پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

عزت و شرف انسان در اطاعت از الله تعالی و عمل به دستورات شریعت است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (16 مهرماه 1400) در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن توصیه و تاکید همگان بر عمل به احکام و فرایض دینی به‌ویژه «اقامۀ نماز» و «پرداخت زکات»، عزت و شرف هر انسان را در اطاعت از پروردگار و عمل به دستورات شریعت دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعۀ اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیات «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ*ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ»[الذاریات: 56-57] اظهار داشتند: الله‌ تعالی حکیم است و تمام کارهای پروردگار از روی حکمت هستند و هر موجودی را برای اهدافی دقیق، متناسب و به همان اندازه آفریده است.
ایشان ادامه دادند: انسان وظیفه‌اش آن است که پروردگار را عبادت و از او اطاعت کند، ولی اگر دنبال نفس و شیطان برود و مرتکب گناه و کارهایی بشود که برای آنها آفریده نشده برای او بسیار زشت است. انسان با اتباع از خواهشات نفسانی معاند و ظالم و متمرد قرار می‌گیرد و حقش است که الله‌ تعالی او را نابود کند، ولی الله تعالی از روی مهربانی و بردباری او را مهلت می‌دهد و عذاب نمی‌دهد.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: زیبایی انسان در بندگی پروردگار و اقامه نماز و اجرای دستورات الهی است؛ خداوند نماز و جهاد را که دفاع از حق است، دوست دارد. ایستادن در صف نماز و جهاد نزد خداوند از بهترین‌ صف‌ها هستند. صف نماز که به‌معنای مقابله با نفس و شیطان است محبوب‌ترین صف نزد خداست. هیچ قدمی نزد الله ‌تعالی به‌اندازۀ قدمی که برای جهاد و نماز برداشته شود، و هیچ قطره‌ای به‌اندازۀ قطرۀ خونی که در راه خدا ریخته می‌شود و قطره‌ اشکی که از ترس خدا جاری می‌شود محبوب نیست.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه ابراز داشتند: زیبایی انسان با حضور در خانه‌ای است که منسوب به «الله» است. با این حضور نه‌تنها خود انسان زیبا می‌شود، بلکه مسجد هم زیبا می‌شود و این صحنه زیباست. مشاهده می‌شود که بعضی از مسلمانان در سفر، ماشین‌ را متوقف می‌کنند و نماز می‌خوانند؛ این صحنۀ بسیار زیبایی‌ست. خواندن نماز برای معذورین در خانه درست است اما بسیاری از آنها زحمت و رنج را تحمل می‌کنند و با صندلی چرخدار به مسجد حاضر می‌شوند؛ این هم صحنۀ دیدنی و زیبایی‌ست.
امام جمعۀ اهل‌سنت زاهدان در ادامه به فضایل صدقات اشاره کردند و گفتند: اگر انسان در راه خدا یک درهم بدهد الله ‌تعالی هفتصد برابر به او می‌دهد. کم‌سعادتی بزرگی‌ست که انسان توفیق حضور در مسجد، نماز جماعت و پرداخت زکات را نداشته باشد. اگر برای شما یک تومان نماند، بازهم زکات اموال را پرداخت کنید و اگر مریض و در هر حالتی هستید نماز را ادا کنید.
ایشان ادامه دادند: وقتی زکات که امر الهی و رکن دین است پرداخت نشود، این مال در روز قیامت برای صاحب مال وبال و عذاب می‌شود. کسی که زکات اموالش را پرداخت نمی‌کند از عذاب خدا کجا می‌تواند فرار کند؟ ما برای همین آفریده شده‌ایم که با جان و مال الله را عبادت کنیم و از او فرمان ببریم. عزت و شرف انسان در گردن‌نهادن در مقابل پروردگار و جلب رضای الله و مخالفت با شیطان است.

 

نباید به‌خاطر رعایت حال دوستان و مهمانان، حکم خدا را نقض کنیم و مرتکب گناه شویم
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: نباید دوست و مهمان چنان عزیز باشد که به‌خاطر رعایت حال او حکم خدا نقض شود و مرتکب گناه شویم. بسیاری از میزبان‌ها که آدم‌های سالمی هم هستند به‌خاطر مهمان‌ها در مجلس تریاک یا مشروب می‌آورند. مهمان، حبیب و رحمت خداست اما مهمانی که تریاک و مشروب می‌خواهد عذاب خداست. مصرف‌ تریاک و سایر مواد مخدر حتی اگر به اصطلاح بعضی‌ها «تفریحی» هم باشد، حرام و ناجایز است. سیگار نکشید، سیگار دروازه اعتیاد است. سیگار نه‌تنها هیچ فایده‌ای برای انسان ندارد، بلکه ضمن اینکه فضا را آلوده می‌کند، برای انسان ضرر جانی و مالی هم دارد و اسراف مال است.
ایشان اظهار داشتند: اعتیاد، استفاده از مشروبات الکلی، گناه و فساد و قتل برای جامعه ننگ هستند. توصیۀ بنده به جوانان و مردم عزیز آن است که دنبال کارهای خوب و حرفه و فن بروید، درس بخوانید، قرآن و دین و دانش و هنر یاد بگیرید، کارهای منطقه‌تان را خودتان انجام دهید و برای مناطق دیگر هم مفید باشید.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان مردم را به مشارکت در تکمیل کارهای ساختمانی مسجد جامع مکی زاهدان تشویق و تاکید کردند.

خروج از نسخه موبایل