطور که حضرت داوود و حضرت سلیمان و آن‌طور که حضرت محمد رسول‌الله دنیا را سیر کردند و خود گرسنه از دنیا رفتند، باشد.

 

دلمان می‌سوزد که مردم قدرت خرید نان و گوشت را هم ندارند
مولانا عبدالحمید با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور، آن را نتیجه «سیاست‌های داخلی و خارجیِ به بن‌بست رسیده» دانستند و افزودند: امروز شرایط بر ملت ایران بسیار سخت است. تورم و گرانی کمرشکن شده است. دلار به ۵۲ هزار تومان رسیده است. تمام ثروت‌ها و دارایی‌های مردم از بین رفته‌اند. کسی که چیزی را فروخته دیگر نمی‌تواند بخرد و اگر کسی چیز جدیدی می‌خواهد بخرد، توانایی‌اش را ندارد. کسی که حقوقش سه میلیون و پنج میلیون تومان است و حتی کارمندان و نیروهای مسلح که شش، هفت میلیون حقوق می‌گیرند، همۀ این‌ها مشکل دارند و نمی‌دانند چطور جواب زن و بچه‌شان را بدهند.
ایشان خاطرنشان کردند: از روی دلسوزی این را عرض می‌کنم که چرا اقتصاد کشور غنی و ثروتمند ایران باستان که خزانه‌هایش همیشه پر بوده، اینطور باید باشد؟ این‌ها ریشه در اقتصاد ندارد بلکه ریشه در سیاست دارد. وقتی سیاست داخلی و سیاست خارجی تنظیم نیست و با بسیاری از کشورها تنش داریم، نتیجه همین می‌شود. بپذیرید که سیاست‌های شما جای انتقاد دارد. ما خیرخواه شما هستیم، دشمن نیستیم. دلمان برای این مردم می‌سوزد که قدرت خرید نان و گوشت را هم ندارند. معروف است که یک کیلو گوشت در تهران و بسیاری جاهای دیگر به نیم میلیون تومان رسیده است. کدام مردم می‌توانند گوشت بخرند. این‌ها نیاز مردم است. همین مأموران و کارمندان وزارتخانه‌ها و ادارات حقوقشان کفایت نمی‌کند. اعتبار پول ما روز به روز کمتر می‌شود و خدا می‌داند سر از کجا دربیاورد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: سیاست‌های داخلی مشکل داشته و همین باعث شده مردم اعتراض داشته باشند. مگر به مردم عادی چه می‌رسد؟ شاید یک نفر به قدرت برسد اما برای این مردم عادی همین فشار زندگی باعث شده مردم شعار بدهند و حرفی بزنند. بعضی از مغازه‌داران اجناسشان را معامله نمی‌کنند و می‌گویند اگر بفروشیم نمی‌توانیم چیزی بخریم. این اقتصاد ریشه در سیاست‌های داخلی و خارجی دارد و وقتی این مشکلات حل شود، قیمت دلار بسیار ارزان‌تر می‌شود. زمانی یک میلیون تومان هزار دلار بود، حالا ده میلیون تومان هم بشود هزار دلار وضع بهتر می‌شود، نه اینکه هزار دلار، ۵۲ میلیون تومان باشد. میلیون الآن از بین رفته و از میلیارد صحبت می‌شود. این‌ها هم کاغذ هستند و این میلیاردها هیچ اعتباری ندارد.

 

