- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

روزه از بزرگترین اعمالی‌ست که انسان را به وارستگی می‌رساند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان، «فرمانبرداری از دستورات پروردگار» را تنها راه رسیدن به سعادت و آرامش در دنیا و آخرت دانستند و روزۀ ماه مبارک رمضان را از مهتمرین احکام و اعمالی برشمردند که انسان را به وارستگی و سعادت می‌رساند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» [بقره: 185] اظهار داشتند: الله تعالی که ذات حکیم و دانا و توانا و خالق انسان است، از همه بهتر می‌داند که چه چیزی این انسان را به کامیابی و سعادت می‌رساند. لذا برای وارستگی و سعادت و آرامش و آبادانی دنیا و آخرت بشر برنامه‌ریزی کرده است.
ایشان ادامه دادند: بسیاری گمان می‌کنند که در زندگی دنیا خودشان را آزاد بگذارند و به هر کار خلاف و افعال ناشایستی دست بزنند و تفاوتی بین حلال و حرام قایل نباشند و هر ظلم و گناهی مرتکب بشوند، درحالی‌که این گمان کاملا اشتباه است و انسان هرگز از طریق ارتکاب گناه و پیروی از خواهشات نفسانی به سکون و آرامش دست پیدا نمی‌کند، زیرا انجام هر عملی را که الله تعالی آن را حرام و ناجایز قرار داده است، هیچ‌گاه برای بشر سعادت و آرامش نمی‌آورد. آرامش در فرمانبرداری و اطاعت از دستورات پروردگار است.
امام جمعه زاهدان در ادامه با استناد به آیۀ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً»، خاطرنشان کردند: کسی که به الله تعالی ایمان و اعتقاد دارد و عمل نیک انجام می‌دهد، مرد باشد یا زن، زندگی راحت و گوارا و باآرامشی نصیبش می‌شود. ما خودمان را به الله تعالی و دستوراتش بسپاریم.
مولانا عبدالحمید به تاثیرات اصلاحی «روزه» اشاره کردند و گفتند: روزه یکی از بزرگترین اعمالی است که انسان را به وارستگی می‌رساند و انسان را در مقابل دو دشمن «نفس» و «شیطان» غالب می‌گرداند. نفس و شیطان در ماه مبارک رمضان مانند دیگر ماه‌ها قدرت و توانایی وسوسه را ندارند. در این ماه انسان از وسوسه‌های خطرناک نفس و شیطان خلاص می‌شود. روزۀ ماه مبارک رمضان و اعمالی که در این ماه هستند تاثیرات بسیار زیادی دارند.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: حیف است که انسان از برکات و خیرات ماه رمضان محروم بشود. شما مسلمانان در هر گوشه‌ای از این کرۀ خاکی هستید در این ماه روزه بگیرید. هرجا هستید خدا را داشته باشید و با خدا زندگی کنید؛ اگر زندگی شما در مسیر قرآن و سیرۀ آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم باشد شما خدا را دارید و با خدا زندگی می‌کنید.

 

حرمت ماه رمضان باید حفظ شود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان همگان را به «رعایت حرمت ماه رمضان» توصیه کردند و گفتند: در ماه رمضان اگر کسانی مسافر یا مریض باشند، قرآن به آنان اجازه داده که روزه را بخورند و بعداً قضا به‌جا بیاورند. اما شما اگر مسافر یا مریض بودید جلوی مردم نخورید، اگر خوردید در گوشه‌ای چنان بخورید که دیگران شما را نبینند. حرمت ظاهری رمضان باید حفظ شود.

 

