پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

طرف‌های درگیر در افغانستان با مذاکره و مصالحه مسائل را حل‌وفصل کنند و به جنگ و درگیری پایان دهند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (8 مرداد 1400) در فرازی از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با تاکید بر «پایان جنگ و درگیری در افغانستان»، طرف‌های درگیر در این کشور را به حل‌وفصل مشکلات و اختلافات از راه «مذاکره و مصالحه» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: در افغانستان تحولاتی در حال شکل‌گیری است. ما به جز دلسوزی و خیرخواهی برای ملت عزیز افغانستان چیز دیگری مدنظر نداریم. حضرت مولانا عبدالعزیز رحمه الله بارها برای مردم افغانستان دعا و گریه کردند.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: بسیاری هستند که اقدام به تحریک مردم در افغانستان می‌کنند. توصیه بنده به ملت افغانستان آن است که به تحریک دیگران توجه نکنید و با هم درگیر نشوید. بنده معتقدم که دوران اختلاف و جنگ باید در اسرع وقت در این کشور پایان یابد و جنگ و درگیری نباشد.
ایشان طالبان را «از واقعیت‌های کشور افغانستان» دانستند و گفتند: طالبان متعلق به کشور دیگری نیستند، بلکه متعلق به افغانستان هستند و مانند سایر افغانها یکی از واقعیت‌های این کشور هستند که با نادیده‌گرفتن آنها کشور افغانستان به امنیت نمی‌رسد.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: بهترین راه حل مشکلات افغانستان آن است که موضوع به‌صورت مسالمت‌آمیز حل‌وفصل شود. توصیۀ بنده به دولت فعلی افغانستان و به نیروهای افغان آن است که درگیر نشوند، زیرا در دو طرف این درگیری‌ها این افغان‌ها هستند که از بین می‌روند و این زنان و فرزندان افغان هستند که بیوه و یتیم و بی‌سرپرست می‌شوند.


متخصصان دینی و دانشگاهی افغانستان قرآن و سیرت پیامبر اکرم را سرلوحه قرار دهند

مولانا عبدالحمید تاکید کردند: اقشار مختلف ملت افغانستان اعم از دانشگاهیان، تحصیل‌کردگان، متخصصان علوم دینی و دانشگاهی قرآن مجید و سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه وسلم را سرلوحۀ خویش قرار دهند و در پرتو آنها کشور خودشان را بسازند و عدالت و قوانین الهی را اجرا کنند.
ایشان افزودند: چه اشکالی دارد در افغانستان هم قرآن مجید و شریعت اسلام نافذ شود و هم کشور در زمینه‌های مختلف پیشرفت کند؟! دین اسلام نه‌تنها با پیشرفت و صنعت و تکنولوژی و علوم روز مخالف نیست، بلکه معتقدیم علوم روز نیز مانند علوم شریعت از وحی سرچشمه می‌گیرد و مایه حیات ملتهاست.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: توصیه بنده به رئیس‌جمهور و سایر مسئولین دولتی در افغانستان آن است که جلوی جنگ را بگیرید و مردم افغانستان را به کشتن ندهید. همچنین توصیۀ بنده به طالبان افغانستان نیز آن است که کنار بیایند و از متخصصان، دانشگاهیان و توانمندان افغانستان که آنها نیز مانند طالبان از سرمایه‌های این کشور به‌شمار می‌روند استفاده کنند. همه یکدیگر را در آغوش بگیرند و با هم محبت کنند.
ایشان تاکید کردند: دوست واقعی ملت افغان در این شرایط کسی است که مردم را از جنگ و خونریزی نجات دهد و مسئول دلسوز و خیرخواه افغانستان کسی است که به‌خاطر حفظ قدرت مردم را به کشتن ندهد.
مولانا عبدالحمید در پایان گفتند: بنده این حرف‌ها‌ را از روی دلسوزی و خیرخواهی می‌زنم. ما نسبت به ملت عزیز افغانستان که همسایۀ ما هستند حس خیرخواهی داریم. امیدواریم افغانستان عزیز آینده‌ای روشن پیش رو داشته باشد.

 

خروج از نسخه موبایل