پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

سفر شش روزۀ شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به جنوب سیستان‌وبلوچستان

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در سفری شش‌روزه که از جمعه (7 آبان 1400) آغاز و تا چهارشنبه (12 آبان) ادامه داشت، با مردم تعدادی از شهرستان‌های مناطق جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان دیدار و در جمع آنان سخنرانی کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر دیدارها و گفت‌وگوهایی با اقشار مختلف مردم شهرستان‌های چابهار، زرآباد، نیکشهر، دشتیاری، راسک و سرباز اعم از علما، فرهنگیان، معتمدین و سایر اقشار داشتند.
مولانا عبدالحمید که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی وحدت به تهران سفر کرده بودند، روز پنجشنبه (6 آبان) با پرواز تهران- زاهدان به زاهدان و از زاهدان از طریق راه زمینی به چابهار رفتند و بامداد جمعه به چابهار رسیدند.

 

سخنرانی در مراسم نماز جمعه چابهار
سخنرانی در مراسم نماز جمعۀ اهل‌سنت چابهار اولین برنامۀ مولانا عبدالحمید در سفر به جنوب استان بود. مولانا عبدالحمید در این مراسم ابتدا به بیان مسائل اصلاحی و تربیتی پرداختند و از «دین»، «ایمان» و «هدایت» به‌عنوان بهترین نعمت‌های پروردگار یاد کردند و گفتند: «هدایت» همان تشخیص حق از باطل و راه درست از اشتباه است. بعضی حق را تشخیص می‌دهند ولی به‌خاطر منافع خود از حق تابع‌داری نمی‌کنند درحالی‌که برای نجات، علاوه‌بر تشخیص حق، اتباع از حق و استقامت بر صراط مستقیم نیز ضروری است.
«پایبندی به نمازها»، «ارتباط با مساجد و ادای نمازها با جماعت»، «تلاش برای اصلاح فرد و جامعه»، «تاکید به فراگیری علوم دینی و دانشگاهی»، «اولویت‌دادن استان‌های مرزی و مرزنشینان در منافع مرزی و طرح توسعه سواحل مکران»، «اجرای عدالت»، «توجه به اصل شایسته‌سالاری دینی واقعی» و «چاره‌اندیشی مسئولان نظام برای حل دو معضل “بیکاری” و “گرانی”» از دیگر موضوعاتی بودند که مولانا عبدالحمید در سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت چابهار به آنها تاکید کردند.


شرکت در همایش دانش‌آموختگی مدرسه دینی فاروق اعظم «سورو»

مولانا عبدالحمید بعدازظهر جمعه، چابهار را به مقصد شهر «سورو»- از توابع شهرستان زرآباد- ترک کردند تا در مراسم دانش‌آموختگی مدرسۀ دینی فاروق اعظم این شهر شرکت کنند. شامگاه جمعه به سورو رسیدند و در میان تکبیرها و استقبال پرشور مردم، وارد محل برگزاری همایش شدند.
در همایش دانش‌آموختگی مدرسۀ دینی فاروق اعظم سورو، علاوه بر اقشار مختلف مردم شهرستان زرآباد، شمار زیادی از علما و فرهنگیان و عموم مردم دیگر از شهرستان‌های اطراف ازجمله شهرستان‌ فنوج و شهرستان جاسک در استان هرمزگان نیز حضور داشتند و همایش بسیار باشکوهی بود.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور گستردۀ مردم و علما در این همایش، با اشاره به نقش «قرآن مجید» و «بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم» در اصلاح جامعۀ بشری، «فاصله‌گرفتن از دین» را دلیل اصلی تمام مشکلات و ناکامی‌های مسلمانان عصر حاضر برشمردند و گفتند: اگر ما به دین برگردیم و احکام و اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و نسبت به همدیگر ترحم و شفقت داشته باشیم، تمام خیرات و برکات به زندگی ما برمی‌گردد.
ایشان همچنین «فراگیری علوم دینی و دانشگاهی» را از نیازهای مهم جامعه دانستند واز والدین خواستند که برای تحصیل و آموزش فرزندان‌شان «هزینه» کنند.