اگر «جمهوریت» حفظ می‌شد، صد سال دیگر هم اعتراضی صورت نمی‌گرفت
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان با اشاره به در پیش بودن سالگرد همه‌پرسی جمهوری اسلامی در ایران، اظهار داشتند: ۱۲ فروردین روز همه‌پرسی از ملت درباره نظامی که می‌خواهند، است. وقتی نظام قبلی فرومی‌ریزد و نظام جدید می‌خواهد استقرار یابد، همه‌پرسی اتفاق بسیار خوبی است. اکثریت قاطع مردم «جمهوری اسلامی» را انتخاب کردند. ملت «جمهوریت» را خواستند و جمهوریت یعنی آنکه در همه‌چیز رأی و نظر جمهور مردم تعیین‌کننده است. این جمهوریت از نوع اسلامی است و برابر با احکام اسلام است.
ایشان افزودند:‌ مردم عزیز ایران چیزی را انتخاب کردند که قرون متمادی مسلمانان به آن اشتیاق داشتند؛ چراکه مردم اسلام را از زندگی حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و دوران خلفای راشدین و حضرت علی می‌شناسند که دین چه گوهر زیبایی است. همه مردم، از شیعه و سنی و اقلیت‌ها و قومیت‌های دیگر، پای صندوق آمدند و به جمهوری اسلامی رأی آری دادند. ما گفتیم آنچه در زمان پدرانمان میسر نشده، در زمان ما میسر شده است. فرصت بسیار زیبا و خوبی بود. اگر چتر را بر همه ملت، همانطور که دستور اسلام است، می‌گستراندیم و از ظرفیت بالای دین اسلام استفاده می‌کردیم و همه قومیت‌ها، مذاهب، اقلیت‌های دینی و همه شهروندان ایرانی را از هر جناح و تفکری اعم از دین‌دار و بی‌دین زیر این چتر قرار می‌دادیم و از افق بالای اسلامی به این ملت نگاه می‌کردیم و تفاوتی بین زن و مرد یا بین اقوام و مذاهب و ادیان قائل نمی‌شدیم و شایستگی و توانمندی را ملاک قرار می‌دادیم و قشرگرایی و مذهب‌گرایی نمی‌شد و جمهوریت را که انتخاب این مردم بود، حفظ می‌کردیم، هیچ اعتراضی حتی بعد از صد سال هم متوجه مسئولان نمی‌شد.

 

افراد متفکر و توانمند ملت در گزینش‌ها کنار گذاشته شدند
امام جمعه زاهدان در ادامه تصریح کردند:‌ مشکلی که پیش آمد، آن بود که چتر نظام برای همه ملت برابر نبود. اقلیت‌ها دغدغه پیدا کردند و ظلم‌های زیادی در حق اقلیت‌ها انجام شد. اهل‌سنت هم که مسلمان هستند، دغدغه شدیدی برایشان به وجود آمد و بسیاری از شایستگان اهل‌سنت نتوانستند در انتخابات بالا بیایند؛ چراکه در انتخابات گزینشی قرار داده‌اند که توانمندان و نخبگان نتوانند بالا بیایند و رد صلاحیت شوند. نه‌تنها اهل‌سنت بلکه در کل ملت، انسان‌های متفکر و توانمند نتوانستند از این گزینش‌ها که در سطوح مختلف اجرا می‌شود، رد بشوند. اهل‌سنت هم شدیدا مورد تبعیض قرار گرفتند. بسیاری از افراد لایق که حتی در حد رئیس‌جمهور بودند، نتوانستند وزیر یا معاون وزیر هم بشوند. در این مدت استانداری از اهل‌سنت هم نگذاشتند.
ایشان با اشاره به فشارهای مذهبی بر اهل‌سنت گفتند: این‌ها به جای خود، حتی امور مذهبی را آنطور که قانون اساسی اجازه داده بود هم نگذاشتند آزاد باشد. فشارهای مذهبی شدید و سختی بر اهل‌سنت وارد شد. آخرالامر برنامه‌ای درست کردند که تمام امور مذهبی اهل‌سنت را به دست یک گروه دادند که من خودم در ساختمان آن در تهران گفتم وقتی از دربان این ساختمان گرفته تا بالا، یک اهل‌سنت نیست، چگونه اهل‌سنت اعتماد کند و امور مذهبی خود را به شما بسپارد؟ این که امکان ندارد. بسیاری از وزارتخانه‌ها از بالا تا پایین خالی از اهل‌سنت هستند؛ در حالی که همه این اقوام و مذاهب، ایرانی هستند و چتر اسلام جناح، حزب، قوم، مذهب و دین نمی‌شناسد. همه را زیر چتر آزادی، عدالت و انصاف قرار می‌دهد. متأسفانه این نشد.

