پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

«استقامت بر دین» سبب جلب بشارت‌های الهی و نعمت‌های بهشت می‌شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)، دنیا را محل آزمایش دانستند و ضمن تأکید بر «استقامت بر شریعت» در تمام فراز و نشیب‌های زندگی، به نتایج خوشایند صبر و استقامت بر دین در دنیا و آخرت اشاره کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیهٔ «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت: ۳۰) اظهار داشتند: الله تعالی دنیا را محل آزمایش و امتحان قرار داده است. بعضی گمان می‌کنند به محض اینکه بگویند ایمان آوردم به بهشت می‌روند، درحالی‌که خداوند متعال در زندگی انسان سختی، آفت، بلا، مریضی و فراز و نشیب می‌آورَد تا بشر و خصوصا مسلمان‌ها را که ادعای عبدیت دارند در کوره آزمایش‌ها بگذارد و مشخص کند چه کسی در ادعای ایمان و اسلام و دینداری راست و چه کسی دروغ می‌گوید. کسی که در مقابل سختی‌ها، رنج‌ها و ناملایمات زندگی استقامت کند و از خدا اطاعت کند درود و رحمت خدا بر اوست.
ایشان ادامه دادند: «صبر» یکی از بزرگترین عبادات است و اگر صبر نبود مسلمانان نمی‌توانستند رمضان را روزه بگیرند. توفیق روزه‌گرفتن در رمضان، خوشحالی عید، خوشحالی وقت موت، بشارت و خوشی‌های آخرت همه به برکت صبر و در نتیجهٔ استقامت بر شریعت حاصل می‌شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: وسوسهٔ شیطان را با ذکر نام خدا دفع کنید. بر دین ثابت‌قدم بمانید. در پرهیز از حرام، ترک گناهان، رعایت حقوق مردم، رعایت حقوق‌الله و احکام خدا استقامت کنید؛ این استقامت رحمت است. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:
کسانی که گفتند پروردگار ما خداست سپس بر وحدانیت خدا استقامت کردند و با اخلاص الله را عبادت کردند وقت وفات‌شان فرشتگان به صورت گروهی از نزد آنها می‌آیند و بشارت می‌دهند که برای چیزهایی که از دست داده‌اید غم مخورید و برای اتفاقات آینده خوف و ترسی نداشته باشید.
ایشان خاطرنشان کردند: این بشارت‌ها نه‌تنها هنگام وفات، بلکه در هر صحنه از صحنه‌های روز قیامت به مومنین داده می‌شود. آن روز روز رسیدن مومنان به بهشت و آرزوهاست، روز خوشحالی و شادمانی‌ست و این خوشحالی نتیجهٔ استقامت و ایستادگی بر دین است. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در آن روز شخصا مومنان را با آب حوض کوثر پذیرایی می‌کند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن تاکید بر “استقامت بر دین بعد از رمضان” اظهار داشتند: کسی که بعد از رمضان در دین کوتاهی کند، صله‌رحمی و نماز و مسجد را رها کند و مرتکب معصیت بشوند و یا به مواد مخدر و آلودگی‌ها رو بیاورند استقامت نکرده است.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان اظهار داشتند: مردم را به دین تشویق کنید، بی‌تفاوت نباشید، چراکه بی‌دینی و گناه آفت می‌آورَد و تبعات گناه دامن همه را می‌گیرد. خود را سرباز دین بدانید و از دین دفاع کنید.


