پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

سیاست‌ها به نحوی تنظیم شده که کشور به دست مدیران ضعیف بیفتد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بار دیگر بر ارجحیت منافع ملی ایرانیان بر هر مسئله دیگری تأکید کردند و وضعیت بن‌بست اقتصادی و سیاسی کشور را محصول به‌کارگرفتن مدیران ضعیف دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: ما معتقدیم دغدغه ما نباید محدود به مرزهای کشور باشد، بلکه باید به همه دنیا فکر کنیم که چه می‌توانیم برای جهانیان بکنیم و اگر هیچ کار دیگری از دستمان برنیاید، می‌توانیم دعا بکنیم. ما که در یک کشور زندگی می‌کنیم، مشترکاتی داریم و احساس اخوت و همدردی با تمام دنیا داریم. اخوت وطنی و اخوت اسلامی با همه ایرانیان داریم. بنابراین اولویت ما در منافع ملی است. ما برای امنیت، آزادی و اجرای عدالت برای همه ایرانیان دغدغه داریم.
ایشان افزودند: منافع ملی برای همه اقوام و مذاهب ایرانی اولویت دارند و کل ملت ایران از زن و مرد و پیر و جوان در منافع ملی مشترکند. ما به این مسائل فکر می‌کنیم و معتقدیم اول باید منافع ملی تأمین شود. ایران متعلق به همۀ ایرانیان است و منافع ایران باید به ملت برگردد. منافع فوق‌العاده‌ای الله تعالی در این کشور قرار داده است. ما کمبود استعداد در کشور نداریم. پتانسیل کشور ما بسیار بالاست و همه این را می‌دانند، اما ما در کشور ضعف مدیریت داریم و این مشکلی است که بابت آن نگرانیم. این مدیریت ضعیف نتوانسته از این پتانسیل و استعداد به‌صورت صحیح و به نفع مردم بهره‌برداری کند.
ایشان عامل اعتراضات را همین مدیریت ضعیف دانسته و خاطرنشان کردند: چرا این ملت با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و گرسنگی را تحمل می‌کنند؟ چرا ملت در بخش اقتصاد با بن‌بست‌ها روبه‌رو شده است؟ چرا این کشور با کشورهای دیگر رقابت نکند؟ نگرانی اصلی، نگرانی از مدیریت کشور است. همه این فریادها و اعتراضات که در کشور است، از این ناحیه است. این مسئله جای تأمل بسیاری دارد.

 

تا آزادی کامل در کشور نباشد مشکلات حل نمی‌شود
امام جمعه زاهدان تصریح کردند: سیاست‌هایی که به نحوی تنظیم شده‌اند که باعث می‌شوند کشور در دست مدیران ضعیف و ناتوان بیفتد، باید مورد توجه قرار بگیرند. باید سیاست‌هایی که کشور را ضعیف کرده و به اینجا رسانده، بررسی شوند. مدیران توانمند، لایق و متخصص و مغزهای متفکری در کشور هستند که می‌توانند باعث تحول در تمام بخش‌های کشور بشوند. اگر جای مدیران ضعیف، مدیرانی قوی قرار می‌گرفتند، این دغدغه‌ها پیدا نمی‌شد.
ایشان یادآوری کردند: با سیاست‌های داخلی و خارجی که تا حالا پیش آمده‌ایم، با بن‌بست مواجه شده‌ایم. بارها این حرف‌ها فریاد زده شده است. مشکلات منطقه‌ای، قومی، مذهبی و حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان و حقوق همه اصناف و طیف‌ها باید در نظر گرفته شود. تا این حقوق مراعات نشود، مشکلات حل نمی‌شود. تا آزادی کامل در کشور نباشد، مشکلات حل نمی‌شود. این آزادی‌ها حق انسان هستند. ما بر حقوق بشر تأکید می‌کنیم. این مسائل باید پیگیری شوند. ما معتقدیم که تغییر و تحولی باید در کشور شکل بگیرد که خواسته ملت را برآورده کند. از مسیر حق هم تجاوز نمی‌کنیم و اعتقاد نداریم که به حق کسی ظلم شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: مسائل جمعه خونین هم پیگیری شده است. قدم‌هایی هم برداشته شده است اما ناکافی است و ما معتقدیم همه حق و حقوق باید رعایت شوند و همه از راه انصاف به صحنه بیایند. این حق و حقوق قابل پیگیری هستند و إن‌شاءالله در آینده همۀ آن‌ها پیگیری خواهند شد.

 

