پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

«هدایت» بهترین نعمت‌ و بزرگ‌ترین احسان پروردگار است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت چابهار (۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰)، از«هدایت» و«تشخیص حق از باطل» به‌عنوان بزرگ‌ترین نعمت‌ها و احسان‌های الهی بر بشریت یاد کردند و بر لزوم عمل به دستورات قرآن و سنت در تمام ابعاد فردی و اجتماعی توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با تلاوت آیه‌های (۱۹- ۲۰) سوره مبارکه رعد اظهار داشتند: هدایت از بهترین نعمت‌ها و بزرگ‌ترین الطاف الهی است. هدایت همان تشخیص حق از باطل و راه درست از اشتباه است. بعضی حق را تشخیص می‌دهند ولی به خاطر منافع خود از حق تابع‌داری نمی‌کنند درحالیکه برای نجات، علاوه‌بر تشخیص حق، اتباع از حق و استقامت بر صراط مستقیم نیز ضروری است.
ایشان ادامه دادند: انسان وقتی تاریکی را ببیند، قدر روشنایی را می‌داند. انسان قدر ایمان، اعتقاد درست و توحید را وقتی می‌داند که کنار بت‌خانه قرار بگیرد و یا در میان بت‌پرستان زندگی کند. چه‌قدر زیبا و ارزشمند هستند اماکنی که در آنها اعتقاد به توحید، رسالت و آخرت و قرآن و سیرت و صف نماز جماعت و مسجد هست.
ایشان گفتند: هیچ صفی نزد الله از صف نماز و قتال در راه خدا محبوب‌تر نیست. دو قطره هستند که هیچ چیز مثل آنها ارزشمند نیست؛ قطره اشکی که از ترس خدا و یا برای شوق لقای خدا جاری شود و قطره خونی که در راه خدا بچکد. صف نماز، مسجد، هدایت، تشخیص حق و وحدانیت پروردگار و تشخیص اعتقاد صحیح از بزرگ‌ترین نعمت‌ها هستند.
ایشان افزودند: ایمان بزرگ‌ترین نعمت است، انسان را ارزشمند می‌کند و در او تحول می‌آورد. مردم می‌گویند بالاترین نعمت را کسی دارد که به قدرت و حکومت و پست رسیده و دارای ثروت است درحالی‌که بالاترین نعمت از آنِ کسی است که ایمان دارد، در زندگی او دین موجود است و با قرآن و سنت و خدا تعلق دارد.
ایشان ابراز داشتند: مال و پست و مقام موقعیتی برای خدمت هستند ولی بالاترین نعمت از آنِ کسانی است که صداقت دارند، وفا به عهد و امانتداری و یکرنگی دارند، گرفتار معاصی و ربا و رشوه و اعتیاد و منکرات نیستند و از مفاسد گریزان هستند، به حقوق مردم احترام می‌گذارند و حقوق خدا و بندگان خدا را ادا می‌کنند. اینها روی زمین راه می‌روند درحالی‌که بهشتی هستند و بالاترین فضل و کرم خدا بر آنهاست.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: آن کسی که ایمان قابل‌قبولی ندارد و به فرائض و واجبات و وظایف خود و رعایت حقوق مردم توجه نمی‌کنند، روی زمین راه می‌رود و اهل جهنم است.
ایشان خاطرنشان کردند: بندگی خدا با زبان و ادعا نیست، بلکه با اعتقاد و عمل است، کسی که حق را می‌شناسد و از شریعت و راه رسول‌الله اتباع می‌کند روی زمین راه می‌رود و بهشتی است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه دادند: انسان بینا، اندیشمند و روشن‌فکر واقعی کسی است که خدا را بشناسد، حقانیت قرآن و راه درست را تشخیص بدهد. ولی کسی که بهره‌گرفتن از دنیا را خوب بلد است، بینایی‌اش محدود است و نسبت به آخرت کور است.
ایشان در ادامه گفتند: امروز در جامعه مفاسد و مظالم زیاد است و به حق یتیم و زنان و مردم توجه نمی‌شود. متأسفانه هدایت و ایمان و تشخیص درست در میان مردم ضعیف شده است، محبت دنیا بر محبت خدا و منافع دنیا بر منافع دین و آخرت غلبه کرده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: نماز باجماعت بسیار حیاتی و مهم است، برای نجات باید به صف نماز بپیوندیم، در شهر و روستايی که مساجد و نماز جمعه هست، خواندن نماز در خانه هیچ توجیهی ندارد مگر اینکه فرد عذر شرعی داشته باشد. نابینایی از پیامبر اجازه خواستند تا در خانه نماز بخوانند، اول رسول‌الله اجازه دادند وقتی آنحضرت به ثواب و جایگاه نماز باجماعت فکر کردند و متوجه شدند که ایشان صدای اذان را می‌شنود گفتند (بر عزیمت عمل کن و) اذان را اجابت کن.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: حضور در جماعات و همراه‌شدن با جمع مهم است. فراری‌بودن از جمع اخلاق مناسبی نیست. گرگ، گوسفندِ تنها و جدا از گله را می‌درد، کسی که از جمع جدا بشود تنها در جهنم می‌افتد.
ایشان تاکید کردند: باید جمع را اصلاح کرد و برای اصلاح جوانان، زنان، توده مردم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

بیدار باشید و مردم را به دین و دنیای نافع تشویق کنید

مولانا عبدالحمید در ادامهٔ سخنان‌شان ضمن اشاره به تبعات کرونا، خاطرنشان کردند: کرونا بین مردم و مسجد فاصله ایجاد کرده است؛ حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش و خانه کعبه را تعطیل کرد، این فاصله باید برطرف شود.