قیمت‌های کمرشکن سبب نگرانی و پریشانی مردم شده است

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به اخباری مبنی بر افزایش قیمت نان، از «افزایش قیمت‌های کمرشکن» به‌شدت انتقاد کردند. ایشان «مشکلات سیاسی» را ریشۀ مشکلات اقتصادی در کشور دانستند و از حکومت و دولت خواستند برای حل این مشکلات از «دیدگاه‌های موافقان و مخالفان» استفاده کنند.
ایشان اظهار داشتند: متاسفانه تورم و گرانی در کشور بیداد می‌کند. قیمت‌های کمرشکن و بالارفتن قیمت‌ها سبب نگرانی و پریشانی مردم شده است.
ایشان خاطرنشان ساختند: مسئولیت حکومت، مسئولان نظام، هیئت دولت و همۀ ما در قبال فقر، تنگدستی، بیکاری، افزایش قیمت‌ها و فشاری که امروز بر جامعه وارد می‌شود بسیار سنگین است و وجدان هر صاحب وجدانی را به درد می‌آورَد.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه به موضوع افزایش قیمت آرد و نان اشاره کردند و گفتند: آن‌طورکه در خبرها آمده است قرار است قیمت نان افزایش پیدا کند. نان اولین نیاز مردم است. در جامعه بسیاری از مردم هستند که دست‌شان به گوشت و برنج نمی‌رسد، اما اگر مردم توانایی دسترسی به نان را هم نداشته باشند از گرسنگی می‌میرند و تلف می‌شوند.
ایشان تصریح کردند: اینکه آقایون می‌گویند ما افزایش قیمت نان را با پرداخت‌های نقدی به مردم جبران می‌کنیم. ما می‌گوییم نقد پیشکش خودتان، ما جبران‌های نقدی شما را در موارد دیگر دیده ایم، اینها حرف‌هایی هستند که فقط برای دلگرمی مردم زده می‌شوند. لذا شما نان را گران نکنید تا آن دسته از جامعه که دست‌شان به چیز دیگری نمی‌رسد حداقل بتوانند نان داشته باشند. بسیاری از خانواده‌ها هستند که توانایی خرید نان با قیمت پایین را ندارند، چه رسد به اینکه قیمت نان افزایش پیدا کند. لذا این خواستۀ عموم مردم و یک خواستۀ ملی است که قیمت نان افزایش پیدا نکند.
مولانا عبدالحمید «مشکلات سیاسی» را منشأ بروز مشکلات اقتصادی در کشور دانستند و گفتند: بنده به جرأت می‌گویم و این را می‌توانم ثابت هم بکنم که بروز مشکلات اقتصادی کشور ریشه در مشکلات و مسائل سیاسی دارد. شما مسائل سیاسی کشور را حل کنید و کاری به مسائل اقتصادی نداشته باشید، اگر مشکلات اقتصادی حل نشد شما گریبان کسانی که ریشۀ مشکلات اقتصادی را در مشکلات سیاسی می‌دانستند بگیرید.
ایشان خطاب به مسئولان کشور تاکید کردند: شما برای حل مشکلات اقتصادی کشور به اقتصاددانان مراجعه نکنید. بنده اطمینان می‌دهم که اقتصاددانان نمی‌توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند، زیرا ریشۀ مشکلات اقتصادی کشور در جایی دیگر است. شما در سیاست‌های داخلی و خارجی کشور تجدیدنظر کنید و در آنها تغییر بیاورید. در این زمینه فقط به هیئت دولت و کارشناسان دولتی اکتفا نکنید، بلکه از دیدگاه‌های علمای حوزوی که در پرتو آیات و احادیث سخن می‌گویند و همچنین از صاحبنظران دانشگاهی و سایر فرهیختگان جامعه و از دیدگاه‌های موافقان و مخالفان استفاده کنید.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: اگر این مسائل رعایت شوند هم تمام مشکلات کشور ازجمله مشکلات اقتصادی حل می‌شوند و هم ارزش واحد پول کشور که اکنون جزو ضعیف‌ترین کشورهاست دوباره بالا می رود. کشور ایران دارای چنان ذخایر و پتانسیل‌هایی است که قابل مقایسه با بسیاری از کشورها نیست، اما واقعا چرا پول کشور ما این‌قدر بی‌ارزش باشد؟! این موضوعی‌ست که وظیفۀ مسئولان را سنگین می‌کند و مسئولان باید برای حل این مشکل تدبیر و چاره‌ای بیندیشند.

خروج از نسخه موبایل