امام جمعه اهلسنت زاهدان با بیان اینکه انسان اشرف مخلوقات است، «عبادت»، «خدمت به خلق»، «تعظیم شعائر خدا» و «تخلق بأخلاقالله» را از مقتضیات خلافت انسان بر زمین و مهمترین وظایفش برشمردند و بر ادای این وظایف تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته اهلسنت زاهدان (7 اردیبهشت 1397)، پس از تلاوت آیات «يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلي ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ* وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ» {لقمان: 17-18}، اظهار داشتند: الله تعالی انسان را موجودی خاص آفریده و در او یکسری استعدادهای ویژه را گذاشته که نه در ملائکه وجود دارد و نه در جنها و نه در موجود دیگری. انسان دارای دو بُعد است از یک بعد مخلوق و محتاج پروردگار است، همانطور که سائر مخلوقات مخلوق و محتاج پروردگار هستند و از بُعد دیگر «خلیفۀ خدا بر زمین» است.
ایشان افزودند: الله در این موجود نعمت «عقل» را گذاشته و او را شعور داده به حدی که در دیگر مخلوقات این اندازه شعور نیست. لذا انسان باید الله را بندگی کند و درماندگی خود را پیش او عرضه کند. همانطور که همه موجودات درماندگی خود را به درگاه خدا عرضه میکنند و او را تسبیح میگویند. «کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ» {نور: 41}.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: «نماز» نیایش و راز و نیاز با الله است. همه موجودات نحوه نیایش خود با الله را میدانند و هر موجودی مطابق با حال و وضعیت خود نیایش الله را انجام میدهد و از او اطاعت میکند. انسان که از همه موجودات برتر است باید با قوت بیشتری درماندگی و نیایش خدا را انجام دهد و از او فرمان ببرد. همانطور که خود انسان از همه موجودات قویتر است، نماز و ذکر و عبادتش هم باید از مجموعه موجودات قویتر باشد. باید به الله ادای احترام کند و دل به او بدهد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان از نماز بهعنوان «مظهر عاجزی انسان در مقابل پروردگار» یاد کردند و گفتند: یکی از این درماندگیهای قوی در نماز انجام میگیرد که انسان مانند بردۀ حلقه به گوش مودب و محترم در مقابل خدا میایستد، با قلب و قالب در مقابل خدا عاجزی میکند و دستها را پیش خدا میبندد، به رکوع میرود و کمر خود را خم کرده و تواضع و فروتنی میکند، از رکوع بلند میشود لحظاتی میایستد و به تسبیح خدا مشغول میشود. آنحضرت گاهی در قیام نماز چنان مکث میکرد که صحابه فکر میکردند نماز را فراموش کرده است.
ایشان ادامه دادند: نهایت تذلل، خشوع و خضوع در سجده است که انسان سر را به خاک میمالد و تسبیح میگوید، سپس به بارگاه الله دوزانو متواضعانه مینشیند، مجدداً سجده را تکرار میکند؛ سجده تکرار میشود چون در آن بسیار عاجزی است، الله میپسندد که سر انسان باربار به سجده بیفتد. بنده در حالت سجده از همه حالات با خدا نزدیکتر میشود.
مولانا عبدالحمید افزودند: انسان خارج از نماز تسبیح و ذکر میگوید و قرآن میخواند که عاجزی در مقابل اوست. حیات و زندگی انسان با بندگی الله و درماندگی در مقابل پروردگار است. انسان باید خدمت مولا را انجام دهد و دستور خدا را اطاعت کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به «خلافت انسان بر زمین» خاطرنشان کرد: بُعد دیگر انسان «خلافت پروردگار» است؛ الله خلافت خود را به ملائکه و جنها و آنهایی که توقع داشتند نداد، بلکه شرف جانشینی خود را به انسان عنایت کرد. ایشان «خدمت به خلق» را از اوامر خدا و مقتضیات «خلافت علی الارض» دانستند و گفتند: دادن خیرات و صدقات به مساکین، فقرا، خانوادههای زندانی و داشتن اخلاق خوب در اثر جانشینی الله است. انسانی که بهعنوان خلیفۀ خدا بر زمین تعیین شده است باید «متخلق بأخلاقالله» باشد؛ یعنی مثل خدا باشد. «إرحموا من فی الأرض یرحمکم من فی السماء» مریض را عیادت کند، جنازه را همراهی کند، مصیبتزده را تعزیه بگوید، از انگیزۀ خدمت نهتنها به انسانها و همنوع، بلکه از انگیزۀ خدمت به همه موجودات بهرهمند باشد.
