- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

ماه رمضان نمونه‌ای از «برنامه‌های معنوی» پروردگار برای اصلاح بشر است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (2 اردیبهشت 1401) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به برنامه‌های پروردگار برای دو بُعد «مادی» و «معنوی» زندگی بشر، ماه مبارک رمضان را نمونه‌ای از «برنامه‌های معنوی» الله تعالی برای اصلاح و تزکیۀ بشر دانستند و همگان را بر لزوم استفاده از این ماه مبارک به‌ویژه استفاده از «فرصت طلایی عشره اخیر رمضان» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت سوره مبارکه «قدر»، اظهار داشتند: الله تعالی برای زندگی انسان دو برنامه و نظام قرار داده است؛ یکی «برنامه‌ و نظام مادی» است و دیگری «برنامه و نظام معنوی».
ایشان خاطرنشان کردند: برنامه‌های الله تعالی در بُعد مادی انسان مانند برنامه‌های بُعد معنوی بسیار دقیق و حساب‌شده هستند که تمام نیازمندی‌های مادی و ضرورت‌های زندگی انسان در آنها مدنظر قرار گرفته است. روشنایی خورشید و ماه و ستارگان و تمام امکاناتی که الله تعالی در کرۀ خاکی قرار داده است در راستای منافع و تأمین نیازمندی‌های مادی انسان هستند.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی یک برنامه و نظام دیگری را نیز برای زندگی انسان درنظر گرفته است که آن «برنامه و نظام معنوی» است. الله تعالی برنامه‌های معنوی را برای تأمین غذاهای معنوی و برای اصلاح و تزکیۀ انسان قرار داده است. بعثت پیامبران و نزول کتاب‌های آسمانی از ابتدا تا بعثت خاتم‌النبیین و نزول قرآن مجید در راستای همین برنامه و نظام بوده که در قالب «دین» در اختیار انسان‌ها قرار گرفته است.
خطیب جمعۀ زاهدان ادامه دادند: توجه به نیازمندی‌های «مادی» و «معنوی» بشر از جانب الله تعالی بیانگر مدیریت بی‌نظیر و بی‌مانند پروردگار است. هیچ قدرت و حکومت و نظام و ملتی در دنیا وجود ندارد که برنامه‌ریزی‌های مادی و فرهنگی آنها مانند برنامه‌ریزی‌ها و نظام پروردگار باشد.
ایشان ماه مبارک رمضان را نمونه‌ای از «برنامه‌های معنوی» پروردگار عنوان کردند و گفتند: ماه مبارک رمضان یکی از برنامه‌های دقیق پروردگار است. الله تعالی این ماه را آورده است تا انسان را در یک فضای معنوی قوی قرار دهد؛ چنان‌که در یازده ماه دیگر سال ما شاهد چنین فضایی در جامعه نیستیم. جامعۀ اسلامی به فضایی نیاز دارد که معنویت در آن قوی باشد تا مسلمانان بتوانند کمبودهای معنوی خودشان را جبران کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: الله تعالی ماه مبارک رمضان و شب قدر را آورده است تا کسانی که در طول یازده ماه فقط به فکر مسائل مادی بوده و در مادیت و موضوع معاش غرق بوده‌اند، در این یک ماه به معنویت و آخرت بیندیشند و به قرب الهی نائل شوند.

 

