- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

«شناخت پروردگار» یکی از محورهای بزرگ دین است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (17 دی‌ماه 1400) «شناخت و معرفت الله» را از مهمترین و بزرگترین محورهای دین اسلام عنوان کردند و بر لزوم «تفکر در صفات و مخلوقات پروردگار» برای رسیدن به این معرفت توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: شناخت پروردگار یکی از محورهای بزرگ دین اسلام است. البته ما نمی‌توانیم ذات پروردگار را بشناسیم، زیرا عقل ما توانایی درک این موضوع را ندارد، اما الله تعالی را باید تا جایی که عقل توانایی دارد با کمک نصوص و آیات و احادیث از روی صفاتش بشناسیم.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی را می‌توانیم با کارهایی که انجام داده و خلقتی که کرده است بشناسیم، چنان‌که الله تعالی در قرآن عظیم‌الشأن ذات خودش را به وسیلۀ آفریدگانش به جهانیان معرفی می‌کند. این کرۀ خاکی که ما انسان‌ها روی آن زندگی می‌کنیم که در آن چه مخلوقاتی اعم از دریاها و موجوداتی که در دریا زندگی می‌کنند و الله تعالی به همۀ آنها روزی می‌دهد، یا کوه‌های بزرگی که الله تعالی در زمین قرار داده که زمین به‌وسیلۀ این کوه‌ها ثابت است، و منافع و منابع زیرزمینی آبی که الله تعالی در این کوه‌ها قرار داده است، الله تعالی خورشید و ماه را خلق کرده است که یکی در روز و دیگری در شب دنیا را روشن و مهتابی می‌کند.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: تمام این نظام کائنات نشانۀ قدرت و عظمت پروردگار است که الله تعالی تمام آنها را برای منافع انسانها آفریده است. خلقت خودِ انسان هم بیانگر قدرت و عظمت پروردگار است. الله تعالی یک قطره آب را تبدیل به خون، خون را تبدیل به گوشت می‌کند و سپس اسکلت و سایر اعضای بدن انسان شکل می‌گیرد. الله تعالی انسان را به زیباترین صورت و هیکل آفریده است؛ «وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ» [غافر: 64]. بشر تا کنون نتوانسته‌ است یک موجود زنده‌ای حتی یک مگس یا پشه‌ای را بیافریند و در او روح بدمد و او را زنده کند.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی دارای چنان صفات بزرگی است که عقل در درک آنها حیران می‌شود. الله تعالی از چنان قدرت شنوایی قوی‌ای برخوردار است که تمام صداهای دنیا را در یک لحظه می‌شنود و همه را کنترل می‌کند. اگر تمام جهانیان در یک لحظه در دل خودشان چیزهای متفاوت و مختلفی را نیت کنند الله تعالی از تمام این نیت‌ها آگاه است. الله بر تمام جهان تسلط کامل دارد.
ایشان افزودند: تمام قدرت‌ها در مقابل قدرت پروردگار، عاجز و ناتوان هستند، چنا‌ن‌که الله تعالی تمام دنیا و صاحبان قدرت و زر و زور را با یک ویروس که با چشم قابل مشاهده نیست به زانو درمی‌آورَد. این سنت پروردگار است که وقتی انسان‌ها الله را نمی‌بینند به آنها فشار می‌آورد و در مشکلات می‌اندازد تا متوجه پروردگار شوند، زیرا این فطرت بشر است که وقتی با مشکل مواجه شود الله را یاد می‌کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: جای افسوس است که بندگان، الله تعالی را با این عظمت و بزرگی صفاتش نمی‌بینند و گمان می‌کنند الله تعالی آنها را نمی‌بیند و از عملکرد آنها غافل است، درحالی‌که الله هر لحظه بر همه چیز آگاه و مسلط است.
ایشان در ادامه بر لزوم شکر پروردگار تاکید کردند و گفتند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به ما تعلیم داده است که در هر کاری شکر پروردگار را به جای بیاوریم. لذا نباید در هیچ لحظه‌ای و در هیچ حالتی الله را فراموش کنیم، زیرا همه چیز در دست پروردگار است.

 

