- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:

حکومت‌های اسلامی در اجرای شریعت از «سهولت‌های قرآن، سیرت و فقه» و «روش تدریجی» استفاده کنند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز پنج‌شنبه (1 مهرماه 1400) در درس حدیث دارالعلوم زاهدان، با اشاره به تاکید آیات و احادیث و اقوال فقها مبنی بر اجتناب از سخت‌گیری بر انسان‌ها، بر لزوم «اجرای تدریجی احکام و قوانین اسلامی در شرایط حاضر» و «توجه به شرایط مردم» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعۀ اهل سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در تشریح حدیث «يَسِّرُوا ولا تُعَسِّرُوا، وبَشِّرُوا، ولا تُنَفِّرُوا» [صحیح بخاری: 69] متولیان امور را مخاطب قرار دادند و اظهار داشتند: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم فرموده‌اند: آسانی اختیار کنید و بر مردم سخت نگیرید، بشارت بدهید و متنفر نکنید. الله تعالی دین را آسان قرار داده است. لذا نباید در امور دینی بیش از آنچه خدا و رسول لازم قرار داده‌اند، بر مردم سخت‌گیری شود.
ایشان با اشاره به ظرفیت وسیع سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، ابراز داشتند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم همواره از بین دو کار، همانی که آسان‌تر است را اختیار می‌کرد و می‌فرمود بشارت بدهید و متنفر نگردانید، وقتی از «عذاب الهی» سخن می‌گویید، «رحمت الهی» را هم بیان کنید. قرآن کریم نیز بحث «بهشت» و «جهنم» را کنار هم بیان می‌فرماید تا تعادل ایجاد شود و نفرت به وجود نیاید.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در تمام امور وضعیت و شرایط صحابه را مدنظر قرار می‌داد، به‌همین خاطر صحابه هیچ‌گاه از عمل به احکام شریعت احساس تنگنا و خستگی نکردند. رسول خدا هر روز سخنرانی نمی‌کرد و سخنرانی‌های ایشان هم محدود و کوتاه بود. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در توصیه به عمل به شریعت از حکمت کار می‌گرفت تا برای صحابه خسته‌کننده نباشد و صحابه بتوانند امور دین و دنیای خود‌شان را اداره کنند.
ایشان در ادامه افزودند: یکی از مشکلات عصر حاضر این است که بعضی از ما مسلمانان می‌خواهیم در مسلمانی و عمل به شریعت از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیز جلوتر باشیم. درحالی‌که الله تعالی در این زمینه هشدار می‌دهد و می‌فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» [حجرات: 1] ای مؤمنان! از خدا و رسولش جلوتر حرکت نکنید.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: اعتقاد ما این است که اگر حکومت اسلامی در منطقه‌ای اجرا می‌شود باید از ظرفیت قرآن، سنت و عملکرد خلفای راشدین استفاده شود. اینکه فردی در امور عبادی شخصی خود بر «عزیمت» عمل کرده و بر خودش سخت بگیرد بحث دیگری است، اما در قوانینی که برای عموم ملت تدوین و اجرا می‌شوند باید آسانی مدنظر باشد و از قانون «الأهمّ فالأهم» کار گرفته شود؛ یعنی ارکان، فرائض و واجبات دینی در اولویت باشند و مردم بر عمل به مستحبات و سنن ترغیب داده شوند.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: شریعت اسلام برای همۀ مردم و همۀ زمان‌ها تا قیامت نازل شده که تحولات و شرایط هر زمانی ازجمله زمان معاصر در آن مدنظر قرار گرفته است. در شرایط کنونی که مسلمانان با دین فاصله گرفته و عمل بر دین بر آنها دشوار است، بسیاری از امور قابل مسامحه و چشم‌پوشی هستند. باید شرایط و ظرفیت مردم مدنظر قرار گیرد. ممکن است شرایط و زمینه برای اجرای کامل احکام دینی مساعد نباشد، لذا اجرای شریعت باید تدریجی باشد تا مردم عادت کنند و آسان‌ترین فتوا برای اجرا مدنظر قرار گیرد.


از دیدگاه اسلام زنان می‌توانند تحصیل کنند و کار و شغل داشته باشند/ امام ابوحنیفه رحمه‌الله آسان‌ترین قول را در مورد حجاب و پوشش زنان دارد

امام جمعۀ اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به موضوع حجاب زن در شریعت اسلام اشاره کردند و گفتند: در فتاوا و دیدگاه‌های ائمه به‌ویژه دیدگاه‌های امام ابوحنیفه رحمه‌الله آسانی موجود است. به‌عنوان مثال امام ابوحنیفه رحمه‌الله در مورد پوشش زن آسان‌ترین قول و فتوا را دارد. ایشان کف دو دست و دو قدم و چهرۀ زن را جزو عورت نمی‌داند؛ یعنی اگرچه وقتی یک زن جوان از منزل بیرون می‌رود مناسب است تمام چهره‌اش را ظاهر نکند، اما در سطح حکومتی نباید پوشاندن چهره برای زنان به‌عنوان قانون قرار گرفته و یا اجباری در این زمینه وجود داشته باشد. البته زنان نباید با آرایش و لباس نازک و تنگ که بدن‌شان ظاهر شود جلوی مردان بیگانه ظاهر شوند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: در مورد حضور زنان در میادین مختلف نه‌تنها منع صریحی وجود ندارد بلکه دلایلی وجود دارد ‌که در عهد رسالت از زنان در پشت جبهه‌ها کار گرفته شده است.
ایشان ادامه دادند: در صدر اسلام زنان صحابه در میدان علمی نیز با مردان رقابت داشته‌اند. در روایت صحیح بخاری آمده است که روزی زنان نزد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم آمدند و عرض کردند: «غَلَبَنَا عَلَيْكَ الرِّجَالُ، فَاجْعَلْ لَنَا يَوْمًا مِن نَفْسِكَ» مردان تمام وقت شما را گرفته‌اند، برای ما نیز روزی را تعیین کنید؛ آن‌حضرت نیز روزی را برای زنان تعیین کرد که احکام و مسائل دینی را برای‌شان بیان می‌فرمود.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: امهات‌المؤمنین بخش بزرگی از احادیث را حفظ کرده بودند و بسیاری از مردان صحابه در این زمینه شاگردان امهات‌المؤمنین هستند. امت اسلامی بخش قابل توجهی از احادیثی که امروز در اختیار دارد را مدیون ازواج مطهرات و زنان عصر صحابه، تابعین و تبع تابعین است.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: لازم است در موضوعات و مسائلی که مردم دنیا در شرایط حاضر نسبت به آنها حساس هستند توجه و دقت لازم صورت گیرد.