- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

دینداری؛ یعنی ترحم و شفقت بر انسان‌ها و دفاع از حق افراد ضعیف

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (22 اردیبهشت 1402)، به اهمیت ترحم و دلسوزی و شفقت بر انسان‌ها در دین اسلام اشاره کردند و گفتند کسی که در او عفو و گذشت و مهربانی نباشد بویی از دین اسلام نبرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: چیزی که در تمام ادیان سماوی به‌ویژه در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته ترحم و مهربانی و شفقت است. «دین» رحمت پروردگار برای بشریت است. اگر دین باشد اما ترحم و شفقت و دلسوزی و مهربانی و عفو و گذشت نباشد این دین هیچ تاثیری در زندگی ندارد. ترحم و شفقت و اخلاص و صداقت و امانتداری روح دین هستند که در آموزه‌های اسلامی به شدت مورد تاکید قرار گرفته‌اند. بسیاری گمان می‌کنند که دینداری فقط در نماز و روزه و حج و… است؛ درست است که اینها هم مهم هستند، اما اگر نماز باشد و ترحم نباشد، اگر حج باشد و صداقت و مهربانی نباشد فایده‌ای ندارد.
ایشان ادامه دادند: اینکه ما فقط نام دین را بگیریم و خودمان را دیندار بدانیم این کافی نیست. وقتی دین بیاید وجود انسان مایۀ خیر و رحمت برای جهانیان می‌شود و بین بنده و الله و بین بنده و خلق خدا ارتباط و محبت پیدا می‌شود. اگر شفقت و مروت و انسانیت در وجود یک انسان نباشد نشانۀ آن است که در زندگی این انسان دین وجود ندارد و فقط توهم دینداری است. دینداری نام ترحم بر ضعیف و کسانی است که توانایی دفاع از حق خودشان را ندارند. حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای تمام انسان‌ها و جن‌ها و حتی برای فرشتگان رحمت بود.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: نگاه الله تعالی بسیار بلند است. الله به یک قشر نگاه نمی‌کند بلکه همه را زیر چتر رحمت خودش قرار داده و نسبت به همه ترحم دارد و به همه روزی می‌دهد. گناهکار و ظالم را مهلت می‌دهد تا توبه کند و به سوی الله برگردد. الله تعالی کریم و رحیم و مهربان است و دوست دارد که بندگان نیز مانند الله رفتار کنند و با همه با عفو و گذشت رفتار بشود. اگر عفو و گذشت نباشد انسان هیچ بویی از اسلام نبرده است. وقتی ترحم و عدالت و انصاف نباشد یعنی خدا و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و سیرۀ صحابه و اهل‌بیت در زندگی نیست. دین نام مجموعه‌ای فراگیر از صفات و اخلاقیات است که تمام اعتقادات، معاملات، معاشرات و… را شامل می‌شود و دیندار کسی است که همۀ این مجموعه در زندگی‌اش باشد.

 

