- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

سیاستمداران متخصص باید در رأس مدیریت کشور باشند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱، با انتقاد از حضور «نظامیان» در پست‌های مدیریتی، بر لزوم قرارگرفتن «سیاسیون» و «متخصصان» در پست‌های سیاسی و مدیریت کشور تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ۵۷، از تنگ‌شدن دایره انقلاب انتقاد کردند و گفتند: در انقلاب ۵۷ که الآن سالروز پیروزی آن است، مردمی که در آن زمان به سن رشد و تشخیص رسیده بودند، می‌دیدند که مردم با چه آرزو، خوشحالی و امیدی به صحنه آمدند. تمام طبقات و همه اقشار و طیف‌ها از هر ایل و قبیله و مذهبی، اکثریت قاطع با امید به صحنه آمدند.
ایشان ادامه دادند: ما هرچه از اوایل انقلاب که در آن زمان دیدها بهتر بود، دورتر شدیم، به جای آنکه تجربه کسب‌ کنیم و جلوتر که بیاییم، اوضاع بهتر شود، هرچه جلوتر آمدیم، تنگناها بیشتر شدند. بسیاری از آن‌ها که در اوایل انقلاب همراه بودند، کم‌کم یا جدا شدند یا ما جدایشان کردیم و آن‌ها میدانی برای خود ندیدند.

 

زنان شهروند درجه دو شدند، اهل‌سنت شهروند درجه سوم
مولانا عبدالحمید در ادامه تصریح کردند: اوایل انقلاب تا سال‌ها مشکلات اقتصادی به این‌صورت نبود، ولی هرچه جلوتر آمدیم، مشکلات اقتصادی بیشتر شد و حلقه‌ها را تنگ کردیم. بنده بارها هشدار دادم که حلقه را تنگ نکنید، آن را گشاد کنید و دایره انقلاب را وسیع کنید. بگذارید هر طیفی به آن وارد شود و همه را همراه و امیدوار کنید، اما هرچه از عمر انقلاب بیشتر گذشت، به جای اینکه تجربیاتی کسب کنیم و دایره را وسیع‌تر کنیم، متأسفانه آن را تنگ‌تر کردیم.
ایشان با گلایه از تبعیض‌ها در حق مردم، گفتند: متأسفانه تبعیض و نابرابری خیلی زیاد شد. زنان حقیقتا شهروند درجه اول نبودند بلکه شهروند درجه دو قرار گرفتند. اهل‌سنت و دیگر مذاهب و اقوام با تبعیض بسیار شدید و گسترده‌ای روبه‌رو شدند. ما اهل‌سنت می‌دانیم که در این مدت چه کشیدیم. بارها فریاد زده شده که ما شهروند درجه دو هم بودیم خوب بود اما درجه سه و آن‌طرف‌تر هستیم. مسئولان می‌گفتند اهل‌سنت شهروند درجه یک هستند اما عملا اینطور نبود. حرف بود اما ما عملی ندیدیم. نه وزیری و نه استانداری.

 

چه سیاستی پشت پرده تبعیض علیه اهل‌سنت بوده است؟
امام جمعه زاهدان افزودند: در استان‌های سنی‌نشین آنقدر این مسئله شدید بود که در شورای تأمین تا به حال یک نفر اهل‌سنت نبوده است. شورای تأمین رسالت سنگینی دارد و برای امنیت استان برنامه‌ریزی می‌کند. در استان‌هایی که اکثریت‌شان اهل‌سنت است و ازجمله در استان خودمان حتی یک عضو اهل‌سنت نداشته است.
ایشان ادامه دادند: ما وقتی این آمارها را می‌گوییم، برخی آمار فرماندارها و بخشدارها را در شهرستان‌ها می‌دهند اما در مرکز استان که تصمیم‌گیرنده و مرکز ثقل استان است، در اداراتی ما آمار داریم که از سیصد، چهارصد نفر پرسنل تنها پانزده یا بیست نفر اهل‌سنت هستند. در آموزش‌وپرورش تبعیض بیداد می‌کند و همواره شکایت از این بوده است. آموزش‌وپرورشی که زیربنای توسعه، پیشرفت و ترقی است، باید مورد توجه قرار بگیرد اما همواره دغدغه بوده و این دغدغه‌ها هیچ‌وقت برطرف نشده بلکه در هر دوره‌ای سنگین‌تر شده است. هرچه شکایت کردیم، به جایی نرسیده است. در استان‌های دیگر هم همینطور است. چه سیاستی پشت پرده بوده است؟

 

