شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به مشکلات متعدد در جهان اسلام، ضمن انتقاد از برنامه ها و سیاست‏های جنگ‏طلبانه غرب، بر ضرورت “گفتمان، منطق و صلح عادلانه” برای حل و فصل مسایل تاکید کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه های این هفته نماز جمعه (21 شهریور 1393) اظهار داشتند: تفرقه، تشتت، اختلاف و بحران‎هایی که در جهان اسلام وجود دارند، بسیار آزاردهنده هستند؛ جنگ و درگیری و قتل و کشتار و…. بحرانی است که امروزه دامنگیر جهان اسلام شده است و دشمنان اسلام از این وضعیت سوءاستفاده می کنند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به سخنی از رئیس جمهور آمریکا که گفته بود؛ ما این توانایی را داریم که اگر در هر نقطه ای از جهان برای ملت آمریکا تهدیدی وجود داشته باشد به آنجا حمله کرده و آن تهدید را از بین ببریم، خطاب به رئیس جمهور و سایر دولتمردان آمریکا فرمودند: درست است که شما از این توانایی برخوردار هستید که مخالفان خود را در هر نقطه از دنیا بزنید و این قدرت و توانایی را الله تعالی به شما داده است، اما شما با حمله و کشتار مردم، دشمنان خود را از بین نمی برید، بلکه دشمن درست می کنید؛ اگر شما صد نفر از دشمنان‎تان را از بین ببرید، صدهزار دشمن دیگر برای ملت خودتان درست می کنید. اگر بخواهید با کشتن، مشکلات را حل کنید، در این‎صورت بین شما و بین افراد تندرو و افراطی که دست به کشتار مردم می زنند تفاوت چندانی وجود ندارد. لذا اگر شما متمدن و بافرهنگ هستید و عقل و تدبیر دارید باید مسایل را از راه تدبیر حل کنید. راه حل مشکلات، کشتن نیست. راه حل عاقلانۀ مقابله با تهدید این است که از راه گفتمان و تدبیر و منطق و راههای صحیح با دشمنان مقابله و دشمنی تبدیل به دوستی شود و یا حداقل حس دشمنی در وجود دشمن از بین برود.
ایشان در ادامه خطاب به مدعیان مبارزه با تروریزم افزودند: شما مدعی هستید که با تروریزم مقابله می کنید، اما تا کنون چه اندازه توانسته اید تروریزم را نابود کنید؟ اگر یک نفر را کشته اید، ده نفر دیگر بلند شده اند. البته ما نیز با تروریزم به هر شکل و نوعی که باشد مخالفیم و معتقدیم که تروریزم به ضرر همه است. امروزه ترویزیم‎های دولتی هم وجود دارد؛ کشتن مردم فلسطین و اینکه دولت‎ها مخالفان خوشان را قتل عام می کنند نیز از انواع تروریزم محسوب می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “حمایت بی‎جای غرب از اسرائیل” را سبب تنفر مردم از غرب عنوان کردند و گفتند: دلیل اینکه امروزه مردم از غرب متنفر هستند، حمایت بی‏جا، غیرمنطقی و غیرعادلانه غرب از اسرائیل است؛ اسرائیلی که کشوری صد در صد  اشغالگر، متجاوز و بی‎رحم بوده و در مقابل چشم جهانیان مردم سرزمین‏هایی را که اشغال کرده است با بدترین صورت قتل عام نموده، منازل‏شان را تخریب و زندگی‎شان را ویران می کند. لذا حمایت غرب از اسرائیل حمایتی غیرعادلانه بوده و باعث پرورش تروریزم در جهان می شود.
ایشان با اشاره به نتایج حملات غرب به برخی کشورهای اسلامی، خطاب به دولتمردان غربی خاطرنشان کردند: در نتیجه حمله شما به برخی کشورهای اسلامی هزاران تن از مردم بیگناه قتل عام شدند؛ حمله شما به عراق و افغانستان به جز بدبختی و فلاکت برای این ملتها چه چیز دیگری را به همراه داشته است؟ بلکه آنها را گرفتار مکشلات کرده است. لذا راه حل مشکلات جهان اسلام، حملات نظامی و ریختن بمب و موشک بر سر مردم این کشورها نیست.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: امروزه جهان اسلام با مشکلات متعددی مواجه است و این مشکلات از راه جنگ و درگیری قابل حل نیستند. اگر جنگ و درگیری راه حل مشکلات می بود، باید تا کنون بسیاری از مشکلات حل می شدند. تنها راه حل مشکلات جهان اسلام منطق، تدبیر، راههای سیاسی، رسیدگی عادلانه به حقوق ملت‎ها، مراعات حقوق اقلیت‎ها و گفتمانِ بدون غرض است. بنده مطمئن هستم و یقین دارم که نه تنها با جنگ و کشتار مسایل و مشکلات هرگز حل نخواهند شد، بلکه پیچیده تر خواهد شد.  
ایشان در پایان این بخش از سخنانشان فرمودند: مسیری که اکنون قدرت‎های غربی در پیش گرفته اند، مسیر غلطی است و باید در سیاست خودشان در خاورمیانه تجدیدنظر کنند. بنده بر این مسأله اعتقاد دارم که این سیاست، که بر پایه جنگ و کشتار استوار است جوابگو نیست، بلکه سیاست منطق و گفتمان و تدبیر و مصالحه عادلانه بین طرف‎های درگیر جواب خواهد داد.