ایشان افزودند: عبادت تنها به خدمت خلق محدود نمیشود، بلکه تمام احکام اسلام را شامل میشود؛ اگر کسی تنها نماز بخواند و به فقرا و مساکین کمک نکند و یا به خلق الله خدمت کند و نماز نخواند به بهشت نمیرود.
مولانا عبدالحمید «امر به معروف و نهی از منکر» را وظیفه انسانها دانست و افزود: انسان به حکم خلیفةالله بر زمین وظیفه دارد به دعوت الی الله، اصلاح جامعه، اصلاح فساد و مبارزه با ظلم و بیعدالتی بپردازد، دست ظالم را بگیرد که ظلم نکند و دست مظلوم را بگیرد که کسی به او ظلم نکند. کسی که مقام خلافةاللهی دارد نباید خود را به خانه و یا مسجد منحصر کند بلکه هم در مسجد ذکر و عبادت کند و هم به اصلاح جامعه بپردازد.
ایشان در ادامه به توصیههای لقمان به فرزندش استناد کرد و گفت: حضرت لقمان حکیم در سوره «لقمان» فرزندش را تشویق میکند که وظیفه خلافت خویش بر زمین را انجام دهد. او نخست فرزندش را به توحید که بزرگترین عبادت و بندگی است دعوت میدهد و میفرماید: «یَا بُنَیَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ» {لقمان: 13} سپس او را به عبادت و بندگی متوجه میکند که از جانب «خلافت» به او رسیده است و میفرماید: نماز را اقامه کن که بزرگترین عبادت است و امر به معروف و نهی از منکر کن.
ایشان در ادامه افزودند: اخلاقیات که در توصیه حضرت لقمان حکیم آمده است نیز از مقتضیات خلافت انسان بر زمین است. حضرت لقمان خطاب به پسرش میگوید: تکبر نکن و تواضع کن؛ الله به ما تواضع و فروتنی آموخته با صدای بلند فریاد نزن که صوت بالا صدای الاغ است.
مولانا عبدالحمید از انبیا بهعنوان «الگوهای موفق» یاد کردند که رسالت و وظیفه خود را کامل انجام دادند و گفت: همه انبیای الهی الله را عبادت کردند. علاوه بر آن دنبال اصلاح جامعه بودند؛ حضرترسول صلیاللهعلیهوسلم نیز الله را عبادت کرد، در مسجد معتکف شد و آنقدر نماز خواند و در نماز ایستاد که پاهای مبارکش ورم کردند، او در همه حال الله را ذکر کرد آنجا که ذکر زبانی درست نبود با قلب الله را یاد کرد، دین را نشر کرد. این وظیفه به اقتضای امر خلافت بود. آنحضرت دشمنانی را که در مقابل مسلمانان صفآرایی کردند و سد راه اسلام شدند از میان برداشتند، خلفای راشدین هم این جهاد را که امر خلافت بود انجام دادند.
مولانا عبدالحمید در پایان بخش اول از سخنشان با بیان اینکه همه به وظیفۀ «بندگی» و « خلافت» خود بر زمین عمل کنند، ابراز داشت: ما باید بندگی الله و وظیفه «خلافت» را انجام دهیم؛ در همه حال با جان و دل خدا را یاد کنیم و جامعه را به خیر و طاعت دعوت دهیم، برای اجرای عدالت همواره در تلاش باشیم، خودمان عدل کنیم و دیگران را هم به اجرای عدالت تشویق کنیم و به اخلاق بلند و بالای الله تعالی تأسی بجوییم، از بندگان نفرت نداشته باشیم و سعی کنیم با آنها محبت کنیم، با این برنامه میتوانیم روز قیامت سربلند شویم.
«اجرای عدالت» و «یکساننگری» باعث تحکیم وحدت و اخوت میشود
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، ضمن توصیۀ اکید مسئولان نظام به داشتن «نگاه واحد» بین ملت ایران، «اجرای عدالت» و «یکساننگری» را از مهمترین اسباب تحکیم وحدت و اخوت برشمردند و گفتند: امنیت بسیار مهم و حیاتیست. اگر در یک جامعه انواع نعمتها و امکانات وجود داشته باشد، اما امنیت نباشد فایدهای ندارد و زندگی به کام انسان تلخ میشود.
