- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

«اخلاق نیک» از مهمترین دستاوردهای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (۳۰ مهرماه ۱۴۰۰) در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، «اخلاق نیک» را از مهمترین دستاوردهای بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برشمردند و با اشاره به دامنۀ وسیع اخلاق در اسلام، به بیان نمونه‌هایی از اخلاق اجتماعی که در تعالیم اسلامی به آنها تاکید شده است پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» [یوسف: ۱۰۸] اظهار داشتند: الله ‌تعالی توسط پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم تعالیم انسان‌ساز و حیات‌بخش و بهترین اخلاق را به سوی انسان‌ها فرستاده است. آموزه‌های پیامبر اکرم مایۀ حیات و ترقی و پیشرفت و سعادت دنیا و آخرت برای بشر هستند.
ایشان ادامه دادند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم بهترین اخلاق را تعلیم دادند. برجستگی‌های اخلاقیِ تمام فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به آموزه‌های انبیا و وحی آسمانی به‌ویژه قرآن مجید و تعالیم پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برمی‌گردند. در واقع تمام فرهنگ‌ها و تمدن‌های سالم در جهان متاثر از تمدن و فرهنگ اسلام هستند. لذا دین اسلام و رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بر تمام انسان‌ها احسان دارند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به بیان بعضی از آموزه‌های دین اسلام اشاره کردند و گفتند: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم در اولین تعلیم به راستگویی و صداقت تاکید کردند؛ صداقت از محورهای مهم اخلاقی است. کسی که راستگو باشد خوابش صادق و قلبش سالم است. دروغ، انسان را از الله دور می‌کند، در فطرت تاثیر منفی می‌گذارد و نفرین و لعنت خدا را بر انسان نازل می‌کند. سعی کنیم کم حرف بزنیم؛ زیرا کسی که زیاد حرف بزند ممکن است وادار به دروغ و غیبت و تهمت و سخنان نادرست بشود.
ایشان افزودند: از دیگر تعالیم پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم صله‌ رحم و محبت و احسان با والدین و سایر خویشاوندان است. با والدین براساس قانون و عدالت و انصاف برخورد نکنیم بلکه بالاتر از قانون و انصاف، با آنان با احسان رفتار کنیم، نه‌‌تنها با والدین بلکه با همۀ خویشاوندان و انسان‌ها و حتی با حیوانات احسان داشته باشیم و بیشتر از حق‌شان به آنها بدهیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: احسان با همسایه‌ها نیز از تعالیم و راهنمایی‌های زیبای رسول خداست. فرهنگ و تمدن اسلامی به ما می‌آموزد که با همسایه محبت و احسان کنیم و اوضاع و احوال او و فرزندانش را جویا شویم.
ایشان «عیادت مریض» را از دیگر آموز‌ه‌های دین اسلام برشمردند و گفتند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم امت اسلام را تشویق کرده‌اند که به عیادت مریض بروید. در حدیث آمده است که اگر شما صبح به عیادت مریض بروید الله‌ تعالی هفتادهزار فرشته را تعیین می‌کند که تا شب برای‌تان دعا کنند و اگر شب به عیادت مریض بروید تا صبح هفتادهزار فرشته برای‌تان دعای خیر می‌کنند. عیادت مریض و دعای خیر در حق او سبب تسلی مریض می‌شود.
خطیب جمعه زاهدان در ادامۀ بیان توصیه‌های اخلاقی گفتند: چشم و زبان و تمام وجود ما باید پاک و عفیف باشد. به مال و ناموس هیچ‌کس با چشم بد نگاه نکنیم. با هیچ‌کس حسادت نکنیم. تمام نعمت‌ها را از خدا و احسان الله بدانیم. اگر نسب خوب، صورت زیبا، علم و مال و شایستگی را از جانب الله بدانیم، در ما تواضع و فروتنی پیدا می‌شود.
مولانا عبدالحمید «اخلاق نیک» را از مهمترین دستاوردهای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم عنوان کردند و گفتند: اخلاق نیک اسلامی از دستاوردهای مهم پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و بهترین عملی‌ست که در روز قیامت ترازوی اعمال نیک انسان را سنگین می‌کند.
ایشان ابراز داشتند: اخلاق اسلامی معنای بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد. مسلمانان دارای سرمایه‌های بزرگی همچون قرآن عظیم‌الشأن، دین اسلام، تعالیم خاتم‌النبیین و تمدنی غنی، فرهنگی بی‌نظیر و شریعتی انسان‌ساز هستند که جهان معاصر به این سرمایه‌ها نیاز دارد. هیچ سرمایه‌ای قابل مقایسه با اخلاق و احکام و اعتقاد زیبای اسلامی نیست.
امام‌جمعه زاهدان در پایان سخنان‌شان گفتند: امیدواریم الله تعالی مسلمانان را بر محور قرآن، اسلام و سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم که در آن فرقه‌گرایی و تعصب‌های بیجا مردود، و وسعت دید و تحمل بالا و مدارا پسندیده است، متحد گرداند.