پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

«انکار معاد» و «اتباع از خواهشات نفسانی» و «رضایت به دنیای ناپایدار» صفات انسان‌های سطحی‌نگر هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۲۹ مرداد ۱۴۰۰)، ضمن تاکید بر آمادگی برای آخرت در کنار تلاش برای زندگی دنیا، «انکار معاد»، «اتباع از خواهشات نفسانی» و «رضایت به زندگی ناپایدار دنیا» را از ویژگی‌های انسان‌های سطحی‌نگر دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امامجمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیات ۷ تا ۹ سورۀ مبارکه «یونس»، گفتند: خداوند متعال بشر را از نظر مسیر و فکر و اندیشه به دو گروه تقسیم می‌کند؛ یک گروهِ سطحی‌نگر که به آخرت و معاد اعتقاد ندارند و اعتقاد به آخرت را خرافات و اشتباه می‌دانند. این گروه انسان را مانند حیوانات می‌داند با این تفاوت که انسان از بقیه حیوانات هوشیارتر است و بهتر می‌تواند از دنیا استفاده کند.
ایشان ادامه دادند: منکران قیامت وقتی به پول و دنیا و امکانات برسند راضی و خوشنود می‌شوند و وقتی به پست درآمدزا و عزت و ثروت برسند خود را موفق می‌دانند. الله تعالی ایندسته از انسان‌ها را که سطحی فکر می‌کنند و به اسباب و متاع ناپایدار دنیا قانع هستند و به زندگی پس از مرگ فکر نمی‌کنند نکوهش می‌کند و جای آنها را جهنم می‌داند.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: گروهی دیگر از انسان‌ها هستند که به آخرت و حساب‌وکتاب و معاد و بهشت و جهنم، آسایش و عذابِ آخرت اعتقاد دارند و در کنار اینکه دنیا را یک ضرورت برای انسان می‌دانند، به فکر ساختن آخرت هم هستند.
ایشان ادامه دادند: مومنین دنیا را برای ساختن آخرت و مقاصد صحیح طلب می‌کنند، از آن توشه برمی‌دارند و برای آخرت‌شان ذخیره می‌کنند. هدف‌شان از طلب دنیا برآورده‌ساختن خواهشات و فساد نیست، بلکه هدف‌شان خرج‌کردن مال در راه‌های خیر، کمک به ضعفا و نفع‌رسانی به دیگران است. مقصد‌شان از راه‌اندازی کارگاه و کارخانه زراندوزی و جمع‌آوری پول نیست، بلکه دنبال ایجاد شغل برای بیکاران و رسیدگی به مستمندان است که این هدف مقدسی‌ است.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: دنیا برای انسان و انسان برای آخرت خلق شده است. مومنین برای دنیا و آخرت برنامه‌ریزی می‌کنند اما آخرت را که طولانی و پایدار است مقصد زندگی خود می‌دانند و از انبیا اطاعت می‌کنند؛ چنین انسان‌هایی مقدس و مبارک و مورد رحمت خداوند هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: بسیاری از انسان‌ها دنیا را برای تمایلات و خواهشات نفسانی طلب می‌کنند. از هواهای نفسانی اتباع می‌کنند و تمام هدف‌شان از طلب دنیا، برآورده‌کردن خواهشات است؛ چنین انسان‌هایی گمراه‌ هستند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: در نفس امّاره منیت، تکبر، سرکشی و ادعای خدایی وجود دارد. مراقب باشیم که نفس اماره ما را گمراه نکند و از خدا دور نکند. بسیاری از قتل‌ها در اثر وسوسه‌های نفس اماره انجام می‌گیرند. لذا لازم است نفس را کنترل کنیم، دنبال نفس و شیطان و خواهشات نفسانی نرویم و پروردگار را از دست ندهیم.