مهم این است که از سیرۀ صحابه و اهل‌بیت پیروی کنیم
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان با اشاره به ایام رحلت حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنها، گفتند: یاد و خاطرۀ حضرت زهرا رضی‌الله‌عنها که ایام رحلت ایشان است همیشه در اذهان همۀ ما ماندگار است. البته ممکن است در مورد تاریخ رحلت حضرت زهرا رضی‌الله‌عنها بین تاریخ‌نویسان اختلاف‌نظر وجود داشته باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بیان گوشه‌ای از فضایل این بانوی بزرگ اسلام پرداختند و اظهار داشتند: حضرت زهرا رضی‌الله‌عنها از بانوان بزرگ اسلام است. ایشان کسی‌ست که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در ایام مرض‌الوفات خودشان یک بار در گوش حضرت فاطمه سخنی را فرمودند که حضرت فاطمه گریه کرد، سپس سخنی دیگر را در گوش حضرت فاطمه فرمودند که ایشان خندید. حضرت عایشه رضی‌الله‌عنها تعجب کرد، اما در آن لحظه از حضرت فاطمه دلیلش را نپرسید و با خودش گفت شاید آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم موضوع شخصی را با حضرت فاطمه در میان گذاشته است. اما حضرت عایشه بعد از رحلت رسول اکرم، دلیل را از حضرت فاطمه پرسید. حضرت فاطمه فرمود: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم دفعه اول از نزدیک‌بودن وفات خود خبر داد که من گریه کردم، اما دوباره در گوشم فرمود که اولین فرد از اهل‌بیت که از دنیا می‌رود و به من ملحق می‌شود تو (حضرت فاطمه) خواهی بود، و من خندیدم. در روایتی دیگر آمده است که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم خطاب به حضرت فاطمه فرمودند که آیا دوست نداری تو اولین فرد از اهل‌بیتم باشی که بعد از وفاتم به من ملحق می‌شوی؟
خطیب جمعه زاهدان بر لزوم اتباع از سیرت صحابه و اهل‌بیت تاکید کردند و گفتند: حضرت فاطمه و سایر صحابه و اهل‌بیت انسان‌های پاک و مقدس و دوستان خدا هستند. مهم این است که ما از سیرۀ صحابه و اهل‌بیت پیروی کنیم. اتباع از سیرۀ این بزرگان برای ما افتخار است.

 

امنیت شهر و استان و منطقه باید حفظ شود
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در فرازی دیگر از سخنان‌شان ضمن دعای خیر در حق «شهدای اخیر سپاه»، بر لزوم حفظ امنیت استان تاکید کردند و گفتند: حفظ امنیت بسیار حیاتی و مهم و به نفع همه است. اگر امنیت و آرامش نباشد تمام اقشار متضرر می‌شود و مشکلات پیش می‌آیند.
ایشان ادامه دادند: توصیه و تاکید می‌شود که امنیت شهر و استان و منطقه حفظ شود. همۀ ما خود را در قبال حفظ امنیت تمام مردم استان مسئول بدانیم و هر کاری که در راستای حفظ امنیت از دست ما برمی‌آید انجام بدهیم. تمام کسانی که نفوذ کلام دارند بر حفظ امنیت تاکید کنند. ما امیدواریم امنیتی که در استان سیستان‌وبلوچستان در کشور زبانزد است همچنان بماند و حفظ شود.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان اظهار داشتند: امروز ما در جهانی زندگی می‌کنیم که دنیای زر و زور است و عدالت در دنیا بسیار کم است و مردم به قدرت خودشان می‌نازند.
ایشان ادامه دادند: کسانی که ادعا می‌کنند در صف مقدم مبارزه با تروریسم هستند و با همین ادعا از راه‌های دور به خاورمیانه آمده‌اند، سردار قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان بزرگ سپاه را که توسط آمریکا ترور شد، در عراق می‌زنند و ترور می‌کنند؛ اگر این تروریسم نیست پس تعریف «تروریسم» چیست؟
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: ترور توسط هر کسی که انجام بگیرد ملامت و محکوم است و از دیدگاه اسلام نیز ترور مردود است. ترور افراد به هر جرمی که باشد وقتی بدون محاکمه و بدون اینکه به فرد فرصت دفاع داده شود، نه با موازین اسلامی و نه با قوانین و عرف دنیا مطابقت دارد.

 

همۀ مردم شکر پروردگار را به‌خاطر بارندگی اخیر به جا بیاورند
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان به بارندگی‌های اخیر در کشور اشاره کردند و گفتند: بعد از اینکه تمام مردم و کارشناسان از بارندگی امسال ناامید شده بودند، الله تعالی باران را نازل کرد و رحمتش را فرستاد.
ایشان با اشاره به وقوع سیلاب در مناطق جنوبی سیستان‌وبلوچستان و مناطقی از ایالت بلوچستان پاکستان، عموم مردم را به رسیدگی به سیل‌زدگان توصیه کردند و گفتند: مردم جنوب استان و ایالت بلوچستان پاکستان دچار سیل‌زدگی شده‌اند که سیل‌زدگان نیاز به کمک و رسیدگی دارند. عزیزان ما در مؤسسه خیریه محسنین زاهدان در جنوب استان مشغول خدمات‌رسانی هستند. کمک‌های خودتان را در اختیار این مؤسسه و دیگر عزیزانی که فعالیت می‌کنند قرار دهید تا به سیل‌زدگان رسیدگی شود. البته مواظب باشید کمک‌های خود را به هر رهگذر و به هر کسی که شماره حساب اعلام می‌کند ندهید، بلکه این کمک‌ها را در اختیار کسانی بگذارید که آنها را می‌شناسید.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: اگرچه الحمدلله سیل‌بردگی زیاد وسیع نیست و خساراتی هم در پی داشته است، اما منافع و برکات این بارندگی که رحمت الهی‌ست بسیار زیاد است؛ همۀ مردم باید شکر پروردگار را بسیار زیاد به جای بیاورند.