- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:

منطقۀ آزاد چابهار در راستای منافع مردم مناطق ساحلی آن‌طور که باید اقدامی انجام نداده است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، شامگاه سه‌شنبه (1 شهریور 1401) در جمع مردم چابهار، با اشاره به «شکایات و گلایه‌های مردم» از اقدامات منطقه آزاد چابهار، تاکید کردند که مردم چابهار، تیس، کنارک و مناطق ساحلی باید در بهره‌مندی از منافع منطقه آزاد در اولویت قرار بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: متاسفانه منطقه آزاد چابهار علی‌رغم الحاق بسیاری از زمین‌های مردم ازجمله زمین‌های چابهار و تیس به این منطقه، اما تاکنون کاری را که باید در راستای منافع مردم چابهار و مناطق ساحلی انجام بدهد، انجام نداده است و مردم شکایت و گلایه دارند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: امیدواریم در دولت سیزدهم با آمدن مدیرعامل جدیدی که قرار است برای منطقه آزاد چابهار منصوب شود و با سیاست صحیح و درستی که در اینجا حاکم می‌شود مردم چابهار، تیس و کنارک و مردم مناطق ساحلی در اولویت قرار داشته باشند و از درآمدهای حاصل از زمین‌های منقطۀ آزاد که درواقع زمین‌های خودِ این مردم هستند، قبل از همه مشکلات همین مردم حل بشوند و از منافع آن بهره‌مند شوند و سپس مردم سایر مناطق کشور بهره‌مند شوند.
ایشان ادامه دادند: شما مردم عزیز علی‌رغم مشکلاتی که وجود داشت به دولت سیزدهم رأی دادید و این حق شما است که مورد توجه مزید قرار بگیرید. مشکلات و دغدغه‌های شما به مسئولان رسانده شده است و آیت‌الله رئیسی هم همواره می‌گوید که قرار است در دولتش بین اقوام و مذاهب تفاوتی وجود نداشته باشد و از شایستگان همۀ اقوام و مذاهب کار گرفته شود. در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز وعده‌هایی از طرف تیم انتخاباتی آیت‌الله رئیسی مبنی بر رسیدگی به خواسته‌ها داده شد که امیدواریم این وعده‌ها متحقق بشوند و مناطق محروم مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

 

هر ملتی که «مطالبه‌گری» نداشته باشد از حق و حقوقش محروم می‌شود
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «بیداری اجتماعی» و «مطالبۀ حقوق قانونی» تاکید کردند و گفتند: در کنار «بیداری دینی»، «بیداری اجتماعی» هم مهم است. بیداری اجتماعی یعنی حق دیگران بر ما و حق خومان بر دیگران را بدانیم؛ همان‌طور که نظام و دولت بر ما حق دارد، ما نیز بر نظام و دولت حقی داریم. باید حقوق دیگران را ادا کنیم و حقوق خودمان را نیز بخواهیم و مطالبه کنیم. هر ملتی که مطالبه‌گری نداشته باشد از حق و حقوقش محروم می‌شود.
ایشان تصریح کردند: امیدواریم علما، نمایندگان مجلس و مسئولان محلی حقوق قانونی و مشروع مردم را مطالبه و پیگیری کنند. ما باید در سرنوشت خودمان تأثیرگذار باشیم.