پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

نافرمانی از پروردگار و بی‌حرمتی به قوانین الهی تبعات خطرناکی برای جوامع بشری دارد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز جمعه (2مهرماه 1400) در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، نسبت به «بی‌حرمتی به قوانین الهی» و «نافرمانی از پروردگار» برای جوامع بشری هشدار دادند و بر لزوم توبه و بازگشت به‌سوی الله تعالی تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعۀ اهل سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا» [نساء: 31] اظهار داشتند: متاسفانه امروزه حرمت‌شکنی در بین انسان‌ها زیاد شده است. یکی از بزرگترین حرمت‌شکنی‌هایی که در دنیا صورت می‌گیرد شکسته‌شدن حرمت احکام و دستورات پروردگار است. امروز اگر شخصی قوانین بشری و قوانین حکومت‌ها را زیر پا بگذارد تحت پیگرد قرار می‌گیرد و مجازات می‌شود.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی هرچند به بندگان نیازی ندارد، اما از کفر و نافرمانی بشر ناراضی و ناخشنود می‌شود و کسانی را که از مقررات او که صددرصد به نفع انسان‌هاست سرپیچی می‌کنند و مرتکب گناهان کبیره می‌شوند مجازات می‌کند.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: در دنیا هر کسی جایگاه و احترام خاص خودش را دارد؛ پدر و مادر، برادر و خواهر، همسر و سایر انسان‌ها و همچنین حکومت‌ها هر کدام حرمت‌هایی دارند که باید به آنها احترام گذاشته شود، اما الله تعالی به‌عنوان خالق و رازق و معبود و بزرگترین محسن بالاترین جایگاه و حرمت را دارد، قوانین الهی بزرگترین قوانین هستند و شکستن و زیر پا گذاشتن این قوانین ناجایز و حرام است.
اظهار داشتند: انسان و قوانین بین‌المللی حرمت دارند، ولی جایگاه قوانینی که ساخته و پرداختۀ بشر هستند هرگز به جایگاه مقررات و احکام الهی نمی‌رسند. اگرچه والدین، معلم و اولی‌الامر دارای حرمت و جایگاه هستند، اما درصورتی‌که هر کدام از آنها انسان را به نافرمانی خدا، ترک نماز، ترک روزه، نوشیدن شراب و خلاف شرع دستور بدهند، اطاعت از آنها حرام است.
ایشان در ادامه افزودند: امروزه متأسفانه بی‌حرمتی به قوانین خدا و ارتکاب گناهان بزرگ زیاد شده است. در شرایط سخت اقتصادی بسیاری دست به سرقت می‌زنند. از این سرقت‌ها فقط به دلیل فقر و ناداری نیستند بلکه در اثر گمراهی و بی‌دینی انجام می‌شوند، مؤمن در هنگام فقر و تنگدستی و در شرایط سخت تحمل می‌کند و به مال و جان مردم دست‌درازی نمی‌کند.
مولانا عبدالحمید گفتند: اگر انسان دست از باج‌خواهی و ظلم بر بندگان بردارد و زحمت بکشد و دنبال روزی حلال باشد الله تعالی او را روزی می‌دهد، اما اگر بر الله اعتماد نباشد و شخص دنبال حرام برود، رزق و روزی او از راه حرام تامین می‌شود و روزیِ حرام نسل و آخرت انسان را تباه می‌کند. انسانی که آه و ناله و دعای بد مردم را پشت سر خود دارد چگونه می‌تواند به خوشی و راحتی برسد و آخرتش آباد شود؟!
ایشان ادامه دادند: ریختن خون و قتل ناحق از گناهان کبیره است. اسلحه را از دست فرزندان‌تان بگیرید تا مرتکب قتل نشوند. چه‌بسا وقتی اتفاقی معمولی می‌افتد و ناسزایی گفته می‌شود، جوان چاقو و اسلحه برمی‌دارد و شخصی را که حقش کشتن نیست می‌کشد، درحالی‌که اگر اسلحه حمل نمی‌کرد حداقل مرتکب قتل ناحق نمی‌شد.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: بی‌حرمتی به قوانین الهی تبعات بسیار خطرناکی دارد. ازجمله تبعات بی‌حرمتی به قوانین الهی و نافرمانی از پروردگار این است که طبیعت که باید به نفع انسان جریان پیدا کند و به او آرامش بدهد و نیازهایش را برطرف کند، اما به ضرر انسان حرکت می‌کند و خسارت‌هایی به انسان وارد می‌کند. سرقت، قتل، فساد، زنا، فحشا، انداختن بمب‌ها بر بی‌پناهان، تعدی به حیثیت انسان‌ها و سایر گناهان سبب شده‌اند که طبیعت امروز از مدار خودش خارج شود.
ایشان در ادامه گفتند: خشکسالی، کمبود آب، آتش‌سوزی، زلزله، سیلاب و آفات و بلایایی مانند کرونا که از علامت‌های قیامت هستند باید سبب شوند که انسان‌ها توبه کنند و به خدا برگردند. اما متأسفانه مردم به‌جای توبه به حق‌کشی، ظلم و اجحاف ادامه می‌دهند. مراسم‌های عروسی به سبک سنت‌های منطقه‌ای و اسلامی برگزار نمی‌شوند، منکرات و گناهان جوامع غربی به مراسم ما راه پیدا کرده‌اند، درحالی‌که ما باید ضمن حفظ فرهنگ محلی و اسلامی خودمان، آن را صادر می‌کردیم نه اینکه فرهنگ‌های غلط دیگران را وارد کنیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان خاطرنشان کردند: امروز در دنیا از حقوق همه دفاع می‌شود و سازمان‌های حقوق بشری از حرمت و کرامت بشر دفاع می‌کنند، اما جای افسوس است که هیچ سازمانی وجود ندارد که از حقوق خدا دفاع کند. چه کسی باید از حقوق خدا دفاع کند؟ دانشگاهیان، فرهنگیان، علما، بازاریان، مردها، زنان و تک‌تک افراد امت وظیفه دارند که از حقوق خدا دفاع کنند. همۀ ما باید مدافع حق خدا باشیم و دفاع از حقوق خدا این است که مردم را به عمل به شریعت امر کنیم و از منکر بازداریم.

