پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

مشکلات کشور با سخنرانان و مداحان حل نمی‌شوند؛ نیاز به گفتگو با نخبگان و سیاستمداران منتقد است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ دی 1401 زاهدان، با بیان اینکه مشکلات کشور از طریق سخنرانان، مداحان و مقامات قضایی، امنیتی و نظامی حل نمی‌شوند، «گفتگو با نخبگان و سیاستمداران منتقد و مخالفان» را راه برون‌رفت از مشکلات و بحران‌های جاری درکشور دانستند.

 

راه برون‌رفت از مشکلات، سرکوب و اعدام نیست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید درباره مسئولیت حاکم گفتند: «حاکم باید بیدار باشد و نگاهش تنها به یک گروه و قشر نباشد. حاکم باید همه ملت را ببیند و به خواسته همه توجه کند. وقتی خدا به کسی این نعمت حکومت را داده و او را با این حکومت آزمایش می‌کند، مهم است که نگذارد در حق کسی بی‌عدالتی و ظلم شود. الله تعالی روز قیامت به حاکمان عادل که قلبشان برای مردم می‌تپد، درجه‌ای عنایت می‌کند که نصیب کمتر کسی می‌شود، اما اگر حاکم به مردم رسیدگی نکند، به همان اندازه که حاکم عادل اجر می‌گیرد، حاکمی که به داد مردم نرسد، مسئولیت و گناهش نزد الله تعالی سنگین است.»
مولانا عبدالحمید در خصوص اعتراضات مردم خاطرنشان کردند:‌ « امروز در کشور ما اعتراضات زیاد شده است و اضطراب و استرسی در بین مردم به وجود آمده است. این‌ها همه از مشکلاتی است که در کشور به وجود آمده و از آن جمله، فقر و گرسنگی است. پول مردم بی‌ارزش شده است و درآمدها کفاف نمی‌کند. این مسئله مردم را به اعتراض کشانده است. مردم خواهان آزادی هستند و آزادی لازم را ندارند. اگر اعتراض کنند با مشکلات مواجه می‌شوند و انتقاد هم تبعاتی برای آن‌ها دارد. نویسندگان، سیاستمداران، زنان و جوانان، همه به نوعی مشکل دارند و فریاد می‌زنند. اختلافاتی که امروز به وجود آمده، واقعیت و حقیقت است. ما در میان مردم هستیم و مشکلات را با چشم می‌بینیم. نمی‌توان این مشکلات را نفی کرد. مشکلات هم تنها اقتصادی نیست و در زمینه‌های زیاد دیگری هم مشکلاتی داریم. مشکلات وسیع و فراگیر است و راه‌حل آن‌ها تنها گفت‌وگو و مذاکره است. راه برون‌رفت، سرکوب، زندانی‌کردن و اعدام نیست.»
ایشان تصریح کردند: «ما همه ملت ایران هستیم و این‌ها مردم خودمان هستند. این‌ها نسل جدید هستند که از همین دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش زیر دست خودمان تعلیم حاصل کرده‌اند. این مردم مشکلاتی دارند. ایران کشوری است که از تنوعات گسترده‌ای برخوردار است و کمتر کشوری چنین تنوعی دارد. باید به همه رسیدگی کرد و عدالت برای همه اجرا شود. بزرگان و مسئولان نظام! با نخبگان، دانشگاهیان و فرهیختگان، سیاستمداران منتقد، مخالفان، علما، زنان و جوانان بنشینید و حرف آن‌ها را بشنوید.»

