- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز عید قربان زاهدان:

ملت ایران سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد / توافق هسته‌ای به نفع همه ماست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز یکشنبه (19 تیر 1401) در سخنرانی خود در مراسم نماز عید قربان زاهدان، شرایط فعلی را بهترین فرصت برای توافق هسته‌ای و حصول این توافق را به نفع همه دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم باشکوه گفتند: «امروز از جانب قدرت‌های خارجی و به واسطه تحریم شرایط بسیار سختی به ملت ایران تحمیل شده است. حاکمیت و نظام هرچه دارد، از ملت ایران دارد و امروز بر این ملت فشار بسیاری وارد شده است. متاسفانه اعتبار پول ایران در سطح بین‌المللی بسیار ضعیف شده است و اقتصاد کشور در شرایط کنونی گرفتار بحران است. مسئولان باید به فکر برنامه‌ریزی برای اقتصاد و معیشت مردم و رفع تحریم‌ها باشند.»
ایشان افزودند: «امروز برای جمهوری اسلامی بهترین شرایط برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای است و این توافق به نفع ملت ایران است. ملت ایران سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد و مقام رهبری هم فتوا داده که تولید سلاح هسته‌ای حرام است. بنابراین الآن بهترین فرصت برای رسیدن به توافق هسته‌ای است.»
مولانا عبدالحمید با اشاره به سیره نبوی، اظهار داشتند: «ما باید از بعضی خواسته‌ها بگذریم و از سیره پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم اتباع کنیم که آن‌حضرت در حدیبیه شرایط دشمن را پذیرفتند و صلح کردند و این صلح به نفع اسلام و مسلمانان تمام شد. امروز این توافق به نفع ماست؛ تحریم‌ها از بین می‌رود و پول‌مان ارزش پیدا می‌کند. میلیاردها دلار پول‌مان آزاد می‌شود و نفت را هم می‌توانیم به قیمت واقعی که قیمت بالایی هم هست، بفروشیم.»


تنش در منطقه به نفع دشمنان ملت است

امام جمعه اهل سنت زاهدان توافق هسته‌ای را به نفع ملت ایران و به ضرر اسرائیل و دیگر دشمنان ملت ایران خواندند و گفتند: «تنش‌زدایی از منطقه بسیار حیاتی است و متاسفانه این تنش‌ها به نفع اسرائیل و بسیاری از دشمنان تمام شده است. این دشمنان بسیاری از همسایگان ما را به سمت خود کشاندند و به خود نزدیک کردند.»
ایشان افزودند: «شایسته است که در شرایط حاضر دیپلماسی و مذاکرات را فعال کنیم و همچنان به نفع ماست که حرف مردم را بشنویم. مشروعیت نظام و حاکمیت از ملت ایران است. این ملت ایران بود که قیام کرد و این نظام با قیام مردم شکل گرفته است و باید در هر صورت حرف مردم را بشنویم و با مخالفان و معترضان به گفت‌وگو بنشینیم.»
مولانا عبدالحمید با تأکید بر اینکه شرایط فعلی فرصتی طلایی برای توافق و حل مشکلات است، هشدار دادند که «اگر به توافق نرسیم، ممکن است دشمن بهانه‌جویی کند و اگر این بهانه‌ها را از او نگیریم، معلوم نیست که در آینده هم چنین فرصتی باز پیش بیاید.»


نیروهای مسلح، زمین‌های مردم را تصرف نکنند

ایشان در ادامه به معضل حاشیه‌نشینی و افزایش سرسام‌آور قیمت ملک پرداختند و فرمودند: «حاشیه‌نشینی در استان و به خصوص شهرهایی مثل زاهدان و چابهار بسیار زیاد شده و ارزش‌ زمین‌ها و اجاره خانه‌ها بالا رفته است. مردم در این شرایط توان پرداخت اجاره بالا را ندارند. زمین‌های حاشیه شهر باید به مردم واگذار شود تا مردم از بدبختی نجات پیدا کنند. این زمین‌ها مال مردم است و آنچه دولت دارد هم متعلق به ملت است. مدت‌هاست زمینی به مردم واگذار نشده است. جمعیت سرریز زاهدان کجا برود؟ کسانی که توان پرداخت اجاره ندارند، کجا بروند؟ چه وقتی تصمیم می‌گیریم به مردم زمین بدهیم؟»
مولانا عبدالحمید از نیروهای مسلح نیز خواستند دست از تصرف زمین‌های آبا و اجدادی مردم زاهدان بردارند و بیان داشتند: «بنده به نیروهای مسلح هم توصیه می‌کنم از تصرف زمین‌های مردم زاهدان که زمین‌های آبا و اجدادی و تاریخی هستند، پرهیز کنند. نیروهای مسلح در دل مردم جا دارند و مردم برای آن‌ها احترام قائلند و نباید آن‌ها درباره زمین‌ها با مردم رقابت کنند. چنین مسائلی باعث نارضایتی مردم می‌شود و این زمین‌ها باید به مردم واگذار شود تا آن‌ها را بسازند و قیمت‌ زمین پایین‌تر بیاید.
ایشان افزودند: «این حق مردم است و امیدواریم استاندار محترم، بنیاد مسکن و اداره مسکن و شهرسازی همه به منافع شهر و مردم فکر کنند. مردم راضی نیستند زمین‌های زاهدان فروخته شود و پول آن به خزانه دولت ریخته شود. این پول‌ها باید در خود شهر مصرف شود. مسئولان و به‌خصوص مسکن و شهرسازی باید برنامه‌ریزی کنند تا این پول‌ها برای عمران و آبادانی زاهدان هزینه شود.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان تأکید کردند که «من و شما هرچه داریم از همین مردم داریم و اگر روزی مردم ما را نخواهند، نمی‌توانیم ادامه دهیم. مردم ولی نعمت‌اند و رنج مردم باید مورد توجه قرار گیرد. تأکید بنده دوستانه و دلسوزانه است و من غرضی ندارم.»


آزادی مردم باید رعایت شود

ایشان همه اقوام و مذاهب کشور را به رعایت برادری و اخوت فراخواندند و از آن‌ها خواستند تعصبات را کنار بگذارند.
مولانا عبدالحمید همچنین به مسئولان توصیه کردند که بین اقوام و مذاهب تفاوتی قائل نباشند و افزودند: «ما همه ایرانی هستیم و اگر مسائلی را مطرح می‌کنیم، این را به‌عنوان شهروند ایرانی حق خود می‌دانیم. آزادی مردم اعم از آزادی مذهبی، آزادی قلم و بیان و آزادی‌های دیگر باید رعایت شود.»