 

نگاه مذهبی، مدیریت کشور را به دست طیف خاصی سپرد
مولانا عبدالحمید افزودند: وقتی نگاه مذهبی، چه نگاه سنی چه نگاه شیعه، حاکم باشد، حلقه را تنگ می‌کند. بنابراین محدودیت ایجاد شد و طیف و قشر خاصی بالا آمدند و مدیریت کلان، منطقه‌ای و استانی کشور را در دست گرفتند و حتی دیندارانی که فکر آزاد و وسیع‌تری داشتند کنار گذاشته شدند و به سراغ کسانی رفتند که فکرشان به شدت محدود است و تظاهر زیادی به دین و مذهب دارند. به بسیاری از اهل‌سنت گفته شد شما از همان دری که آمده‌اید، تشریف ببرید. یکی از وزرا حکم معاونت برای یکی از شهروندان اهل‌سنت صادر کرده بود و این حکم دو ماه بود که تأیید نمی‌شد و وزیر هم نمی‌توانست کاری بکند؛ چون این ارگان‌ها هستند که باید تأیید کنند. همه اختیارات را به ارگان‌ها داده‌اید و در این ارگان‌ها بسیاری جوانان هستند. تدبیر از پیران گرفته شد و به دست جوانان افتاد. تدبیر باید از سمت پیر و اجرا از سمت جوان باشد. جوانان خوب و لایق هستند اما هرکسی کاری دارد. کسی که عمری از سرش گذشته و تجربیاتی دارد، نباید کنار گذاشته شود.
ایشان اظهار داشتند: گاهی من فکر می‌کنم که کاش آقایان افراد توانمند از عزیزان شیعه ما را به کار می‌گرفتند. حق اهل‌سنت را که ندادند، کاش شایستگان شیعه را می‌آوردند که به نفع مردم کار می‌کردند. شایستگان شیعه همین کسانی هستند که حالا اروپا و کشورهای دیگر را می‌سازند. ایران آدم‌های توانمند و لایق بسیاری دارد که این‌ها بالاترین سرمایه ایران هستند.

 

مشکلات مذهبی و منطقه‌ای ما وقتی حل می‌شود که مشکلات ملی حل شده باشد
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با تأکید بر مطالبات ملی ایرانیان، گفتند: من دیده و دانسته از مسائل ملی صحبت می‌کنم؛ چراکه مسائل ما وقتی حل می‌شود که مسائل ملی حل شود. ما هم جزو ملت ایران هستیم. بسیاری از این معضلات ملی هستند و ملت ایران با آن‌ها مواجه است. اگر این‌ها حل شوند، مشکلات همه حل می‌شود. مشکلات ملی نسبت به مشکلات منطقه‌ای و مذهبی در اولویت هستند.

 

ثروت‌ها و فرصت‌های این منطقه، حق همین ملت است
مولانا عبدالحمید در ادامه به دغدغه‌های مردم سیستان‌وبلوچستان پرداختند و بیان داشتند: مردم سیستان‌وبلوچستان و مردم اهل‌سنت در مناطق مختلف دغدغه‌هایی مثل به‌کارگیری شایستگان و آزادی‌های مذهبی دارند. یکی از دغدغه‌های جدی همین طرح سواحل مکران است که می‌خواهند کل این سواحل بسیار قیمتی را در اختیار کسانی دیگر قرار بدهند. این سواحل مکران سرزمین‌هایی هستند که همین مردم برای حفاظت از آن‌ها کشته داده‌اند و سختی کشیده‌اند. این حق همین ملت است.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر اینجا کارخانه یا پتروشیمی احداث می‌شود، مشکلات و ضایعاتش را همین ملت تحمل می‌کنند و باید همین مردم در منافعش شریک باشند. اگر قرار است سواحل مکران آباد شود، اولویت با خود همین مردم است. باید این مردم دانش لازم این طرح را کسب کنند و بتوانند در اینجا کار کنند. این برنامه‌ریزی را باید نظام و حاکم انجام دهد. اینجا معادن بزرگی دارد که گنج‌هایی هستند و بسیار قیمتی هستند و بعضی از این معادن از طلا هم ارزشمندتر است، این‌ها را شرکت‌هایی در تهران ثبت و از آن بهره‌برداری می‌کنند و دودش به چشم مردم ما می‌رود. ثروتی که در استان است، حق همین مردم است. این‌ها را خدا می‌داند به کجا می‌برند؟ و چه کسانی در این پروژه‌های عظیم دست دارند؟‌ این از دغدغه‌های بزرگ مردم استان است. این معادن ملی هستند.