 

کار مداحان چیز دیگری است؛ برای حل مشکلات به مغزهای متفکر نیاز داریم
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با تأکید بر اینکه «راه‌حل برون‌رفت از این اختلاف داخلی، مذاکره و گفت‌وگو و تغییرات ژرف است»، افزودند: «مردم تغییرات بزرگی در زمینه‌های مختلف می‌خواهند. این مشکلات علاج و راه‌حل دارد. دید وسیع می‌خواهد. این‌ها مردم خود ما هستند؛ خارجی نیستند. ضرر و نفع این مردم متعلق به خود ماست. با این مردم مذاکره کنید. به صراحت بگویم این مسئله با قوه قضائیه و مقامات و مسئولان امنیتی و نظامی حل نمی‌شود. این مسئله از راه سیاست حل می‌شود. با دوستان، منتقدان و مخالفان بنشینید تا این مشکلات حل شود. نه ائمه جمعه و علما می‌توانند این مشکل را با وعظ و تبلیغ حل کنند نه مسئله با مداحان حل می‌شود. مداحان، شعرا و ادبا کار دیگری دارند. اینجا نیاز به مغزهای متفکر و اندیشمندان است. تغییراتی که خواست ملت است باید حاصل شود.»

 

اینجا بیگانه‌ای نداریم؛ همه خودی هستند
ایشان اظهار داشتند: «ما خیرخواهیم و عزت ایران و ملت ایران را می‌خواهیم. ما به انسانیت فکر می‌کنیم. برای همه ایرانیان از هر تبار و قومی، دلسوزیم و برای همه انسانیت وظیفه داریم دلسوزی کنیم. اگر کاری هم از دستمان برنمی‌آید، گریه می‌کنیم و دعایی می‌کنیم. ما به مسئله عقیده، یا صرفا اهل‌سنت و قوم فکر نمی‌کنیم. ما وظیفه داریم برای همه انسانیت دلسوزی کنیم و این همان تعلیمی است که از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم گرفته‌ایم. ما باید خود را به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم، ابراهیم علیه‌السلام و رب‌العالمین وصل کنیم. ما دلسوز همه ملت ایران هستیم. ما همه شما را از خودمان می‌دانیم. اینجا بیگانه‌ای نداریم. همه خودی هستند. اگر یک ایرانی، از هر طیف و تباری کشته شود یا به زندان برود و شکنجه بشود، از ما رفته است.»
مولانا عبدالحمید درباره آزار و شکنجه جوانان گفتند: «این جوانان غرور و عزت نفس دارند. این عزت نفس نباید شکسته شود. این‌ها همه دختران همۀ ما هستند. دختران این ملت هستند. به همه خلق خدا باید ترحم شود. ما به امنیت ایران فکر می‌کنیم و به همین خاطر از هر طیفی ضرر ببیند، نگران می‌شویم. مأموری هم کشته شود ما نگران می‌شویم. به همین خاطر می‌گوییم اعتراض باید سالم باشد. اعتراض سالم قانونی است و در عرف همه قوانین بین‌المللی موجود است اما به زدن و کشتن اعتقادی نداریم. به همه توصیه می‌کنیم که امنیت کشور را رعایت کنند و کسی دیگری را نکشد و راهی را نبندد. همه ما باید به گفت‌وگو رو بیاوریم. مسئولان محترم و سیاستمداران با مردم بنشینند و حرف آن‌ها را گوش کنند. ما امیدواریم این مشکلات حل شود.»

 

عمدا نامه‌ها به بزرگان را سرگشاده می‌کردیم؛ چون جواب نامه را نمی‌دهند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به انتقاد برخی مبنی بر اینکه چرا در گذشته این اعتراضات را مطرح نمی‌کردید، خاطرنشان کردند: «ما سی سال است که این حرف‌ها را می‌زنیم و بحث امروز نیست. در گذشته در قالب نرم‌تری بیان می‌شد اما حالا شرایط عوض شده و صریح‌تر گفته می‌شود. رئیس‌جمهور و بزرگان وقت ملاقات نمی‌دهند. اگر این حرف‌ها را در منبر نگوییم کجا بگوییم. یکی از مسئولان امنیتی به من گفت این حرف‌ها را به من بگویید. من گفتم شما نظامی هستید. گفت‌وگو باید با افراد سیاسی انجام شود.»
ایشان افزودند:‌ «یک نفر به من انتقاد کرد که چرا نامه‌هایی را که به بزرگان می‌نویسید، سرگشاده می‌کنید و به رسانه‌ها می‌دهید. من گفتم که من به خودم حق می‌دهم و عمدا این کار را می‌کنم، چون مسئولان رده‌بالا جواب نامه را نمی‌دهند و مجبور می‌شویم رسانه‌ای کنیم. اگر بزرگان مسائل را حل کنند، نیازی نیست ما سر منبر این صحبت‌ها را مطرح کنیم. وظیفه ما آن است که مردمی باشیم و با همین مردم زندگی کنیم و با همین مردم بمیریم. اگر ما حرفی می‌زنیم ناصحانه و خیرخواهانه است. مسائل علاج دارند اما چرا به این علاج فکر نمی‌شود؟ اینطور نباشد که مسئولان خودشان نیایند و کسانی را بفرستند که نتوان با آن‌ها حرف زد. نمی‌توان حرف را به نظامی و انتظامی زد. حرف را باید با مسئولان سیاسی گفت. طرف مذاکره باید مسئولان سیاسی باشند.»