شرکت در همایش تجلیل از حافظان قرآن مدرسه دینی بحرالعلوم روستای «دهان»

شرکت در دهمین همایش تجلیل از حافظان قرآن مدرسه دینی بحرالعلوم و دانش‌آموختگان مکتب حضرت فاطمةالزهراء روستای «دهان»- ازتوابع شهرستان نیکشهر- از دیگر برنامه‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر بود که شامگاه شنبه 8 آبان 1400 انجام شد.
مولانا عبدالحمید در این همایش بر لزوم توجه به «عمل» در کنار «ایمان» و «اعتقاد و اقرار به توحید، نبوت و معاد» توصیه و تاکید کردند و گفتند که برای نجات و رسیدن به سعادت، باید علاوه‌بر ایمان، به دستورات قرآن و سنت در زمینه‌های مختلف نیز عمل کنیم و حقوق‌الله و حقوق‌الناس را رعایت کنیم.
ایشان در ادامه ضمن توصیۀ مردم به «پیگیری و مطالبۀ حقوق و خواسته‌ها از راه‌های قانونی»، بر «حفظ وحدت و امنیت» نیز تاکید کردند و گفتند: امنیت نیاز جامعه است و باید حفظ شود. مردم عزیز مطالبه‌ها و خواسته‌های خودشان را از راه‌های قانونی مطالبه نمایند و وحدت و امنیت را نیز حفظ کنند.


دیدار با علما و فرهنگیان در نوبندیان و سخنرانی در جمع مردم شهر «پُلّان»

روز یکشنبه (9 آبان 1400) دو جلسه در برنامه‌های سفر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید بود؛ ابتدا دیدار با علما و فرهنگیان در نوبندیان- از توابع شهرستان دشتیاری- و دیگری دیدار با مردم شهر «پُلّان» چابهار و سخنرانی در جمع مردم این شهر.
لازم به ذکر است که این دو جلسه ابتدا قرار بود روز پنجشنبه (6 آبان) برگزار شوند، اما پرواز تهران- چابهار به علت «نقص فنی» انجام نشده بود که به همین دلیل زمان این جلسات به تاخیر افتاد.
خلاصه اینکه مولانا عبدالحمید عصر یکشنبه با جمعی از علما و فرهنگیان شهرستان دشتیاری در دارالعلوم نوبندیان دیدار و در جمع آنان سخنانی ایراد کردند. ایشان در سخنان‌شان به «رسالت» و «وظیفه» علما و تحصیلکردگان در جامعه اشاره کردند و گفتند: علما و اندیشمندان همان‌طور که جایگاه و فضیلت دارند، رسالت‌شان نیز بسیار سنگین است. جامعۀ ما به قشر علما و طلاب و فرهنگیان و کسانی که با علم سروکار دارند امید بسته است. توجه به اصلاح جامعه در کنار اهتمام به تزکیه نفس از مهمترین رسالت‌های علما و اندیشمندان است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در این جلسه همچنین علما و فرهنگیان را به «تدریس هدفدار»، «توجه به آموزش و تربیت دانش‌آموزان» و «ارتباط با جماعت‌های تبلیغ» توصیه و تاکید کردند.
مولانا عبدالحمید همچنین در جلسه‌ای که شامگاه یکشنبه (9 آبان) در شهر «پلان»- از توابع شهرستان چابهار- برگزار شد، طی سخنانی مردم را نسبت به «ناپایداری دنیا» هشدار دادند و همگان را بر لزوم «دل‌بستن به قرآن و سنت» و «عبادت و بندگی پروردگار» توصیه کردند.
ایشان همچنین اشاره‌ای به طرح موسوم به «طرح توسعه سواحل مکران» کردند و ضمن توصیۀ جوانان به «شرکت در کارگاه‌های آموزشی» و «فراگیری مهارت و حرفه‌وفن»، این نکته را نیز به مسئولان گوشزد کردند که مردم استان سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه مردم مناطق ساحلی باید در اولویت استفاده و بهره‌مندی از منافع طرح توسعه سواحل مکران قرار داشته باشند.


نشست با نمایندگان مجتمع‌های تجاری منطقۀ آزاد چابهار و سخنرانی در مسجدجامع شهر «تیس»

صبح دوشنبه (10 آبان 1400) جمعی از نمایندگان و صاحبان مجتمع‌های تجاری منطقۀ آزاد چابهار با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در محل اقامت ایشان در شهر «تیس» دیدار و مشکلات و دغدغه‌های تجاری و اقتصادی خودشان را با مولانا عبدالحمید در میان گذاشتند.
مولانا عبدالحمید بعد از نماز مغرب دوشنبه در مسجد جامع شهر «تیس» چابهار با مردم این شهر دیدار و در جمع آنان سخنرانی کردند. ایشان طی سخنانی با بیان اینکه «صراط مستقیم، ایمان و اعمال نیک در مسیر فطرت قرار دارند و کفر و شرک و گناه مغایر با فطرت هستند»، بر لزوم دوری از گناهان و عمل به دستورات شریعت اسلام تاکید کردند.


