شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (5 شهریور 1400)، مشکلات و مصایب و آفات در زندگی دنیا را «آزمایش الهی» دانستند و به «صبر»، «نماز»، «دعا»، «استفاده از اسباب» و «توکل بر خدا» در هنگام مشکلات توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با تلاوت آیۀ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» [بقره: 153] اظهار داشتند: دنیا محل آزمون و آزمایش است و حالات متفاوتی دارد؛ در زندگی انسان فراز‌و‌نشیب و تحولات بی‌شماری وجود دارد. گاهی انسان سالم و گاهی مریض است و گاهی مالدار و گاهی فقیر. خداوند متعال گاهی انسان را با فقر و ناامنی و قحط و ترس می‌آزماید و گاهی با سال‌های آباد و امنیت و صحت و سلامتی. الله ‌تعالی به ما اطلاع داده که همۀ این امور بنا بر حکمت پروردگار و آزمایش‌اند که برای تربیت انسان‌ها مفید هستند. الله تعالی می‌خواهد بندگان را بیازماید که در وقت نعمت و عافیت و فتوحات چگونه عمل می‌کنند، و در هنگام مصیبت و غم و درد و رنج چه واکنشی دارند.
ایشان ادامه دادند: بندگان مقرب الله چنان صابر بودند که حتی بیان درد را نوعی شکایت می‌دانستند. باری حضرت ابوبکر رضی‌الله‌عنه به دردی مبتلا شد و به رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم اطلاع نداد. وقتی پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم از علتش پرسید، ایشان در جواب گفت: درد از جانب خداست و من به شما اطلاع ندادم مبادا از خدا شکایت کرده باشم. وقتی مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله به بیماری‌های متعدد مبتلا شده بود، اگر کسی حال ایشان را جویا می‌شد، با گفتن «الحمدلله» اول شکر خدا را به‌جا می‌آورد و بعد درد و مریضی خود را بیان می‌کرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: الله تعالی صابران را که در وقت بلا، فقر، مریضی، ازدست‌دادن عزیزان و سایر مشکلات و مصایب صبر پیشه می‌کنند و در مقابل قضا و قدر الهی تسلیم و به حکم خدا راضی هستند خوش‌خبری می‌دهد که رحمت خدا بر آنها نازل می‌شود لذا هرچند پریشانی و نگرانی هنگام مواجهه با ناهنجاری‌ها و مشکلات و مصایب امری طبیعی است، اما سعی کنیم همواره خودمان را به خدا بسپاریم و خوشبین باشیم و بگوییم هرچه از طرف خدای حکیم و دانا می‌رسد خیر در همان است.
ایشان در ادامه افزودند: تعالیم اسلام بندگان خود را به «صبر»، «نماز» و «توکل» در هنگام مصایب و مشکلات توصیه کرده و در عین حال استفاده از اسباب را نیز نادیده نگرفته و آن را بر خلاف توکل نمی‌داند. مراجعه به پزشک و استفاده از دارو در کنار دعا و نیایش و توبه و استغفار بر خلاف توکل نیستند.
خطیب جمعه زاهدان ادامه دادند: حضرت ایوب علیه‌السلام وقتی مال و اولاد و صحت و سلامتی خود را از دست داد، به دعا متوسل شد و دعای «أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» را خواند. خداوند متعال دعای ایشان را اجابت کرد، چنان‌که وقتی به دستور پروردگار پای خودش را به زمین زد، چشمۀ آب سردی از زمین بیرون آمد و حضرت ایوب با آن آب غسل کرد و بیماری‌اش برطرف شد. الله تعالی همچنین در فرزندان و ثروت ایشان نیز برکت داد. لذا استفاده از اسباب در کنار دعا سنت و روش پیامبران است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: به تقدیر پروردگار تسلیم و راضی باشیم؛ این عقیده سبب سکون و آرامش می‌شود و لطف و رحمت پروردگار را شامل حال انسان می‌کند. وقتی بندگان از ته قلب از خدا راضی می‌شوند و شکایت نمی‌کنند خداوند رحمت‌هایش را مثل باران بر آنها نازل می‌کند.

