- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

بدون عمل به احکام شریعت، اصلاح و تزکیه و ورود به بهشت امکان‌پذیر نیست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، دیروز (20 فروردین 1400) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به تاثیر احکام شریعت اسلام در اصلاح و تزکیۀ انسان، عمل به این احکام را تنها راه ورود به بهشت و کسب رضایت پروردگار دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» [بقره: 43] اظهار داشتند: «نماز» و «زکات» از ارکان دین اسلام و از بزرگترین احکام و دستوراتی هستند که بعد از «ایمان» در تمام ادیان الهی مورد تاکید قرار گرفته‌اند.
ایشان در ادامه افزودند: احکام و دستورات الهی برای امتحان و آزمایش هستند تا کسانی که ادعای محبت با الله تعالی و بندگی دارند، آزمایش شوند و مخلصین و صادقین از منافقین و کاذبین جدا شوند.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه با بیان اینکه «کسی نمی‌تواند الله تعالی را فریب بدهد» اظهار داشتند: الله تعالی از دل بندگان خبر دارد و می‌داند که کدام بنده واقعا پشیمان و نادم است و توبه صادقانه می‌کند و کدام بنده فقط با زبان توبه می‌کند. توبه‌ای که با زبان «استغفرالله» بگوییم اما در دل برای گناه نقشه بکشیم مورد قبول الله تعالی نیست، بلکه توبه‌ای قبول می‌شود که هم در دل ندامت و پشیمانی از گناه وجود داشته باشد و هم تصمیم جدی برای ترک گناه باشد. الله تعالی مهربان است و توبه‌کنندگان را می‌بخشد.
ایشان تاکید کردند: کسی که واقعا با الله تعالی محبت داشته باشد نماز را ادا می‌کند، زکات اموالش را می‌پردازد، روزه می‌گیرد، حج خانۀ خدا را در صورت استطاعت انجام می‌دهد، از دروغ و غیبت و دزدی و تهمت و سایر گناهان پرهیز می‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به تشریح بعضی از مسائل زکات پرداختند و گفتند: زکات فقط از پول و طلا نیست، بلکه املاکی که برای تجارت هستند و قرار است در فرصت مناسب به فروش برسند نیز زکات دارند.
ایشان خاطرنشان کردند: بسیاری از مسلمانان برای ادای زکات اموالی که خدا به آنها عنایت کرده است متردد هستند و دست‌شان می‌لرزد. درحالی‌که وقتی خدا به شما مال و ثروت داده است، بخشی از آن را که شریعت فرض قرار داده به مستمندان و نیازمندان بدهید. بنده گاهی به مسئولان می‌گویم وقتی الله تعالی این حکومت و مدیریت کشور را به شما داده است، شما هم در اعطای زمین به مردمی که سرپناه ندارند و نیاز به مسکن دارند کوتاهی نکنید و این زمین‌ها را در اختیار مردم قرار دهید. همۀ دولت‌های دنیا موظف‌اند مشکل مسکن مردم را حل کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به اثرات معنوی عمل به احکام شریعت اشاره کردند و گفتند: الله تعالی این احکام را برای تزکیه و اصلاح ما قرار داده است؛ بدون عمل به این احکام تزکیه و اصلاح و ورود انسان به بهشت امکان‌پذیر نیست.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: مردم عزیز مواظب باشند که زکات مال خودشان را دقیق و کامل بدهند. مسائل زکات را از علما و دارالافتاها بپرسید و پرداخت کنید. کالای بی‌ارزشی که از بازار افتاده است را به‌عنوان زکات پرداخت نکنید.زکات اموالی که از گذشته پرداخت نشده‌اند را بدهید.
ایشان ادامه دادند: اگر شما شب و روز نام خدا را بر زبان بیاورید، اما نماز نخوانید اصلاح نمی‌شوید. نماز در انسان احساس خضوع و تواضع و اطاعت ایجاد می‌کند و محبت الله را در دل می‌آورد. تا وقتی شما زکات ندهید از صفات رذیله‌ای همچون بخل و طمع و محبت مال پاک نمی‌شوید. محبت و حرص مال به تنهایی می‌تواند سبب ورود انسان به جهنم بشود.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: الله تعالی می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ» [توبه: 103] زکات، انسان را از گناهان ظاهری و باطنی پاک می‌گرداند. قرآن عظیم‌الشأن به کسانی که از مال و سرمایۀ خودشان در راه خدا خرج نمی‌کنند و زکات نمی‌دهند هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» [توبه: 34] کسی که از مالش در راه خدا خرج نکند به عذاب دردناک گرفتار می‌شود. همچینین در روایات آمده است که کسی که زکات مالش را پرداخت نکند این مال در روز قیامت به‌صورت اژدها می‌شود و طوق گردن شخص می‌شود و یا اینکه شخص با طلاها و اموالی که زکاتش را پرداخت نکرده است داغ داده می‌شود.
ایشان تاکید کردند: زکات اموال خود را پرداخت کنید و علاوه بر زکات، صدقه هم بدهید و به یتیمان و مساکین و خانواده‌های زندانی و به مدارس و مساجد کمک کنید.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با اشاره به نزدیک‌شدن ماه مبارک رمضان، عموم مسلمانان را به «رجوع الی الله» و «جدیت برای عبادت و بندگی پروردگار» توصیه و تاکید کردند.
ایشان همچنین به مشکلات مالی حوزۀ علمیۀ دارالعلوم زاهدان اشاره کردند و با بیان اینکه «مدارس در راستای تعلیم و آموزش فعالیت می‌کنند»، خواستار «توجه بیشتر مردم به مدارس دینی» شدند.