ایشان تاکید کردند: بیداری مهم است؛ بیداری آن است که انسان مسئولیت و رسالت و وظیفه‌ی انسانی و اسلامی‌اش را تشخیص بدهد و نسبت به نجات خود و جامعه فکر کند.
ایشان گفتند: در جامعه‌ای خیر وجود دارد که همه یکدیگر را به سوی خوبی و صلاح دعوت می‌دهند. مردم را به دین، کار، روزی حلال، کارآفرینی و دنیای صالح و نافع ترغیب بدهید و از خواب روز منع کنید. روز برای کسب‌وکار است. خواب روز به سلامت روح و روان و جسم انسان ضربه می‌زند، شب زود بخوابید و صبح زود بیدار شوید.

علم زیربنای توسعه، پیشرفت و آبادانی دنیا و آخرت است

مدیر دارالعلوم زاهدان در فرازی دیگر از سخنان‌شان خاطرنشان کردند: علم خواه علم دین باشد یا علم روز، مهم و حیاتی است. علم زیربنای توسعه و ترقی و پیشرفت و سازندگی است. بدون علم نه دنیا ساخته می‌شود و نه آخرت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تشویق جوانان به کسب علم، اظهار داشتند: امروز فضای علمی و دینی فراهم است و ما در کشورمان دارای شرایطی هستیم که بازنشستگان که پا به سن گذاشته‌اند دنبال علم، قرآن و مدارج عالی می‌روند. بسیاری از پیرمردها و پیرزن‌ها تلاش می‌کنند بخشی از قرآن را حفظ کنند.
ایشان افزودند: علم سرنوشت‌ساز است، همه باید به فکر علم و دانش فرزندان باشیم. اگر فرزندان بی‌علم و بی‌دین باشند والدین مقصرند و نمی‌توانند با این بهانه که فرزندان توجه نمی‌کنند، خود را تبرئه کنند، چون ما وظیفه‌مان را آن‌طور که حق است ادا نکردیم. تلاش کنیم، ترغیب بدهیم، برای فرزندان‌مان معلم بگیریم که در خانه‌ها آنها را قرآن و علم آموزش بدهند.

استان‌های مرزی و مرزنشینان باید در استفاده از منافع مرزی در اولویت باشند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در فراز دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه چابهار، با اشاره به نقش اصلی مرزنشینان در تامین امنیت کشور، بر لزوم اولویت‌دادن استان‌های مرزی و مرزنشینان در استفاده از منافع مرز تأکید کردند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: مردم عزیز چابهار و جنوب استان بسیاری از سختی‌ها و مشکلات و خشکسالی‌ها را تحمل کرده‌اند و در کپرها زندگی کرده‌اند و اجدادشان از این مرزوبوم دفاع کرده‌ و برای حفاظت از تمامیت ارضی کشور کشته داده‌اند. مبارزه با اشغالگران پرتغالی نمونه بارزی از مقاومت و مبارزات این مردم است.
ایشان در ادامه تصریح کردند: همهٔ مردم ایران بدهکار مرزنشینانی هستند که از مرزها حفاظت می‌کنند. این مرزهای ساحلی در جنوب را که کشور را به اقیانوس متصل می‌کند همین مرزنشینان حفاظت کرده‌اند. پس این حق مرزنشینان است که حقوق‌شان مورد توجه ویژه قرار گیرد.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: باید به حقوق مردم این منطقه توجه بشود و اگر منافعی در دریا و سایر بخش‌ها وجود دارد باید قبل از همه مردم این منطقه از آنها بهره‌مند بشوند. در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید منافع این مردم در اولویت قرار گیرد.
ایشان ادامه دادند: انصاف و عدالت این است که در توسعه سواحل مکران باید حقوق مردم منطقه در نظر گرفته شود؛ این سیاست و برنامه‌ریزی می‌تواند بهترین سیاست باشد.

«اجرای‌ عدالت» و «شایسته‌سالاری» خواستهٔ تمام اقوام و مذاهب است

مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان‌شان بر لزوم اجرای عدالت تأکید کردند و گفتند: اجرای عدالت خواستهٔ همه ملت ایران به‌ویژه جامعه اهل‌سنت و تمامی اقوام و مذاهب است.
ایشان تصریح کردند: خواستهٔ مردم ما آن است که در بکارگیری ملت ایران به اصل «شایسته‌سالاری» توجه شود و نگاه به شایستگان و توانمندان اقوام و مذاهب به‌صورت یکسان باشد. جامعه ما خواهان شایسته‌سالاری دینی واقعی است.
ایشان در ادامه افزودند: امنیت بسیار حیاتی و مهم و به نفع همه است. وحدت‌طلبی نیز نشانه عقلانیت است. الحمدلله جامعه اهل‌سنت اعم از اقوام و مرزنشینان همواره خواستار امنیت هستند و اخوت و وحدت در سرلوحه برنامه‌های آنان قرار دارد.

مسئولان نظام برای حل معضل «گرانی» و «بیکاری» چاره‌اندیشی جدی کنند

مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: امیدواریم دولت جناب آقای رئیسی همان‌طور که دومین سفر استانی خود را به استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص داد و سفرش را از چابهار آغاز کرد، این استان و به‌ویژه مناطق محروم ساحلی را مورد توجه ویژه قرار دهد و مشکلات متعدد مردم از قبیل کمبود آب، بیکاری و… را برطرف کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: متأسفانه امروز محرومیت در کشور موج می‌زند و بیکاری و گرانی در کشور بیداد می‌کند. این وضعیت می‌طلبد که مسئولین بزرگ نظام برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی جدی کنند تا وضعیت مردم بهبود یابد.

خروج از نسخه موبایل