- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با سنی‌آنلاین:

نظارت بر مدارس دینی به‌گونه‌ای باشد که استقلال مدارس و آزادی مذهبی کاملا حفظ شود

اخیرا مدیران مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان پس از دیدار و برگزاری جلسه‌ای با همدیگر، نشستی با آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده محترم ولی فقیه در این استان نیز داشته‌اند. پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین» پیرامون موضوع این دیدار و جزئیات نشست مدیران مدارس دینی با آیت‌الله محامی، گفت‌وگویی را با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، مسئول شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان، ترتیب داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با خبرنگار سنی‌آنلاین گفتند: موضوع استقلال مدارس دینی و بخش امور مذهبی همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های فکری علمای اهل‌سنت بوده است. لذا در همین خصوص مدیران مدارس دینی اهل‌سنت استان ابتدا نشستی بین خودشان، و پس از آن نشستی هم با آیت‌الله محامی داشتند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: در نشست مدیران مدارس با آیت‌الله محامی که یک نشست دوستانه و صمیمی بود، علمای اهل‌سنت دغدغه‌های خودشان را مطرح کردند که علی‌رغم تصریح اصل دوازدهم قانون اساسی مبنی بر آزادی مذاهب در امور تعلیم و آموزش، نگران این هستند که مبادا استقلال حوزه‌های علمیه حفظ نشود و در امور مذهبی آنان دخالت‌هایی صورت بگیرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: در این نشست علما و مدیران مدارس تاکید کردند که هیچ نهاد و ارگانی در امور مذهبی دخالت نکند و آزادی مذهبی اهل‌سنت تحت هر شرایطی حفظ شود.
ایشان در ادامه افزودند: مدیران مدارس دینی اهل‌سنت استان همچنین بر این نکته تاکید کردند که علمای اهل‌سنت اعتدال‌گرا هستند و مدارس و مساجد اهل‌سنت نه‌تنها تا کنون هیچ ضرری برای کشور و نظام نداشته‌اند، بلکه فعالیت آنها همواره بر مسیر تقریب و اعتدال و در راستای وحدت و امنیت ملی بوده و منافع کشور را حفظ کرده‌اند، چنان‌که مدارس اهل‌سنت تاثیر بسزایی در تامین امنیت و برقراری وحدت داشته‌اند.
مسئول شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان اظهار داشتند: در نشست مذکور به این موضوع هم تصریح شد که نظارت بر مدارس دینی اهل‌سنت اشکالی ندارد و این حق را به حاکمیت می‌دهیم که بر مدارس ما نظارت داشته باشد تا مطمئن شود در این مدارس هیچ‌گونه فعالیتی بر خلاف منافع و مصالح کشور صورت نمی‌گیرد و صرفاً در چارچوب قانون اساسی و آزادی‌های مذهبی فعالیت می‌کنند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: مدیران مدارس در این جلسه همچنین تاکید داشتند که با توجه به اساسنامه و برنامه‌های شورای مدیریت و برنامه‌ریزی، آن برنامه‌ها را دخالت می‌دانیم و نمی‌پذیریم، اما نظارتی را که کمافی‌السابق توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، می‌پذیریم.
ایشان در ادامه به اظهارات آیت‌الله محامی در این نشست نیز اشاره کردند و گفتند: حاج آقای محامی نیز در نشستی که مدیران مدارس با ایشان داشتند و فرمودند که ما هم برای استقلال حوزه‌های علمیه احترام قائلیم و با شما موافقیم که حوزه‌های علمیه استقلال خودشان را داشته باشند و هیچ‌گونه دخالتی در این بخش صورت نگیرد.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: علمای اهل‌سنت و مدیران مدارس نیز به اندازۀ نظارت بر حوزه‌های علمیه که دو طرف قبلا در مورد میزان و حدود آن با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، موافق هستند، اما حوزه‌های علمیه عملاً استقلال و آزادی قانونی خودشان را داشته باشند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان با بیان اینکه در نشست مدیران مدارس با آیت‌الله محامی «دو طرف از صحبت‌های همدیگر راضی بودند»، خاطرنشان کردند: پایان‌بخش جلسه این بود که حاج آقای محامی این اطمینان را دادند که اجازه نمی‌دهند در آزادی‌های مذهبی و استقلال مدارس و حوزه‌های علمیه خللی وارد شده و مایۀ نگرانی برادران اهل‌سنت گردد.