 

دلار را از پهلوی ۷ تومان گرفتیم و به ۵۴ هزار تومان رساندیم / دیگر چه برای ملت مانده است؟
امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان در خصوص وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشتند: از دغدغه‌های عمومی که در ایران ایجاد شده و بخش‌های بزرگی از ملت، از زنان و جوانان، نگران آن هستند، این است که کشور به جای اینکه رشد کند، ما به چنین وضعیتی گرفتار شده‌ایم. به هر حال، روزی که ما حکومت را از پهلوی تحویل گرفتیم و سیستم اسلامی بر سر کار آمد و رفراندوم انجام شد، دلار را هفت تومانی تحویل گرفتیم. چرا امروز به ۵۴ هزار تومان و بالاتر برسد؟ اگر به جای هفت تومان، هفتاد تک تومانی هم می‌شد، باز هم جای اعتراض بود اما از هفت تومان به ۵۴ هزار تومان رسیده است. چه برای ملت مانده است؟ این فشاری سنگین بر مردم وارد می‌کند.
ایشان افزودند: همه طبقات جامعه از این بی‌ارزش‌شدن پول متأثر شده‌اند. همه اصناف، از کارگران، بازنشستگان و معلمان، پریشان و نگران هستند. مدیریت کشور هم با این سلسله که بالا آمده است، درگیر مدیران ضعیفی شده است که از دستشان کاری ساخته نیست. بسیاری از این مدیران ضعیف هم می‌گویند اختیاری در دست ما نیست و تصمیم‌گیری در جای دیگری اتفاق می‌افتد.
ایشان با یادآوری رأی مردم به دولت‌های اصلاح‌طلب، خاطرنشان کردند: مدتی ملت به سمت اصلاح‌طلبان رفتند و چند دوره به اصلاح‌طلبان رأی دادند تا اینکه دیدند اصلاح‌طلبان هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. آن‌ها هم می‌گویند ما اختیاری نداریم. حالا اختیار داشته‌اند یا نه، خدا می‌داند. اهل‌سنت به اصلاح‌طلبان رأی کامل دادند و با تمام وجود آمدند که اگر فلانی رئیس‌جمهور شود، مشکلات ما حل می‌شود و هیچ‌کاری برای اهل‌سنت انجام نشده است و گفته‌اند اختیارات ندارند. در رفع مشکلات هم اختیاراتی در دست نداشتند.

 

چه کسی باور می‌کند که جمهوری اسلامی نماز تعطیل می‌کند!
مولانا عبدالحمید افزودند:‌ در آخرین انتخابات، با همه چالش‌هایی که وجود داشت، نه همه اما بخشی از شیعه و سنی شرکت کردند و اهل‌سنت هم با وجود اعتراضات رأی دادند تا مشکلاتشان حل شود اما مشکلات بیشتر شد. حالا ده‌ها نمازخانه در مشهد تعطیل شده است. چه کسی باور می‌کند جمهوری اسلامی نماز تعطیل می‌کند! این را اگر جای دیگری بگوییم به ما می‌گویند دروغ است. نماز را کسی تعطیل می‌کند؟ این چه مسلمانی است؟ نماز و نمازخانه هیچ ضرری برای هیچ‌کسی ندارد.
ایشان درباره ممانعت از برگزاری نماز اهل‌سنت در کلان‌شهرهای کشور، اظهار داشتند:‌ همیشه می‌گویند یا مجوز بگیرید یا تعطیل‌تان می‌کنیم و وقتی می‌گوییم از کجا مجوز بگیریم، می‌گویند ما هم نمی‌دانیم. من یک بار وزیر ارشاد را دیدم و به او گفتم مردم ما برای نماز تحت فشار هستند و باید مجوز بگیرند. گفتند مجوز نماز را که خدا صادر کرده است. در همان کشور روسیه هم با نماز کاری ندارند. مسجد بزرگ مسلمانان در روسیه کنار کاخ کرملین است.