ملت ایران انتخابات آزاد می‌خواهد/ ناتوانی نمایندگان و مسئولان در حل مشکلات کشور سبب ناامیدی مردم شده است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، از روند انتخابات‌ها در کشور به شدت انتقاد کردند و نحوۀ برگزاری انتخابات و نوع گزینش افراد را دلیل مشکلات و بحران‌های کنونی در کشور دانستند. ایشان خاطرنشان کردند: شرایط کنونی کشور را همه درک می‌کنند. تمام مردم ایران در تنگنا و فشار قرار دارند. از یک طرف فشارهای اقتصادی و معیشتی است. تورم، گرانی و بیکاری بر مردم فشار می‌آورد. در ماه رمضان گزارش داشتیم که بسیاری از خانواده‌ها غذای سحری را ندارند و سفره‌هایشان خالی است. سفرۀ بسیاری از ایرانیان خالی شده است. روزانه اعتراضاتی از اصناف مختلف وجود دارد. بازنشستگان که از مدت‌هاست فریاد می‌زنند که سفره و یخچال ما خالی است. کارگران و کارمندان و کسبه و طیف‌های مختلف اعتراض دارند. مردم از مالیات‌های کمرشکن می‌نالند که قابل تحمل و پرداخت نیستند. مردم مشکل دارند.
ایشان تاکید کردند: قبلا هم نمایندگان مجلس و هم دولت و مسئولان مردم را امیدوار می‌کردند و می‌گفتند که این مشکلات حل می‌شوند و در حال حل‌شدن هستند، اما الان معلوم می‌شود که از دست نمایندگان و مسئولان کاری ساخته نیست و این موضوع سبب ناامیدی مردم شده است.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: مسئولان نتوانستند ارزش پول ملی را برگردانند. کشور همجوار ما؛ افغانستان توانست ارزش پول خود را نگه دارد و نگذارد پولش از اعتبار بیفتد. حاکمیت افغانستان ارزش پول این کشور را کنترل کرد. چرا ارزش پول ما کنترل نشود؟! ما این‌همه ثروت در دنیا داریم که در کشورهای غربی و آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا بلوکه هستند. دلارها و پول‌های کلان راکد هستند. شنیده می‌شود که ما فقط از یک کشور سی میلیارد طلبکار هستیم. از کشورهای دیگر نیز طلبکار هستیم و پول کشور در بانک‌های آن کشورها رفته و مسئولان و سیاستمداران ما نتوانستند این پول‌ها و سرمایه‌ها را با سیاست درست و مدیریت صحیح به کشور برگردانند و به ملت رسیدگی کنند. اینها سرمایه‌های ملی هستند.

 

انتخابات‌ها به نحوی نبوده که افراد شایسته و توانمند روی کار بیایند
ایشان ادامه دادند: این ضعف از کجاست و چرا کشور با این ضعف مواجه است؟ وقتی فکر می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ریشۀ این مشکلات جای دیگری است. سیر انتخابات در جمهوری اسلامی صحیح و درست نبوده است. این انتخابات به نحوی نیست که افراد شایسته و توانمند روی کار بیایند. شورای نگهبان و نهادهایی که باید نمایندگان مجلس و مسئولان کشور را تایید کنند چنان سخت‌گیری کردند که هیچ انسان شایسته و توانمندی جرأت نکند وارد صحنه بشود و به ریاست کشور برسد و یا در مدیریت کشور سهم داشته باشد. ما در همین استان خودمان می‌بینیم افرادی را به‌عنوان ناظر تعیین می‌کنند تا نمایندگان را تایید کنند که خودِ این افراد نیاز به تایید دارند. افراد ضعیف و ناتوان را به‌عنوان ناظر و نمایندگان شورای نگهبان تعیین می‌کنند که محدودیت فکری دارند و با حضور افراد توانمند موافق نیستند و اینگونه تمام افراد توانمند قلع‌وقمع می‌شوند و افراد ضعیف تایید می‌شوند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: تجربه نشان داد که این روند جواب نداده است. این خیزش‌ها و اعتراضات اخیر مردم نتیجۀ روند انتخابات است. در کشور ما نحوۀ برگزاری انتخابات نحوۀ درستی نیست. ما نتوانستیم مغزهای متفکر و انسان‌های توانمند و مدیران لایق را به صحنه بیاوریم و از آنها کار بگیریم، بلکه افراد ضعیف را روی کار آوردیم. نگاه کردیم که در نماز و مراسم شرکت داشته باشد. با نماز افراد و شرکت‌شان در مراسم‌ها چکار دارید؟ اگر کسی نماز می‌خواند برای خودش می‌خواند، کشور نیاز به مدیران و نمایندگان توانمندی دارد که مغز متفکر باشند. وقتی شما نمایندۀ ضعیف را وارد مجلس می‌کنید چنین مجلسی نمی‌تواند کشور را در شرایط بحرانی مدیریت کند. وقتی برای دولت و هیئت دولت رئیسی را انتخاب می‌کنید که توانایی لازم برای برنامه‌ریزی ادارۀ کشوری با این گستردگی و وسعت را نداشته باشد، شما در حق این کشور بی‌انصافی کرده‌اید که نتیجه‌اش این می‌شود که نتواند کشور را در بحران‌ها به‌صورت صحیح مدیریت کند و در حل مشکلات اقتصادی ناتوان بماند. چرا ناتوان بماند؟ این مشکلات اقتصادی کاملا قابل مهار هستند. شما سیاست‌ها را تغییر بدهید ببینید که چه تحولی به‌وجود می‌آید. 👇🏼