 

کسانی که مکی را “ضرار” می‌نامند، بدانند چه می‌گویند
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به سخنان توهین‌آمیز محمدجواد لاریجانی مبنی بر تشبیه مسجد مکی به “مسجد ضرار”، گفتند: «بنده‌خدایی مسجد مکی را ضرار نامیده بود. سبحان‌الله! تعجب کردیم که چگونه کسی ادعای مسلمانی داشته باشد و خانۀ خدا را ضرار بگوید. مسجدی که در مدینه منافقان ساختند و پایگاهی علیه حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و دین اسلام بود، آن حضرت خود آن را مسجد ضرار نگفتند و حتی گفتند از سفر که برگردند در آن نماز می‌خوانند تا اینکه آیه نازل شد که این مسجد در مخالفت خدا و رسول ساخته شده است.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: «شما می‌دانید مولانا عبدالعزیز با چه نیتی مسجد مکی را ساختند. ضرر هیچ ملت و دولتی در نظر نبوده و برای عبادت الله ساخته شده است. من زمانی گفته‌ بودم که مکی ان‌شاءالله به کعبه و مکه وصل است. اینجا به خیر همه مردم فکر می‌شود. اینجا فکر شیعه و سنی نیست. فکر جهان اسلام و امت واحده است. اینجا به انسانیت فکر می‌شود. کسی که مسجدی را که با تقوا بنا شده، ضرار می‌نامد، جواب خدا را چه می‌دهد؟ امیدواریم کسانی که حرف می‌زنند، بدانند چه می‌گویند.»

 

احضار مولانا گرگیج به دادگاه شایسته نیست
مولانا عبدالحمید با گلایه از احضار مولانا گرگیج به دادگاه ویژه روحانیت، گفتند: «مولانا گرگیج، تجربیات بزرگی در تفسیر دارند و هزاران شاگرد از ایشان فیض حاصل کرده‌اند و از علمای فهیم و برجسته و دلسوز کشور است. ایشان ناصحانه صحبت می‌کند و تخریب نمی‌کند. در بسیاری از جاهای دنیا این حرف‌های ناصحانه تشویق می‌شوند. حالا ایشان به خاطر اینکه بعد از یک سال نماز داده‌اند، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده‌اند. این شایسته یک عالم دلسوز نیست. راه این مسائل گفتمان است. علما و سیاستمداران را بفرستید اگر مشکلاتی هست با ایشان صحبت کنند.»

 

مسائل از دریچه وسیع‌تری دیده شوند
مولانا عبدالحمید در پایان اظهار داشتند: «امیدواریم مسائل از دریچه وسیع‌تری دیده شوند و دوراندیشی داشته باشیم. من به افراد و رسانه‌ها توصیه می‌کنم به کسی توهین نکنند. در شعارها هم مشکلات را بگویید و از آزادی، عدالت، اقتصاد و آبادانی بگویید و به شخصیت‌ها و بزرگان توهین نکنید. این عقیده ماست نه سیاستمان. ما با مسائل اخلاقی و عدالت می‌توانیم دنیا را فتح کنیم. ما به خود اجازه نمی‌دهیم سر مویی از حق و صداقت تجاوز کنیم.»

خروج از نسخه موبایل