مدیران از حرکت‎های قومی و مذهبی اجتناب کنند
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن انتقاد از حرکت‎های قومی و مذهبی برخی مدیران، خاطرنشان کردند: توصیه بنده به همه مدیرانی که در استان مشغول خدمت هستند این است که از حرکت‎های قومی و مذهبی اجتناب کنند. حرکت‏های همه مدیران و مسئولین و همه ما باید ملی باشد. نباید برای ما شیعه و سنی تفاوتی داشته باشد. اگر بنده و یا هر کسی دیگر بین شیعه و سنی تفاوت قایل باشم این در راستای نظام و به نفع جمهوری اسلامی و حتی به نفع هیچ گروهی نبوده و مغایر با قانون است. نگاه ما باید دور باشد. همه مردم ایران شهروند ایران هستند و ما باید همه ملت ایران را نگه داریم. وقتی مسئولیتی به کسی داده می شود، اعم از شیعه و سنی، باید همه ملت را یکسان ببیند و نباید نگاه قومی و مذهبی وجود داشته باشد. یکی از دلائل مهمی که امروزه برخی از کشورها را با ناامنی مواجه نموده و حتی آنها را با خطر تجزیه روبرو کرده است، این است که در این کشورها برخی افراد سیاست‎های خودشان را با نگاههای خاص تنظیم نموده و حقوق دیگران را در نظر نگرفته بودند.
ایشان تاکید کردند: ایران و نظام جمهوری اسلامی متعلق به همه ملت ایران است و همه مردم از جمهوری اسلامی حمایت می کنند. نگاه مدیران استان و کشوری باید به دولت، و در رأس آنها به جناب دکتر روحانی، باشد و سیاست‎ها و برنامه های خودشان را با سیاست‎های ایشان منطبق نمایند. نباید هر کسی سیاست خاص خودش را اعمال کرده و آن را بر اساس قومیت و مذهب و زبان خاصی تنظیم نمایند، بلکه نگاهها باید ملی باشند و همه را یکسان نگاه کنیم. نباید برای ما بلوچ و سیستانی، شیعه و سنی، فارس و لر و کرد و ترکمن و سایر اقوام و مذاهب تفاوتی داشته باشد. سیاست دولت یازدهم نیز بر همین اساس پایه گذاری شده است. لذا مدیران و وزرای محترم باید خواسته ملت را بشنوند و مدیرانی که وزرای محترم انتخاب می کنند باید مدیران ملی باشند و با نگاه ملی مشغول کار شوند. باید از همه ملت به صورت متعادل استفاده نمایند. تعادل و تعامل با یکدیگر گره خورده اند و زمانی تعامل برقرار می شود که تعادل صورت گیرد. همه ما در مقابل دشمنان متحد بوده و حاضریم که از مرزهای کشور و از تمامیت ارضی و اسلام دفاع کنیم، اما باید همه ما با یک نگاه نگریسته شویم.

