- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

رمضان موسم عبادت، فصل روزه و جشن نزول قرآن است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدن، با اشاره به نزدیک‌شدن ماه مبارک رمضان، از این ماه به‌عنوان «موسم عبادت» و «جشن نزول قرآن» یاد کردند و بر لزوم «استفادۀ از این فرصت طلایی» تاکید نمودند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [بقره: ۱۸۳]) اظهار داشتند: در آستانۀ ماه مبارک رمضان قرار داریم. رمضان موسم عبادت، فصل روزه و جشن نزول قرآن است. این بذل و جود و فضل خداوند متعال است که برای استفادۀ انسان‌ها هر سال چنین ماه پرخیر و برکتی را می‌آورد. همت کنیم و خود را برای این ماه آماده کنیم. بدون ضرورت به مسافرت نرویم و در برنامه‌های خیر، درس‌های قرآن و ختم‌های قرآن که در نمازهای تراویح انجام می‌گیرد شرکت کنیم. سعی کنیم وقت‌مان را با تلاوت قرآن و ارتباط با آن بگذرانیم و برای استفادۀ هرچه بهتر از رمضان برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم از آن استفاده و بهرۀ بزرگی ببریم.
ایشان افزودند: در رمضان کم‌گفتن، کم‌خوردن و کم‌خفتن را تمرین کنید؛ در این ماه گناهان و حرف‌های پوچ را که در آنها خیر دنیا و آخرت نیست تعطیل کنیم. به جای حرف زیاد به ذکر و درود و استغفار مشغول شویم، سکوت و ذکر الله را در این ماه تمرین کنیم. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم اکثرا ساکت بودند و برای نجات امت و خودشان فکر می‌کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه اظهار داشتند: رمضان را با عبادت بگذرانیم؛ هم در نمازهای تراویح شرکت کنیم و هم نماز تهجد بخوانیم. روزهای ماه مبارک رمضان را با خواب ضایع نکنید، بلکه به اندازۀ نیاز استراحت کنید و تلاوت و خیر انجام دهید، به کار و تجارت خود برسید و هرجا هستید از یاد خدا غافل نباشید.
ایشان در ادامه ابراز داشتند: مواظب باشید به روزه‌تان لطمه وارد نشود، چشم و گوش و زبان را از گناه حفاظت کنید. اگر انسان گناه را ترک نکند ثواب روزه برباد می‌شود. روزه وقتی درست انجام شود می‌تواند تأثیرگذار باشد و در ما تحول بیاورد.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: در رمضان سعی کنید زکات اموال‌تان را بدهید زیرا در این ماه پاداش ادای هر فرض هفتاد برابر بیشتر می‌شود و صدقات و نوافل به اندازۀ فرض ثواب دارند. رمضان ماه خیر و برکت است و به خیر و برکت اموال و اعمال‌تان اضافه می‌شود. رمضان ماهی‌ست که در آن درهای جهنم بسته و درهای بهشت برای روزه‌داران و پرهیزگاران و صالحان باز است. در این ماه تلاش کنیم با خیر، دعا، نماز، تلاوت، استغفار، توبه و اعمال خود را به بهشت برسانیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه به رسیدگی به نیازمندان در ماه مبارک رمضان تاکید کردند و گفتند: در ماه مبارک رمضان برای افطار در مساجد سفره بیندازید. در روایات آمده است که هر کس روزه‌داری را افطاری بدهد به همان اندازه که به روزه‌دار ثواب می‌رسد به افطاردهنده نیز ثواب می‌رسد.
ایشان افزودند: به مدارس دینی هم که با کمک مردم اداره می‌شوند رسیدگی کند. نباید نیاز پیدا شود که اهل مدارس برای دریافت اموال زکات و خیرات دنبال تاجر و توانگر بروند بلکه شما خودتان به مدارس مراجعه کنید. در ماه مبارک رمضان سخاوت بیشتری داشته باشید. در روایات آمده است که سخاوت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در ماه مبارم رمضان چندبرابر بیشتر می‌شد و مانند باد جاری صدقه می‌کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در سخنان‌شان توصیه‌ای هم به حافظان قرآن داشتند و گفتند: حافظان گرامی در نمازهای تروایح به نحوی قرآن را بخوانند که مردم متوجه بشوند و تعدیل ارکان را نیز رعایت کنند. بین دو سجده و بعد از رکوع و در رکوع و سجده به اندازه کافی مکث شود تا نمازگزاران بتوانند اذکار را بخوانند و پیرمردان‌ و ضعفا بتوانند همراهی کنند.
ایشان تاکید کردند: توصیۀ ما به مردم عزیز آن است که به ائمه مساجد و پیش‌نمازهای‌تان رسیدگی کنید. بسیاری از آنان مستمری ندارند و آنچه برای‌شان مشخص شده هم مرتب به آنها نمی‌رسد.

 

در تنظیم سیاست‌های نظام «رضایت پروردگار» و «منافع ملت» مدنظر قرار گیرد
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان به مناسبت 12 فروردین «روز جمهوری اسلامی» اشاره کردند و ضمن گرامیداشت این روز، خاطرنشان ساختند: امیدواریم مسئولان امر و دست‌اندرکاران در سیاست‌ها و برنامه‌ها تجدیدنظر کنند. سیاست‌ها باید به‌نحوی تنظیم شوند که رضایت الله تعالی و رضایت مردم مدنظر باشد و عزت و منافع ملی ملت ایران تأمین شوند.

 

«احتکار» از لحاظ شرعی نادرست است
مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنان‌شان از «احتکار» انتقاد کردند و گفتند: گزارش می‌رسد که متاسفانه برخی از تاجران اقدام به احتکار اجناس به‌ویژه احتکار مواد غذایی و مورد نیاز مردم می‌کنند. توجه داشته باشیم که «احتکار» از لحاظ شرعی درست نیست و در روایات تعابیر بسیار شدیدی علیه احتکارکنندگان آمده است.
ایشان ادامه دادند:. اینکه مردم به‌ویژه در ماه مبارک رمضان برای تهیه مواد غذایی نگران باشند چیز خوبی نیست. روزی در دست الله تعالی است و ما خود را به الله تعالی بسپاریم.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به موضوع «رؤیت هلال رمضان» اشاره کردند و گفتند: غروب امروز (جمعه) مردم برای رؤیت هلال رمضان تلاش کنند؛ اگر ماه رؤیت شد بر اساس قاعده‌ای که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم قرار داده‌اند که؛ «صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته؛ فإن غم عليكم فأكملوا العدة ثلاثين» فردا (شنبه) روزه‌ می‌گیریم، اما اگر رؤیت نشد سی روز ماه شعبان را تکمیل کرده و غروب شنبه (شب یکشنبه) اول رمضان خواهد بود.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان به درگذشت دکتر حبیب‌الله مَلِک، از پزشکان و فرهیختگان سرشناس سیستان‌وبلوچستان اشاره کردند و برای این مرحوم دعای مغفرت و رفع درجات و برای بازماندگان دعای صبر و اجر نمودند.