 

پلیس جمهوری اسلامی در بعضی شهرهای بزرگ در روز عید می‌گوید نماز نخوانید و گناهش به گردن ما!
امام جمعه‌ زاهدان تصریح کردند: من همه اعمال سران روسیه را تأیید نمی‌کنم ولی بالاخره در سفری که ما به مسکو داشتیم، بزرگانشان می‌گفتند همه ادیان و مذاهب از نظر ما آزاد هستند و ما کاری با آن‌ها نداریم. آنجا امور مذهبی در دست مفتی است نه در دست دولت. مجوزها را هم مفتی خود مسلمانان صادر می‌کند. زمانی روسیه مخالف دین و مذهب بود اما نتیجه نگرفتند و به این رسیدند که دین و مذهب باید آزاد باشد. ما باید از تجربیات دنیا استفاده می‌کردیم و می‌دانستیم که فشار آوردن به مذهب کار درستی نیست. در زمان پهلوی جایی گفتند که شما باید برای نماز جمعه از بخشداری اجازه بگیرید. وقتی پیش بخشدار رفتند، بخشدار پرسیده که نماز جمعه چه روزی خوانده می‌شود. گفتند روز جمعه. بخشدار جواب داده که روز جمعه هم بخوانید، روز شنبه هم بخوانید. اینجا روز عید پلیس آمده که نماز عید را نخوانید و گناه شما بر گردن ما. این پلیس، پلیس جمهوری اسلامی است! اقلیت اهل‌سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل تهران و شهرهای دیگر مشکل دارند.
ایشان خاطرنشان کردند: امروز همه ملت ایران احساس مشکل می‌کنند. من به عنوان خیرخواه و دلسوز همه صحبت می‌کنم و غرضی در صحبت‌هایم ندارم. من این را به یقین و جدی به مسئولان امر می‌گویم که تا نگاه عوض نشود و تغییراتی کلان در کشور رخ ندهد، من مطمئنم که کشور درست نمی‌شود.

 

ملت ایران از مهار تورم و گرانی مأیوس است
مولانا عبدالحمید با ابراز ناامیدی از مهار تورم در سال جاری، گفتند: بزرگان کشور گفته‌اند که در این سال تورم و گرانی باید مهار شود، ولی با این روند، بعید می‌دانم که این تورم مهار شود. ملت ایران از این مسائل مأیوس است. ما همت بلند و دید وسیعی که همه را زیر چتر خود قرار بدهد و نگاهش تنها به ایران باشد، نیاز داریم و تا این نباشد، مشکلات حل نمی‌شود.
ایشان افزودند: این حق ملت است که سرمایه و درآمد کشور خرج خودشان شود و از دیدگاه و فتوای دینی بنده هم، اگر ملت ایران راضی نباشد ما نمی‌توانیم سرمایه‌های ملی‌شان را خارج از ایران خرج کنیم. چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است. خود ما هم درست است که تشویق می‌کنیم به مسجد کمک کنید، اما از کسی که گرسنه است و چیزی ندارد، ما هم انتظاری نداریم و باید به خانواده خود برسد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: ما فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم و نتوانسته‌ایم بر آن بُعد اسلامی تمرکز کنیم و ملت ایران را به لحاظ اخلاقی و دینی بسازیم. امروز می‌بینیم که متأسفانه در کشور ما اخلاق و دیانت تا چه اندازه پایین آمده است. دین‌گریزی در کشور ما از همین وضعیت زندگی به وجود آمده است. ما فرصت‌های زیادی در اختیار داشته‌ایم که به همه ملت جانانه خدمت کنیم و همه را به کار بگیریم اما از این فرصت‌ها استفاده نشده است.

 

رها کردن مردم از سوی علما اشتباه بسیار بزرگی است
ایشان خطاب به علمای شیعه و سنی گفتند: من به همه علمای شیعه و سنی در ایران توصیه می‌کنم که ملت را رها نکنید. این ضرری دارد که غیر قابل جبران است. علما باید در کنار ملت باشند. مأموریت ما همین است. این که علمای شیعه و سنی در همه جای جهان مردم را رها کنند، اشتباه بسیار بزرگی است.

