پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

امنیت خاورمیانه در گرو آزادی فلسطین و عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (24 تیر 1401) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به تل‌آویو و عربستان سعودی، «تأمین امنیت اسرائیل» را هدف این سفرها عنوان کردند و خاطرنشان ساختند که «آزادی فلسطین» و «عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی» تنها راه برقراری امنیت در خاورمیانه و جهان است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: در هفته‌ای که گذشت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سفری به تل‌آویو و از آنجا به عربستان سعودی داشت. یکی از برنامه‌های مهم آقای بایدن تأمین امنیت اسرائیل است و برای این منظور تلاش دارد تا با تشکیل اتحادیه‌ای متشکل از کشورهای عربی رابطه این کشورها را با اسرائیل برقرار کند.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: یکی از بزرگترین اشتباهات دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی و دولت‌های بزرگ دنیا آن است که حل مسأله فلسطین را که از مهمترین مسائل جهان است، در نظر نمی‌گیرند. این دولت‌ها می‌گویند با «تروریسم» و «افراط‌گرایی» مقابله می‌کنند و دنبال خاورمیانه‌ای امن هستند، اما برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی باید قبل از هر چیز جلوی اختلافات و منازعات گرفته شود.
ایشان ادامه دادند: وقتی چندین دهه است که سرزمین فلسطین اشغال شده و شهرک‌های یهودی‌نشین در این سرزمین‌ها ساخته می‌شوند و مردم فلسطین برای آزادی خودشان مبارزه می‌کنند و شما این مسائل را نادیده می‌گیرید، چگونه می‌خواهید منطقه را امن کنید؟!
مولانا عبدالحمید افزودند: خوب بود آقای بایدن همان‌طور که در سفرش به تل‌آویو در مورد «کشور مستقل فلسطین» صحبت کرد، اسرائیلی‌ها را نیز متقاعد می‌کرد تا از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی کنند و سرزمین‌های فلسطین را به فلسطینی‌ها واگذار کنند تا کشور مستقل فلسطین تشکیل شود و دو کشورِ مستقل با هم کار کنند.
ایشان خاطرنشان ساختند: ما نظر و دیدگاهی که بعضی‌ها در مورد اسرائیل دارند، نداریم و معتقدیم اعتدال خوب است. دیدگاه ما این است که اسرائیل بیت‌المقدس و سرزمین فلسطین را رها کرده و از این مناطق عقب‌نشینی کند؛ اگر این کار انجام بگیرد دیگر هیچ نیازی نیست که آقای بایدن اتحادیه‌ای تشکیل بدهد و تلاش کند رابطه اسرائیل را با کشورهای عربی برقرار کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: تا زمانی که مشکل فلسطین حل نشود شما چگونه می‌خواهید امنیت اسرائیل و امنیت خاورمیانه را تأمین کنید و کشورهای عربی را در این زمینه با خودتان متحد کنید؟! مردم این کشورها حکومت‌ها و دولت‌های خودشان را تحت فشار می‌گذارند که مسأله فلسطین چه شد. اگر فلسطین آزاد بشود تمام مشکلات ازجمله مشکل اسرائیل و فلسطین و مشکل جهان اسلام و تمام ناامنی‌ها خودبه‌خود حل می‌شوند.
ایشان تاکید کردند: برای مقابله با بیماری سرطان بدخیم باید ریشه و غدۀ سرطانی از بین برده شود، تا زمانی‌که ریشۀ سرطان باشد اگرچه ظاهرش را معالجه کنیم، اما بعد از مدتی این بیماری از جایی دیگر ظاهر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. (منازعات چندین دهه بین اسرائیل و فلسطین به منزلۀ همان سرطان بدخیم هستند) و اگر می‌خواهید با تروریسم و افراط‌گرایی مقابله کنید باید بی‌عدالتی و تجاوز و اشغال را از دنیا بردارید. تروریسم با بمب و کشتن مردم از بین نمی‌رود، بلکه تروریسم با اجرای عدالت، رفع تعدی و تجاوز، شنیدن صدای مظلوم، نشستن پای میز مذاکره با مظلوم، و مقابله با تبعیض و ظلم و زورگویی ازبین می‌رود.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: هیچ نیازی به سفر و هزینه نیست. اسرائیل ظالم و فلسطینی‌های مظلوم باید با هم مذاکره کنند و به منطق و گفتمان و عدالت برگردند و موضوع برای همیشه حل شود.

