پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

«قرآن» و «احادیث» میراث رسول‌ اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و ثروت‌‌ بزرگ مسلمانان هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در اختتامیۀ نوزدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم که شامگاه دیروز چهارشنبه (29 دی‌ماه 1400) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد، از قرآن و احادیث به‌عنوان «میراث رسول اکرم» و «ثروت بزرگ مسلمانان» یاد کردند و بر لزوم تلاش اقشار مختلف جامعه به دستورات این دو منبع بزرگ دین تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: متأسفانه به قرآن و سنت در جامعه توجه کاملی نمی‌شود و دلیل همۀ مشکلات موجود در دانشگاه‌ها و در میان مردان و زنان و اقشار مختلف جامعه فاصله‌گرفتن از تعالیم قرآن و سنت است. حافظان، قاریان، طلاب، علما، ملت‌ها، دولت‌ها، جوانان، دانشگاهیان، فرهنگیان و امت تا زمانی‌که به این دو سرمایه برنگردند و به آن‌ها عامل نباشند، هدایت مطلوب را حاصل نمی‌کنند.
ایشان از «قرآن» و «احادیث» به‌عنوان میراث رسول اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌وسلم و ثروت‌ بزرگ مسلمانان یاد کردند و اظهار داشتند: «قرآن» و «احادیث» میراث حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و ثروت بزرگ‌ مسلمانان هستند، قرآن را در نماز تلاوت کنیم، زندگی تبدیل به هدایت و نور می‌شود. تلاوت قرآن مایه اجر و ثواب است و کسی که قرآن نخواند ثوابی هم کسب نمی‌کند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان توصیه‌هایی به حافظان قرآن داشتند و گفتند: حافظان باید برای نگهداری حفظ قرآن مجید برنامه‌ریزی کنند. قرآن باید با ترتیل و تجوید خوانده شود، به‌جای کمیت به کیفیت بیندیشیم، نه‌تنها به الفاظ و تجوید اکتفا نشود، بلکه به عمل بر قرآن توجه شود.
ایشان اضافه کردند: حافظ باید معانی آیات محوری را بداند. دانستن مفاهیم و معانی قرآن حتی از تجوید و صحیح‌خوانی آن مهم‌تر است. حافظ باید عامل بر قرآن و مسلط به آن باشد. حافظ کسی است که در تمام زندگی قرآن را به یاد داشته باشد، کسی که قرآن را فراموش کرده، روز قیامت بر سر والدینش تاج گذاشته نمی‌شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان «خدمت به قرآن» را بالاترین خدمت عنوان کردند و گفتند: خدمت به قرآن بالاترین خدمت است. برای ترویج حفظ و درک پیام‌های قرآن و عمل بر آن در میان دانشجویان، فرهنگیان، بازاریان، کشاورزان و اقشار مختلف جامعه باید تلاش کنیم.
مولانا عبدالحمید در پایان بر لزوم توجه به تزکیه و اصلاح تأکید کردند و گفتند: نباید تنها به علم ظاهر توجه شود. باید به علم ظاهر و علم باطن که شناخت خدا و شناخت مکرهای نفس است، توجه شود. باید صفات درونی تغییر کنند، محبت خدا، محبت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و محبت دین اسلام در دل جای بگیرد و از رذایل اخلاقی؛ حسد، کینه، کبر و ریا فرار کنیم. الله تعالی به گفتار و کردار توجه نمی‌کند، بلکه حال و درون را نگاه می‌کند.

خروج از نسخه موبایل