- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:

مسئولان و غیرمسئولان باید احترام مقدسات را نگه دارند / نمی‌پذیریم که مأموران مانع برگزاری نماز جماعت شوند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۱) به انتقاد از اهانت برخی از مسئولان کشور به معاویه رضی الله عنه پرداختند و همچنین درباره ممانعت از برگزاری نماز در بعضی از نمازخانه‌ها در کلان‌شهرها هشدار دادند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنانشان در مراسم نمازجمعه اهل سنت زاهدان، در رابطه با لزوم حفظ حرمت صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم اظهار داشتند: اگر کسی محبت صحابه و اهل بیت را در دل ندارد، پیام دلسوزانه ما به او این است که ادب و حرمت را رعایت کند و به صحابه کرام و اهل بیت عظام اهانت نکند. مسئولان و غیرمسئولان، همگی باید احترام مقدسات را نگه دارند و این امری حیاتی است.
ایشان افزودند: حضرت معاویه کاتب وحی بودند و آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به ایشان اعتماد کرده بودند؛ چراکه کتابت وحی به هرکسی سپرده نمی‌شد. در حدیث آمده است که پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم دعا کردند که خداوندا معاویه را هدایت کن و به وسیله او دیگران را هم هدایت کن.


شما که معاویه را بهتر از حضرت حسن نمی‌شناسید

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان یادآور شدند: وقتی شهادت حضرت عثمان اتفاق افتاد، اختلاف به وجود آمد و جنگ‌های جمل و صفین رخ داد اما حضرت حسن با حضرت معاویه صلح کردند و کل قلمرو جهان اسلام را تحویل ایشان دادند. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که ما بهتر از حضرت حسن، معاویه را می‌شناسیم. ایشان بهتر معاویه را می‌شناختند. اگرچه ما عصمت را تنها برای حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم قائلیم اما به اعتقاد عزیزان شیعه، ائمه معصوم هستند و معصوم کسی‌ست که خطا نمی‌کند. پس عملکرد حضرت حسن درست و با معرفت و شناخت بوده است.
ایشان با اشاره به توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی، از مسئولان خواستند حرمت همه صحابه را نگه دارند.


حداقل بگذارید مردم در خانه‌ها نماز بخوانند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید درباره فشارها بر اهل‌سنت برای برگزار نکردن نماز جماعت در نمازخانه‌های شخصی در بعضی از شهرهای کشور، بیان داشتند: اهل‌سنت، کم یا زیاد، در همه شهرهای بزرگ و کوچک حضور دارند. این کشور هم متعلق به همه است و تنها متعلق به شیعه یا سنی یا متعلق به یک قوم نیست اما متأسفانه در همه شهرها به ما اجازه ساخت مسجد نمی‌دهند و ما از این گلایه داریم. مسجد خانه خداست و خانه شیعه و سنی نیست. خواسته ما آن است که اجازه بدهند در همه شهرها مسجد ساخته شود.
ایشان با بیان اینکه متأسفانه نه‌تنها اجازه ساخت مسجد داده نمی‌شود که از برپایی نماز در منازل مسکونی هم ممانعت می‌شود، اظهار داشتند:‌ حالا که در بسیاری از شهرها، از جمله در تهران که اهل‌سنت آنجا سال‌هاست مطالبه ساخت مسجد را دارند، نمی‌گذارید مسجد ساخته شود، حداقل بگذارید مردم در خانه‌ها نماز بخوانند. جامعه اهل‌سنت این مسئله را نمی‌پذیرد که در نمازخانه‌ها مأمور بیاید و مانع برگزاری نماز بشود. می‌گویند این زمین کاربری مسکونی دارد و نباید در آن نماز بخوانید؛ درحالی‌که کل این زمین در اصل مسجد است و شمایید که در آن خانه ساخته‌اید. انصاف داشته باشید، این چه حرفی‌ست که شما می‌زنید؟ این خانه‌ها ملک شخصی است که اجاره شده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند:‌ انتظار ما از عزیزان شیعه آن است که درها را به روی اهل‌سنت باز کنند و خانه‌هایشان را در اختیار اهل‌سنت بگذارند که نماز بخوانند؛ چنان‌که همه خانه‌های ما در همه‌جای دنیا به روی عزیزان شیعه باز است. اخیرا بر نمازخانه‌ها فشار آورده‌اند و بنده از این مسئله در تعجبم. مطمئنم که رهبر معظم انقلاب راضی نیست و دید وسیعی دارد. رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور را ما می‌شناسیم و آن‌ها صد درصد مخالف این اقدامات هستند. آقایان مأمور و آقایان تنگ‌نظر! شیعه و سنی برادرند. هرکس بخواهد این برادری را به هم بزند، شیعه باشد یا سنی، گرفتار عذاب خداوند می‌شود.


