- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

عذاب الهی جامعه‌ای را که گرفتار فساد و بی‌تفاوتی در قبال گناه باشد تهدید می‌کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (28 آبان 1400) در مراسم نماز جمعه زاهدان، ضمن هشدار درخصوص تبعات و پیامدهای خطرناک گناه و فساد و بی‌تفاوتی افراد در قبال ارتکاب گناه در جامعه، بر لزوم مقابله با فساد و عمل به فریضۀ «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: جامعه‌ای که با فساد و منکرات و ناهنجاری‌ها مواجه باشد هرگز در امان نیست، مخصوصاً اگر مردم آن جامعه در قبال گناه و فساد از خودشان واکنش و عکس‌العملی نشان ندهند و نسبت به گناهان و ناهنجاری‌ها بی‌تفاوت باشند و به مسئولیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر عمل نکنند، امنیت چنین جامعه‌ای از جانب الله تعالی در خطر است.
ایشان ادامه دادند: جامعه‌ای که در آن سرقت، اعتیاد، بی‌حیایی، قتل، نوشیدن مشروبات الکلی، تضییع حقوق زنان و یتیم‌ها و سایر منکرات و مفاسد وجود داشته باشد چنین جامعه‌ای در معرض عذاب الهی قرار دارد که معلوم نیست افراد این جامعه در وقت صبح و یا شب‌هنگام و زمانی که در خواب هستند به عذاب الهی گرفتار شوند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودند: امروزه اکثر عذاب‌ها در ابتدای صبح که بسیاری از مردم در خواب هستند اتفاق می‌افتند که مردم نمی‌توانند فرار کنند و خودشان را نجات دهند. اگر در جایی می‌بینیم یا می‌شنویم که عذاب الهی در طول روز و زمانی رخ داده که مردم بیدار بوده‌اند به این معناست که الله تعالی نخواسته انسان‌ها را غافلگیر کند و از بین ببرد، بلکه خواسته فقط تذکر و هشدار بدهد.
مولانا عبدالحمید به زمین‌لرزۀ اخیر در استان هرمزگان اشاره کردند و گفتند: چند روز قبل زمین‌لرزه‌ای خیلی شدید در استان هرمزگان به وقوع پیوست که الحمدلله تلفات جانی نداشت و خسارت‌های مادی آن هم محدود بود که این فضل و لطف پروردگار است.
ایشان گفتند: اگر حقوق‌الله و حقوق‌الناس رعایت نشوند جامعه با خطرات و تهدید‌هایی همچون زلزله، خشکسالی، سیلاب، آتش‌سوزی‌های گسترده، کرونا و سایر آفات و ویروس‌های مختلف مواجه می‌شود که همۀ اینها لشکر پروردگار هستند. تمام این حوادث و اتفاقات اگرچه ظاهراً سببی دارند، اما همۀ آنها به الله تعالی برمی‌گردند زیرا الله تعالی «مسبّب‌الاسباب» است.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه به مسئولیت و رسالت مسلمانان در اصلاح جامعه اشاره کردند و گفتند: اگر افراد یک جامعه جلوی ارتکاب گناه و فساد را نگیرند عذاب الهی آنان را تهدید می‌کند. مسلمانان نباید وقتی می‌بینند نمازها ضایع می‌شوند، زکات اموال پرداخت نمی‌شوند و حقو‌ق‌الله و حقوق‌الناس نادیده گرفته می‌شود بی‌تفاوت باشند.
ایشان ادامه دادند: یکی از مهمترین وظایف و رسالت‌هایی که الله تعالی بر عهدۀ مسلمانان قرار داده است اصلاح فرد و جامعه است. همۀ ما باید وظیفۀ خودمان را در راستای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انجام دهیم.

 

نیروی انتظامی به وظیفۀ خود در برخورد با سارقان در زاهدان عمل کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با ابراز تأسف از وقوع سرقت در شهر زاهدان، اظهار داشتند: گزارش می‌رسد که متاسفانه اخیرا در شهر زاهدان سرقت افزایش یافته و افراد موتورسوار با تهدید مردم، اقدام به سرقت پول و گوشی موبایل آنها می‌کنند؛ این کار بسیار زشت و زننده‌ای است.
ایشان در ادامه افزودند: اینکه تعدادی اراذل و اوباش جرأت پیدا کرده و فضای شهر را ناامن کنند این وظیفۀ همۀ ما اعم از مردم و مسئولان انتظامی را سنگین می‌کند. اگر مردم و عزیزان نیروی انتظامی وظیفۀ خودشان را به خوبی انجام بدهند هیچ ناامنی و مشکلی در شهر به‌وجود نمی‌آید.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: هم مردم عزیز باید رسالت خودشان را در راستای اصلاح و تربیت افرادی که مرتکب سرقت می‌شوند انجام دهند، و هم عزیزان نیروی انتظامی باید به وظیفۀ خودشان عمل کنند و راحت ننشینند، بلکه باید با سارقین برخورد قانونی بشود و روانۀ زندان شوند تا اصلاح شوند.

 

جوانان دنبال «فراگیری حرفه و شغل» و «کسب روزی حلال» باشند
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان بر لزوم توجه و اهتمام ویژه به موضوع اشتغال جوانان تاکید کردند و گفتند: اگر در جامعه‌ای کار و شغل نباشد در آن جامعه فساد و گناه و سرقت افزایش پیدا می‌کند. لذا بنده تاکید می‌کنم که هم دولت و مسئولین و هم مردم برای اشتغال جوانان تلاش کنند.
ایشان افزودند: جوانان نباید بیکار باشند، بلکه باید دنبال فراگیری حرفه و شغل بروند، در کارگاه‌های آموزشی فنی‌وحرفه‌ای ثبت‌نام کنند و شغل و حرفه بیاموزند. در شهر شغل‌های زیادی از قبیل: بنایی، لوله‌کشی آب و گاز، مکانیکی، برق‌کشی و سایر مشغله‌ها است که جوانان اگر واقعا دنبال کار باشند می‌توانند روزی حلالی کسب کنند.
امام‌جمعه زاهدان بر لزوم کسب روزی حلال توصیه کردند و اظهار داشتند: کسب روزی حلال یکی از مهمترین فرایض است. مردم عزیز به کسب درآمد اندک اما حلال قانع باشند و از درآمد حرام به شدت پرهیز کنند. روزی حرام زندگی انسان را تباه و نابود می‌کند و این ظلم بسیاری بزرگی‌ست که سرپرست یک خانواده لقمۀ حرام به فرزندانش بدهد.