پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

در چهل‌و‌سه ‌سال گذشته زنان، اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها با تبعیض مواجه بوده‌اند

مولانا عبدالحمید دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در دیدار با دانشجویان خواهر دانشگاه‌های مختلف زاهدان، ضمن تاکید بر تأمین حقوق زنان، از تبعیض‌های چهل‌وسه‌ساله انتقاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این دیدار که در سالن اجتماعات مدرسۀ دینی خواهران حضرت عایشه صدیقه رضی‌الله‌عنها (وابسته به دارالعلوم زاهدان) برگزار شد، ابتدا به جایگاه زن در اسلام اشاره کردند و گفتند: در جاهلیت قبل از اسلام، زن جایگاه و منزلتی نداشت و در حق زن ظلم و اجحاف بسیار زیادی می‌شد، اما با ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم تمام این ظلم‌ها و نابرابری‌ها از بین رفتند.
ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: خداوند متعال به برخی از زنان چنان استعداد و صلاحیت‌هایی داده است که در بسیاری از مردان نیست. در صدر اسلام زنان در بسیاری از صحنه‌ها و حتی در میادین جنگ، پشت جبهه برای مداوای مجروحین و تهیه تدارکات حضور داشتند و شوهران و فرزندان‌شان را به حضور در خط مقدم تشویق می‌کردند. زنان در نشر اسلام و خدمت به دین در کنار مردان بودند. جامعۀ زنان در تحمل شکنجه‌ها، سختی‌های هجرت و تمام مشکلات با مردها شریک بودند.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزایش دین‌گریزی در جامعه را «نتیجۀ عملکرد مدیران ناتوان» دانستند و گفتند: متاسفانه امروز در کشور دین‌گریزی زیاد شده است، اما بدانید که دین تقصیر نداشته، بلکه این دین‌گریزی نتیجۀ عملکرد مدیران ناتوان است. اگر امروز شیوۀ زندگی پیامبر اکرم و خلفای راشدین و عدالت و انصاف آنان در جامعه اجرا می‌شد، به‌جای نارضایتی ملت، دنیا از عملکرد ما متاثر می‌شد.


«اِعمال سلیقه» و «تبعیض» کشور را با چالش مواجه کرده است/ چه مانعی وجود دارد که زنان نتوانند وزیر بشوند؟

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان به عدم توجه به حقوق زنان در کشور اشاره کردند و گفتند: متاسفانه در طول چهل‌و‌سه ‌سال که از عمر انقلاب می‌گذرد زنان، اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها با تبعیض و نابرابری که در اصل اسلام هیچ جایگاهی ندارد، روبرو بوده‌اند. چرا زنان که اکثریت‌ جامعه و بخشی از هر خانواده را تشکیل می‌دهند، مورد تبعیض قرار گیرند؟ اِعمال سلیقه و تبعیض کشور را با چالش مواجه کرده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان بر لزوم بکارگیری زنان در ادارۀ کشور تاکید کردند و گفتند: بدون زنان نمی‌توانیم کشور و جامعه را بسازیم. زن وقتی توانایی کار، مهارت و تخصص و مدیریت و دانش لازم را دارد چرا از فعالیت در جامعه محروم شود؟ وقتی زنان در ادارات هستند، چه‌ مانعی در اسلام وجود دارد که نتوانند وزیر بشوند؟
ایشان با اشاره به «خیزش زنان» در اعتراضات اخیر کشور، اظهار داشتند: خیزش‌های اخیر کشور که بیشتر توسط زنان صورت گرفته است، نتیجۀ نارضایتی زنان از تبعیض و نابرابری و عملکرد خشن ماست. اگر زنان سرخورده و تحقیر نبودند و آزادی و حقوق‌شان رعایت می‌شد، نیاز به حجاب اجباری و گشت ارشاد نبود، بلکه خودشان امور اسلامی و فرهنگ محلی را رعایت می‌کردند.


زنان نیز صاحبان کشور هستند؛ تغییراتی که می‌خواهند باید انجام شود

مولانا عبدالحمید ادامه دادند: مردم در سال 57 برای آزادی و عدالت انقلاب کردند و الآن همان شعار را می‌دهند. امیدواریم کسانی که در رأس‌ مملکت‌اند صدای مردم و زنان را بشنوند و به‌جای برخوردها به فکر اصلاح و تغییراتی باشند که خواستۀ زنان، ملت و اکثریت است. اینها صاحبان همین کشور هستند، تغییراتی که می‌خواهند باید انجام شود.
ایشان از نبود «تکثرگرایی» در کشور انتقاد کردند و گفتند: متاسفانه تکثرگرایی در ایران نیست. تا زمانی که تکثرگرایی نباشد و تا زمانی که توانمندان از طیف‌های مختلف در خانه ملت، مدیریت‌های کشور و وزارتخانه ورود نکنند این کشور بزرگ با یک طیف و با مدیران ضعیف اداره نمی‌شود. کشور زمانی به جایگاه خود می‌رسد که توانمندان و اندیشمندان همۀ طیف‌ها به صحنه بیایند، مغزهای متفکر به کشور برگردند و همۀ زنان و مردان بتوانند به کشور خدمت کنند.


«تجزیه‌طلبی» و انتساب مردم به جاهای دیگر، دروغ و تهمت است/ ما با همۀ ایرانیان احساس برادری می‌کنیم

مولانا عبدالحمید در ادامه با رد اتهاماتی از قبیل «تجزیه‌طلبی» و… علیه مردم، خاطرنشان کردند: همۀ ما ایرانی هستیم و ما با همه احساس برادری می‌کنیم. نسبت «تجزیه‌طلبی» به مردم و انتساب‌شان به جاهای دیگر، دروغ و تهمت است.
ایشان تاکید کردند: به‌جای اینکه با مردم با خشونت رفتار شود و آنها را به جاهایی وصل کنند، مسئولین با مردم بنشینند و خواسته‌هایشان را بشنوند. انسجام امروز ملت به سود کشور است، امیدواریم این اتحاد و انسجام حفظ شود.


ادعای حملۀ مسلحانه به کلانتری و فرمانداری در زاهدان و خاش «دروغ محض» است

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان به اتفاقات خونین اخیر در زاهدان و خاش اشاره کردند و گفتند: تعجب‌آور است برخی از مسئولان به‌جای اینکه جنایتکارانی را که مردم بی‌گناه را کشته‌اند ملامت کنند، از آنها دفاع می‌کنند و می‌گویند مردم با سلاح به فرمانداری [خاش] حمله کرده‌اند، درحالی‌که حمله با سلاح نه در خاش انجام گرفته و نه در مصلای زاهدان. به قصد تصرف کلانتری حمله‌ای صورت نگرفته است. این‌ها دروغ محض است که گفته می‌شود. کلانتری با سنگ تصرف نمی‌شود. واقعیت این است که به مسئولان گزارش دروغ می‌رسد اما وظیفۀ آنهاست که تحقیق و بررسی کنند.
ایشان افزودند: مستندها نشان می‌دهند که بعد از تیراندازیِ مأمورین، جوانان به سمت کلانتری رفته‌اند؛ یعنی درواقع تیراندازی مأمورین آنها را به آنجا کشانده است. حتی بالفرض هم که جوانان شعار داده و به سمت کلانتری سنگ پرتاب کرده‌اند، آیا جواب پرتاب سنگ، گلولۀ جنگی و کشنده است؟ باید انصاف و عدالت باشد. امیدواریم خداوند گشایشی بیاورد، از خونریزی‌های بیشتر جلوگیری شود و مردم به حقوق خود که انصاف و آزادی است برسند.

خروج از نسخه موبایل