دعا و فاتحه بر آرامگاه مفتی نظام‌الدین روانبد رحمه‌الله و سخنرانی در جمع مردم «پیشین»

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح سه‌شنبه (11 آبان 1400) چابهار را به مقصد شهرستان راسک ترک کردند. ایشان در مسیر، بنا به درخواست علما و مردم روستای «نوبهار»- از توابع شهرستان چابهار- توقفی در این روستا داشتند و کلنگ احداث مسجد جامع این روستا را به زمین زدند و دقایقی کوتاه نیز در جمع مردم روستا سخنرانی کردند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پیش از ظهر سه‌شنبه به شهر «پیشین»- از توابع شهرستان راسک- رسیدند و در ورودی این شهر با استقبال پرشور مردم مواجه شدند. ایشان ابتدا با حضور بر سر آرامگاه مفتی نظام‌الدین روانبد رحمه‌الله، یکی از علمای برجستۀ و سرشناس بلوچستان، «فاتحه»ای خواندند و برای ایشان دعای مغفرت و رفع درجات نمودند، سپس به مسجد جامع شهر پیشین رفتند و در جمع خیل عظیم مردمی که در این مسجد منتظر قدوم مولانا عبدالحمید بودند، سخنرانی کردند. ایشان طی سخنانی دین اسلام و قرآن مجید را «انسان‌ساز» دانستند و تصریح کردند که عمل به دین اسلام تنها راه رسیدن به بهشت و رضایت پروردگار است.
مولانا عبدالحمید همچنین با اشاره به درگذشت مولانا مفتی نظام‌الدین روانبد، امام‌جمعه و مدیر حوزه علمیه تعلیم‌القرآن شهر پیشین که یکشنبه 2 آبان 1400 به علت ایست قلبی رحلت کرده بود، از این عالم برجسته به‌عنوان «یکی از زبده‌ترین علمای منطقه» یاد کردند و درگذشت ایشان را به علما و عموم مردم تسلیت گفتند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: اگر شخصی وفات کند، خدایش هست و الله از هرکس دیگری بهتر است. دین اسلام وابسته به افراد نیست که با رحلت آنها کار دین متوقف شود.


سخنرانی در مسجد جامع قاسمی راسک

در ادامۀ مسیر سفر به شهرستان سرباز، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پیش از نماز ظهر به راسک رسیدند و قبل از اقامۀ نماز، دقایقی را در جمع مردم در این مسجد سخنرانی کردند. ایشان «تسلیم‌شدن در مقابل پروردگار» را برای نجات و سعادت بسیار مهم دانستند و گفتند: قرآن و تاریخ شاهداند که هر ملتی مرتکب معصیت و طغیان شده ‌است، در دنیا شکست خورده و بدنام شده، و هر ملتی در مقابل دستورات الهی سر تسلیم فرود آورده، به عزت و خوشنامی رسیده‌ است.
ایشان در ادامه افزودند: جای افسوس است که مسلمانان باوجود داشتن اسباب سعادت و نجات بازهم گرفتار عذاب می‌شوند. تنها راه نجات از آفات و بلاها فرار به‌سوی خدا و جلب رضایت پروردگار است.


سخنرانی در جمع طلاب مدرسه دینی “انوارالحرمین” پشامگ

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از سخنرانی در مسجد جامع راسک، عازم روستای «پشامگ»- از توابع بخش “پارود” شهرستان راسک- شدند. اساتید و طلاب مدرسۀ دینی “انوارالحرمین” پشامگ در ورودی این مدرسه برای استقبال از شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صف کشیده بودند. مولانا عبدالحمید در میان استقبال آنان وارد مدرسه دینی شدند و در جمع اساتید و طلاب سخنانی ایراد کردند.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی به اهمیت «تعلیم» و «تعلّم» اشاره کردند و گفتند: کسانی که با علم ارتباط دارند و به کار تعلیم و تعلم مشغول‌اند بهترین قشری هستند که نزد الله و نزد مردم محبوبیت دارند. لذا طلاب علوم دینی و کسانی که به فراگیری علم مشغول‌اند هرگز احساس پشیمانی نکنند، بلکه با تمام وجود علم را فرابگیرند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نورزند و به اصلاح و تزکیۀ خودشان نیز توجه ویژه داشته باشند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از سخنرانی در جمع طلاب مدرسۀ دینی انوارالحرمین پشامگ و صرف ناهار و اقامۀ نماز عصر، عازم روستای «انزاء» شدند.