 

در اسرائیل صهیونیست و غاصب، چند نفر در اعتراضات کشته شدند؟
مولانا عبدالحمید در خصوص برخورد با مخالفان اظهار داشتند: توصیه من به مسئولان هم آن است که ملت را رها نکنند. اگر ملت اعتراض می‌کنند نباید کتک زده شوند یا به زندان بیفتند. در اسرائیل، که همۀ ما آن را غاصب و صهیونیست می‌دانیم، وقتی ملت اسرائیل اعتراض می‌کنند چند نفر کشته می‌شوند؟ در فرانسه مردم خیزش کرده‌اند و پلیس با آب‌پاش با آن‌ها مقابله می‌کند.
ایشان تصریح کردند: زدن مردم با گلوله‌های جنگی و تفنگ‌های ساچمه‌ای در هیچ جای دیگر اتفاق نمی‌افتد. این مردم، مردم شما هستند. من خیرخواه شما هستم. به من چه می‌رسد؟ زدن مردم اشتباه بزرگی است. زندانی‌کردن زنان و مردان و حصر خانگی دلسوزان اشتباه است.

 

سی سال است به من اجازه ملاقات با بزرگان قوم (رهبری) را نمی‌دهند / با روسای جمهوری ملاقات کرده‌ام اما آن‌ها که اختیاری ندارند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: بنده یکی از موافقان شما بودم و با شما همکاری کردم در همه اوقات. مردم اهل‌سنت با شما همکاری کردند و من پیش‌نمازشان بودم. شما می‌دانید که انتخابات شما از اهل‌سنت گرم بوده است ولی سی سال می‌گفتم با بزرگان حرف دارم ولی من را نگذاشتند. بنده با روسای جمهور صحبت کرده‌ام اما رئیس‌جمهور اختیاری ندارد. حتی نامه نوشته‌ام ولی به من وقت نداده‌اند. حالا نمی‌دانم تقاضای من به بزرگان قوم رسید یا نه اما به من اجازه ملاقات ندادند؛ چون می‌گفتند این حرف می‌زند.
ایشان در این باره توصیه کردند:‌ بگذارید حرف بزنیم. اگر با مخالفان و منتقدان می‌نشستید، امروز با هیچ چالشی روبه‌رو نمی‌شدید. توصیه من به مسئولان این است که چاره‌جویی کنید؛ این مسیری را که شما به آن می‌روید، من بن‌بست می‌بینم. با این مردم خصمانه و با قوه قهریه رفتار نکنید. با این مردم مهربان باشید. به خواسته‌های مردم تن دهید.

 

مسئولان حکومت افغانستان، اسلام را مطابق عصر حاضر عرضه کنند
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به مسئولان حکومت افغانستان گفتند: من به بزرگان و سران دولت افغانستان هم خطابی دارم. شما وقتی جهاد کردید و قربانی دادید تا اینکه دولت افغانستان را به دست گرفته‌اید و حکومت اسلامی اعلام کرده‌اید، به خوبی واقفید که اسلام آخرین دین است و کتاب اسلام، قرآن است. دین در قرآن و حدیث است و باقی تشریح و تفسیر هستند. علما و فقها هیچ چیزی در دست ندارند. هرچه هست در قرآن و سنت است. هیچ‌کس نمی‌تواند به کتاب و سنت چیزی را اضافه کند.
ایشان افزودند: شما مسئولیت و ریسک بزرگی را پذیرفته‌اید و بر سر کار آمده‌اید. در عصر حاضر که شرایط خاص خود را دارد باید اسلام را مطابق با عصر حاضر عرضه کنید و نگاه بسیار بلندی داشته باشید. الآن صد سال پیش یا دوره خلفای راشدین نیست. اگر عالم و فقیهی هزار سال پیش فتوایی داده، آن فتوا بر اساس شرایط آن زمان بوده است. اگر علمای گذشته امروز بودند، هزاران فتوای خود را تغییر می‌دادند. دنیا عوض شده است. این دنیا، دنیای صد سال و پنجاه سال گذشته نیست.