ایشان «وحدت» را از لازمههای «امنیت» دانستند و خاطرنشان کردند: مقولۀ «وحدت» برای برقراری «امنیت» بسیار مهم است. اگر اختلاف و تفرقه باشد، امنیت هم دستخوش تغییر قرار میگیرد. وقتی دو فامیل با یکدیگر درگیر میشوند، تمام افراد آن دو فامیل احساس ناامنی میکنند. لذا وحدت و اخوت لازمۀ برقراری امنیت در جامعه است.
امامجمعه زاهدان از امنیت موجود در کشور اظهار خرسندی کردند و گفتند: الحمدلله امروز در کشور اسلامی ما امنیت وجود دارد، مسئولین و مقامات امنیتی در زمینۀ برقراری امنیت تلاش خود را میکنند، اما آنچه بیش از هر چیز در ایجاد امنیت تاثیرگذار است، همدلی، تفاهم و وحدتیست که بین اقشار مختلف ملت وجود دارد، زیرا دشمنان برای ایجاد ناامنی در کشور تلاش کردند که بین اقوام و مذاهب اختلاف و دودستگی بهوجود بیاورند که بحمدالله موفق نشدند و این نتیجۀ تلاشهای مسئولین و هوشیاری مردم ایران است.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانشان به عواملی که منجر به «تحکیم وحدت» میشوند اشاره کردند و گفتند: «اجرای عدالت» و «یکساننگری» مهمترین عواملی هستند که باعث تحکیم وحدت و اخوت میشوند. نباید بین اقوام و مذاهب ایران تفاوتی وجود داشته باشد. باید همۀ ملت ایران اعم از شیعه و سنی و حتی پیروان سایر ادیان را بهعنوان «ایرانی» نگاه کنیم و تمام حقوقی را که قانون و شریعت اسلام برای آنها قایل است، مورد توجه قرار دهیم.
ایشان تاکید کردند: بنده از روی خیرخواهی و دلسوزی مدیران ارشد کشور و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران را به خدا سوگند میدهم که بین ملت ایران تفاوتی قایل نباشند و آنها را با یک نگاه بنگرند. همانگونه که اقشار مختلف مردم ایران وطنشان را دوست دارند و با یکدیگر برادری وطنی و اسلامی دارند، مسئولین نظام نیز آنها را با یک نگاه بنگرند.
مولانا عبدالحمید خطاب به مسئولین امر خاطرنشان کردند: همانگونه که استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران بر «وحدت» است، تلاش بشود تا عملاَ نیز نگاه واحدی به ملت ایران وجود داشته باشد. باید از شایستگان و توانمندان تمام اقوام و مذاهب بهصورت مساوی کار گرفته شود.
مسئولان استانی بین شایستگان اقوام و مذاهب در استان تبعیض قایل نشوند/ مسئولان استانی و کشوری وعدههایی را که به مردم دادهاند، از یاد نبرند
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه مسئولین سیستانوبلوچستان را نیز به «یکساننگری» در این استان توصیه کردند و گفتند: اولین و بزرگترین اکثریت جمعیت استان سیستانوبلوچستان را قوم «بلوچ» تشکیل میدهد که 70 تا 75درصد جمعیت را شامل میشوند و اکثریت دوم استان برادران «سیستانی» ما هستند و سایر اقوام که سالیان متمادی برادرانه کنار یکدیگر زندگی کردهاند. لذا بنده مدیریت استانی را نیز به خدا سوگند میدهم که بین اقوام و مذاهب استان تفاوت و تبعیضی قایل نباشد.
