پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

هیچ گزارشی مبنی بر رؤیت هلال ذی‌الحجه در غروب چهارشنبه (8 تیرماه) دریافت نکردیم/ یکشنبه عید قربان است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (17 تیرماه 1401) در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با بیان اینکه هیچ گزارشی درخصوص رؤیت هلال ماه ذی‌الحجه در غروب چهارشنبه دریافت نشده است، یکشنبه (19 تیرماه) را دهم ذی‌الحجه و روز «عید سعید قربان» در ایران اعلام کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: برای رؤیت هلال ذی‌الحجه اقدامات مشترکی توسط ستاد استهلال اهل‌سنت و نهاد رهبری صورت گرفته است که هلال ذوالحجه در غروب چهارشنبه رؤیت نشده است، چنان‌که جمعۀ گذشته (10 تیرماه) که برای دریافت گزارش‌های رؤیت احتمالی هلال اعلام شد، حتی یک نفر هم برای گواهی و شهادت مراجعه نکرد. لذا عید سعید قربان روز یکشنبه (19 تیرماه) است.

ایشان در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا مردم فردا (شنبه) را به‌عنوان «روز عرفه» روزه بگیرند یا نه، گفتند: طبق محاسبۀ بعضی از کشورها امروز (جمعه) روز عرفه است و شکی در این نیست که وقتی عرفه و جمعه با هم جمع بشوند روزه و سایر عبادات در این روز فضیلت بسیار زیادی دارند، اما براساس محاسباتی که در کشور ما انجام شده است فردا (شنبه) روز نهم (عرفه) است و مردم می‌توانند در این روز، روزه بگیرند. تکبیرات تشریق هم بر اساس محاسبات ما از فردا (شنبه) خوانده می‌شوند.

امام‌جمعه زاهدان اختلاف در اعلام هماهنگ دو عید فطر و قربان را «ضعف جهان اسلام» دانستند و گفتند: این یک حسرت برای مسلمانان است که کاش جهان اسلام به‌صورت هماهنگ یک روز را «عید» اعلام می‌کردند؛ این عدم هماهنگی یک ضعف برای مسلمانان و کشورهای اسلامی است.

ایشان خاطرنشان ساختند: متاسفانه ما هنوز یک مجمع مشترک که همۀ مسلمانان بر این مجمع اتفاق‌نظر  و اعتماد داشته باشند نداریم. کشورهای اسلامی به‌راحتی می‌توانند مجمعی متشکل از دیدگاه‌های مختلف مذاهب اسلامی برای رؤیت هلال تشکیل بدهند و بر اساس تحقیق و اعلام رؤیت هلال توسط این مجمع «عید» و «رمضان» اعلام بشود. اما تا زمانی‌که این مجمع در جهان اسلام تشکیل بشود هر منطقه بر اساس رؤیت خودش بر احکام و مسائل عمل کند.

مولانا عبدالحمید در ادامه با اعلام اینکه نماز عید قربان اهل‌سنت در زاهدان ساعت 7:30 دقیقه اقامه خواهد شد، عموم مردم را به حضور زودهنگام در مصلای اهل‌سنت زاهدان توصیه و تاکید کردند.

 

مردمِ ما اعم از اقوام و مذاهب مختلف دوست دارند در هر لباسی به کشورشان خدمت کنند
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان که آگهی استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیرسرتیپ مهدی احمدی افشار، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۸ زرهی زاهدان، در این مراسم قرائت شد، اظهار داشتند: ارتش که برای حفاظت از تمامیت ارضی کشور تلاش می‌کند همواره در دل مردم جا داشته است. اطلاعیه‌ای که درخصوص استخدام در ارتش قرائت شد سبب خرسندی گردید که در این اطلاعیه اعلام شد بدون توجه به «مذهب» و «قوم» هر کسی که ثبت‌نام کند و واجد شرایط باشد در ارتش استخدام می‌شود و همچنین می‌تواند در دانشکدۀ افسری ثبت‌نام و تحصیل کند.

ایشان در ادامه افزودند: ما این اقدام ارتش را به فال نیک می‌گیریم و به مردم عزیز توصیه می‌کنیم که از این اطلاعیه استقبال کنند و جوانانی که واجد شرایط هستند در این بخش ثبت‌نام کنند و لباس ارتش را برای خدمت به کشورشان به تن کنند.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: مردم ما اعم از شیعه و سنی ، اقوام و مذاهب کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند در تمام زمینه‌ها ازجمله ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و انتظامی، و ادارت و وزارتخانه‌ها به کشور خودشان خدمت کنند. امیدواریم نگاه‌ها همین‌طور وسیع باشند و ما تمام اقوام و مذاهب و ادیان ایرانی را که حق شهروندی دارند با نگاه یکسان ببینیم. همۀ شهروندان ایرانی بر همدیگر حق انسانی و وطنی دارند.

خروج از نسخه موبایل