 

خواهران مسلمان «پوشش اسلامی» را رعایت کنند / مسئولان در موضوع حجاب از «شیب نرم» و «تفهیم و تشویق» کار بگیرند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، به موضوع «حجاب» در کشور اشاره کردند و در این زمینه خاطرنشان ساختند: قرآن عظیم‌الشأن لباس را «زینت و زیبایی» عنوان کرده و می‌فرماید: «یَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا» [اعراف: 26] ما لباسی نازل کردیم که هم شما را می‌پوشاند و هم زیبایی و زینتی برای شماست. اگر این لباس نباشد انسان قابل مشاهده نمی‌شود و انسان‌ها از همدیگر فرار می‌کنند.
ایشان ادامه دادند: لباس برای زنان هم مایۀ زیبایی‌ست. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین زن بی‌حجاب و زنی که حجاب را رعایت می‌کند بکنیم، اگر دید و چشم و فکر فاسد نباشد، زنی که حجاب و پوشش دارد زیباتر است. توصیه به پوشیدن لباس برای زن اهانت و توهین به زنان نیست.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: بسیاری گمان می‌کنند که پوشیدن چادر و روسری برای زنان سبب عقب‌ماندگی آنان می‌شود و اروپایی‌ها که چادر و روسری ندارند پیشرفت کرده‌اند؛ این فکر و دیدگاه اشتباه است. پیشرفت اروپایی‌ها به این دلیل نیست که آنها چادر و روسری را کنار گذاشته‌اند، بلکه اگر پیشرفتی دارند به ذریعۀ علم و دانش و هنری است که دنبال آن رفتند. شما بروید علم و دانش و تکنولوژی و صنعت اروپایی‌ها را کسب کنید و چادر و روسری خودتان را هم داشته باشید. ما پیشرفت و ترقی را در فراگیری علم می‌دانیم و معتقدیم که زنان و مردان باید علم و دانش حاصل کنند.
ایشان گفتند: توصیۀ ما به همۀ خواهران مسلمان آن است که پوشش اسلامی را رعایت کنند. برای ما افتخار است وقتی ببینیم زن مسلمان در فرانسه و آلمان و آمریکا روسری بر سر دارد، زیرا مشخص می‌شود این زن به دستورات الله تعالی حرمت قایل است.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه توصیه‌هایی نیز به مسئولان داشتند و گفتند: توصیۀ ما به مسئولان آن است که در این زمینه با شیب نرم حرکت کنند و با شیب تند حرکت نکنند، زیاد هیاهو و جنجال راه نیفتد، بلکه به‌جای گرفتن و بستن و داخل ماشین انداختن، بیشتر از تفهیم و ترغیب و تشویق کار گرفته شود.
ایشان گفتند: بنده در این کشور مسئولیت رسمی ندارم، اما به‌عنوان یک شهروندی که با مسائل اسلامی سروکار دارم و این مسائل را تدریس می‌کنم مناسب نمی‌دانم زنان را مردان بگیرند و بکِشند، بلکه مناسب است پلیس و مأمور زن این کار را انجام بدهد. اینکه مرد بیاید و لباس یا دست و پای زن را بکشد و بدن زن ظاهر بشود این نه‌تنها «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» نیست بلکه خودش ارتکاب گناه است.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان ساختند: البته کشور و مردم ایران با مشکلات زیاد دیگری مواجه هستند، مسئولان در این شرایط بیشتر به دیگر مشکلات مردم ازجمله مشکلات اقتصادی و معیشتی رسیدگی کنند و به موضوع حجاب هم که دستور شریعت اسلام است با «حکمت و «شیب نرم» رسیدگی شود.

خروج از نسخه موبایل