از فرصت طلایی و نورانی «عشره اخیر رمضان» برای رسیدن به قرب الهی استفاده کنید
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به نزول قرآن عظیم‌الشأن در «ماه مبارک رمضان» و در «شب قدر»، پیرامون این شب مهم و مبارک مطالبی ایراد کردند و گفتند: شب قدر دارای چنان جایگاه و منزلتی است که الله تعالی این شب را برای نزول قرآن برگزید. خداوند متعال «شب قدر» را مشخص نکرده است که کدام شب است. برخی می‌گویند که شب قدر در یک شب خاص از شب‌های دهۀ اخیر ماه مبارک رمضان قرار دارد، اما گروهی دیگر از محققین معتقدند که «لیلةالقدر» در یک شب خاص نیست، بلکه در شب‌های طاق (فرد) دهۀ اخیر رمضان به‌صورت سیار قرار دارد و ممکن است در هر سال در یکی از شب‌های طاق باشد و روایات نیز همین قول و دیدگاه را بیشتر تایید می‌کنند.
ایشان افزودند: عشرۀ اخیر ماه مبارک رمضان از ایام خاص و روزهایی نورانی است. در روایات آمده است که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در دهۀ اخیر رمضان از خانواده و فرزندان و سایر تعلقات دنیوی جدا می‌شد و در مسجد اعتکاف می‌کرد و به ذکر و دعا و مناجات می‌پرداخت. در حدیث آمده است که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم هر سال در دهۀ اخیر رمضان به اعتکاف می‌نشست، یک رمضان بنا بر عذری نتوانست اعتکاف بنشیند به همین دلیل سال بعد بیست روز در مسجد اعتکاف کرد. اعتکاف یکی از عبادت‌های بزرگ و از کارهای صاحبان همت است.
خطیب جمعه زاهدان تاکید کردند: همۀ رمضان فرصت است، اما دهۀ اخیر رمضان آخرین فرصتی طلایی است. توصیۀ بنده به همه آن است که از این فرصت طلایی کمال استفاده را برای رسیدن به الله تعالی ببرید. در این روزها به کثرت قرآن تلاوت کنید و به ذکر الله تعالی مشغول شوید، و به نیازمندان و مساکین، خانواده‌های زندانی، مدارس دینی و ائمه مساجد رسیدگی کنید.
ایشان به پرداخت زکات در ماه رمضان نیز توصیه کردند و گفتند: زکات اموال‌تان را بپردازید و در راه پروردگار خرج کنید. مال واقعی شما آن است که در راه خدا صدقه می‌کنید و برای آخرت‌تان می‌فرستید. عجیب است که انسان مال دنیا را حتی از جان خودش هم بیشتر دوست دارد و حاضر نیست بخشی از مالش را در راه خدا بدهد و از عذاب قبر و آتش جهنم نجات حاصل کند.

 

ما نسبت به دیانت و معنویت جامعۀ خودمان نگرانیم و دغدغه داریم
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان با اظهار نگرانی شدید از ارتباط ضعیف جامعه با «دین» و «پروردگار»، گفتند: جامعۀ ما مشکل دارد و ما نسبت به دیانت و معنویت جامعۀ خودمان نگران هستیم و دغدغه داریم. متاسفانه افراد جامعه از دین و از مساجد فاصله گرفته‌اند. کسی که زکات اموالش را نمی‌پردازد، نماز نمی‌خواند و یا در ادای نماز کوتاهی می‌کند، در ماه مبارک رمضان روزه نمی‌گیرد و حاضر نیست در مسجد حضور پیدا کند در واقع از دین فرار می‌کند. فرار از دین یعنی فرار از خدا. کسی که با شخصی محبت داشته باشد دوست دارد همیشه در منزل او حاضر شود؛ مساجد خانۀ خدا هستند و اگر با الله تعالی محبت داریم باید با مساجد ارتباط داشته باشیم.
ایشان در ادامه عموم مردم به‌ویژه جوانان را به «ارتباط با مساجد» توصیه و تاکید کردند و گفتند: توصیۀ بنده به همۀ مسلمانان آن است که به دین و به مسجد برگردید و به صف رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان بپیوندید، زیرا این صف بهترین صف و صف خدایی است؛ الله تعالی دستور داده است: «وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ». رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیز تاکید کرده‌ است که شما نمازهای‌تان را در مساجد و با جماعت برپا بدارید.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: کسانی که هنوز روزه نگرفته‌اند در عشرۀ اخیر به ماه مبارک رمضان و به مساجد بپیوندند و با خدای‌شان آشتی کنند و رابطه‌شان را با پروردگار برقرار کنند. ای جوانی که گرفتار دام اعتیاد هستی، ای جوانی که به ماه مبارک رمضان بی‌حرمتی می‌کنی و روزها در چایخانه‌ها می‌روی و روزه نمی‌گیری، ای جوانی که در نمازها کوتاهی می‌کنی و ای خواهر و برادر مسلمان! بیا و در این ماه مبارک که درهای رحمت الهی باز هستند به‌سوی پروردگارت رجوع کن و خواسته های نفس و شیطان را زیرپا بگذار و توبه کن.
ایشان خاطرنشان کردند: محروم‌ترین انسان کسی‌ست که در ماه مبارک رمضان از رحمت الهی محروم شود و محروم‌تر و بدبخت‌تر از این انسان کسی‌ست که در شب قدر از رحمت و مغفرت الهی محروم بشود.

امام‌جمعه زاهدان در پایان سخنان‌شان با اشاره به دوم اردیبهشت و مناسبت «روز سپاه پاسداران»، این روز را به همۀ نیروهای سپاه تبریک گفتند.