 

شرایط تحصیل زنان در افغانستان هرچه زودتر فراهم شود
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با ابراز تأسف از ممانعت برای تحصیل زنان، گفتند: چیزی که به من فشار می‌آورد، این است که می‌بینم بسیاری از زنان و دختران افغانستانی برای تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند. چه بسا وقتی این زنان و مردان با نارضایتی بروند، فرهنگ‌شان هم تغییر می‌کند و گناه آن‌ها بر گردن ما خواهد بود.
ایشان تاکید کردند: هرچه سریع‌تر باید شرایط را برای تحصیل زنان و دختران در افغانستان فراهم کنیم. زن یا مرد نمی‌تواند بدون علم رشد و ترقی کند. علم، چه علم دینی و قرآنی باشد و چه علم روز، همه مایه پیشرفت و ترقی جامعه هستند. شریعت برای زنان هیچ علم خاصی را تعیین نکرده و تمام خطاب‌های شریعت عام هستند. همه در تحصیل علم مخاطب قرآن و حضرت رسول هستند. اگر حضرت عایشه، خدیجه، فاطمه و دیگر زنان بزرگ علم نداشتند، به این مقام نمی‌رسیدند. این علم و دانش است که جامعه را پیشرفت می‌دهد.

 

مسئولان حکومت افغانستان به هزاره‌ها و شیعیان توجهی ویژه داشته باشند
ایشان افزودند: من غرضی ندارم. توصیه دلسوزانه بنده به مقامات افغانستان آن است که اقوام افغانستانی که همه نعمت هستند، مساوی در نظر گرفته شوند و توانمندان افغانستانی از هر قومی به کار گرفته‌ شوند. این توصیه برادرانه من را بپذیرید و اگر غیرمسلمانی هم در افغانستان است، از او استفاده کنید. هیچ قومی نباید احساس کند مورد تبعیض است. من دلم برای اسلام می‌سوزد و می‌ترسم که اسلام از عملکرد من و امثال بنده ضربه نخورد. توصیه من آن است که به هزاره‌ها و برادران شیعه افغانستان توجه ویژه‌ای داشته باشید تا احساس نکنند به خاطر تفاوت مذهبی، از حق و حقوق خود محروم هستند. مبادا چنین چیزی باشد. بیش از دیگران به آن‌ها رسیدگی کنید.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: توصیه بنده به حکومت اسلامی افغانستان آن است که از دانشگاهیان و تحصیل‌کردگان استفاده کنید. شما نظارت کنید و مسیر را به آن‌ها نشان بدهید و آن‌ها را به کار بگیرید. زنان را هم به کار بگیرید و جلوی کار کردن و تحصیل آن‌ها را نگیرید. حقوق زن و مرد برابر است. حق مرد از حق زن بیشتر نیست. به زنان توجه کنید. این مایه خوشنامی شما و استحکام دولت‌تان می‌شود. انتقاد به شما ضرر نمی‌زند بلکه شما را اصلاح می‌کند. اصلاح ما به وسیله مخالفان ما صورت می‌گیرد نه دوستان. کسانی را که از افغانستان رفته‌اند، برگردانید و همکاری آن‌ها را جلب کنید.

 

ملت افغانستان امروز رنج شدیدی را تحمل می‌کند
ایشان به جامعه جهانی نیز توصیه کردند انصاف را رعایت کنند و فرصت‌ها را هم ببینند: افغانستان هیچ‌زمانی امنیت امروز را نداشته است. ناامنی‌ها موردی و کم‌شمار هستند. دولت افغانستان فساد را ریشه‌کن کرده است. آنها تا به حال فرصتی نداشته‌اند و جامعه جهانی با دایر کردن نمایندگی‌ها، به آن‌ها فرصت بدهند و اگر آن‌ها خلاف عمل کردند، ما هم با جامعه جهانی همراه می‌شویم. ما از اسلام و حق مردم دفاع می‌کنیم. ملت افغانستان امروز رنج و گرسنگی شدیدی را تحمل می‌کند. کشور آن‌ها باید آباد باشد و با دنیا در ارتباط باشند. همه باید به دنبال این باشیم که طالبان اصلاحات انجام دهند. این نظر و اعتقاد بنده است که جلوی تحصیل زنان نباید گرفته شود.