شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (5 فروردین 1401)، احکام و فرایض الهی را در راستای «اصلاح جامعه» و «نجات انسان از عذاب الهی» دانستند و بر لزوم عمل به دستورات شریعت در تمام ابعاد زندگی تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیات 34 و 35 سورۀ مبارکۀ «توبه» اظهار داشتند: خداوند خالق انسان است و به تمام پیچیدگی‌ها، استعدادها، خوبی‌ها و ضعف‌های انسان آگاهی کامل دارد و برای ساختن او از زمان آدم تا آخرین پیامبر برنامه‌ریزی کرده است.
ایشان افزودند: خداوند متعال برای علاج امراض درون و بیرون انسان و پاکی انسان از آلودگی‌ها، عیب‌ها و رذایل که هر یکی از آنها به‌تنهایی می‌تواند انسان را از پای دربیاورد و به جهنم ببرد، شریعت و احکام را نازل کرده است. احکام الهی برای آن هستند که انسان پاک شود و به بهشت برود.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: یکی از احکام الهی و برنامه‌های خداوند برای ساختن انسان «نماز» است. نماز در تمام ادیان آسمانی وجود داشته و همۀ انبیا به آن توصیه و تاکید کرده‌اند. البته کیفیت و تعداد رکعات نمازها در ادیان آسمانی و حتی در خود اسلام متفاوت است.
ایشان با اشاره به جایگاه نماز اظهار داشتند: نماز نیایش و راز و نیاز با خدا و یکی از احکامی است که انسان را از درون می‌سازد، در دل خوف خدا پیدا می‌کند، رابطه با الله را محکم می‌کند و محبت خدا را در دل می‌آورَد. مواطب باشیم نماز قضا نشود. ترک نماز گناهی است که با کفر نزدیک است.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: دومین حکمی که در تزکیه و اصلاح انسان نقش به‌سزایی دارد «زکات» است. پرداخت زکات دستور خداوند متعال و یکی از ارزش‌های اخلاقی و ابراز همدردی با فقرا، یتیم‌ها و نیازمندان و خرج‌کردن مال در راه‌های خیر است..
ایشان گفتند: زکات در تمام ادیان آسمانی وجود داشته است. خداوند حضرت عیسی، حضرت اسماعیل و انبیای گذشته را به ادای نماز و زکات امر کرده است. پرداخت زکات انسان را از بخل، طمع به مال دیگران، حب شدید مال و حرص پاک می‌کند
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: محبت با مال مذموم نیست، اما وقتی چنان شدید باشد که انسان نفقۀ زن ‌و فرزند و حقوق واجبه و حق مردم را ندهد و رشوه و ربا بگیرد و معامله فاسد بکند، محکوم و مذموم است. با پرداخت زکات و صدقات و خیرات چنین محبتی از بین می‌رود. ندادن زکات گناهی سنگین و بی‌رحمی بر خود است. همان‌طور که اموال شرکا را دقیق و ذره‌ذره حساب می‌کنید، مقدار زکات را که مال خدا و فقرا و مساکین است را نیز دقیق حساب کنید و بدهید.
ایشان در ادامه گفتند: علاوه ‌بر زکات «صدقات نفلی» هم محبت شدید مال را از دل می‌برد و انسان را از نقائص پاک می‌کند. به همین خاطر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: [اگر توانایی پرداخت صدقۀ بیشتری را ندارید) با صدقۀ نصف خرما خودتان را از جهنم نجات دهید.
امام جمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: پرداخت زکات و خیرات مایه حفاظت مال و پاکی باقیماندۀ اموال‌تان می‌شود. مالی که زکاتش پرداخت نمی‌شود در معرض تباهی است. زکات سبب برکت مال و پاکی دل‌تان می‌شود، با دادن مال در راه خدا ارتباط‌تان با خدا تقویت و گناهان‌تان معاف می‌شود. بهترین مال‌تان همان است که زکات می‌دهید.
ایشان گفتند: در ماه‌های شعبان و رمضان که ماه‌های تزکیه و اصلاح‌ و تقرب به خدا هستند، بیشتر مسلمانان اموال‌شان را حساب می‌کنند و زکات اموال خود را می‌دهند. در این ماه‌ها برای ادای نماز و روزه و پرداخت زکات تبلیغ کنید و دوستان‌تان را به نماز، صبر و ثبات بر دین توصیه کنید. نماز، زکات، روزه، حج و تمام فرائض، نوافل، مستحبات و احکام الهی در ساختن جامعه و در نجات از جهنم بسیار تاثیرگذار هستند.