ایشان در ادامه افزودند: اهلسنت اکثریت اول استان و برادران شیعه اکثریت دوم را تشکیل میدهند و در بین آنها برادری اسلامی و تاریخی وجود دارد و همۀ آنها به یک اندازه به وطنشان محبت دارند و دوست دارند به کشورشان خدمت کنند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: مسئولین استانی باید به شایستگان بلوچ، سیستانی و شهرستانی ساکن در استان توجه کنند و از آنها بهصورت یکسان کار بگیرند. مسئولین نباید نگاه قومی و مذهبی داشته باشند و یک قوم یا مذهب را بر قوم یا مذهبی دیگر ترجیح دهند، بلکه باید نگاهشان ملی باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان «نگاه یکسان بین اقوام و مذاهب» را به نفع نظام و کشور دانستند و گفتند: یکساننگری و نگاه ملی به نفع نظام، شیعه، سنی و مسلمانان است. خداوند از افرادی که نگاه قومی و مذهبی داشته باشند ناراض میشود. بنده بین شیعه و سنی و بین بلوچ و سیستانی و شهرستانی تفاوتی قایل نیستم و معتقدم سیاست اسلامی نیز همین است و بس.
امامجمعه زاهدان در ادامه نسبت به «نگاههای قومی و مذهبی» هشدار دادند و گفتند: امروز بسیاری از دلسوزان جامعه این دغدغه را دارند که مبادا نگاههای قومی و مذهبی در کشور حاکم بشود. کسانی که نگاههای قومی و مذهبی دارند باید روز قیامت پاسخ خدا و بندگان خدا را بدهند. همۀ ما باید از خدا بترسیم و بین فرزندان ایران و ایرانیها تفاوتی قایل نباشیم.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید سپس ضمن توصیۀ مسئولان استانی و کشوری به «عمل به وعدهها»، اظهار داشتند: از مدیریت سیستانوبلوچستان انتظار داریم که به وعدههایی که دادهاند وفا کنند. همچنین از مسئولین کشوری هم انتظار داریم وعدهها و حرفهایی را که در دوران انتخابات مطرح کردهاند از یاد نبرند.
نیروهای انتظامی از تیراندازی در اماکن عمومی خودداری کنند
امامجمعه اهلسنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان به نیروهای نظامی و انتظامی درخصوص «عوامل نفوذی» هشدار دادند و گفتند: عوامل نفوذی ممکن است در بین هر مدرسه، اداره و نهادی نفوذ کنند که همه باید هوشیار باشند. نیروهای نظامی و انتظامی نیز باید مواظب عوامل نفوذی باشند. عوامل نفوذی در ادارات و نهادها آنهایی هستند که میخواهند موجبات ناراحتی مردم را فراهم نمایند.
ایشان افزودند: بنده بارها به برادران نیروی انتظامی توصیه کردهام که تلاش کنند تا حمایتهای مردمی را با خود داشته باشند. بزرگترین حامی «الله» است که با تقوا و پرهیزگاری نگهداری میشود و پس از آن بزرگترین قدرت «حمایتهای مردمی» هستند که با خدمت و اعتماد به مردم حاصل میشود.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه خطاب به مأموران نیروی انتظامی خاطرنشان کردند: اگر شما به رانندۀ خودرویی که حامل برنج، دام و یا گازوئیل است تیراندازی بکنید و این تیراندازی منجر به مرگ راننده بشود، این عمل علاوه بر اینکه سبب ناراضگی پروردگار میشود، موجبات ناراحتی و نارضایتی مردم را هم فراهم میکند، درحالیکه حمایتهای مردمی بالاترین قدرت نیروهای نظامی و انتظامی است.
ایشان تاکید کردند: برادران انتظامی باید در تیراندازی احتیاط کنند، بهویژه از تیراندازی در جادهها و اماکن عمومی اجتناب کنند. این نوع تیراندازیها برای امنیت استان مضر است. نباید تیراندازی آنها منجر به فوت یک نفر بشود که بعد مشخص شود که برنج، گازوئیل یا یک چیز بیارزش دیگر بههمراه داشته است؛ این کار موجب ناراحتی ملت و رنجش مقام معظم رهبری میشود.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان نمودند: اخیراً تعدادی افراد در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی کشته شدهاند که این قبیل اقدامات بهانه به دست بدخواهان میدهد؛ بنده نیز این مسائل را بههمین جهت مطرح کردهام. ما برادران نیروی انتظامی را «عزیزان» خودمان میدانیم و برایشان دعای خیر میکنیم و این حرفها را از روی دلسوزی و خیرخواهی میگوییم. امیدواریم عزیزان انتظامی ما در راستای وحدت و اخوت و برقراری امنیت موفق باشند.
ایشان در پایان، هفتۀ امنیت و اطلاعات را به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور تبریک گفتند و برایشان آرزوی موفقیت در راستای خدمت به مردم کردند.