حادثه تیراندازی در محور خاش- زاهدان بسیار دلخراش و نگران‎کننده بود
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به حادثه تیراندازی به سوی رانندگان در جاده مسیر خاش- زاهدان اشاره کرده و در این خصوص اظهار داشتند: در جاده خاش- زاهدان دو حادثه تیراندازی اتفاق افتاده بود و چند نفر در این حوادث جان باختند، که بسیار دلخراش و نگران کننده بود. برادران نیروی انتظامی، که وظیفه تامین امنیت و آرامش مردم را بر عهده دارند، باید به گونه ای عمل کنند که هرگاه مردم آنها را می بینند دلگرم و خوشحال بوده و احساس امنیت کنند. اما اگر خدای ناکرده از دست برادران نیروی انتظامی خطایی سر بزند و افراد بیگناه مورد هدف قرار گیرند بسیار رنج آور است.
ایشان در ادامه افزودند: ما گاهی اوقات می گوییم که علما، نمک جامعه هستند و اگر علمای یک جامعه خراب شده و دچار آلودگی شوند باید فاتحه آن جامعه را خواند. در میان برادران انتظامی ما، که عزیز همه ما هستند و برای مملکت خدمت نموده و برقراری نظم و آرامش را بر عهده دارند، نیز افراد خاطی وجود دارند که باید با آنها برخورد شود. البته حساب این قبیل افراد خاطی که به خود و به مردم ترحم نمی کنند، از نیروی انتظامی جداست.
مولانا عبدالحمید به “بازداشت افراد خاطی حادثه جاده خاش-زاهدان” اشاره کرده و اظهار داشتند: جا دارد بنده از استانداری و از مدیریت نیروی انتظامی استان تشکر کنم که افراد خاطی را فوراً بازداشت کرده اند. وقوع چنین حوادث ناگواری این را می طلبد که دستگاه و مدیریت نیروی انتظامی و همه کسانی که امنیت در دست آنهاست مواظب افراد نفوذی در میان خودشان باشند. متاسفانه گاهی اوقات امکان دارد افراد نفوذی در بین اقشار مختلف جامعه، اعم از علما، طلاب، دانشگاهیان، ادارات دولتی و دستگاه حکومتی وجود داشته باشند که مخالف نظام جمهوری اسلامی باشند و حرکاتی را انجام دهند که باعث سوءاستفاده دشمنان ما شود. دشمنان ما دنبال نقطه ضعف هستند. لذا همه دستگاههای حکومتی، به ویژه کسانی که نظم و امنیت جامعه در دست آنهاست باید بیدار و هوشیار باشند.

بستن ورودی‎های شهر زاهدان هیچ توجیهی ندارد
امام جمعه اهل سنت زاهدان مجددا به موضوع بازرسی در ورودی‏های شهرستان زاهدان اشاره کردند و خاطرنشان نمودند: شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و یکی از شهرهای مهم کشور محسوب می شود که امنیت درونی و ایست و بازرسی آن باید به نحوی باشد که مایه شرمندگی مردم این شهر مهمان‎ نواز نشود. خدا می داند که گاهی اوقات در ایست و بازرسی‎های شهر زاهدان با برخی افراد برخوردهایی صورت گرفته است که ما احساس شرمندگی کرده ایم. لذا مسئولین محترم باید این مسایل را، که جزو دردهای شهر و جامعه ما هستند، مورد توجه قرار دهند.
ایشان در ادامه افزودند: شهر زاهدان شهر ناامنی نیست و از امنیت برخوردار است و نیازی به کنترل ورودی‎های این شهر نیست. در گذشته مقداری نا امنی وجود داشته است، اما الحمدلله اکنون این شهر و استان امن هستند. لذا بستن ورودی‎های شهر زاهدان هیچ توجیهی ندارد. مسئولین امر به این مسایل رسیدگی نمایند تا اینگونه تصور نشود که در اینجا این مسایل به خاطر مسایل مذهبی و… وجود دارد، زیرا این مسایل، اگرچه موجب نگرانی دوستان شده، و تحمل هم کرده اند، اما اسباب سوءاستفاده دشمنان را فراهم می آورند.

برای شفای کامل رهبر انقلاب دعا کنید
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنان‎شان با اشاره به عمل جراحی اخیر رهبر معظم انقلاب و ابراز خرسندی از موفقیت آمیز بودن این عمل، از همه مردم خواستند تا برای شفای کامل ایشان دعای خیر نمایند.

چاپ

1046 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 21 شهریور, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©