- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در اختتامیه دورۀ ترجمه و تفسیر دارالعلوم زاهدان:

«قرآن» کتاب هدایت و برنامۀ زندگی و بزرگترین سرمایۀ مسلمانان است

مولانا عبدالحمید، بعدازظهر یکشنبه 19 اردیبهشت 1400، در اختتامیه نهمین دورۀ ترجمه و تفسیر قرآن دارالعلوم زاهدان، ضمن تفسیر «مُعَوَّذَتَین»؛ دو سوره پایانی قرآن مجید، به آثار و ثمرات انس با قرآن در زندگی انسان اشاره کردند و بر لزوم خواندن این دو سوره در وقت صبح و شام تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در اختتامیه دورۀ ترجمه و تفسیر قرآن دارالعلوم زاهدان که همه‌ساله توسط مولانا عبدالغنی بدری، استاد تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان برگزار می‌شود، در تفسیر سوره‌های “معوذتین” گفتند: وقتی سیدنا عثمان رضی‌الله‌عنه قرآن را جمع‌آوری کرد، معوذتین را از لحاظ ترتیب در آخر قرآن قرار داد. این عملکرد حضرت عثمان بیانگر درک عمیق و صحیح او در رابطه با قرآن است.
ایشان در ادامه به علم و دانش صحیح و درست صحابه رضی‌الله‌عنهم اشاره کردند و گفتند:علم و دانش صحابه رضی‌الله‌عنهم صحیح و عمیق بوده است. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به یارانش فرمود که شما دین را از من یاد بگیرید تا بعدی‌ها از شما یاد بگیرند. زمانی بعدی‌ها «قرآن» و «دین» را درست یاد می‌گیرند و مسیر‌شان صحیح و درست خواهد بود که بر مسیر صحابه رضی‌الله‌عنهم حرکت کنند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: هیچ‌کس به‌اندازه صحابه رضی‌الله‌عنهم «اسلام» را نشناخته است. تمام علما و مفسرین و محدثین و اولیاءالله و صالحین خوشه‌چین صحابه هستند. صحابه در مجالس پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم حاضر بودند و مستقیما از زبان رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم قرآن را شنیدند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان از قرآن مجید به‌عنوان «کتاب هدایت» و «بزرگترین سرمایۀ مسلمانان» یاد کردند و اظهار داشتند: تمام قرآن برنامۀ هدایت است. قرآن بزرگترین سرمایه و خزانه است. مسلمانان هیچ ثروتی بزرگتر از قرآن ندارند. قرآن دریای بی‌کران است. قرآن عظیم‌الشأن استعداد انسان را تقویت، حافظه را فعال و ذهن را قوی می‌کند.
ایشان در ادامه به شأن نزول دو سورۀ پایانی قرآن درخصوص جادوکردن پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم توسط یهودیان اشاره کردند و گفتند: «لبیدبن‌اعصم» که به‎ظاهر مسلمان بود و پشت سر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم نماز می‌خواند، اما در باطن یهودی و منافق بود، به همراه دو دخترش، پیامبر اکرم صلی‌الله‎علیه‌وسلم را جادو کرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: جادو بر رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم اثر کرد، اما تاثیر این سحر و جادو بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به این خاطر بود که الله تعالی می‌خواست روش مقابله و حفاظت در مقابل جادو را به امت نشان بدهد. اگر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم جادو نمی‌شد، سوره‌های معوذتین هم نازل نمی‌شدند، چنان‌که شأن نزول این دو سوره هم همین ماجراست.
ایشان در ادامه افزودند: البته دلیل تاثیر جادو بر ما دلایل گوناگون دارد؛ گاهی در اثر کوتاهی، لغزش و گناهی که انجام می‌دهیم، الله تعالی ساحری را بر ما مسلط می‌کند. جادوگران از جن‌ها و شیاطین کمک می‌گیرند. جادوهایی که در آن استمداد غیر خدا و کفریات باشد، کفر هستند. هرچه جادوگر بی‌دین، آلوده و از خدا دورتر و به شیطان نزدیک‌تر باشد، جادویش بیشتر اثر می‌کند. اگر ما کامل بر مسیر تقوا حرکت کنیم، ان‌شاءالله جادو بر ما اثر نمی‌کند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: جادو بیشتر به‌خاطر حسادت و دشمنی انجام می‌گیرد. حسد یکی از اخلاق های زشت و مهلکات است. گاهی حسد سبب می‌شود انسان از مسیر درست منحرف شود و حتی مرتکب قتل شده و یا العیاذبالله کافر شود. اولین حسود در آسمان‌ها «ابلیس» و در زمین «قابیل» بود.