تا وقتی که به اشتباهات گذشته جلوی ملت اعتراف نشود، تحول صورت نمی‌گیرد / بنیان‌گذار انقلاب گفته اگر نمی‌توانید به مردم خدمت کنید کنار بروید
امام جمعه زاهدان افزودند: مملکت‌داری با دید وسیع و نگاهی بلند ممکن است. تا به اشتباهات گذشته جلوی ملت اعتراف نشود، تحول صورت نمی‌گیرد. رهبر فقید انقلاب اسلامی به مسئولان گفتند اگر می‌توانید به مردم خدمت کنید و اگر نمی‌توانید، بگذارید دیگری خدمت کند. به این‌صورت دست به عصا که نمی‌شود. به جای اینکه مردم را زندانی کنید، آن‌ها را ول کنید و ببینید چه می‌گویند. حرف دلسوزان و منتقدان و مخالفان را بشنوید.
ایشان تصریح کردند: اگر نمی‌توانید اجازه بدهید دیگران مشکلات را حل کنند. این قول بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است، قول بنده نیست. در همه دنیا اینطور است که وقتی مسئولی نتواند کارش را انجام دهد، کنار می‌رود. چندوقت پیش نخست‌وزیری کنار رفت و گفت من نتوانستم مشکلات مردم را حل کنم و کنار می‌روم تا کسی دیگر مشکلات را حل کند. در همه دنیا گاهی رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دیگر مقامات درجه اول استعفا می‌دهند و مشکل حل می‌شود. اینجا متأسفانه در کشور ما کنار رفتن را بلد نیستند. اگر کسی کنار رفتن را بلد نیست بیاید بگوید شما مردم چه می‌گویید و وضعیت را اصلاح کند. چقدر برای اصلاحات فریاد زده شد. مملکت دارد با بن‌بستی جدی مواجه می‌شود و این فکری اساسی می‌خواهد.

 

نگذارید ملت ایران به‌خاطر فقر گرفتار فساد بشود
امام جمعه زاهدان در ادامه گفتند: در تمام دنیا مرسوم این است که به منافع ملی فکر می‌شود و منافع ملی بر منافع همه ملت‌های دیگر مقدم است. مسئولان باید به منافع ملی کشور فکر کنند. ملت ایران بر هر ملتی مقدم است. نگذارید ملت ایران از گرسنگی بمیرد و بر اثر فقر گرفتار فساد شود؛ چون فقر، فساد می‌آورد. اجازه ندهید ملت شما گدایی بکند و دست به فساد و سرقت بزند. ملت ایران مهم است و بر منافع ملی باید اندیشیده شود. اینکه فلان کشور چه شد را رها کنید. تمرکز کنید و تمام هرچه دارید را صرف این ملت کنید. اول این ملت باید از شر و فساد فقر نجات پیدا کنند.

 

در محدودۀ مصلی و مسجد به کسی لعن نفرستید، جاهای دیگر ما مسئول نیستیم
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به نمازگزاران توصیه کردند: آرامش خود را کاملا حفظ کنید و احساساتی نباشید. التهاباتی وجود دارد و این التهابات را باید کنترل و مدیریت کنیم. امنیت شهر و منطقه برای ما حیاتی و مهم است. امروز آرامش خود را حفظ کنید. مأمورانی که امروز به اینجا آمده‌اند هم آرامش خود را حفظ کنند. ما باید ملتی هوشیار باشیم نه احساساتی و خشمگین. با آرامش کامل بعد از اینکه نماز تمام می‌شود، به خانه‌هایتان برگردید.
ایشان در ادامه افزودند: من از بعضی گلایه‌ای دارم که چندبار تأکید کرده‌ام که هیچ‌کس به نام کسی مرگ و لعنت نفرستد و این با عقیده ما سازگار نیست. در شعارها و حرف‌ها از مشکلات حرف بزنید و به افراد توهین نکنید. ما مسئول همه نیستیم. حداقل در محدوده مصلی و مسجد به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهم به کسی مرگ و لعن بفرستد. جای دیگر ما مسئول نیستیم. اگر جای دیگری کسی حرف می‌زند، خودش می‌داند ولی در محدوده مصلی این حرف همخوانی ندارد. در گذشته من تأکید کردم و امروز بیشتر تأکید می‌کنم. به هر حال شما باید حرف‌شنوی هم داشته باشید و مصلحت‌ مکان را هم در نظر بگیرید. توصیه بنده آن است که به هیچ مأموری تعرض نشود و به مأموران هم توصیه می‌کنیم خویشتن‌داری کنند و تحمل را بالا ببرند.

