شیخالاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه یکشنبه (16 آذرماه 1399) در درس تفسیر قرآن مجید، با استناد به نزول تدریجی قرآن عظیمالشأن و تکمیل شریعت اسلام در طول 23 سال نبوت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم، بر لزوم اجرای تدریجی احکام و قوانین اسلامی در عصر حاضر نیز تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در ترجمه و تفسیر آیۀ 106 سورۀ مبارکۀ “الاسراء”؛ «وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلًا» که بهصورت آنلاین پخش میشود، اظهار داشتند: نزول قرآن عظیمالشأن در «جاهلیت اولی» (جاهلیت قبل از اسلام و زمان بعثت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم) بهصورت تدریجی حاوی پیام بسیار مهم و بزرگی برای انسانها بهویژه برای مسلمانان است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: با توجه به شرایط موجود در آغاز ظهور اسلام، الله تعالی آیات قرآن عظیمالشأن و احکام اسلام را برای انسانهای جاهلیت قبل و زمان ظهور اسلام بهصورت تدریجی نازل فرمود تا پروژۀ شریعت اسلام در طول 23 سال به مرور زمان و به تدریج به پایۀ تکمیل برسد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: در شرایط کنونی و در جاهلیت عصر حاضر نیز که بسیار خطرناکتر از «جاهلیت اولی» است، کسانی که میخواهند احکام و شریعت اسلام و قوانین اسلامی را در کشورهایشان اجرا کنند، بهترین روش آن است که این کار را بهصورت تدریجی انجام بدهند.
ایشان اظهار داشتند: در بسیاری از کشورهای اسلامی که گرفتار جاهلیت عصر حاضر هستند، مردم آمادگی و ظرفیت لازم را برای پذیرش و اجرای صددرصد قوانین اسلامی ندارند.
امامجمعه زاهدان ادامه دادند: بهعنوان مثال در کشوری مانند مصر که یک حزب اسلامی برای مدتی روی کار آمد و قدرت را در دست گرفت، به نظر بنده اگر در این کشور قوانین اسلامی به تدریج اجرا میشد و تمام جوانب و ظرفیتها مورد توجه قرار میگرفت، شاید کمتر با مشکلات مواجه میشد. چنانکه در بعضی از کشورهای اسلامی اجرای قوانین اسلام بهصورت تدریجی انجام میشود و در این زمینه به موفقیتهایی هم دستیافتهاند.
ایشان تاکید کردند: کشورهای اسلامی باید از سیاست و شیوۀ «تدریج» کار بگیرند و با توجه به اولویتبندیهای لازم و بر اساس قاعدۀ «الأهمّ فالأهمّ» در راستای پیادهکردن احکام و قوانین اسلامی گام بردارند تا هم برای مردم بهتر و بیشتر قابل پذیرش و تحمل بشود و هم مردم از اسلام متنفر نشوند.
مسلمانان، بهویژه علما مراقب باشند سبب بدبینی و تنفر مردم نسبت به اسلام نشوند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید ایجاد تنفر از اسلام را «بزرگترین خیانت به دین» دانستند و گفتند: همه باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید افرادی به نام «اسلام» کارها و اقداماتی انجام بدهند که سبب تنفر و بدبینی مردم نسبت به اسلام بشود؛ این بزرگترین خیانت به دین است.
ایشان خاطرنشان کردند: پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم شدیدترین واکنشها را در مقابل کسانی نشان دادهاند که سبب نفرت و بدبینی مردم به دین اسلام میشدند. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم بارها به صحابه توصیه میفرمودند: «بَشِّروا وَلا تُنفِّروا، ويَسِّروا وَلا تُعسِّروا». لذا مسلمانان بهویژه علما نباید کارهایی انجام بدهند که موجب بدبینی و تنفر مردم نسبت به دین بشود.