حقوق زنان را در دوره اصلاح‌طلبان هم فریاد زده‌ام
مولانا عبدالحمید درباره تبعیض‌ها علیه زنان نیز اظهار داشتند: بالاخره زنان شهروندان کشور هستند و حق شهروندی دارند. زنان جایگاهی که باید داشته باشند و توجهی که باید به آنان بشود، نشده است. نه اینکه من حالا این‌ حرف‌ها را بزنم. قبلا در گذشته هم این حرف را گفته‌ام. در دوره اصلاح‌طلبان هم فریاد زده‌ایم و مذاکره کرده‌ایم که زنان مورد تبعیض هستند و این تبعیض خلاف دین اسلام است. وقتی نظام به نام اسلام است باید در آن مساوات باشد و حقوق همه برابر باشد.

 

اولویت‌های ما مسائل ملی است / عزت و سربلندی ملت ایران را می‌خواهیم
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: ما نمی‌خواهیم روی مسائل قومی و مذهبی زیاد صحبت کنیم. اولویت‌های ما مسائل ملی هستند. مسائلی که شامل کل ملت ایران هستند. همه ایرانیان شهروند ایرانند و تمام ایرانیان با هم برادر و خواهر هستند. ما همه اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی یکی هستیم. قبلا گفته‌ام و تکرار می‌کنم که ما شیعه و سنی نداریم. مسئولان نگران اختلاف شیعه و سنی نباشند. ما امروز شیعه و سنی نداریم. ما امروز اقوام هم نداریم. مردم ایران همه یکی هستند و همه ما شهروندان ایرانی هستیم. همه ایرانیان می‌خواهند حق و حقوق‌شان مساوی باشد. ما از حق همه ایرانیان صحبت می‌کنیم. ما عزت ایران و سربلندی ملت ایران را می‌خواهیم.

 

ملت به این نتیجه رسیده که مشکلات دیگر حل نمی‌شود
ایشان وضعیت اقتصادی کشور را خلاف حق ملت ایران دانستند و گفتند: ملت ایران از اینکه وضعیتش بهبود پیدا کند، ناامید شده است. این اعتراضاتی که در سطح کشور شاهد آن بودیم به همین دلیل است. ملت به این نتیجه رسید که مشکل دیگر حل نمی‌شود. چرا دلار به ۴۵ هزار تومان برسد؟ بسیاری از مردم ایران به خارج از کشور بدهکارند و نمی‌توانند دَین‌های خود را ادا کنند. زمانی که دلار ۲۰ هزار و ۳۰ هزار تومان بوده، تجارت کرده‌اند و حالا نمی‌توانند دلار ۴۵ هزار تومانی بخرند. مشکلات زیادی برای مردم درست شده است. ما خیرخواه و دلسوز همه هستیم و عزت ایران را می‌خواهیم. ما تمامیت ارضی ایران را می‌خواهیم.

 

نظامیان به میدان خود برگردند / کشور را باید سیاسیون اداره کنند
امام جمعه زاهدان از نظامیان خواستند به میدان عمل خود برگردند و میدان سیاست را به سیاستمداران متخصص بسپارند و افزودند: حالا کشور بیشتر در دست نظامیان است. بسیاری از سرداران هستند که در پست‌های سیاسی قرار دارند. ما نظامیان را دوست داریم و آن‌ها فرزندان ما هستند، اما نظامی میدانی دارد و میدانشان میدان دفاع از تمامیت ارضی و برقراری نظم و امنیت است. سیاسیون هم میدانی دارند. کشور را باید سیاستمداران اداره کنند. در رأس پست‌های سیاسی و مدیریت کشور باید سیاسیون قرار بگیرند. متخصصان و انسان‌هایی که در میدان سیاست توانمندی دارند باید کشور را اداره کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: چه متخصصان و انسان‌های توانمندی در داخل کشور و بیشتر از آن در خارج از کشور داریم. ایرانیان خارج از کشور بهترین پزشک‌ها، استادان دانشگاه و کارشناسان هستند. کشور به این‌ها نیاز دارد. این‌ها باید کشور را بسازند. همه رفته‌اند چون اینجا امیدی برای میدان‌داشتنشان وجود ندارد. گزینش مدیران ضعیف و نمایندگان ضعیف برای کشور مشکل ایجاد کرده است و دردی که ملت امروز آن را فریاد می‌زند، همین است. این‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند. اینکه ما می‌گوییم صدای ملت را بشنوید، همین است. ببینید درد ملت چیست.