برای خلاصی از آفات و بلاها باید «توبه»، «استغفار» و «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» کنیم
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به تاثیر اعمال در بروز آفات و مصایب اشاره کردند و گفتند: اعمال انسان‌ها در بروز آفت‌ها تاثیر دارند. آفات و بلایایی مانند کرونا و… نتیجۀ عملکرد انسان‌ها هستند. متاسفانه خونریزی و نفس‌پرستی، قتل‌های فامیلی، ندادن زکات، بی‌نمازی، دروغ، تضییع میراث و حقوق زنان و سایر گناهان و منکرات در جامعه عام شده است.
ایشان خاطرنشان کردند: الله تعالی می‌خواهد به انسان‌ها بگوید که برای نجات از این آفات و بلاها باید توبه کرده و خودشان را اصلاح کنند. همۀ ما باید توبه کنیم. هیچکس خود را مقدس و بی‌گناه نداند و گناهان را به گردن دیگران نیندازد، بلکه همه به گناهان خودشان اعتراف کرده و توبه و استغفار و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: به اعمال پایبند باشید، به کثرت ذکر کنید، پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنید، در خانه‌ها و مساجد فرزندان را به ذکر، اوراد، تسبیح و درود و تلاوت قرآن تشویق کنید، صدقه بدهید و دعا کنید؛ اینها سبب می‌شوند که الله تعالی جلوی این مریضی و سایر آفات و بلاها را بگیرد.

مردم عزیز افغانستان در کشورشان بمانند و برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به مهاجرت برخی از مردم افغانستان به کشورهای اروپایی، اظهار داشتند گفتند: آن‌گونه که در رسانه‌ها آمده است برخی از مردم عزیز افغانستان به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها مهاجرت می‌کنند. کاش این مردم، کشور خود را ترک نمی‌کردند، زیرا هیچ‌جا وطنِ خودِ انسان نمی‌شود.
ایشان در ادامه افزودند: عزیزان افغانستانی که به‌صورت خانوادگی به دیگر کشورها مهاجرت می‌کنند و تصور می‌کنند فرزندان‌شان در آن کشورها به آرامش و راحتی می‌رسند، از این موضوع غافل‌اند که چه بر سر دین و دیانت فرزندان‌شان می‌آید، درحالی‌که تمام انبیا و انسان‌های نیک همواره در فکر حفاظت از دیانت خانواده و نسل خود بوده‌اند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان ساختند: بسیاری از مسلمانان به‌ویژه آوارگانی که به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند ضمن اینکه فرهنگ خودشان را از دست داده‌اند، توسط پیروان سایر ادیان مورد شستشوی مغزی قرار گرفته و با تطمیع و وعده، دین خود را تغییر داده و به دیگر ادیان گرویده‌اند.
ایشان در ادامه به پتانسیل‌های موجود در افغانستان اشاره کردند و گفتند: افغانستان آن‌قدر امکانات و معادن و زمین‌های حاصل‌خیز و استعداد دارد که اگر این امکانات به‌صورت صحیح برنامه‌ریزی و مدیریت شوند علاوه بر ملت این کشور، بسیاری از دیگر ملت‌ها نیز می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: دولت جدیدی که قرار است در افغانستان روی کار بیاید در راستای آبادانی دینی و دنیوی مردم برنامه‌ریزی و تلاش کند و به‌نحوی برنامه‌ریزی نماید که نیروها و افراد نخبه‌ای که از این کشور فرار کرده‌اند، دوباره برگردند و در کشور خودشان کار کنند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: مردم عزیز افغانستان در کشور خودشان بمانند. افغانستان خانۀ افغان‌هاست و هر کسی در وطن‌اش بماند و در جهت آبادانی دنیا و آخرت خود تلاش کند به خیر و صلاح او خواهد بود.

امیدواریم امارت اسلامی بتواند تصمیم «ممنوعیت کشت خشخاش» در افغانستان را عملی کند
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان ضمن ابراز خرسندی از تصمیم «ممنوعیت کاشت خشخاش» در افغانستان، خاطرنشان کردند: شنیده‌ها حاکی از آن است که کاشت خشخاش در افغانستان ممنوع اعلام شده است؛ این خبرِ بسیار خوشحال‌کننده‌ای است، زیرا مواد مخدر تلفات و ضایعات بسیار سنگینی برای منطقه و جهاد داشته و عامل بسیاری از قتل‌ها، حبس‌ها، درگیری‌ها، گروگان‌گیری‌ها و ناامنی‌ها بوده است.
ایشان اظهار داشتند: امیدواریم امارت اسلامی بتواند این ممنوعیتی که اعلام کرده است را عملی کند تا ما که در همسایگی افغانستان قرار داریم از این بلا و مشکل خلاصی حاصل کنیم.

خروج از نسخه موبایل