پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

«خدمت به دین و جامعه» باید بزرگترین انگیزۀ فراگیری علم باشد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، دیروز دوشنبه (9 خرداد 1401) در نشست افتتاحیۀ دوره‌های تخصص دارالعلوم زاهدان که با حضور اساتید و طلاب این بخش در مسجد جامع مکی برگزار شد، علما و طلاب مدارس دینی را به «مجاهده» در مسیر فراگیری علم و «خدمت به دین و جامعه» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید بر لزوم «مجاهده» و «اخلاص» در مسیر فراگیری «علم» تاکید کردند و گفتند: علم بدون مجاهده میسر نمی‌شود. مجاهده تمام درهای بسته را به روی انسان باز می‌کند. همچنین کسب علم و دانش باید برای رضای الله تعالی باشد. قطعاً علمی که با هدف کسب دنیا و مقام شهرت و منافع شخصی و مادی خوانده شود، علم نیست، بلکه جهل و نادانی است.
ایشان افزودند: متاسفانه امروزه کسب علم و دانش در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به‌خاطر منافع شخصی و مادی خوانده می‌شود و انگیزه خدمت به علم و دین مدنظر نیست. به‌همین دلیل وقتی بسیاری از دانش‌آموختگان حوزه‌ه‌های علمیه مشغلۀ دینی پیدا نمی‌کنند به کار و مشغلۀ دنیوی مشغول می‌شوند، درحالی‌که جهان اسلام و امت با کمبود عالم ربانی و باخدا مواجه است. لذا باید بزرگ‌ترین انگیزۀ ما، انگیزه خدمت به دین، جامعه و قرآن باشد و برای این هدف به شهرها و روستاها و مناطق مختلف دنیا سفر کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه «ارتباط با الله تعالی» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: وقتی ارتباط ما با خداوند متعال صحیح و درست باشد، قطعاً کارهای ما خوب پیش می‌روند و پیشرفت می‌کنیم. مهم است عالم و استاد متواضع و فروتن باشد و برای خود چیزی قائل نباشد و همۀ موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود را به خداوند متعال نسبت بدهد و از جانب پروردگار بداند.
ایشان ادامه دادند: با «علم باطن» اخلاص و للهیت و نور می‌آید، و اگر فراگیری «علم ظاهر» بدون تزکیه و اصلاح باشد در وجود شخص تکبر و غرور و خودپسندی می‌آورَد. لذا باید تلاش کنیم با عمل به شریعت از «تکبر»، «حب جاه»، «حسد»، «بخل»، «حرص»، «طمع در مال دیگران» و سایر «نجاست‌های درونی» عبور کنیم؛ آنگاه به رحمت‌های خداوند متعال نزدیک می‌شویم و برای جامعه مفید خواهیم شد.

 

دروس دوره‌های تخصص به‌صورت «محاضره» تدریس شوند
مولانا عبدالحمید در ادامه توصیه‌هایی به طلاب بخش تخصص و آموزش عالی داشتند و گفتند: عملکرد طلاب بخش تخصص و آموزش عالی باید از دیگر طلاب متفاوت باشد؛ باید با پایبندی در نمازهای جماعت شرکت فعال داشته باشند و عامل به شریعت و سنت باشند، زیرا مردم به عملکرد، رفتار، اخلاق و صداقت ما نگاه می‌کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اساتید بخش تخصص این مرکز بزرگ علمی را نیز به «آمادگی کامل برای تدریس» توصیه کردند و گفتند: اساتید بخش تخصص و آموزش عالی باید برای تدریس و تفهیم طلاب تلاش و مجاهده کنند و با آمادگی کامل در کلاس درس حاضر شوند. بهتر است به‎جای اکتفا به حل عبارت کتاب، روی مباحث کتاب‌ فکر شود و درس‌ها به‌صورت محاضره و خلاصه بیان شوند و بیشتر به طلاب میدان داده شود. به هر اندازه که درس بهتر آماده شود و روی مباحث فکر شود بازدهی درس دوچندان می‌شود و برای طلاب و اساتید بیشتر مفید واقع می‌شود.

خروج از نسخه موبایل