 

خوب شد که تعدادی از زندانیان آزاد شدند، اما همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید
مولانا عبدالحمید ضمن «مثبت»‌ برشمردن آزادشدن برخی از زندانیان، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی به‌ویژه زندانیان اعتراضات اخیر شدند و گفتند: خواسته همه ملت و ما همین بوده که زندانی‌های سیاسی و زندانیان اعتراضات اخیر را آزاد کنید. حاکمیت تعدادی را آزاد کرده است و ما این را قدمی مثبت تلقی می‌کنیم. این نظر خود بنده است. من قبلا هم گفته‌ام که هرکس قدم مثبتی بردارد، ما آن را مثبت تلقی می‌کنیم.
ایشان افزودند: خوب شد که تعدادی از زندانیان آزاد شدند اما انتظار آن است که دیگر زندانیان سیاسی هم در زندان نمانند. همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید. همه بازداشتی‌های اخیر را آزاد کنید. ما خیرخواه شما هستیم و می‌گوییم با این مردم بنشینید و خواسته‌های ملت ایران را که دچار مشکل است و احساس بحران می‌کند، بشنوید. تابع اکثریت باشید. اکثریت قاطع هر خواسته‌ای دارد آن را برآورده کنید. سرکوب و زندان جواب نمی‌دهد. فشار و زندان جوابگو نیست چون مشکل به جای خود باقی است. با معلول مبارزه نکنید. به سراغ علت بروید.

 

نگران تمامیت ارضی و اختلافات نباشید؛ بحران‌های کشور را حل کنید
امام جمعه زاهدان تصریح کردند:‌ اکثریت قاطع هر خواسته‌ای دارد باید سعی کنیم به آن خواسته تن بدهیم. این مسائل می‌تواند از راه گفت‌وگو حل شود. همه ما ایرانی و از یک خانواده هستیم. از هر طرف که باشد، ضرر و نقصان ما یکی‌ست. با گفت‌وگو و مذاکره می‌توانیم راه درستی را برویم که خواسته زنان و مردان اکثریت ملت است.
ایشان افزودند: مشکلات کشور را با پرسش از مردم حل کنیم و از مردم سوال کنیم. این مشکل قابل حل است. مشکلات و مسائلی که هست را درک کنیم و آن‌ها را از راه درست حل کنیم. ان‌شاءالله آینده روشنی در پیش است و نگران مسائل دیگر نباشید. نگران تمامیت ارضی کشور و اختلافات قومی و مذهبی و فرقه‌ای نباشید بلکه نگران بحران‌هایی باشید که امروز در کشور ایجاد شده است. ان‌شاءالله الله تعالی این مشکلات را به بزرگی خود حل کند و امیدواریم در آینده خبرهای خوب و خوشی را از هر طریق داشته باشیم.

 

مردم به کمک زلزله‌زدگان خوی، ترکیه و سوریه بشتابند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان خوی، ترکیه و سوریه،گفتند: زلزله‌ در ترکیه و سوریه دنیا را تکان داد. به تعبیر بسیاری «قیامتی» بود. تا به حال بیش از ۲۰ هزار نفر در سوریه و ترکیه کشته شده‌اند و شاید هزاران نفر زیر آوار هستند و امیدی به زنده‌ماندنشان نیست. خیلی شرایط سختی است عزیزان. شهرها ویران شده‌اند و ساختمان‌های بزرگ فروریخته‌اند. سرما بسیار شدید است و واقعا جا دارد برای این‌ها هم گریه و دعا کنیم و هم به آن‌ها کمک کنیم. گرچه همه جامعه جهانی در کمک و امداد مناطق زلزله‌زده همکاری و همراهی می‌کنند، اما آنقدر این فاجعه وسیع است که نیاز است همۀ مسلمانان در هر جایی که هستند به کمک زلزله‌زدگان بیایند و وظیفه انسانی خود را انجام دهند.
ایشان افزودند: از شما مردم زاهدان، مردم استان و مردم کشور، از همه مردم دنیا درخواست می‌کنم که به این زلزله‌زده‌ها رسیدگی کنید. مخصوصا از شما نمازگزاران درخواست دارم که دوستان سرمایه‌دار، تجار، کسبه و کسانی که پولی دارند همکاری کنند. موسسه محسنین که زیرنظر دارالعلوم است، کمک‌ها را جمع می‌کند اما چیزی باشد که ارزشی داشته باشد. با این ابعاد و خسارت‌های گسترده این فاجعه ان‌شاءالله چیز ارزشمندی به دست بیاید که برای زلزله‌زدگان بفرستیم. در خوی هم مردم نیازهای زیادی دارند و تلفات گسترده است. مسئولان و مردم عزیز ایران‌زمین حداکثر توجه خودشان را به این زلزله‌زدگان مبذول دارند.