 

برای حجاج ایرانی بستر سفر حج فراهم شود
امام جمعه اهل سنت زاهدان در فرازی از سخنان‌شان اظهار داشتند: حج یکی از عبادت‌های مهم، خیرهای کثیر و ارکان مهم اسلام است که از زمان حضرت ابراهیم علیه‌السلام شروع شده و در نسل ایشان ادامه داشته است. به همین خاطر حج به حضرت ابراهیم نسبت داده شده و «حج ابراهیمی» نامیده شده است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: امیدواریم خداوند برای حجاج ایرانی راه رفتن به حج را فراهم کند. از سازمان حج نیز درخواست داریم که برای شروع حج حجاج ایرانی تلاش کنند.

 

هیچ‌کدام از اولیاءالله و ائمه فقه و حدیث به مقام ادنی‌ترین صحابه نمی‌رسند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، به بیان جایگاه صحابه پرداختند و گفتند: اصحاب رسول خدا از مقام والایی برخوردارند. صحابه علاوه بر این اینکه در کنار رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در دفاع و حفاظت از دین جنگیدند، از شرف مصاحبت پیامبر نیز بهره‌مند شدند.
ایشان ادامه دادند: هیچکدام از اولیای خدا و هیچ امامی از ائمه فقه و حدیث به مقام ادنی‌ترین صحابه نمی‌رسد، بلکه تمام اولیاء‌الله خوشه‌چین صحابه‌اند. صحابه با چشم‌شان جمال زیبای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را دیدند و از همنشینی با ایشان برخوردار شدند؛ این عبادتی‌ست که مثل ندارد و در ساختن صحابه بسیار تاثیرگذار بود.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: صحابه تربیت‌یافتگان پیامبر هستند. هیچ استاد، مربی، عالم، مفتی و مرجعی در دنیا نگذشته که بتواند مثل رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم شاگردانش را زیبا تربیت کند. همنشینی با پیامبر که خلیل خدا، صاحب وحی و معجزه و امام‌المتقین است، بالاترین تأثیر را داشته است.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم توصیه کرده است که یاران من را بدوبیراه نگویید. بسیاری به حضرت معاویه رضی‌الله‌عنه اهانت می‌کنند، درحالی‌که ایشان صحابی پیامبر و کاتب وحی است. تمام فضائلی که در رابطه با عموم صحابه بیان شده‌اند شامل حال حضرت معاویه رضی‌الله‌عنه نیز می‌شوند.
ایشان افزودند: اگرچه صحابه معصوم نیستند، اما هرجا قرآن موضوع گناه صحابه را ذکر کرده، در ادامه عفو آنان را نیز یادآور شده است و این نشان مهربانی و توجه پروردگار به صحابه است. لذا بر همه امت لازم است که حرمت صحابه و اهل‌بیت را که با آن‌حضرت نسبتی دارند حفظ کنند.

 

 احترام به مهمانان نوروزی جزو وظایف اسلامی و فرهنگ مردم ماست
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به آغاز سال جدید شمسی و سفرهای نوروزی در کشور اشاره کردند و گفتند: در آغاز سال جدید قرار داریم و در این ایام که معمولا ایرانیان به سفر می‌روند جاده‌ها شلوغ و ترافیک است. توصیه بنده به همۀ عزیزان این است که با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و با آرامش رانندگی کنند، از سرعت غیرمجاز و سبقت بی‌جا پرهیز کنند تا تصادف و یا اتفاق ناگواری پیش نیاید. البته اگر نیاز و ضرورتی نیست در این ایام ماندن در خانه از سفر بهتر است.
ایشان در ادامه توصیه‌هایی نیز به مردم سیستان‌وبلوچستان مبنی بر اکرام مسافران نوروزی به این استان کردند و گفتند: مسافران ایرانی همه هم‌وطن ما و مسلمان هستند و اگر مسلمان هم نباشند انسان هستند؛ لذا باید مورد اکرام قرار گیرند و پذیرایی و محبت شوند. احترام به مهمان جزو وظایف اسلامی و فرهنگ مردم ماست.
امام جمعه زاهدان در ادامه به شناعت سرقت و راهزنی پرداختند و اظهار داشتند: بزرگترین دشمن قوم و ملت ما کسی‌ست که دزدی بکند. این گروه از افراد از انسانیت به دور هستند. جامعه و مردم منطقه نباید نسبت به خلافکاران و سرقت‌های مسلحانه بی‌تفاوت باشند، بلکه در خصوص شناسایی و تحویل سارقان با دستگاه قضایی همکاری کنند.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با اشاره به درگذشت «حاجی مهیم شه‌بخش»، یکی از معتمدین و سران طوایف بلوچ، برای ایشان غفران الهی و رفع درجات را مسئلت کردند.

 

چاپ

651 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 6 فروردین, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©