پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

گناه و فساد بشر شرایط اقلیمی را تغییر می‌دهد و زمین را فاسد می‌کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (31 تیرماه 1401) «تغییرات نابسامان شرایط اقلیمی» و «ظهور انواع آفات و بلایا در زمین» را نتیجۀ گناهان و عملکرد انسان‌ها دانستند و بر لزوم «توبه و استغفار» و «اصلاح فرد و جامعه» برای خلاصی از این آفات و مشکلات تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» [روم: 41] اظهار داشتند: گناه، تمرد، نافرمانی و اعمال ناروایی که انسان‌ها انجام می‌دهند در طبيعت اثر مى‌گذارند و سبب تغییر شرایط اقلیمی و فساد در زمین می‌شوند. مراد از فسادی که در این آیه (آیۀ 41 سورۀ روم) مطرح شده نیز همین دگرگونی‌هایی است که در دنیا به‌وجود می‌آیند و به ضرر و زیان انسان‌ها هستند.
ایشان ادامه دادند: وظیفۀ همۀ انسان‌ها فرمان‌برداری و اطاعت از خداست و تا زمانی‌که بشر از دستورات پروردگار اطاعت کند جهان و زمین و آسمان‌ها نیز به نفع او و برای خدمت به او هستند، اما وقتی انسان با ارتکاب گناه و ظلم و تمرد و ناسپاسی در انجام وظیفۀ خودش تغییر می‌آورَد و از مسیر اصلی‌اش خارج می‌شود طبیعت هم متغیر می‌شود و جهان به ضرر او تغییر می‌کند.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: انسانِ امروزی فرمان بریده‌ و دیگر آن انسانی نیست که به دستورات الهی گوش فرامی‌داد. در کرۀ خاکی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند چه جنایاتی از دست بشر سر می‌زند و چه خون‌های ناحقی ریخته می‌شوند! بشر از مسیر فطرت و از عقلانیت بیرون رفته و با سلاح‌های مخرب امروزی و جنگ‌های ویرانگر و تباه‌کننده خون کودک و پیر و ناتوان را که قدرت فرار و دفاع از خود ندارند، می‌ریزد. برای انسانی که یک ذره عقل داشته باشد، عملکرد امروز بشر نفرت‌انگیز و مایۀ سرافکندگی و ننگ و شرم است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: بحران گرمای زمین و تغییرات جوی و اقلیمی وحشتناک شده است، جنگل‌ها آتش می‌گیرند، روستاها ویران می‌شوند و در مناطق خوش‌آب‌وهوا مردم از گرما می‌میرند؛ این گرما و تغییرات و خشکسالی و غبار و قحط و زلزله را الله آورده است. این آفت‌ها که در دنیا سرازیر هستند عذاب‌اند، تغییر شرایط اقلیمی که غبار راه بیفتد و گرم بشود خودش عذاب است، این تغییر در اقلیم در اثر عملکرد انسان است. چرا مردم خدا را نادیده می‌گیرند؟! چرا علما و کارشناسان شیعه و سنی هشدار نمی‌دهند که آن ذاتی که کل جهان را مدیریت می‌کند اوست که قحط می‌آورد، اوست که رحمت‌ها را می‌آورد و اوست که مریض می‌کند و شفا می‌دهد. چرا مردم زبان انبیا و وحی را نمی‌فهمند؟!
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: همه‌چیز با اذن و اراده خداست. وقتی خداوند زلزله و یا اتفاقی را نخواهد اسباب را از بین می‌برد و اگر بخواهد اسباب را فراهم می‌کند. چرا مردم به قرآن مراجعه نمی‌کنند و قرآن و تعلیم پاک خاتم‌النبیین را در زندگی نمی‌آورند؟! چرا بشر زمینِ صالح و مفید خدا را با معصیت و گناه و نافرمانی فاسد می‌کند؟!
ایشان افزودند: از دست بشر هیچ کاری بر خلاف مشیت و ارادۀ الهی برنمی‌آید. مگر بشر می‌تواند جلوی تغییرات اقلیمی را بگیرد؟ مگر دولت‌ها می‌توانند جلوی گردوغبار را بگیرند؟ کرونا و آفات برای آن آمده‌اند که به بشر بفهمانند مدیریت دنیا در دست خداست. لذا همهٔ ما باید سر به گریبان خود فرو ببریم و به اعمال خود فکر کنیم. مسلمانان که امت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستند باید در زندگی خودشان‌ تجدیدنظر ‌کنند و اعمال خود و جامعه را اصلاح کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساختند: تنها راه نجات از آفات و بلایا «رجوع الی الله »، «توبه» و «اصلاح خود و جامعه» است؛ سرقت و ربا و شراب‌نوشی و قتل و فسادی که در جامعه به‌وجود آمده‌اند باید برچیده شوند. باید جلوی تضییع حق یتیم و ضعیف و زنان گرفته شود. در بعضی از کشورها قانون از همجنس‌گرایی حمایت می‌کند؛ باید جلوی این فسادها گرفته شود. همۀ دنیا معتقد است که آزادی مطلق نیست، آزادی و احترام بشر محفوظ است اما نه آنجایی که وارونه و بر خلاف عقل و فطرت حرکت کند. وقتی بشر بر خلاف عقل و فطرت حرکت کند درهای آفت و فساد باز می‌شود و امنیت از خشکی و دریا سلب می‌شود.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: علما، عقلای قوم و انسان‌های فهمیده و دلسوز اعم از مرد و زن باید برخیزند و مردم را از فساد و انواع گناهان و منکرات منع کنند و جامعه را به اتباع از دستورات خدا و پیامبر که راه عقل و منطق و راه درست است، دعوت بدهند.

خروج از نسخه موبایل