سخنرانی در روستای «انزاء» سرباز
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید غروب سه‌شنبه به روستای «انزاء»- از توابع شهرستان سرباز- رسیدند و در مسجد جامع این روستا در جمع مردم سخنرانی کردند. ایشان در سخنان‌شان اقشار مختلف جامعه به‌ویژه اصحاب مدارس را به توجه به «قرآن» توصیه کردند و گفتند: مدارس دینی و مدارس آموزش‌وپرورش برای آموزش قرآن تلاش بیشتری بکنند و برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشند. اقشار مختلف سعی کنند سوره‌های منتخبی از قرآن را حفظ کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «عمل به قرآن» را نیز مورد تاکید قرار دادند و اظهار داشتند: بسیار مهم است که هنگام تلاوت قرآن، به معانی و محتوای آن نیز توجه داشته باشیم. وقتی قرآن تلاوت می‌کنیم ببینیم چه ‌قدر به دستورات آن عمل کرده‌ایم؟
مدیر دارالعلوم زاهدان توصیه‌هایی هم به اصحاب مدارس دینی کردند و گفتند: در مدارس دینی علاوه بر حفظ قرآن، برای حفظ حدیث نیز باید برنامه‌ریزی شود، ضمن اینکه احادیث نباید فقط برای تبرّک خوانده و یا حفظ شوند بلکه باید به آنها عمل کنیم.


دیدار با طلاب «منبع‌العلوم» کوه‌ون و شرکت در نشست علمای منطقۀ سرباز

صبح چهارشنبه (12 آبان 1400) از روستای «بابسکان» که شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید برای رسیدگی و حل‌وفصل یک اختلاف به این روستا رفته بودند، به‌منظور شرکت در نشست علمای منطقۀ سرباز، رهسپار روستای «کوه‌ون» شدند.
مولانا عبدالحمید در حوزه علمیه «منبع‌العلوم» کوه‌ون ابتدا در جمع طلاب این حوزه علمیه و بنا به درخواست طلاب دورۀ حدیث، به تشریح اولین حدیث کتاب صحیح بخاری و بیان مطالبی پیرامون این حدیث پرداختند، سپس در نشست علمای منطقۀ سرباز حضور یافتند و سخنانی ایراد کردند. ایشان در این نشست، علما را به مواردی از قبیل: پایبندی به سنت‌های پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، پایبندی به نماز شب، گذراندن اوقات بیشتری در مسجد، تقویت ارتباط با الله تعالی، ارتباط با مردم با هدف تبلیع دین و تشویق آنان به عمل بر احکام اسلامی، و به‌روزبودن فعالیت‌های دینی علما توصیه و تاکید کردند.


سخنرانی در جمع دانشجویان و جوانان منطقۀ سرباز؛ برنامۀ پایانی مولانا عبدالحمید در سفر به جنوب سیستان‌وبلوچستان

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از نشست علمای منطقۀ سرباز، بلافاصله راهی روستای «مَلِک‌آباد» شدند تا در جلسه‌ای که جمعی از دانشجویان و جوانان منطقۀ سرباز در این روستا ترتیب داده بودند شرکت کنند. مولانا عبدالحمید در این جلسه طی سخنانی کوتاه برگزاری نشست‌های جوانان و فرهنگیان و دانشجویان با علما را «اقدامی بسیار خوب و پسندیده» دانستند و بر لزوم تدوام چنین نشست‌هایی تاکید کردند. ایشان همچنین فراگیری علوم دینی و دانشگاهی را «نیاز مهم جامعه» برشمردند و خاطرنشان کردند: علوم دینی برای آبادانی آخرت و علوم دانشگاهی برای آبادانی دنیای بشر هستند. لذا جوانان عزیز باید برای فراگیری این دو علم تلاش کنند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از سخنرانی در این نشست، سفر شش‌روزۀ خودشان به جنوب سیستان‌وبلوچستان را به پایان رساندند و منطقۀ سرباز را به مقصد زاهدان ترک کردند. ایشان شامگاه چهارشنبه (12 آبان 1400) به زاهدان بازگشتند.

خروج از نسخه موبایل