در سوره‌های «معوذتین» راه‌های حفاظت از مصایب دینی و دنیوی آموزش داده شده است
امام‌جمعه جمعه زاهدان در ادامه به تأثیر معوذتین در دفع مضرات دینی و دنیوی اشاره کردند و گفتند: «معوذتین» بی‌مثل و مانند هستند؛ در این دو سوره پناهندگی به پروردگار از مضرات دنیوی و دینی به بندگان تعلیم داده شده است. در این دو سوره‌ کلمه «قل» تصریح شده تا بندگان این دعاها را باربار بخوانند و هرچه این دو سوره بیشتر خوانده شوند، تأثیرشان بیشتر است.
ایشان ادامه دادند: در این دو سوره آموزش داده شده‌ایم که دعاها را با واژۀ «ربّ» شروع کنیم؛ وقتی در دعا بین خواسته و نام پروردگار مناسبت باشد، دعا زودتر اجابت می‌شود. ذکر نام «ربّ» رحمت‌های خدا را تحریک می‌کند. قرآن دعاهای جامعی به ما تعلیم داده است. الله تعالی در آیۀ دوم سورۀ فلق با آموزش دعایی جامع، راه حفاظت از شر تمام مخلوقات اعم از کرونا و سایر آفات را به ما آموزش داده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به تفسیر آیۀ «و من شر غاسق إذا وقب»، اظهار داشتند: اولِ شب که تازه تاریکی همه‌جا را فرامی‌گیرد تمام هجمه‌های شیاطین شروع می‌شوند، این وقت خطرناک‌ترین وقت است. در احادیث آمده است که در این وقت، کودکان را کنترل و محافظت کنید.
ایشان در تفسیر آیات سورۀ «الناس» نیز گفتند: تمام هنر شیطان در ایجاد وسوسه در انسان‌هاست. وسوسه خیلی خطرناک است؛ منشأ تمام قتل‌ها، زنا و فحشا و انواع فساد وسوسه است.
مدیر دارالعلوم زاهدان برلزوم پناه‌جستن به الله تعالی از همه آفات و بلایا تأکید کردند و گفتند: بهترین پناهندگی که تا الآن انسان به خدا جسته، خواندن معوذتین است. وقتی بندگان به خداوند که پادشاه و حاکم حقیقی است، پناهنده می‌شوند الله تعالی آنها را محافظت و از آنها دفاع می‌کند.

تعویذنویسی نباید به دکان و حرفه تبدیل شود
ایشان در ادامه با انتقاد از کسانی که «تعویذنویسی» را به‌ دکان و شغل و حرفه قرار داده‌اند، تصریح کردند: متأسفانه تعویذنویسی وقت بسیاری از علمای صالح را که برای دین خدمت کرده‌اند گرفته است. بسیاری به فتنه گرفتار شده‌اند. لذا توصیۀ بنده به آن‌دسته از علمای عزیزی که به تعویذنویسی مشغول هستند می‌خواهم که این کار را ترک کنند و دنبال خدمت به دین و فعالیت‌های دینی بروند.
ایشان ادامه دادند: مردم عزیز به‌جای رفتن دنبال تعویذنویسان، خودشان به قرآن مراجعه کنند، سوره‌های معوذتین را بخوانند و خودشان را «دَم» کنند. برای حفاظت از بیماری‌ها غذای سالم و غذای کم بخورید، ورزش کنید و به توصیه‌های قرآن و سنت عمل کنند.

تودۀ مردم در راستای «خودسازی» و «اصلاح جامعه» تلاش کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان فاصله‌گرفتن مردم از قرآن را «ضایعه‌ای بزرگ» دانستند و گفتند: فاجعۀ بزرگی که جامعۀ ما و امت اسلامی با آن مواجه است فاصله‌گرفتن مردم از قرآن است. متأسفانه قرآن کم تلاوت می‌شود. باید همه قرآن را یاد بگیرند و نهضت قرآن‌آموزی در جامعه راه بیفتد. همۀ مردم سعی کنند حداقل یک بار در دورۀ ترجمه و تفسیر قرآن کریم شرکت کنند. عموم مردم در نشر قرآن با هم همکاری کنند، زیرا تا قرآن در جامعه نیاید، جامعه هدایت نمی‌شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان توصیه‌هایی هم به عموم مردم به‌ویژه به حافظان قرآن داشتند و گفتند: قرآن مجید از ما مسلمانان گلایه دارد. قرآن در رمضان، اما برای تمام عمر نازل شده است. در طول سال قرآن بخوانید، در سنت‌ها و نماز شب قرآن تلاوت کنید. حافظان گرامی، قرآنِ سیار باشند و نگذارند قرآن فراموش شود و اگر کوتاهی کنند و قرآن فراموش شود، گناهکار هستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه عموم مردم را به دو موضوع «خودسازی» و «تلاش برای اصلاح جامعه» توصیه و تاکید کردند و گفتند: آنچه از آیات قرآن برداشت می‌شود که ابتدا انجام عبادات فردی که «نماز» و «زکات» در رأس عبادات جانی و مالی قرار دارند، و سپس امر به معروف و نهی از منکر است که سبب هدایت جامعه می‌شود.
ایشان خاطرنشان کردند: تودۀ مردم اعم از برادران و خواهران و اقشار و طبقات مختلف جامعه باید ابتدا خودشان به دستورات شریعت عمل کنند و از گناهان بپرهیزند و در مرحلۀ بعد برای اصلاح جامعه تلاش کنند. دلیل کرونا و سایر آفات و بلایا گناهان و معاصی و ظلم و جنایت و بی‌توجهی به حقوق‌الله و حقوق‌الناس هستند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: علمای علوم شرعی به توصیه‌ها و سخنان کارشناسان بهداشت توجه می‌کنند، چرا کارشناسان بهداشت به سخنان علمای دینی که برگرفته از آیات و احادیث هستند توجه نمی‌کنند؟! قرآن مجید تصریح دارد که عملکرد خودِ انسان‌ها دلیل بروز آفات و بلایا و مصایب است.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان، ترجمه و تفسیر قرآن مجید در ما‌ه‌های شعبان و رمضان توسط مولانا عبدالغنی بدری را «مجاهدۀ بزرگ» دانستند و از این استاد برجستۀ تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان به‌خاطر برگزاری این دورۀ و کسانی که در این کلاس شرکت کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرده و برای‌شان دعای خیر کردند.