 

روند انتخابات کشور را به ضعف کشانده است؛ این نظر ملت است
خطیب جمعه زاهدان افزودند: ملت ایران به این نتیجه رسیده است که روند انتخابات، اعم از ریاست‌جمهوری و مجلس و خبرگان، کشور را به ضعف کشیده و مدیران ضعیف را گزینش کرده که نمی‌توانند کشور را مدیریت کنند؛ این نظر ملت و مردم است. حالا می‌شنویم که بعضی گروه‌ها دارند برای انتخابات آیندۀ مجلس برنامه‌ریزی می‌کنند؛ این انتخابات مورد خواست ملت نیست. ملت انتخابات آزاد می‌خواهد و می‌خواهد کسانی را انتخاب کند که انسان‌های مدیر و توانمند و مقتدر باشند که اختیار تصمیم‌گیری داشته باشند و اجازه ندهند کشور با بحران مواجه شود و بتوانند بحران‌ها را مدیریت کنند.
ایشان گفتند: ملت ایران سایر کشورهای دنیا را می‌بینند که چگونه رؤسای جمهور و نمایندگان و مسئولان‌شان را انتخاب می‌کنند و چگونه کشورشان در حال توسعه و آبادانی است. مردم ایران‌زمین هم همین آرزو را دارند که کشورشان به سمت آزادی و آبادانی و توسعه برود و سرمایه‌های کشور برای خودِ کشور خرج بشوند و نگاه مسئولان به داخل کشور متمرکز شود. این حق مردم است که دارای مدیرانی لایق و توانمند باشند.

 

مردم ایران احساس حقارت و ناکامی می‌کنند/ سیاست‌ها و قوانینی که جواب نداده‌اند را متوقف کنید
مولانا عبدالحمید افزودند: مردم ایران احساس ناامیدی و حقارت و ناکامی می‌کنند. این حق مردم است که به حرف‌شان گوش داده شده و به خواسته‌های برحق‌شان تن داده شود. حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین و حضرت علی به نظر و مشورت و خواستۀ مردم اهمیت قایل بودند. شما هم اگر به خواستۀ مردم توجه کنید سیر می‌شوید. اگر در کشور تغییرات بیاید همه‌چیز به جای خودش برمی‌گردد. دلار شما از پنجاه‌وسه هزار به پایین برمی‌گردد. ما می‌گوییم اینکه بیست یا سی هزار تومان یک دلار باشد این قابل قبول نیست؛ چرا هزار تومان یک دلار نباشد؟ این خیلی آسان است. به حرف و خواستۀ ملت گوش کنید. رضایت پروردگار و استحکام کشور در رضایت مردم است.
ایشان تصریح کردند: سیاست‌ها و قوانینی را که جواب نداده‌اند رها کنید و آنها را متوقف کنید. مردم ایران صاحب اندیشه و نظر هستند. نباید جمود باشد و به قوانینی که چهل‌وچهار سال قبل تصویب شده‌اند بچسبیم. باید نگاه کنیم که منشأ این مشکلات کجاست. نباید این مشکلات با بن‎بست مواجه شوند، بلکه باید حل شوند. باید گفت‌وگو بشود. بنده قبلا هم تکرار کرده‌ام و الان تاکید می‌کنم که با مخالفان‌ درجۀ یک خودتان بنشینید. با زندانیان و علما و دانشگاهیان بنشینید. علما حرف دارند، ما برای مشکلات کشور راهکار داریم. دانشگاهیان حرف دارند. مردم ایران در داخل و خارج حرف دارند؛ به حرف اینها گوش کنید. البته فقط گوش کردن خالی نباشد، بلکه عمل کنید و وارد صحنه بشوید. این وحدت ملی و امنیت ملی را فراهم کرده و کشور را از هرج‌ومرج و مشکلات و تنش‌ها و نقصان بیشتر حفاظت می‌کند. ما چقدر کشته و زخمی و مفلوج داشتیم! چقدر انسان‌ها بینایی خود را از دست دادند! چقدر در زندان هستند! همۀ اینها مردم ایران هستند و باید حرمت داشته باشند. ما از یک کشور هستیم و منافع ما مشترک است و باید نسبت به همدیگر دلسوز و مهربان باشیم.