این کارها به نفع جمهوری اسلامی نیست

مولانا عبدالحمید، به مانع‌تراشی‌های دیگر بر سر راه برگزاری نماز جماعت اهل‌سنت نیز پرداختند و گفتند: در روستاها می‌گویند برای ساخت مسجد باید مجوز بگیرید. در روستا کدام بنا مجوز دارد که مسجد داشته باشد؟ این کارها را نکنید. به خدا قسم این کارها برای جمهوری اسلامی نفع ندارد. ما خیرخواه و ناصح شماییم. شما باید از اینکه همه ملت نماز بخوانند استقبال کنید. در سربازخانه‌ها هم گاهی به اهل‌سنت اجازه برقراری نماز جماعت داده نمی‌شود.


هرکس به مسائل مذهبی دامن بزند، اهل فتنه است

ایشان یکی از مهمترین رسالت‌های حکومت دینی را برپایی نماز برشمردند و افزودند: جمهوری اسلامی چیزی مهم‌تر از نماز ندارد. وقتی در مورد نمازخانه‌ها تنگ‌نظری نشان داده می‌شود، این تفرقه‌انگیز است و باید جلوی این اقدامات گرفته شود. درخواست بنده از مسئولان آن است که به این مسائل رسیدگی کنند و نگذارند فریادی در رابطه با مسائل مذهبی بلند شود. هرکس به مسائل مذهبی دامن بزند، شیعه باشد یا سنی، اهل فتنه است. جمهوری اسلامی یعنی حکومت دینی و کسانی که این را نفهمیده‌اند باید بفهمند. ما نمی‌پذیریم که حکومت اسلامی بگوید رسالتی بالاتر از برپایی نماز دارد. در بخش دینی اولین رسالت نماز است، چنانکه قرآن می‌فرماید: «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ للهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»؛ (كسانى كه هرگاه در زمين به آن‌ها قدرت ببخشيم، نماز را برپا¬ مى¬دارند، و زكات ¬مى¬دهند و امربه¬معروف و نهى¬از¬منكر مى¬كنند، و پايان همه‌ی كارها از آنِ خداست).
مولانا عبدالحمید تصریح کردند:‌ هرکس حرف اختلاف‌برانگیزی زد جلویش را بگیرید اما جلوی نماز خواندن را نگیرید. انتظار من از همه نیروهای امنیتی و ارگان‌ها آن است که چنین کاری را که نارضایتی خداوند و اهل بیت را در پی دارد، نکنند. ما با چنگ و دندان وحدت را حفظ کرده‌ایم و انتظارمان از رهبر معظم انقلاب این است که تأمین آزادی‌های اهل‌سنت را خود زیر نظر بگیرند و از ریاست محترم جمهور و ریاست محترم مجلس و قوه قضائیه می‌خواهیم همگی بر این مسئله نظارت کنند.


اهانت به همه ملت‌ها باید ممنوع شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به ماجرای حمله به سلمان رشدی از مجامع جهانی خواستند میان آزادی بیان و اهانت تفاوت قائل شوند. ایشان افزودند:‌ ما هم به آزادی بیان معتقدیم اما حساب توهین جداست. اگر کسی در چارچوب استدلال و منطق صحبت کند، دنیا باید آزادی بیان او را تأمین کند اما بیان با فحاشی و توهین فرق می‌کند. ملت مسلمان نمی‌تواند توهین به پیامبران و قرآن را بپذیرد. آیا مسیحیان می‌توانند توهین به حضرت عیسی و حضرت مریم را بپذیرند؟ وقتی نمی‌توانید این را بپذیرید، مسلمانان هم نمی‌توانند اهانت به مسیح و مریم و حضرت محمد (سلام خدا بر همه آن‌ها باد) را تحمل کنند.
ایشان با بیان اینکه وقتی به دو میلیارد مسلمان توهین می‌شود، یک نفر هم از کنترل خارج می‌شود و کاری انجام می‌دهد و نام آن، حمله به آزادی بیان گذاشته می‌شود، گفتند: ما از سازمان ملل متحد و تمام مجامع بین‌المللی درخواست داریم که قانونی تصویب کنند که به هیچ ملتی، نه‌تنها ملت مسلمان، بلکه به یهودی و مسیحی و بودایی، اهانت نشود. این عادلانه‌ترین موضع است و چنین قانونی امنیت جهان را تضمین می‌کند.