شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در جمع پرشور مردم چابهار ضمن ابراز خرسندی از شرایط فعلی کشور، “توجه به حقوق اقوام و مذاهب و تحقق مطالبات آنها” را از عوامل مهم همدلی، همگرایی و تحکیم وحدت برشمردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان طی سخنانی در مسجد جامع اهل سنت شهرستان چابهار که بعد از مغرب روز یکشنبه (25 آبان 1393) با حضور جمعی از مسئولین، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، معتمدین، اعضای شوراهای اسلامی، تعدادی از مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار و هزاران تن از مردم مومن و خداجو ایراد کردند، اظهار داشتند: امروز در مملکت ما شرایط بسیار خوبی به وجود آمده است و إن شاءالله روز به روز بهتر می شود؛ مدیران مملکت و مسئولین نظام همواره به فکر تحقق مطالبات قانونی اقوام و مذاهب هستند. ریاست محترم جمهور بر تحقق وعده های خویش مبنی بر مراعات حقوق اقوام و مذاهب و مشارکت آنها در اداره کشور تاکید دارند.
مولانا عبدالحمید ضمن ابراز خرسندی از عملکرد استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کردند: استاندار سیستان و بلوچستان از مدیران توانمند و ملی کشور است که به برکت سعی و تلاش ایشان در جهت احقاق حقوق اقوام و مذاهب در استان تغییراتی در حال شکل گیری است که این امر موجب همدلی، همگرایی و تحکیم وحدت بیشتر می شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار و مدیران آن نیز جزو افراد بومی هستند و دارند به فرزندان خود خدمت می کنند. جا دارد از دولت تدبیر و امید به خاطر اعتماد به فرزندان این مرز و بوم تقدیر و تشکر شود. فرماندار چابهار نیز فردی اعتدال‎گرا، توانمند و باتجربه است و خوشبختانه موجبات رضایت مردم را فراهم کرده است. مردم از هر مسئولی که در مسیر خدمت و جلب رضایت آنها تلاش نماید حمایت می کنند.

وحدت و اخوت تحت هر شرایطی باید حفظ شود
مدیر شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در ادامه سخنان‎شان “تحکیم وحدت و اخوت در هر شرایطی” را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: یکی از استراتژی‎های دشمن ایجاد ناامنی در استان است. لذا لازم است تا اخوت و برادری تحت هر شرایطی حفظ شود. دشمنان و استکبار جهانی به ایران و بویژه به بلوچستان چشم طمع دوخته و از هیچ کوششی جهت تشدید اختلافات دریغ نمی کنند. تاکید همه علمای اهل سنت این است که اخوت و برادری در هر شرایطی حفظ شود. راه ما راه تعامل، تفاهم، هم‎گرایی و هم افزایی است و صد در صد با اختلاف و تفرقه مخالفیم. معتقدیم هر مشکلی باید با گفتمان و از راه تفاهم، عاقلانه و قانونمند حل شود. همه مردم بلوچستان با ناامنی مخالف اند. توسعه استان در سایه امنیت امکان پذیر است. هر گونه گفتمان و احقحق حقوق با امنیت حاصل می شود. ثمره امنیت برای همه مردم است. لذا امنیت منطقه باید حفظ شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: پیام و حرف خیرخواهانه ما به همه کسانی که در درون و بیرون از مرزها هستد این است که بهترین راه حل “گفتمان” است. راه‎بندانی، کشتار، ترور و نا امنی هرگز راه حل مشکلات نیست؛ خشونت، عداوت و بغض را بیشتر می کند. لذا خشونت از طرف هر کس و به هر شکلی که باشد را ملامت می کنیم  و معتقدیم مسیر قانونی بهترین راه حل مشکلات است.

اگر به ما اعتماد شود می توانیم مایه عزت و سربلندی کشور باشیم
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بیان برخی از مطالبات و خواسته های قانونی اهل سنت پرداختند و گفتند: ما اهل سنت هستیم و با برادارن شیعه اخوت اسلامی داریم. خواسته ها و مطالبات ما چیزی فراتر از قانون نیست؛ ما می خواهیم که آزادی مذهبی ما مورد توجه قرار گیرد و نیز به جوانان، تحصیل‎کردگان و نخبگان ما بها داده شود. جوانان ما مطابق شایستگی‎شان به کار گرفته شوند. اگر به ما اعتماد شود ما می توانیم مایه افتخار و عزت و سربلندی کشور عزیزمان باشیم و این افتخارات و اخوت را می توانیم به جاهای دیگر منتقل نماییم.

افت تحصیلی در استان، نگران کننده است
مولانا عبدالحمید در ادامه با از “افت شدید تحصیلی در استان” ابراز تأسف کرده و در این خصوص اظهار داشتند: افت تحصیلی در استان و علی الخصوص در چابهار بسیار شدید و نگران کننده است. وظیفه آموزش و پرورش در این زمینه بسیار سنگین است. با توجه به شایستگی مدیریت جدید آموزش و پرورش انتظار داریم تا همه والدین، علماء، مردم و معلمین با همکاری یکدیگر افت تحصیلی را هر چه سریعتر برطرف نمایند. البته برای رفع این مشکل هر چه امور به افراد بومی و محلی سپرده شود با توجه به اطلاعات، تجربه و دلسوزی، آنها بهتر می توانند کار کنند و افت تحصیلی را برطرف نمایند.

خشونت در هر لباس و با هر انگیزه ای، باید هرچه زودتر از منطقه برچیده شود
مولانا عبدالحمید در پایان با اشاره به ترور یکی از معلمان، که اخیرا در استان اتفاق افتاد، ضمن محکوم کردن این حادثه خاطرنشان کردند: از ترور این معلم عزیز که اخیرا در یکی از شهرستانهای استان اتفاق افتاد اظهار تاسف می کنم. این اقدام را به شدت محکوم می کنیم. کشتن اهل قلم، به ویژه کشتن معلم گناهی سنگین و سنگین ترین جرم است. خشونت در هر لباس و با هر انگیزه ای، باید هرچه زودتر از منطقه برچیده شود و مردم نیز برای تامین امنیت پایدار باید همکاری نمایند.

چاپ

1375 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 آبان, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©