 

ملت ایران می‌خواهد مدیرانی لایق داشته باشد
امام‌جمعه زاهدان گفتند: همان‌طور که در بسیاری از کشورها انتخابات جریان دارد و افراد دیندار و کسی که اعتقادی به دین ندارد اما کشور و منافع کشور را قبول دارد وارد صحنه می‌شوند، مردم ایران هم می‌خواهند مدیران لایقی داشته باشند؛ حالا تفاوتی نمی‌کند که این مدیر اهل نماز باشد یا نباشد، ولی وجدان کاری داشته باشد، دلسوز باشد، سوءاستفادۀ مالی نکند و فساد نباشد که هر کسی به پست و مقامی می‌رسد در فکر آوردن خویشاوندانش باشد و یا سوءاستفاده مالی بکند و دود آن به چشم مردم برود. اعتقاد بنده آن است کسی که مسلمان هم نباشد اما بتواند کشور را بسازد و آباد کند، باید بتواند وارد صحنه بشود تا مردم سیر بشوند و مشکلات مردم حل شوند.
ایشان تاکید کردند: باید دنبال برطرف‌کردن ضعف‌ها باشیم و برای آینده صحیح برنامه‌ریزی کنیم. اگر کارهایی را که در گذشته انجام دادیم و جواب نداده‌اند مجددا تجربه کنیم سبب پشیمانی می‌شود. این از مسلّمات دنیاست که «آزموده را آزمودن خطاست». مسئولان فکر کنند و در فکر حل مشکلات و معضلاتی باشند که در کشور پیش آمده‌اند.

 

خواستۀ مردم برای مجازات عاملان و آمران جمعه خونین خواسته‌ای «شرعی»، «قانونی» و «عقلی» است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به سخنان اخیر رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور پیرامون پروندۀ جمعه خونین زاهدان اشاره کردند و گفتند: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور که به زاهدان آمده است، پیرامون جریان جمعه خونین و رسیدگی به این موضوع مصاحبه‌ای داشته و در صحبت‌هایش گفته است که مجرمان و کسانی که تخلف کرده و مردم را به قتل رسانده یا مجروح کرده‌اند مجازات می‌شوند و در این‌خصوص هیچ‌گونه مماشاتی نخواهد شد.
مولانا عبدالحمید گفتند: ما این را یک قدم مثبت از جانب مسئولان تلقی می‌کنیم، ولی منتظر نتیجه می‌مانیم که در عمل چه اتفاقی می‌افتد. انتظار داریم سخنان ایشان را عملا ببینیم. خواستۀ اولیای دم و خانوادۀ مجروحان و مردم این است که عاملان و آمران جنایت به مجازات برسند و قصاص بشوند. دل مردم زمانی تسلی می‌شود که همانطور که وقتی فردی یک بسیجی و مأمور نیروی انتظامی و نظامی و مأمور دولتی را به قتل می‌رساند قصاص می‌شود؛ کسی که مردم را به قتل می‌رساند هم قصاص بشود.
ایشان تصریح کردند: مردم ما نه‌تنها مجازات عاملان، بلکه مجازات آمران و کسانی که بدون هیچ دلیلی دستور قتل مردم بی‌گناه را صادر کرده‌اند را نیز می‌خواهند. هر کسی در هر رده و مقامی این دستور را به مأموران داده‌ است باید مجازات شود؛ این خواستۀ مردم خواسته‌ای شرعی، قانونی و عقلی است.