پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

وفای به عهد در اسلام / پیمان‌شکنی و پیامدهای آن

مولانا عبدالحمید در هشتمین جلسه از سلسله جلسات اصلاحی با عنوان «اصلاح فرد و جامعه» که شامگاه پنجشنبه (23 بهمن‌ماه 1399) به‌صورت زنده از صفحات اجتماعی پخش ‌شد، با اشاره به اهمیت «وفا به عهد در اسلام» از عهدشکنی به‌عنوان یکی از بداخلاقی‌ها یاد کردند و همگان را از پیمان‌شکنی و نقض عهد برحذر داشتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: دین اسلام به وفای به عهد و معاهده بسیار تأکید دارد؛ انسان باید وفادار باشد و به معاهده‌ها و وعده‌های خودش وفا کند، چراکه همه انسان‌ها روز قیامت در مورد عمل به عهد و نقض آن سؤال می‌شوند.
ایشان «وفا به عهدهای الهی» را مهم‌ترین وفاداری عنوان کردند و خاطرنشان ساختند: مهم‌ترین وفاداری، وفای به عهدهایی است که الله تعالی در ازل از انسان‌ها گرفته است. خداوند متعال از همۀ فرزندان آدم و همۀ ما عهد گرفته که توحید خدا را بپذیریم و از او فرمان ببریم، همه پیامبران و رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیز این عهد را ابلاغ کردند که همه باید تنها خدا را عبادت کنیم، ربوبیتش را بپذیریم و او را معبود و خالق و رازق خود بدانیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه اضافه کردند: علاوه‌بر عهد با خدا، ما عهدی با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم داریم که به پیامبران ایمان بیاوریم، از پیامبر خدا اطاعت کنیم و دین خدا را نصرت کنیم. همین‌طور ما عهد کرده‌ایم که حقوق همه انسان‌ها خصوصاً حقوق والدین، خویشاوندان، همسایگان و ضعفا را مراعات کنیم و بر انسان‌ها و حیوانات و موجودات رحم کنیم.
ایشان به ثمرات وفا به عهدهای الهی اشاره کردند و گفتند: وقتی ما به عهدهایی که با خدا بستیم وفا کنیم الله تعالی هم به عهدهای خود که بهشت و رحمت است وفا می‌کند. وفاداری به خدا این است که در راه خدا رنج و قربانی را تحمل کنیم، زحمت بکشیم، تشنگی، گرسنگی و خستگی را تحمل کنیم و دین خدا را نصرت کنیم و حاضر باشیم جان و مال خود را فدا کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه «وفا به عهد» را نتیجه گسترش اسلام عنوان کردند و گفتند: بسیاری گمان می‌کنند پیامبر خدا علیه دنیا شمشیر بلند کردند درحالی‌که این دنیا بود که علیه ایشان و اسلام شمشیر برداشت؛ اسلام با شمشیر دنیا را فتح نکرد بلکه به سبب اخلاق و مرام زیبای آن‌حضرت، وفای به عهد، گذشت و عملکرد مسلمانان بود که دین در دنیا فراگیر شد.
ایشان اضافه کردند: پیامبر کسانی را که ایشان را از مکه اخراج کردند، بخشیدند و آزاد کردند. آن‌حضرت وقتی فاتحانه وارد مکه شدند، یکی از صحابه اعلام کرد که امروز روز جنگ و انتقام و خونریزی است، آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند امروز روز ترحم و وفا است؛ این اخلاق، دنیا را متأثر ساخت.
رئیس مجمع فقهی اهل‌سنت ادامه دادند: وقتی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم وفات کرد، حضرت ابوبکر گفت هر کس بر پیامبر دَینی دارد یا رسول‌ خدا به او وعده‌ای کرده است بیاید تا من وعده‌های پیامبر را ایفا کنم. شخصی آمد و گفت پیامبر به من وعده کرده بود که از غنائم بحرین به شما می‌دهم، حضرت ابوبکر طبق همان وعده سه مشت درهم به او داد. حضرت عمر هم وقتی خلیفه شد به همه وعده‌های پیامبر و حضرت ابوبکر وفا کرد، وقتی ایران فتح شد دستور داد النگوها و تاج ایران را به سراقة‌بن‌مالک بدهند، چون پیامبر خدا به او چنین وعده‌ای داده بود.
ایشان اضافه کردند: حضرت معاویه رضی‌الله‌عنه با رومی‌ها معاهده‌ای داشت، ایشان لشکری نزدیک مرز برد تا به محض اینکه معاهده تمام بشود بر دشمن حمله کنند، یکی از صحابه گفت: بردن لشکر نزدیک مرز قبل از اعلان و آمادگی یک‌طرفه، خیانت صریح و برخلاف اخلاق اسلامی است. حضرت معاویه رضی‌الله‌عنه لشکر اسلام را بازگرداند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بر لزوم وفا به عهد تأکید کردند و گفتند: قراردادهایی که بین دو انسان و فامیل و دولت منعقد می‌شوند باید حفظ شوند. مرد باید وفادار باشد و مهریۀ زن را پرداخت کند.
ایشان از «عهدشکنی» به‌عنوان یکی از بداخلاقی‌ها یاد کردند و گفتند: یکی از بداخلاقی‌های بزرگ این است که بسیاری از انسان‌ها و مسلمانانی که از دین اطلاعات دارند و خود را دیندار و متقی می‌دانند و در صف اول هم نماز می‌خوانند، عهدشکن و بی‌وفا هستند، درحالی‌که کسی که عهد نداشته باشد دین ندارد.
ایشان ادامه دادند: وعده‌خلافی و عهدشکنی چنان گناهان سنگینی هستند که انسان را در لیست منافقان قرار می‌دهند و انسان بر آن‌ها مواخذه می‌شود. اگر مسلمان حقوق مردم را رعایت نکند، حج و روزه و زکات و هیچ عملی نمی‌تواند او را نجات بدهد. کسی که مال مردم می‌خورد، مردم می‌کشد، خیانت می‌کند و گناهان بزرگ انجام می‌دهد عملش نمی‌تواند او را نجات بدهد.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان «تحمل خلق خدا» را بزرگ‌ترین عبادت دانستند و گفتند: تحمل خلق خدا بزرگ‌ترین عبادت است و نزد خدا بسیار ارزش دارد. اگر هر کدام از زن یا شوهر بداخلاق باشند و دیگری او را تحمل کند، این از هر عبادتی برای او نزد خدا ارزشمندتر است. مسلمانی فقط نام نماز و روزه نیست، مسلمانی و دین این است که اخلاق اسلامی باشد، تحمل و وفای به عهد باشد، دید وسیع و سعه‌صدر وجود داشته باشد.
ایشان از «قرآن» و «سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم» به‌عنوان بهترین الگوها یاد کردند و اظهار داشتند: قرآن و سیرت پیامبر برای ما الگو هستند. کسانی که حکومت در دست‌شان است ببیند که آیا در مسیر حضرت رسول، صحابه و اهل‌بیت هستند؟ علما، مدرسان، ائمه مساجد و همۀ مسلمانان فکر کنند که آیا به قرآن و سیرت رسول اکرم عمل می‌کنند؟ همۀ ما باید به اصل خود برگردیم.
مولانا عبدالحمید در پایان وفا به عهد را شیوه انسان‌های دیندار و پاک دانستند و گفتند: پیامبران، صدیق بودند و به عهد خود وفا می‌کردند؛ این شیوۀ انسان‌های متمدن، دیندار و پاک است.

خروج از نسخه موبایل