پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

کشتن فعالان سیاسی و مدنی از لحاظ شرعی، عقلی و عرفی «جنایتی بزرگ» محسوب می‌شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه امروز (5 دی‌ماه 1399) اهل‌سنت زاهدان، با انتقاد از اتفاقاتی که اخیرا برای برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی و حقوق بشری در بعضی کشورها افتاده است، کشتن این قشر از جامعه را از لحاظ شرعی، عقلی و عرفی «ناجایز» دانستند و آن را «جنایتی بزرگ» توصیف کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: یکی از اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر وجدان انسان‌های آزاده را ناراحت کرده، کشتن فعالان سیاسی و مدنی و حقوق بشری و روزنامه‌نگاران‌ است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: اخیرا در افغانستان چند تن از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر ترور شدند و [خانم «کریمه بلوچ»] یکی از فعالان سیاسی زن بلوچ هم در کانادا ترور شد و به قتل رسید.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: کشتن فعالان سیاسی و مدنی، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و کسانی که با زبان و قلم در راستای احقاق حقوق مردم و ملت‌ها تلاش می‌کنند، از لحاظ شرعی و عقلی و عرفی جایز نیست و جنایتی بزرگ محسوب می‌شود.
ایشان در ادامه تصریح کردند: یک انسان فقط به‌خاطر اینکه خط‌مشی سیاسی خاصی دارد و انتقاد می‌کند و یا اینکه سخنی بر زبان می‌‌آورد یا مطلبی می‌نویسد، حتی اگر سخنان و مطالبش تند و اهانت‌آمیز هم باشند، باز هم نباید کشته شود.
مولانا عبدالحمید گفتند: مخاطب بنده یک کشور یا گروه خاص نیست، بلکه خطاب به تمام جامعۀ بشری می‌گویم که مردم باید بتوانند حرف خودشان را بزنند، نباید کسی که از حق و انصاف سخن می‌گوید و از حقوق انسان‌ها و ملت‌ها دفاع می‌کند و یا انتقاد دارد، ترور شده و به قتل برسد. کشتن این قشر از جامعه برای کسانی که منتسب به هر جایی باشند، نادرست بوده و بر خلاف شریعت اسلام و قوانین جهانی است.
ایشان اظهار داشتند: اینکه فردی مرتکب قتل شود و یا قیام مسلحانه کرده و آدم‌کش است و یا راهزنی می‌کند، کشتن چنین انسانی چیز دیگری‌ست، اما اینکه کشتن یک شخصی را که فقط با زبان و قلم خودش از حق یک قوم و ملت و حقوق انسان‌ها دفاع می‌کند و یا اعتراض دارد جایز بدانیم، این کاملا اشتباه است.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: پیام بنده به تمام جهانیان اعم از دولت‌ها و حکومت‌ها و گروه‌ها آن است که بگذارید مردم اعم از مسلمان و غیرمسلمان و دیندار و غیردیندار، حرف خودشان را بزنند.

خروج از نسخه موبایل