 

دولت جدید در راستای رفع تبعیض‌ها و چالش‌های داخلی و خارجی و حل مشکلات اقتصادی تلاش کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان با اشاره به تایید صلاحیت اعضای کابینه دولت سیزدهم و آغاز به‌کار این دولت، بر لزوم «حل مشکلات اقتصادی» و «رفع تبعیض‌ها و چالش‌های داخلی و خارجی» در دولت جدید تاکید کردند و گفتند: خوشحالیم که وزرای پیشنهادی جناب آقای رئیسی از سوی مجلس شورای اسلامی تایید شدند و دولت سیزدهم اولین جلسۀ رسمی خود را تشکیل داد. امیدواریم دولت جدید بتواند در زمینۀ حل مشکلات و رنج‌های مردم ایران موفق باشد و با تدبیر و دوراندیشی بتواند فقر، بیکاری، تحریم‌ها و سایر چالش‌هایی که کشور در سیاست‌های داخلی و خارجی با آنها مواجه است و این چالش‌ها برای ملت ایران هزینه دارند را برطرف کند.
مولانا عبدالحمید بر لزوم «بکارگیری مدیران توانمند و میدانی» نیز تاکید کردند و گفتند: امیدواریم دولت سیزدهم بتواند با انتخاب مدیرانی کارآمد، توانمند و میدانی به مشکلات مردم ایران رسیدگی کند. امیدواریم جناب آقای رئیسی همان‌طور که در مراسم تحلیف به آن اشاره کرد بتواند با اصلاح بعضی از بندهای قانون اساسی و بعضی از ساختارهای پیچیده و دست‌وپاگیر مشکلات مردم را به آسانی حل کند.
ایشان تاکید کردند: امید است دولت جدید با تغییر نگاه‌ها و نگرش‌ها و با اجرای عدالت و بکارگیری شایستگان اقوام و مذاهب در مدیریت‌های منطقه‌ای و استانی و وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های کلان کشور در راستای وحدت ملی و رفع تبعیض‌ها و نابرابری‌هایی که بیش از چهل سال است ادامه دارند گام بردارد و تمام اقوام و مذاهب را به نظام جمهوری اسلامی امیدوار کند.
خطیب جمعه زاهدان «مقابله با کرونا» و «تامین سلامتی مردم» را از دیگر وظایف مهم دولت جدید برشمردند و گفتند: دولت جدید باید همان‌طور که جناب آقای رئیسی هم اعلام کردند و ما هم پیش از این خواستار آن شده بودیم، موضوع تأمین سلامتی مردم و مقابله با کرونا را در اولویت برنامه‌ها و کارهای خود قرار دهد.

 

بدرفتاری با زندانیان مغایر با شریعت اسلام و نقض قانون اساسی قانون است
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به انتشار کلیپی از داخل زندان اوین درخصوص بدرفتاری با زندانیان اشاره کردند و گفتند: در هفته‌ای که گذشت صحنه‌هایی از زندان اوین از طریق رسانه‌ها منتشر شد که واقعا رنج‌آور بود.
ایشان خاطرنشان کردند: علی‌رغم اینکه هم در دین اسلام از بدرفتاری با زندانی و اسیر منع شده است و هم قانون اساسی- به‌عنوان میثاق ملی- بدرفتاری و شکنجه در حق زندانیان را ممنوع و جرم قرار داده است، اما متاسفانه افرادی هستند که به شریعت اسلام و قانون اساسی توجه نمی‌کنند و هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: از دیدگاه شریعت اسلام زندانی و اسیر دارای حق و حرمت است. اگر فردی مرتکب جرمی شده است باید قاضی و قانون حکمش را مشخص و صادر کند و زندانبان و مأمورین زندان حق ندارند زندانیان را شکنجه کرده و با آنان بدرفتاری کنند.
ایشان در ادامه افزودند: شکنجه و بدرفتاری در حق زندانیان نقض قانون اساسی و مغایر با شریعت اسلام است و اینگونه برخوردها سبب بدنامی اسلام می‌شوند و برای کشور و ملت ما نیز تبعات ناخوشایندی در پی دارند.
خطیب جمعه زاهدان خواستار «شدیدترین برخورد قضایی» با قانون‌شکنان شدند و گفتند: از مسئولین قضایی درخواست داریم که شدیدترین برخورد و مجازات قضایی و قانونی با این افراد که قانون را زیرپا می‌گذارند صورت گیرد تا حرمت و کرامت زندانی و اسیر رعایت شود.