 

کاش از اول، جمعه خونین را «فاجعه» اعلام می‌کردید
مولانا عبدالحمید در خصوص حادثۀ جمعه خونین زاهدان نیز اظهار داشتند: هفته گذشته یکی از مسئولان مهم استان در صحبت‌های خود نکاتی را بیان کرده که قبلا بیان نشده بود و آن این بود که ایشان حادثه‌ای را که در جمعه خونین پیش آمد، فاجعه دانستند و محتوای کلامشان این بود که ظلمی انجام گرفته است و کسانی را که اینجا کشته شدند، شهید اعلام کردند و گفتند مردم را به ناحق‌ کشته‌اند و اینکه گفتند این‌ها اغتشاشگر و تجزیه‌طلب نبوده‌اند و این اتهامات، ناحق بودند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: ما بیان این‌ها را از زبان یک مسئول نکته‌ای مثبت تلقی می‌کنیم و قدمی در جهت حق می‌دانیم، اما باید عرض کنم که کاش این مطالب همان اوایل گفته می‌شد. برای ما و مردم ما آنچه مهم است روشن‌شدن حقیقت است. ما بالاتر از چیزی که واقعیت داشته، چیزی را نمی‌خواهیم.

 

حدود ۱۷ کودک در جمعه خونین کشته شدند / نمی‌پذیریم که بگویید یک مأمور خطا کرده است
امام‌جمعه زاهدان افزودند: اینجا از چهار محور به داخل مصلی تیراندازی شده است و مردم داخل مصلی و دم در زده شده‌اند. حدود صد نفر شهید و نزدیک به سیصد نفر طبق آماری که ما داریم مجروح شدند و هشتاد نفر از آن‌ها هنوز تحت مداوا هستند. هفده نفر کور شده‌اند یا چشم‌شان ضعیف شده است. حدود شانزده الی هفده نفر کودک کشته شده است. یکی از زنانی هم که در آن حادثه مجروح شده بود، به نام زربی‌بی اسماعیل‌زهی، چند روز قبل وفات کرد. الله تعالی رحمتش کند. این حادثه بسیار تلخ و ناگوار بود. اما جا دارد من از همۀ شما مردم تشکر کنم که صبر کردید. ما گفتیم صبر کنید تا واقعیت مشخص شود.
ایشان ادامه دادند: گفتند که یک مأمور خطا کرده و آن را به یک نفر نسبت دادند. ما به این قانع نیستیم. یک نفر، یکی یا دو نفر را می‌کشد، ولی اینکه کسی این‌همه جمعیت را بزند، از جایی فرمان داشته است و عاملان هم تعداد زیادی بوده‌اند و انتظار داشتیم که مقصران در جلوی همین مصلی به دار مجازات آویزان شوند. عدالت علوی و راه اهل‌بیت این بود. اگر با واقعیت این مسئله روشن بشود، مردمِ اینجا باگذشت هستند.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: اما چیزی که برای ما مهم است، منافع ملی است. ما به منافع ملی فکر می‌کنیم نه منافع زاهدان و استان. شما مسئله کل کشور را حل کنید تا مردم آرامش پیدا کنند و به خیابان‌ها نیایند. مسئله ملت را حل کنید. منافع ملی برای ما نه الآن بلکه از گذشته همیشه بر آن تأکید کرده‌ام و با روسای جمهور که صحبت کرده‌ام اول منافع ملی را مطرح کرده‌ام و در انتخابات هم شرط اولمان منافع ملی بوده است.

 

مسئولان درباره مرگ مشکوک ابراهیم ریگی واقعیت را به ملت بگویند
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با اشاره به «مرگ مشکوک» ابراهیم ریگی، یکی از معترضان در زاهدان، ضمن طلب رحمت الهی برای ایشان، گفتند: آقای ابراهیم ریگی روز چهارشنبه به صورت مشکوکی کشته شدند. از مسئولان مربوطه می‌خواهم این مسئله را تحقیق کنند و ملت را در جریان واقعیت بگذارند.

چاپ

1697 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 اسفند, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©