 

بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان ظلم به مردم این کشور است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، از بلوکه‌کردن دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا و برخی دیگر از کشورهایی غربی انتقاد کردند و این اقدام را «تحریم ملت» و «ظلم به مردم افغانستان» دانستند و اظهار داشتند: متاسفانه آمریکا و همنوا با آمریکا بسیاری دیگر از کشورهای غربی دارایی‌های افغانستان را بلوکه کرده‌اند، درحالی‌که این دارایی‌ها پول ملت افغانستان است.
ایشان در ادامه افزودند: افغانستان یک جنگ طولانی را تجربه کرده و اکنون هم با مشکل قحطی و خشکسالی مواجه است و بسیاری از مردم افغانستان در کشورهای پاکستان و ایران و سایر کشورها مهاجر هستند. بلوکه‌کردن دارایی‌های افغانستان در زمانی که مهاجرت‌ها به پایان رسیده، جهاد تمام شده و زمان آبادانی این کشور فرا رسیده است و مردم برای تامین نیازهای اولیۀ خودشان نیاز به پول دارند، ظلم به ملت افغانستان است.
خطیب جمعه زاهدان بلوکه‌کردن دارایی‌ها و تحریم افغانستان را «تحریم ملت این کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: تحریم یک کشور تحریم دولت نیست، بلکه تحریم ملت است. دولت‌ها ذخایر و سرمایه‌هایی دارند که می‌توانند امور خودشان را اداره کنند، اما این تحریم‌ها در واقع تنبیه ملت‌هاست که به بازارها و تجارت مردم ضربه می‌زنند، چنان‌که با تحریم اقتصادی ایران بسیاری از مردم سرمایه‌های خودشان را از دست دادند و ضربات سنگینی به کسب‌وکار مردم وارد شد.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: کشورهایی مانند آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ که ادعای تمدن دارند، آیا تحریم ملت‌ها تمدن است؟ این تمدن نیست، بلکه تکبر و غرور است. این کشورها به‌جای توسل به زور و تحریم ملت‌ها باید مسائل را از راه عقل و منطق و گفتمان و از طریق سیاست‌های درست و سازنده حل کنند.

 

به‌جای «تخریب منازل» باید برای جلوگیری از قانون‌شکنی‌ها «پیشگیری» صورت گیرد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به تخریب منازل مسکونی در منطقۀ «قاسم‌آباد» زاهدان اشاره کردند و گفتند: تخریب منازل مردم در قاسم‌آباد و برخورد مأمورین با یکی از خواهران بسیار رنج‌آور بود. امیدواریم مأمورینی که این برخورد را کرده‌اند توسط مسئولان مورد محاسبه و بازخواست قرار گیرند.
ایشان اظهار داشتند: سخن بنده به شهرداری، سازمان منابع طبیعی، بنیاد مسکن و سایر ارگان‌ها و نهادهای ذیربط آن است که تخریب کار بسیار زننده و زشتی است. به‌جای تخریب، باید پیشگیری کنید و جلوی قانون‌شکنی گرفته شود؛ به مأمورین حقوق بیشتری بدهید و نگذارید کسی خلاف قانون کاری انجام دهد.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: البته توصیه و تاکید ما به مردم آن است که قوانین را رعایت کنند و از راه‌های قانونی وارد شوند، اما متاسفانه در بعضی موارد قوانین بسته هستند و مردم از راه‌های غیرقانونی اقدام می‌کنند.

 

برای شهدای دفاع مقدس «رفع درجات» و برای تمام نیروهای مسلح «موفقیت و سربلندی» را آرزو می‌کنیم
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان با اشاره به مناسبت “هفته دفاع مقدس”، گفتند: هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. از بارگاه الهی برای شهدای دفاع و کسانی که در راه دفاع از تمامیت ارضی کشور جان داده‌اند مغفرت و رفع درجات را مسئلت می‌کنیم و برای تمام رزمندگان و نیروهای مسلح آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

خروج از نسخه موبایل