 

حملۀ تروریستی در اطراف فرودگاه کابل «تکان‌دهنده» بود/ دوران جنگ و درگیری در افغانستان به پایان رسیده است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان با اشاره به انفجار روز گذشته در اطراف فرودگاه کابل، آن را «تکان‌دهنده» توصیف کردند و گفتند: حملۀ تروریستی که در اطراف فرودگاه کابل رخ داد و ده‌ها تن در این انفجار جان خود را از دست دادند، بسیار تکان‌دهند بود.
ایشان خاطرنشان کردند: ناامنی و اختلاف در هر کشوری که باشد سبب نقصان و ضایعات می‌شود. ما امیدواریم با استقرار و اجرای نظام اسلامی در افغانستان مردم این کشور این مشکلات و ناامنی‌ها و اختلافات را پشت سر بگذارند و نظامی را تجربه کنند که با اعتقادات آنها مطابقت دارد. مطمئن باشید که بهترین نظام، نظام دینی و آسمانی است.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: امید است امارت اسلامی بتواند با برنامه‌ریزی صحیح و با استفاده از ظرفیت وسیع قرآن و سنت و سیرۀ خلفای راشدین و تشکیل دولت فراگیر ملت افغانستان را به آیندۀ این کشور امیدوار کند تا مردم افغانستان به کشورشان برگردند و کنار همدیگر در راستای آبادانی و امنیت کشور خود تلاش کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: افغانستان ده‌ها سال است درگیر جنگ است. دیگر دوران جنگ و درگیری در این کشور به پایان رسیده است. توصیۀ خیرخواهانۀ بنده به اقشار مختلف ملت شریف افغانستان که همسایۀ ما هستند و همواره از این تریبون در حق این ملت دعای خیر شده است، آن است که جنگ و درگیری در افغانستان پایان یابد و همۀ طرف‌ها سلاح را به زمین بگذارند و مشکلات خودشان را با مذاکره و گفتمان حل‌وفصل کنند و به تحریک دشمنان توجه نکنند. هر کسی در هر لباس و جایگاهی ملت افغانستان را به جنگ و مقاومت در مقابل همدیگر تشویق و تحریک کند او دشمن افغانستان است.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: توصیۀ ما به مسئولان امارت اسلامی، شورای علما و سایر تصمیم‌گیرندگان و کسانی که مجری احکام شریعت اسلام در افغانستان هستند نیز آن است که شرایط و مقتضیات عصر جدید و جهان معاصر را مدنظر قرار دهند و آسان‌ترین حکم و فتوایی که در شریعت و جهان اسلام وجود دارد را در ادارۀ کشور اختیار کنند، چنان‌که سیرت و عملکرد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیز همین بوده است.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: اگر اسلام واقعی به‌صورت صحیح و درست در افغانستان پیاده شود، برخلاف تبلیغات و تلقین‌هایی که از سوی جهانیان صورت می‌گیرد، آیند‌ۀ درخشانی در انتظار ملت افغانستان و سایر ملت‌هایی است که دستورات قرآن و سنت را در زندگی خودشان پیاده کنند.

 

چاپ

496 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 شهریور, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©