بسیاری از زنان توانایی‌هایی دارند که مردان ندارند / در عرصه‌های علمی باید برای زنان برنامه‌ریزی شود
امام‌جمعه زاهدان در رابطه با حقوق زنان اظهار داشتند: من چند جمله‌ای در رابطه با زنان عرض می‌کنم. ما باید امروز شرایط دنیا را ببینیم. در جاهایی که حکومت اسلامی است و حکومت به نام دین آمده است باید به دنیا نگاه کنند که دنیا به کجا رسیده است و برای زنان چه برنامه‌ای دارند و امروز زنان چه پیشرفتی در عرصه‌های علمی، اجتماعی و فناوری و دانش داشته‌اند. همانطور که انسان قلب عالَم است، زنان هم انسان و قلب جهان هستند و همان حرمت و حقوقی را که مرد دارد، زن هم دارد. زن و مرد در حقوق مساوی هستند. حقوق و کرامت زنان باید رعایت شود و در عرصه‌های علمی باید برای زنان برنامه‌ریزی شود.
ایشان افزودند:‌ اگر بخواهیم اسلام را در شرایط حاضر جایی عرضه کنیم باید این مسائل را در نظر بگیریم. هیچ دینی و به‌خصوص دین اسلام مانع تعلیم زنان نیست و هیچ نصی در قرآن نیست که تحصیل زنان را منع کند یا بین زن و مرد در این مورد تفاوتی بگذارد. خودِ این مجوزی است که زنان باید در عرصه‌های علمی پیشرفت کنند. تعلیم مرد اجباری نیست و تعلیم زن هم اجباری نیست، اما هر زنی که بخواهد تعلیم ببیند باید زمینه برایش فراهم باشد. دانشگاه‌ها و مدارس دینی باید برای همه باز باشند و همه به علم‌آموزی ترغیب شوند. علم توانایی ایجاد می‌کند. بسیاری از زنان توانایی‌هایی دارند که بسیاری از مردان آن را ندارند. زنان باید کسب علم و دانش کنند. مانعی برای علم جلوی زنان وجود ندارد.

 

نگذاریم فرهنگ محلی بر دستورات اسلام درباره حقوق زنان غلبه کند
مولانا عبدالحمید با انتقاد از سلطه فرهنگ محلی بر دستورات اسلام در مواجهه با حقوق زنان، خاطرنشان کردند:‌ متأسفانه در بسیاری از جاها سختگیری فرهنگ‌های محلی بر دستورات اسلام و فرهنگ اسلامی غلبه پیدا کرده است. ما نباید تحت تأثیر فرهنگ‌های محلی قرار بگیریم. توصیه من به همه این است که حق زنان را رعایت کنند. زنان توانایی و عقل دارند. همه زنان و همه مردان برابر نیستند. ما می‌گوییم از شایستگان استفاده شود. در شرایط کنونی دنیا زن و مرد کار می‌کنند. در بسیاری از خانواده‌ها مرد نمی‌تواند مخارج را تأمین کند یا به تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند و زن هم کار می‌کند و مخارج را تأمین می‌کنند. زنان هم نیاز به شغل دارند. زمینه کار زنان هم باید فراهم شود.

 

حرف جوانان را باید شنید
مولانا عبدالحمید در خصوص حقوق جوانان نیز اظهار داشتند: جوانان را دریابید که بسیار مهم هستند. در بسیاری از جوامع بیشتر جمعیت جوانان هستند که امید زندگی و آینده را دارند. با این جوانان نباید برخورد بدی شود. جوانان باید مورد احترام قرار بگیرند و جایگاه بلندی در جامعه داشته باشند. حرف جوانان را باید گوش کرد و احترامشان را رعایت کرد. دنیا برای پیشرفت و ترقی جوانان برنامه‌ریزی می‌کند. حکومت‌ها باید برای همه برنامه‌ریزی داشته باشند.

گرفتاری هویتی در منطقۀ ما بسیار زیاد است
امام‌جمعه زاهدان با اشاره به مشکلات افراد فاقد شناسنامه در استان، گفتند: از مشکلات مهم در استان ما مشکلات هویتی و سجلی است. در بسیاری از اقوامی که اینجا زندگی می‌کنند و متعلق به همین آب و خاک هستند و خود و پدرانشان در همین‌جا متولد شده‌اند و برای این کشور جنگیده‌اند، شناسنامه ندارند. این افراد بسیار کوشش کرده‌اند و به هر دری زده‌اند. بعضی‌ها شناسنامه گرفته‌اند و برخی پرونده دارند اما بسیاری شناسنامه نگرفته‌اند.
ایشان تاکید کردند: این گرفتاری هویتی در منطقه بسیار زیاد است. نباید هرکس که اینجا گرفته می‌شود، بگویند شناسنامه ندارد. این‌ها ایرانی هستند. اگر ایرانی نیستند و از همسایگان هستند که پناهنده شده‌اند، مشکلاتشان که حل بشود به کشورشان برمی‌گردند.

 

طالبان مشکل آب سیستان را حل کنند
امام جمعه زاهدان درباره بحران آب منطقه سیستان نیز اظهار داشتند: مسئله آب سیستان هم مشکل بزرگی است. سیستان بخش بسیار خوبی از استان ماست، اما متأسفانه بدون آب هیچ‌جایی امکان زندگی نیست و اگر آب در سیستان نباشد، نمی‌توان دامداری یا کشاورزی کرد. مردم سیستان از طوفان و بی‌آبی در رنج هستند. این مسئولیت همه ما را زیاد می‌کند. همه ما باید به سیستان فکر کنیم. سیستان نباید فراموش شود. مسئله آب سیستان باید حل شود.
ایشان افزودند: من مجدد این مسئله را که مدتی قبل گفتم، تکرار می‌کنم که از مسئولان دولت طالبان درخواست دارم که مسئله آب سیستان را حل کنند. اعتقاد من بر آن است که اگر آب کم هم هست، تقسیم بشود و مردم سیستان هم از این رودخانه حق دارند. ما امیدواریم که با تلاش‌های مردمی و حکومتی، این مشکلات حل شود.

خروج از نسخه موبایل